Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?
Brottade han ned sin hund
Du får ursäkta mig, men vet han vad det är för ras han köpt. Då hunden är ostyrig och uppe i varv bjuder husse alltså upp till kamp (vilket nedbrottning är i en amstaffs/pb:s ögon). Det blir ingen som helst korrigering på hunden utan snarare en belöning och man väcker effektivt hundens kamplust. Dessutom förlorar man i 99 fall av 100.
Jag skulle istället bara ha stoppat undan hunden i bur. Är man ostyrig blir det tråkigt, inget annat. Då får man sitta i buren tills man lugnat ned sig.
Vad gäller ert gemensamma problem så skulle jag bryta all lek framöver tills ni har total lydnad på era hundar. Då är de vuxna och ska inte leka alls. Två vuxna hanar bäddar för slagsmål, då de inte tillhör samma flock. Både Husky och amstaff har vissa problem med de egna könet.
Koncentrerar er alltså på att få kontroll på hundara. Det är med lydnad ni ska få styr på det hela och då får inget annat vara roligare än ni förare. Träna gärna tillsammans när ni ses, men ingen lek hundarna sins emellan. Då ni vilar får hundarna ligga på var sitt håll, gärna i bur. Tills de har lärt sig att lyssna på er ska ni inte ha dem ihop. Det ger er större chans att lyckas och hundarna kan inte göra fel, i princip. det är dumt att ge dem chansen att leka och vara olydiga när ni ännu inte klarar av att bryta dem på ett bra vis.
Du har alltså köpt en draghund. Börja förbered hunden för dess framtida arbete. Lär den höger, vänster, framåt, stanna osv. Snart är det dags att köra in den och sedan är det bara att utveckla träningen. Om du inte tänker ha rasen som den är menad, som draghund i spann, så får du i varje fall försöka komma så nära du kan. Det är dit hundens energi ska gå. Inte till att leka med andra hundar. Det kommer att ge en oregerlig hund i framtiden. Har du någon plan för ditt hundägande?
Det är inte en så dum idé att göra upp en sådan.