Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Till TS:
Vad säger din kompis om saken - uppfattar han också amstaffens uppförande som ett problem? Om jag vore du skulle jag inte låta min hund umgås med den andra hunden alls, och om det vore absolut nödvändigt skulle jag kräva att den hade munkorg.


Han gillar heller inte hur det hela artar sig, o det känns som han skäms lite över hur hans hund beteer sig.

Igår när "tjuvnypet" kom så brottade han ner sin hund. Men sekunden efter han släppt den var den på igen...

Blir nog att hålla dom åtskilda framöver. O ev bara låta dom hälsa. O med tiden om man ser en nertrappning av deras beteende kanske man kan försöka igen.

Anl till att vi varit "dumma o försökt" så pass länge är att alla man pratar med i bekantskapskretsen (o även en del på div forum) menar på att dom "kommer lära sig". Att dom ska leka o bestämma rangordningen sinsemellan o sedan komma överens. Ngt som iaf jag nu börjar ge upp tanken om.

/Tobbe
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Frågar igen eftersom du kanske missade.. Hur bra har hunden lärt sig "loss"?

Ett litet exempel, min hund älskar att ha dragkamp med leksaker och kan bli väldigt upp i varv. Hon kan hänga kvar som en krokad fisk i en kamptrasa hur länge som helst (när hon var valp gjorde hon det en gång ända tills hon somnade..). MEN vi har tränat mycket på loss från att hon var liten, det har gjort att hon alltid släpper på kommando.

Säger inte att det fungerar lika med amstaffen men jag tror ändå att det kan vara av betydelse.
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Frågar igen eftersom du kanske missade.. Hur bra har hunden lärt sig "loss"?

Ett litet exempel, min hund älskar att ha dragkamp med leksaker och kan bli väldigt upp i varv. Hon kan hänga kvar som en krokad fisk i en kamptrasa hur länge som helst (när hon var valp gjorde hon det en gång ända tills hon somnade..). MEN vi har tränat mycket på loss från att hon var liten, det har gjort att hon alltid släpper på kommando.

Säger inte att det fungerar lika med amstaffen men jag tror ändå att det kan vara av betydelse.


Vet faktiskt inte om hans ens tränat detta öht med hunden.

/Tobbe
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Han kanske borde prova. :)

Tills vidare hade jag inte gjort något mer än gått koppelpromenader tillsammans så hundarna kan lära sig att ta det lugnt i närheten av varandra.
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Fortsätt att umgås med hundarna kopplade. Inga lösa lekar längre. Båda men speciellt staffen skulle nog må bra av mycket passivitetsträning. Säkert jättejobbigt i början att ha bråkstakarna i samma rum utan att de får leka men håll ut så kommer de att lära sig.

Våra huskyer hälsar aldrig på andra hundar på prommenader men är inte ett dugg hundilskna för det. Kan morsa på vilken hund som helst utan att gruffa.
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Jag ser verkligen inte ner på nybörjare, däremot kan jag bli smått irriterad (för att uttrycka det milt) på folk som inte använder sitt sunda förnuft - och då må de vara nybörjare eller inte. Om man har varit i en och samma situation i flera månader och det blir värre och värre - kan man då inte förvänta sig att personen ifråga förstår att "det här funkar inte". Varför låter man det fortsätta? Nu citerar jag igen, denna gång ett inlägg från TS den 27:e nov -06:


Tydligen har härjandet med dessa hundar fått pågå i 3 månader till, vilket ju knappast kan ha gjort saken bättre? Som dr Phil skulle ha sagt: "How is it working for you?"

.

Vad han har skrivit har framgått klart och tydligt. Att du retar dig på att vissa har problem med sina hundar och inte klarar av att lösa dem själva går inte riktigt ihop för mig. Att vara logisk med hund är inte en självklarhet för en nybliven hundägare. Man förmänskligar gärna sitt djur eller ser liknelser med andra djur som inte har något med hunderi att göra. Det är fel , ja. Men det går inte riktigt in i min skalle att man då väljer att uttrycka sin frustration för detta genom att kasta paj på denne. Jag blev bara förvånad över att någo som påstår sig kunna något om etologi väljer att trycka ner de som inte kan allt perfekt i marken. För mig är det självklart att hjälpa.
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Brottade han ned sin hund :eek:

Du får ursäkta mig, men vet han vad det är för ras han köpt. Då hunden är ostyrig och uppe i varv bjuder husse alltså upp till kamp (vilket nedbrottning är i en amstaffs/pb:s ögon). Det blir ingen som helst korrigering på hunden utan snarare en belöning och man väcker effektivt hundens kamplust. Dessutom förlorar man i 99 fall av 100.

Jag skulle istället bara ha stoppat undan hunden i bur. Är man ostyrig blir det tråkigt, inget annat. Då får man sitta i buren tills man lugnat ned sig.

Vad gäller ert gemensamma problem så skulle jag bryta all lek framöver tills ni har total lydnad på era hundar. Då är de vuxna och ska inte leka alls. Två vuxna hanar bäddar för slagsmål, då de inte tillhör samma flock. Både Husky och amstaff har vissa problem med de egna könet.

Koncentrerar er alltså på att få kontroll på hundara. Det är med lydnad ni ska få styr på det hela och då får inget annat vara roligare än ni förare. Träna gärna tillsammans när ni ses, men ingen lek hundarna sins emellan. Då ni vilar får hundarna ligga på var sitt håll, gärna i bur. Tills de har lärt sig att lyssna på er ska ni inte ha dem ihop. Det ger er större chans att lyckas och hundarna kan inte göra fel, i princip. det är dumt att ge dem chansen att leka och vara olydiga när ni ännu inte klarar av att bryta dem på ett bra vis.

Du har alltså köpt en draghund. Börja förbered hunden för dess framtida arbete. Lär den höger, vänster, framåt, stanna osv. Snart är det dags att köra in den och sedan är det bara att utveckla träningen. Om du inte tänker ha rasen som den är menad, som draghund i spann, så får du i varje fall försöka komma så nära du kan. Det är dit hundens energi ska gå. Inte till att leka med andra hundar. Det kommer att ge en oregerlig hund i framtiden. Har du någon plan för ditt hundägande?
Det är inte en så dum idé att göra upp en sådan.
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Husky har inte problem med andra hundar vare sig av egna eller motsatta könet!!!
Liksom i alla raser finns undantag! Men åk på vilken dragtävling eller utställning som helst där det vimlar av husky, de kan gå om varann hur som utan bråk.
Däremot kan de ha svårt för hundar med hängöron eller mycket päls där öron-läppar inte syns.

Jag kände att jag bara måste protestera lite, så ofta man får höra detta och det stämmer inte alls!
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Du har alltså köpt en draghund. Börja förbered hunden för dess framtida arbete. Lär den höger, vänster, framåt, stanna osv. Snart är det dags att köra in den och sedan är det bara att utveckla träningen. Om du inte tänker ha rasen som den är menad, som draghund i spann, så får du i varje fall försöka komma så nära du kan. Det är dit hundens energi ska gå. Inte till att leka med andra hundar. Det kommer att ge en oregerlig hund i framtiden. Har du någon plan för ditt hundägande?
Det är inte en så dum idé att göra upp en sådan.


Vi har redan för ngn månad sedan börjat träna honom att gå i sele. O nu även börjat få honom att dra en tom pulka bakom sig. Så det är tänkt att han ska bli "draghund".
Lite svårt att få in honom i ngt spann även om vi skulle vilja. Vi bor lite geografiskt fel för det =/

Men dra o arbeta som han är tänkt ska han få göra. Pulka/skidor på vinterna. O trehjuling/skrinda på sommaren.

Har börjat försöka få in höger/vänster/stanna med honom. men det lär ta lite tid. Så planer för honom har vi.

/Tobbe
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

vilken värld lever du i??trots!! amstaff ÄR pit..:smirk: )

Amstaff står för American staffordshire bullterrier INTE American ptbull terrier det är precis som om du säger att en Cocker spaniel är samma som en tibetansk spaniel.! Staffen är inte pitten nej!
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Amstaff står för american staffordshire terrier... inget bull
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Amstaff står för American staffordshire bullterrier INTE American ptbull terrier det är precis som om du säger att en Cocker spaniel är samma som en tibetansk spaniel.! Staffen är inte pitten nej!

hur skapades då amstaffen? från chihuahuas?
amstaffen är i grund och botten pit´s men man har avlat på utseende
-inte prestation.

gå in på http://www.amstaffklubben.se/ och läs rashistoria.
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Ett tips till din kompis är att gå på hundträning men hela tiden vara passiv.
Så fick jag göra men min hund när hon va ung och tyckte allt va så himmla kul. Jag åkte ut till hundklubbar och tränade passivitet.
Först satt jag brevid hunden och sedan band jag fast henne i ett träd några meter ifrån mig...

//Mimmi
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 008
Senast: soom
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 382
Senast: vallhund
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 583
Senast: Shark
·
Övr. Hund Vi har en 7-årig kastrerad taxhane och en 3-årig Rhodesian Ridgebacktik. För ca tre veckor sen flög tiken på hanen när jag lekte med...
Svar
7
· Visningar
2 936
Senast: Fan of Bill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp