Valpen drar som 17!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Bianca1971
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 3 841
Sv: Valpen drar som 17!

Jag svarar båda.

Mitt råd om man inte bor i skogen är att man då åker iväg med valpen till lämpligt ställe och tränar detta. Eller gör det i ett långt koppel.

Koppeltvång innebär inte i alla fall att hunden måste ha snöre på sig - i de flesta fall handlar det om att man ska ha hunden under "koppelkontroll" och det kan man dock kanske inte kalla att man har med en valp som inte kommunicerar med sin ägare.. Det beror på vad koppeltvånget är menat för och hur hunden beter sig lös.

Däremot ska man respektera sin omgivning och jag anser då att man, som jag sa, tar sig till valpvänliga platser där hunden kan vara lös eller ha långt koppel om det inte är möjligt att jobba med kommuinikationen på annat sätt. Inte rycker och sliter i varandra.

Min hund växte inte upp i skogen och uppfostrades även på min sambos arbetsplats - dvs olika byggen runt om i sthlms innerstad och utanför. I tunnelbanan och i trafik.

Det känns lite som att dina krav är lite höga, att du vill att hon SKA kunna och VILL lyda så fort du lärt henne något....
Valptiden är jobbig, man måste hela tiden vara konsekvent och ha stort tålamod, och vissa saker kommer du att få fortsätta träna tills hon är väl över året innan du kan lita på att hon gör det (eller inte gör det) varje gång.
Om hon varit 1år och ni haft problemen som du beskriver här, hade råden troligtvis låtit annorlunda.

Fortsätt som ni gör, även om du tycker det är tråkigt och tjatigt, ge henne tiden hon behöver.
Kontakt övningar kan du träna hemma i köket tex när inget annat distraherar, så småning om kommer hon att upptäcka att det lönar sig att ta kontakt med matte och snart upptäcker hon att det gäller även ute.

Glöm inte, vid 12 veckor är hon faktiskt bara "bebis"....

Håller med, du har fått många olika tips.

Mitt förslag är att vara oberäknelig som matte. Hunden vet ju var ni är på väg och vill gärna vara först. För själva draget, så skulle jag bara stanna och invänta kontakt från hundens sida. (Massor med tålamod går åt)

Men sedan skulle jag se till att det händer gjejor på promenaden, byter håll, hoppa upp på sten, så hunden hela tiden kan räkna med uppgifter.

Eftersom det är en valp så måste naturligtvis uppgifterna bli lätta och tidsmässigt korta, plus att du ska stanna och invänta kontakt, så promenaderna kan bli väldigt korta.

hur berömmer ni hunden när hon tar kontakt ?
Ett "bra" räcker inte för en valp, om den inte får något häftigt när den gör rätt så kan den lika gärna skita i att göra rätt, för det lönar sig inte.

Så berömmet måste vara riktigt bra, ex godis eller liknande.
Tänk dock på att ha mjukt godis.

jag håller med blandrastik, variation och roligheter på promenader.
Hon är liten och vill utforska.

Mjukt godis?? vad är det för skillnad på hårt och mjukt? Jag tror vårt godis är någonstans mitt emellan.

Vi blandar berömmen ute med goss och godis, enbart godis skulle nog leda till att hon snart rullar fram.

Variation och roligheter låter vettigt, och även att vara oberäknerlig, det får nog valpen att vänta in vad som skall hända istället för att dra iväg i 180.
Vi brukar variera rutten vi går (men vi går till samma kisställe), lite sök-godis-i-gräs, promenad och lek.... nu har ju många varnat för att valpar INTE ska gå för långa promenader, men vi är väl ute 10-15 min i snitt varje gång, och det blir ca 8ggr/dag. Lite längre tid i löplina, ca 20-30 min efter lunch.

Och ja, jag vet att hon är en liten "bebis" som ska få njuta av den tiden, men samtidigt vill vi, för både hennes och vår skull, att hon börjar lära in lite vett och etikett inför framtiden.

Tänk på att valpen bara är 12 veckor, den SKA utforska just nu. Stadsmiljö för en liten valp kan ju också vara överväldigande, åk ut och träna lös där det är lämpligt. Det kan ju innebära att man får åka ett antal mil, men det kan det kanske vara värt?

jag tänkte mest på hur pass lättuggat det är för henne.
Men om ni inte vill ge godis så ge henne hennes mat i form av belöning, eller leksaker tex boll.

Jag tycker det är bra att ni ändå sätter lite gränser just nu, spec. koppelgående då det brukar bli värre ju längre tid det går.
Jag hörde en bra sak av en duktig person "låt inte valpen göra det den inte får göra som vuxen".

Jag skulle inte heller ha valpen lös när ni bor som ni bor.
Igår åkte jag igenom stan och en kille sprang efter sin valp/unghund för att försöka fånga in den, mitt brevid bilvägen.
Han hade väl släppt lös den utan att inkallningen sitter och där fick han jaga hund, akta bilar och hålla tummarna för att hunden inte springer ut på vägen, helt idiotiskt.

Koppeltvång innebär inte i alla fall att hunden måste ha snöre på sig - i de flesta fall handlar det om att man ska ha hunden under "koppelkontroll" och det kan man dock kanske inte kalla att man har med en valp som inte kommunicerar med sin ägare.. Det beror på vad koppeltvånget är menat för och hur hunden beter sig lös.

Koppeltvång innebär KOPPEL på hunden oavsett vilken lydnad du har, dvs i mitt område är det koppeltvång, i vårat naturreservat är det kopplad hund som gäller.

Det jag menade var helt enkelt att bor man i stan och ska ut och kissa valpen kan man inte strunta i kopplet ( som man kanske kan göra när man har egen tomt eller bor i skogen )

Visst att man MÅSTE träna lösa valp på lämpligt ställe, men man kan ju inte åka iväg varje gång valpen måste ut.

Man behöver förstås inte åka iväg varje gång valpen ska gå ut. :D

Jag har haft kontakt med bla. polisen ang koppeltvång och i de flesta fall innebär det koppelkontroll, inte lag på att hunden har snöre i halsbandet.

Och fö. innebär koppeltvång med snöre INTE att man måste hålla i andra änden. Om man nu ska vara petnoga. Men i flesta fall innebär det som sagt inte ens snöre.

Kommunen står fast vid att står det att hunden ska vara kopplad så är det just det som gäller.

"Koppelkontroll" är något helt annat och det är det som reglerar hundar under vår/sommar medan djuren har ungar.

Det spelar ju ingen större roll för TS iaf, hon bor där hon inte kan ha valpen lös och hon kan inte strunta i kopplet när hon är på hemma plan därför måste hon få det att fungera. PUNKT

Och mitt råd i hennes fall är att jobba fram en kommunikation med hunden så att den vill följa henne och inte behöver bestraffas gång på gång genom ryck och kamp.

Tack igen alla söta för ert engagemang, underbart med råd och tips från okända. Det känns lite jobbigt att behöva ringa uppfödaren hela tiden :-)

Det jag noterat de senaste dagarna är att tjejen har lagt sig till med en NY OVANA. När vi är ute och går, och byter riktning för att få henne att inte dra, så har hon börjat hoppa upp på mitt baklår och bita, inte alltid men ett antal ggr de senaste 2 dagarna, och det är ju inte roligt... dessutom går hon då upp i varv, hoppar, skäller och biter, så hon hör inte vad jag säger.

Jag kan ju tänka mig att hon försöker säga "-Vad fasiken håller du på med din virrpanna, varför går du fram och tillbaks, till höger och vänster, när man kan hoppa, skutta, käka gräs och jaga löv"

Hmmm.... söt, go och bedårande för det mesta, men på promenaderna får hon sina ryck.

Vi hade relativt länge problem med att vår vovve drog. Sedan trillade en polett ner: vi sa bara åt henne vad hon INTE fick göra, men vi hade aldrig visat vad hon skulle göra.
Vi lärde in kommandot "här" som jag ser som en light-variant av "fot". Dvs. hunden ska gå vid min vänstra sida, om den sen går nåt steg före eller nåt steg efter spelar ingen roll, den behöver inte heller gå så nära eller med samma kontakt som ett tävlingsmässigt "fot".
Så varje gång hon drog iväg lockade vi tillbaka henne med "här" och en godis (mycket godis blir det) och beröm när hon gick med kopplet slakt.
Funkade för oss, sen om det är rätt eller fel vet jag inte, nybörjare som jag är.

Vi hade relativt länge problem med att vår vovve drog. Sedan trillade en polett ner: vi sa bara åt henne vad hon INTE fick göra, men vi hade aldrig visat vad hon skulle göra.
Vi lärde in kommandot "här" som jag ser som en light-variant av "fot". Dvs. hunden ska gå vid min vänstra sida, om den sen går nåt steg före eller nåt steg efter spelar ingen roll, den behöver inte heller gå så nära eller med samma kontakt som ett tävlingsmässigt "fot".
Så varje gång hon drog iväg lockade vi tillbaka henne med "här" och en godis (mycket godis blir det) och beröm när hon gick med kopplet slakt.
Funkade för oss, sen om det är rätt eller fel vet jag inte, nybörjare som jag är.

Fel kan det ju knappast vara om det både var positivt för hunden OCH fungerar.

Fel kan det ju knappast vara om det både var positivt för hunden OCH fungerar.

Nej, för oss var det rätt. Men eftersom jag blivit idiotförklarad för denna metod tidigare (en rottweiler ska man självklart ta på stryp och rycka i) så kände jag för att gardera mig lite.
Men just det här med att visa vad djuret ska göra istället för att banna det för saker man inte vill att det ska göra har jag länge praktiserat på hästar, och för min del funkade det på hunden också.

hur berömmer ni hunden när hon tar kontakt ?
Ett "bra" räcker inte för en valp, om den inte får något häftigt när den gör rätt så kan den lika gärna skita i att göra rätt, för det lönar sig inte.

Varför skulle ett "bra" inte löna sig?

Mitt "bra" betyder ju att jag visar uppskattning, glädje och engagemang. Ett bra på en valp är ju ofta något mer överdrivet, men jag skulle inte säga att det inte räcker. Om man har en kontakt till valpen, en relation så betyder min uppskattning mycket. Det lönar sig att anstränga sig för då får man min uppskattning. Ibland får man en godis eller lite mer lek, men det ska inte behövas jämt.

Sen allmänt till ts så skulle jag absolut inte sätta halvstryp på en 12-veckors valp. Ser ingen som helst anledning till det för du ska inte behöva använda kopplet/ halsbandet att korrigera med på en så liten valp överhuvudtaget.

Jag skulle träna kontakt och åter kontakt. Inne, ute, i alla situationer. Traggla traggla traggla. Jag skulle nog köra på den metoden att stanna upp, ett bestämt nej och så fort hunden söker kontakt -> massa beröm och ev. godbit. Sen skulle jag fram för allt ha i bakhuvudet att valpen är 12 veckor och i upptäckartagen och att ni verkar bo så att det händer mycket = en viss förståelse för att det kan bli lite drag ibland såhär i början när allt är nytt och spännande.

Min valp drar också mycket i koppel på nya platser där det händer spännande saker. Jag har inte brytt mig om det så mycket, eftersom jag ofta också går med två hundar och inte riktigt kan hålla på och bara engagera mig i den ena. När vi går själva utan den äldre tiken minskar också draget avsevärt.

Jag säger bara: Kurser på en hundklubb med utbildade instruktörer är bästa alternativet. Då får du även in den sociala biten att få din valp att fungera bland andra hundar också. Jag har gått 3 valpkurser och 4 nybörjarkurser och kommer att gå båda kurserna vi nästa valpköp ändå. Men om du istället tänker träna med tipsen från Buke så välj ut ETT tips som känns bra och håll dig till det tills det fungerar. Att prova olika metoder gör bara din valp förvirrad.

Fast man måste ju prova olika lösningar tills man finner en lösning som passar, på dig låter det som hon ska välja ett tips och hålla sig till det oavsett om det visar sig att hunden inte alls tog tipset bra :/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka