Valpen drar som 17!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Bianca1971
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 3 841
Sv: Valpen drar som 17!

Hej!

Jag tänkte kasta mig in i diskussionen eftersom vi precis jobbar och jobbat länge med detta.

För det första: 12 veckor är en PYTTELITEN valp! Man tycker att man övat in massa saker...men det har man inte.

Vår tog inte "Nej!" förrån för ungeför en månad sedan, alltså att det gäller för "allt". (OK, inte ens nu väljer han att lyssna på det i alla tillfällen). Han är sex månader.
Men! Han har kunnat "Nej!" i övningssituationer sedan han var 9 veckor. Så, man tror att man har övat in något...men det har man inte!

Koppel var det. Vi följde länge metoden "stanna - vänta på ögonkontakt och att hunden sätter sig - börja gå och beröm supermycket så länge hunden går i slakt koppel".
Sen lade vi till ett nyp i baken när han inte lyssnade på oss. Vi kunde stå och vänta på att han skulle uppmärksamma oss hur länge som helst.
Sen lade vi till att byta riktning och göra oss superintressanta, med godis, leksaker och skojiga rörelser. Visst sprang han efter godiset men sen var det inte mer hjälp med det.
Så då lade vi till att springa ett varv runt oss - massa beröm fortfarande och alltid när han håller kontakt och går fint. (Alla metoder fick testas ett par veckor och vi var förtvivlade över att inget verkade fungera.)

MEN SÅ ÄNTLIGEN började något hända!!! Nu, fyra månader senare, säger vi bara "Keo - här!" och ger honom långsamt en godis. Sen går han ett par meter fint tills något spännande dyker upp som han vill hoppa efter och vi får göra honom uppmärksam på oss igen. Det går åt MASSOR av godis och kontaktövningar!!! Olika sorters kontakt och koncentrationsövningar, med gradvis stegrande störning.

(Men...när det gäller en valps koncentration..försök tänka på enbart Elefant och se hur länge du klarar det! Nu talar vi om en BÄBIS som vi ber hålla kontakt och koncentration...så då kan man tänka hur långsamt och hur korta stunder man kan önska sig!!!)

Så, det där med att förvänta sig en mikroskopisk förbättring...det mognar fram, och allt arbete ni lägger ner NU har ni tillbaka SEN, men kanske inte IDAG. =)

Stort LYCKA TILL!
Och ett litet steg i taget.

/Syrsa

Mjukt godis?? vad är det för skillnad på hårt och mjukt? Jag tror vårt godis är någonstans mitt emellan.

Vi blandar berömmen ute med goss och godis, enbart godis skulle nog leda till att hon snart rullar fram.

Variation och roligheter låter vettigt, och även att vara oberäknerlig, det får nog valpen att vänta in vad som skall hända istället för att dra iväg i 180.
Vi brukar variera rutten vi går (men vi går till samma kisställe), lite sök-godis-i-gräs, promenad och lek.... nu har ju många varnat för att valpar INTE ska gå för långa promenader, men vi är väl ute 10-15 min i snitt varje gång, och det blir ca 8ggr/dag. Lite längre tid i löplina, ca 20-30 min efter lunch.

Och ja, jag vet att hon är en liten "bebis" som ska få njuta av den tiden, men samtidigt vill vi, för både hennes och vår skull, att hon börjar lära in lite vett och etikett inför framtiden.

Hej!

En liten tanke som dök upp när jag läste detta är att den här valpen verkar få väldigt mycket motion och stimulans, kanske till och med "för mycket"! Jag förstår att ni är ambitösa och vill valpen väl och att allt ska bli rätt från början, och har längtat efter att ta promenader, men det är alldeles för tidigt. En 12-veckors valp behöver inte motion, det den behöver är att få komma ut och kissa och självklart också upptäcka världen. Men tänk på att 8 st 10 minuters promenader blir totalt 80 minuter per dag! Att promenera med valpen minst 80 minuter om dagen kan göra den väldigt stressad! Den höga stressnivån kan sen yttra sig i de problemen du beskriver - valpen kan helt enkelt inte varva ner och blir överaktiv. Om jag var du skulle jag försöka ta det lugnt, det valpen behöver mest är att sova mycket, lära känna sina nya ägare och även miljötränas. Men tänk på att miljöträning ger mycket stimulans som också kan stressa valpen, det behöver inte göras varje dag. Ni kan gott fortsätta att ta ut valpen 8 ggr/dag, bra rumsrenhetsträning, men nu behöver inte ta en promenad varje gång. Om det finns en gräsmatta där valpen kan skrota runt lös i 5 min så räcker det! Annars kanske ni kan gå en liten sväng i lugnt tempo, kanske sitta på en bänk och kika på världen runtomkring en stund (bra passivitetsträning!).
Testa att låta valpen varva ner (det kan ta ett tag), och njut sedan av valptiden i lugn och ro så kommer problemen lösa sig!

Håller med.

En kvarts promenad åtta gånger om dagen tycker jag faktiskt låter på tok för mycket för en liten 12-veckorsvalp.

Vi går ut ca 8 ggr/dag för att få henne rumsren, och varje gång är vi ute ca 10-15 min, och det är klart, räknar man all tid ute som promenadtid, dvs 80-90 min/dag, så låter det kanske mycket, men vi promenerar ju INTE all tid vi är utomhus, hon kissar, luktar, kikar, jagar löv mm. Visst måste vi promenera 50meter eller så varje gång till kiss-gräsmattan, men det känns ju oundvikligt.

Vi vet att man inte ska ÖVER-promenera små valpar, men att bara gå ut och kissa, sen vända och gå in är inget hon gillar, hon vill röra på sig. Som läget är nu så känns det extremt förvirrat angående hur länge man ska vara ute men en valp, så många olika bud och olika åsikter.

Vissa säger minimalt, 5 min ut och kissa, sen in. Andra säger att dom var ute med sina valpar i 1-2 timmar, inte regelrätta promenader, mer ute och sniffade runt och lekte. Veterinären vi vaccinerade henne hos i förra veckan sa att hon kunde vara ute så länge som hon inte blev trött och ansträngd, vilket i vår hunds fall skulle vara flera timmar, eftersom hon aldrig verkar vilja gå in.

Valpkursen börjar i alla fall nästa vecka så vi får hoppas att hon och vi kommer få glädje av den.

Sen allmänt till ts så skulle jag absolut inte sätta halvstryp på en 12-veckors valp. Ser ingen som helst anledning till det för du ska inte behöva använda kopplet/ halsbandet att korrigera med på en så liten valp överhuvudtaget.

Får jag fråga vad som är hemskt med ett halvstryp?

Själv så ser jag det som ett halsband som 1. är en säkerhet (om valpen mot förmodan skulle få för sig att sätta sig ned och dra emot kopplet så kan halsbandet åka av och valpen är lös i stadsmiljö- ett halvstryp drar åt precis att det inte går att dra av men också när valpen inte drar emot så ligger det inte konstant emot) 2. bekvämare (eftersom det kan spännas ut när kopplet inte är sträckt).

Men jag vill gärna veta vad i har för åsikter! Jag kanske har fel i mitt sätt att se på hur halvstryp inverkar på hunden.(Dock använder jag inget på min egna valp eftersom hon är av naturen väldigt följsam och drar inte)

att bara gå ut och kissa, sen vända och gå in är inget hon gillar, hon vill röra på sig.

Fast det är ju så det är när man är liten valp och ska bli rumsren. Ut och kissa, in igen. Inte röra på sig ute varje gång.

Såg också att det är en lagotto du har.
De har ofta en överväxel som valp och kan behöva läras slappna av.

Veterinären vi vaccinerade henne hos i förra veckan sa att hon kunde vara ute så länge som hon inte blev trött och ansträngd, vilket i vår hunds fall skulle vara flera timmar, eftersom hon aldrig verkar vilja gå in.

.

Man får tänka lite som så att valpars vilja sitter i persiljan. Det är bättre att ni lär henne att livet är avslappning också, och tråkighet inomhus, än att hon lär er att vara ute med henne så mkt hon vill.

Jag hittade ett jättefint "motionsschema" för valpar i en tidning på nätet.

Där börjar de vid 2 månader och lägger till fem minuters sammanlagda promenadtid/dag för varje månad valpen blir äldre. Det vill säga:
2 mån = 5 minuter
3 mån = 10 minuter
4 mån = 15 minuter
5 mån = 20 minuter
6 mån = 25-30 minuter
och där, under 6 månaderstiden, kunde man långsamt börja gå promenader på upp till 30 minuter i sträck (koppelpromenader talar vi nu) plus andra mindre promenader.

Vi har hållit oss så gott det går till detta schema, visst har vissa dagar blivit för mycket gående, men då har det kompenserats med en slappardag nästa dag.

Prova att bär valpen till gräsmattan varannan gång, det gjorde vi och på det sättet sparar man på valpen (-s promenadtid och kropp) och lär den dessutom att hålla sig stilla i famnen!

/Syrsa

Fast det där är ju löjligt lite! Det är ju en hund, inte en poslinsdocka!

Visst att man ska ta det lugnt, men sammanlagt 5 minuter på en hel dag är ju omöjligt!

Jag hittade ett jättefint "motionsschema" för valpar i en tidning på nätet.

Där börjar de vid 2 månader och lägger till fem minuters sammanlagda promenadtid/dag för varje månad valpen blir äldre. Det vill säga:
2 mån = 5 minuter
3 mån = 10 minuter
4 mån = 15 minuter
5 mån = 20 minuter
6 mån = 25-30 minuter
och där, under 6 månaderstiden, kunde man långsamt börja gå promenader på upp till 30 minuter i sträck (koppelpromenader talar vi nu) plus andra mindre promenader.

Vi har hållit oss så gott det går till detta schema, visst har vissa dagar blivit för mycket gående, men då har det kompenserats med en slappardag nästa dag.

Prova att bär valpen till gräsmattan varannan gång, det gjorde vi och på det sättet sparar man på valpen (-s promenadtid och kropp) och lär den dessutom att hålla sig stilla i famnen!

/Syrsa
Detta är en bra fingervisning, så länge man inte förväxlar koppel motionen med den naturliga motionen!
Att prommenera med valpen i rask takt 5 min/dag är tillräckligt för en 2 mån valp, men tiden en valp är ute och undersöker omgivningen, provar sin balans, testar hur det känns att rulla i gräset osv bör ju INTE räknas med i dessa 5 min!

Det där är ju löjligt. Är det inte hundar vi håller på med?

Vadå sparar på valpen`? tror du på fullaste allvar man går slut på en valp så den går sönder?

Är den så jäkla klen i kroppen då kommer det komma fram längre fram ändå.

Jag har gått ca 30min då var mina valpar 3mån gamla det är ca 4km runt skogen ingen av dom har ännu gått sönder eller tat slut. Men i valpens egna tempo mina vuxna har då fått anpassat farten efter valpen. Det har dom ju inge i mot då de luffsar med o nosar på allt möjligt.

Tycker det är hemst att folk tror på sånt skit bara för det skrivs på internet eller i nån tidning.

Vad har hänt med sunda förnuftet?

Senast ändrad:

Varför ska man promenera i rask takt med en 8v valp för?

är det inte vettigare o gå lite längre i valpens egna tempo?

Det där är ju löjligt. Är det inte hundar vi håller på med?

Vadå sparar på valpen`? tror du på fullaste allvar man går slut på en valp så den går sönder?

Är den så jäkla klen i kroppen då kommer det komma fram längre fram ändå.

Jag har gått ca 30min då var mina valpar 3mån gamla det är ca 4km runt skogen ingen av dom har ännu gått sönder eller tat slut. Men i valpens egna tempo mina vuxna har då fått anpassat farten efter valpen. Det har dom ju inge i mot då de luffsar med o nosar på allt möjligt.

Tycker det är hemst att folk tror på sånt skit bara för det skrivs på internet eller i nån tidning.

Vad har hänt med sunda förnuftet?

Amen. :bow:

Men snälla du.

Jag talar mycket tydligt om KOPPELPROMENADER, det vill säga hur mycket man "motionerar" sin valp. Skelettet är mjukt och drar man iväg den på för långa motionspromenader varje dag kan man skada valpen. Det är det jag menar med att "spara" den. (Speciellt om det är asfalt, asfalt och åter asfalt.)

Sen har jag vid upprepade tillfällen sagt att jag visst tycker att man kan tillbringa hela dagen i rörelse med sin valp, om den får röra sig varierat i tex en skog eller på en gräsmatta och den får ta saker i sitt tempo och dimpa ner på rumpan när den vill det.

Jaja, man får väl göra som man vill med sin egen hund. För oss som varken har bil eller underbara skogar utanför dörren tycker jag att det där schemat har gett en bra fingervisning om att den första tiden kan man gott ägna sig åt annat än motionspromenader med sin valp. Den får den rörelse den behöver ändå.

Och att man inte ska promenera sin valp för mycket, det har jag fått höra från många andra håll än Internet och tidningar. Flera veterinärer som jag mött genom åren, tex, så jag tror på det!

/Syrsa. Som för några veckor sedan inte ens kunde få svar på om hennes valp brutit av spinaltappen (eller vad den nu kallades) på grund av det där mjuka skelettet. (Oskarpa röntgenbilder.)

Men snälla du.
Och att man inte ska promenera sin valp för mycket, det har jag fått höra från många andra håll än Internet och tidningar. Flera veterinärer som jag mött genom åren, tex, så jag tror på det!

Det är ju helt riktigt att man inte ska göra det men sammanlagt 5 min är ju löjligt.

Du skriver i det här inlägget att man visst kan tillbringa hela dagen i rörelse med sin valp, samtidigt som du i tidigare inlägg skrev att man kan bära valpen till närmsta gräsmatta för att spara den. Och ja, det tycker jag är löjligt!

Spara på onödiga asfaltspromenader om gräsmattan ligger fem minuter bort, ja. Vi talar om oss stadsbor som bara har trista gator överallt med jävligt mycket äckligt som vi inte vill ha ner i valpmagar. Plus att jag antar att asfalt sliter mer än gräsmatta. Vår vill fö fortfarande inte kissa på trottoaren, vilket vi är glada för! (Han FÅR kissa där, men vi är glada så länge han inte lämnar stora ångande pölar på trottoaren.)

Nej, det är klart att fem minuter är ju snabbt avklarat på en dag. Men som FINGERVISNING om hur lite koppelmotion en valp behöver, eller dess kropp egentligen klarar, så tycker jag att det fungerar alldeles utmärkt med fem minuter. Om du fortsätter att läsa så ser du även att vi inte alls strikt hållit oss till "fem" minuter om dagen, utan vissa dagar betydligt mer.

Jag tror naturligtvis inte att valpen faller död ner om den får promenera mer. Det hoppas jag du också inser?

Jag tror såhär: om du inte läser 5 minuter som 5 klockminuter, utan som "du behöver inte motionspromenera med din valp", så kanske vi kan förstå varandra bättre? Och kanske är det bra att sätta så lågt eftersom folk annars tittar på CM och sätter gång med en timme ett par gånger om dagen direkt de får valpen? Vem vet? Folk är dumma nog att misshandla sina kamphundar för att få dem aggressiva (eller vad det nu ska vara bra för? Har aldrig förstått det där eller känt att jag har nerver att förstå det heller) så varför inte motionspromenera småvalpar också?

Ye ye,
over and out.

/Syrsa

Du skriver att du gått ca 30 minuter dvs ca 4km med dina 3 månaders valpar.

Men du tycker inte att man ska gå i rask takt? Men 7 min/km med en valp, är inte det ganska fort?

Eller är jag helt felräknad.

Du skriver att du gått ca 30 minuter dvs ca 4km med dina 3 månaders valpar.

Men du tycker inte att man ska gå i rask takt? Men 7 min/km med en valp, är inte det ganska fort?

Eller är jag helt felräknad.

ca kan väl vara 40min också? Jag tycker inte 7min är snabbt man springer lätt 1km på 4min, man går med tung packning på 5min. Så nej 7min per KM är inte rask takt. Sen skrev jag att det var ca 4km kan ju lika gärna vara 3 km också mäter inte upp mina slingor men man har ju ett cirka hum hur långa dom är.

varje gång vi gått har det varit på valpens villkor av fart inte min.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka