Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

inte för att vara elak.. men du missade en massa på svenska i skolan.. åtmindstånde kunde du använda wordprogrammet. (jag själv stavar som en kratta men men.. )

men snälla. Så man ska sätta sig och rätta allt man skriver i word?

Och du, det stavas inte "åtmindstånde"... :smirk:
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Funderar på hur mycket de tränat "loss" med amstaffen?

Jag tror att ordentlig o positiv träning på det skulle kunna hjälpa mycket faktiskt.. (Om jag har förstått rätt att amstaffen inte är aggressiv när han biter fast utan det är bara hans udda sätt att leka..?)
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

det hade varit super :love: om skk tog sig i kragen och registrerade alla pit´s!!

Fast många PB-ägare verkar inte vilja att rasen ska bli godkänd av SKK eftersom de är rädda att det ska bli en utställningshund där utseendet blir viktigare än funktionen (precis som med BC, det diskuterades i en annan tråd nyligen). Enligt mig behövs inte en utställningsvariant av PB:n för det finns redan...
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Piru: Hunden måste få leka vissa dagar iaf. Vill inte råka ut för en hund som är aggresiv o tvekandes inför andra hundar som vuxen pga att den sociala träningen skippats.

Det är tror alla nybörjare att så är fallet så trodde jag med att hunden skulle bli mer social o icke hundaggressiv, men lärde mig av mina misstag till min nästa hund att så inte är fallet.

läs denna tråd så får du se vad jag menar.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=738521
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Problemet är inte stavningen, utan att du har skrivit en så kompakt textmassa att man bara med bästa vilja orkar ögna igenom det på ett forum.
Det spelar ingen roll hur klokt man skriver om ingen orkar läsa det.
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Vill påpeka att det fär med (kamphund) släpp de...
Min stora husky kille har EN bästa kompis och det är en amstaff.
Dom har skti kul och det är nog en av dom tryggaste hundar som jag har träffat i mitt liv.

Nog om amstaff.

Jag Måste bara vara lite tråkig...Men tyvär är det så att ALLA hundar funkar inte.
Att avänja dom vid att(halvt bitta ihjäl varandra)är väl ingen bra lössning.

En fråga vad gör ägaren till amstaffen när dena gör som du beskriver på din hund?
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Min spontana tanke när jag läser dina trådar - och i synnerhet denna tråd - är att här har vi en ung kille (och nu hans polare) som har skaffat sig varsin hund av "tuff" ras, dvs "tuff" i omgivningens ögon. För visst är det lite tufft med en hund som ser ut som en varg och en som folk tror är en pitbull?? Men ingen av er verkar ha någon som helst hundkunskap, ni vet inte hur man uppfostrar valpar, ingenting om ledarskap etc. Det skulle inte förvåna mig om vi ser båda hundarna till salu på Blocket inom en snar framtid...
Svar på frågan av TS: Vill du att din hund ska utvecklas till en hund som fungerar normalt med andra hundar ska du absolut inte låta "leken" med amstaffen fortsätta - den stressar uppenbarligen båda hundarna och din hund får en mycket negativ erfarenhet. Din hund behöver inte alls leka med denna hund, skaffa någon med en vettig hund som du kan gå tillsammans med på promenad, träna ihop med osv. istället. Fortsätter ni som ni gör nu så kan det bara gå åt ett håll - åt helvete.
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Inte sjutton behöver era hundar leka för att ni gör det...Jag har sjäv två rottisar varav den ena inte är överförtjust i andra hannar. Jag skulle aldrig i livet få för mig att släppa ihop honom med min polares kaxiga chiuaua hane !

Vi kan umgås finfint ändå, UTAN hundar...eller så har vi pli på våra hundar och går promenader ihop där hundarna inte får leka eller umgår, bara gå och sniffa bredvid varandra.

Här kommer några tips.
*Kompostgaller. Ett underbart redskap då ni vill umgås och ändå ha hundarna med er. Hundarna i varsitt rum men med uppsikt över varandra.

* Träna hundarna mentalt. Du säger att dom blir som galna och måste få leka av sig. Det stämmer att hundar måpste få leka...med DIG. Det är du som ägare som skall vara främsta lekkamraten till din hund.

*Du är orolig att din hund skall bli ostabil bland andra hundar om han inte får leka med polarens hund. Tro mig, den hunden kommer GÖRA din hund ostabil. Visst skall din hund kunna umgås med andra hundar men de hundarna måste ha ett korrekt beteende.

Den grymma sanningen är att alla hundar inte automatiskt blir bästa vänner bara för att vi vill det.
'
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

För det första: ta till vara de råd du får här på forumet! Många här är väldigt hundkunniga!

Olika raser är olika och har olika förutsättningar. Amstaffs är avlade på ett sätt som gör dem benägna att kampa med andra hundar. Detta behöver inte göra dem till hemskahundar som ingen ska ha - om man är medveten om vad man har förhund och agerar därefter kan de ju vara till lika stor glädje för sin familj som vilken pudel som helst. Dock ska man ha i bakhuvudet att det faktiskt hänger på rasen TILL VISS DEL hur lätt eller svårt hunden har att vara med andra hundar. På samma sätt hänger jaktlust, förighet mm också ihop med rasen och vad hunden avlats för.

Det ÄR alltså INTE självklart att alla hundar kan gå i hop, och jag tror du sätter käppar i hjulet för din unghund om han får fortsätta umgås med din kompis hund. Försök hitta en annan lekkompis om du absolut vill att han ska få leka!

Min springerhane går absolut inte alls ihop med min kompis shibahane. Tyvärr försökte vi FÖR länge att få dem att kunna umgås, vilket bara resulterade i att de avskyr varandra ännu mer. Man lär av sina misstag. Min hane gillar inte andra hanar alls, men jag har inga problem att t ex gå på kurs, möta andra hanar kopplade på promenad etc. Dock blir han helt rabiat, och det blir den andre med, så fort han får syn på shiban. Hade vi varit klokare och mer erfarna hade vi sett till att de slapp umgås redan när vi började märka att de inte kom överens men vi hoppades det skulle lösa sig, då vi ursprungligen tänkt hjälpa varandra med hundvaktning etc. De planerna har vi helt fått lägga ner, och om vi hälsar på varandra får vackert eventuell medföljande hund vänta i bilen, alternativt bunden i min trädgård.

Tilläggas bör att min hund funkar jättebra med tikar, och det gör hennes hund också. Den funkar även med veka hanhundar. Kombinationen dominant + dominant gick dock inte alls.

Så som sagt, ta åt dig av de råd du fått! Lycka till!!
 
Senast ändrad:
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Min spontana tanke när jag läser dina trådar - och i synnerhet denna tråd - är att här har vi en ung kille (och nu hans polare) som har skaffat sig varsin hund av "tuff" ras, dvs "tuff" i omgivningens ögon. För visst är det lite tufft med en hund som ser ut som en varg och en som folk tror är en pitbull?? Men ingen av er verkar ha någon som helst hundkunskap, ni vet inte hur man uppfostrar valpar, ingenting om ledarskap etc. Det skulle inte förvåna mig om vi ser båda hundarna till salu på Blocket inom en snar framtid...

Vet inte om jag ska skratta eller gråta över detta inlägg...

Är själv 30år, och kompisen som har amstaffen är 26eller ngt sånt (dålig koll då han ej firar)

Hundvana kanske saknas i mitt fall, men ej i kompisens. Hans far är uppfödare, och han är uppväxt med hundar sedan barnsben. Så han kan både det ena o det andra....

Jag själv är uppväxt med hundar runtomkring mig, alla nära o kära o släktingar har haft hundar. har dock aldrig haft ngn själv. Men hur f*n ska man lära sig om man aldrig skaffar ngn?
Men har ändå varit med så pass mycket att jag iaf vet lite om hundar.
O att jag är frågvis osv, ja varför inte? Har man en hund och det dyker upp frågor är det väl bättre att man frågar o får lite svar att grunna över, än att man gör som man själv tror, vilket kanske är helt åt helvete. O sedan står där med en hund som inte alls blev som den skulle kunnat blivit när den är vuxen, pga "handhavandefel" hos mig som ägare.

O då kommer vi raskt in på det som många nog ser som en annan del av det hela. o det är varför vi skaffat en sån krävande ras. O det svaret är enkelt. En hund blir rätt gammal. O jag vill inte köpa mig en "vanlig" enklare hund, för att "pröva på".
O sen ha den i 15år innan jag får chansen att köpa mig min husky. För fler än en hund i taget kommer det aldrig bli för mig.


Det andra som du säger, att vara "tuff", det får stå för dig.
Jag har varit inne på huskys sedan jag var i tonåren. O det är den enda ras jag verkligen fastnat för.
Att den ser cool ut eller vad du vill påskina är inget jag ser som en anledning att jag valde rasen.
Tycker om dess lynne o hur den är rent allmänt. Att den sen är estetiskt tilltalande är bara en bonus.
För mig o sambon som är aktiva utemänniskor passar den som hand i handske.
Gillar också hundar som man faktiskt kan använda praktiskt. Visst, det kan man väl med de flesta. Men just draghundar har alltid faschinerat mig, och är ngt som passar mig då jag vintertid gärna är ute o åker skidor eller likn.


O sälj du dina hund/hundar på blocket. Min kommer då aldrig hamna där iaf.

Fattar fortfarande inte vaför du ens klankar ner på mig när det är kompisens hund som är för hård mot min.
O mina övriga inlägg. Jovvist, förlåt om jag förnärmat den allsmäktige med ngn fråga, som du anser vara för dum eller konstig.
Frågar man får man veta...eller hur var det nu?

/Tobbe
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Min spontana tanke när jag läser dina trådar - och i synnerhet denna tråd - är att här har vi en ung kille (och nu hans polare) som har skaffat sig varsin hund av "tuff" ras, dvs "tuff" i omgivningens ögon. För visst är det lite tufft med en hund som ser ut som en varg och en som folk tror är en pitbull?? Men ingen av er verkar ha någon som helst hundkunskap, ni vet inte hur man uppfostrar valpar, ingenting om ledarskap etc. Det skulle inte förvåna mig om vi ser båda hundarna till salu på Blocket inom en snar framtid...
Svar på frågan av TS: Vill du att din hund ska utvecklas till en hund som fungerar normalt med andra hundar ska du absolut inte låta "leken" med amstaffen fortsätta - den stressar uppenbarligen båda hundarna och din hund får en mycket negativ erfarenhet. Din hund behöver inte alls leka med denna hund, skaffa någon med en vettig hund som du kan gå tillsammans med på promenad, träna ihop med osv. istället. Fortsätter ni som ni gör nu så kan det bara gå åt ett håll - åt helvete.

Jag häpnar när jag läser ett sånt här svar från en människa som så många gånger påstått sig vara så himla duktig! Nog vet väl alla att det är inte det lättaste i världen med sin första hund, i synnerhet inte om det är av dessa raser. Visst, TS kunde gjort ett annat rasval men nu är valet gjort och han verkar åtminstone mena väl med sin hund. Han kommer att använda den för sitt ändamåls skull vilket är en oerhört bra grund-alltför många nybörjare köper en ras för att den är estetiskt tilltalande och ska ha den som sällskap oavsett vad den besitter för egenskaper och behov, det verkar som att TS ändå haft överseende med detta och vill ha sin hund just för vad den är skapt till att utföra. Kanon anser jag! En husky är en krävande ras och precis som med de flesta hundar kan det bli riktigt körigt när de dessutom börjar bli könsmogna. Att TS då aktivt söker hjälp och villl ha sina frågor besvarade och är ärlig med den vissa okunskap han besitter kan jag bara se som positivt. Hur sjutton ska man annars lära sig?

Du som somsagt så många gånger påstått att du har så mycket meriter och kunskap på nacken borde väl om någon kunna ge den som söker hjälp råd? Buke är ett forum där man får fråga, och ska fråga. Kan inte du då hjälpa istället för att stjälpa?
 
Senast ändrad:
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Om man frågar är man okunnig en liten stund, om man inte frågar är man okunnig hela livet...:bow:

Lycka till med din hund!!
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Citerar mig själv som svar både till Nozer och MrsScabtree:
Svar på frågan av TS: Vill du att din hund ska utvecklas till en hund som fungerar normalt med andra hundar ska du absolut inte låta "leken" med amstaffen fortsätta - den stressar uppenbarligen båda hundarna och din hund får en mycket negativ erfarenhet. Din hund behöver inte alls leka med denna hund, skaffa någon med en vettig hund som du kan gå tillsammans med på promenad, träna ihop med osv. istället. Fortsätter ni som ni gör nu så kan det bara gå åt ett håll - åt helvete.
Varför är mitt råd sämre än andras, vi har ju sagt i stort sett samma sak allihop som svarat?
Till TS: Du har i alla fall ett stort plus på din sida, och det är att du åtminstone frågar om råd och inte tror att du kan allting. Hoppas bara att du tar till dig råden också, så din hund inte blir förstörd för all framtid pga den hårda leken med amstaffen, risken är nämligen enorm att din hund en dag får nog och svarar och då har ni ett präktigt hundslagsmål att ta itu med. Jag får be om ursäkt för att jag har uppfattat dig som "en ung kille", men inget du har skrivit förut kunde få mig att tro att du var 30 år.
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Problemet när man ska umgås o låta hundarna vara fria är att kompisens hund är överjävlig.
Biter sig fast i kinderna och strupen på våran hund.
har gått så långt att vi sällan umgås pga att hundarna inte kommer överens =/



/Tobbe

Kan inte hundarna låta bli varandra när de är fria så skulle jag sätta amstaffen i bur så ni kan umgås i lugn och ro. Skulle aldrig vilja utsätta min hund för en sådan hund. Det finns bra tygburar som man lätt kan vika ihop och ta med sig om man ska bort.
Sedan kanske din kompis borde lära hunden loss och att det sitter ordentligt. Vad gör din kompis för att få sin hund att sluta? Kanske han behöver hjälp från en duktig hundpsykolog/instruktör som hjälper honom med problemet.
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Ditt råd var knappast något som dominerade ditt svar, enbart nedlåtande ord och förolämpningar som åtminstone inte jag hade förväntat mig av en människa som påstår sig kunna hund. Det är människor som du som ser ner på de som är nybörjare som hämmar utveckligen i allmänt hunderi iom att de som frågat tillslut låter bli för att andra bara spyr galla över dem.
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Kan inte hundarna låta bli varandra när de är fria så skulle jag sätta amstaffen i bur så ni kan umgås i lugn och ro. Skulle aldrig vilja utsätta min hund för en sådan hund. Det finns bra tygburar som man lätt kan vika ihop och ta med sig om man ska bort.
Sedan kanske din kompis borde lära hunden loss och att det sitter ordentligt. Vad gör din kompis för att få sin hund att sluta? Kanske han behöver hjälp från en duktig hundpsykolog/instruktör som hjälper honom med problemet.


Han går på ngn valpkurs för tillfället, o vad jag förstår är det samma problem där, just att hunden har svårt att tagga ner med andra hundar i närheten.
Vi ska själva också in på nästa kurs som dyker upp frammåt vårkanten. Missade förra startdateumet, o det finns inget vettigt nu på ett tag. Så förhoppningsvis kan de kurserna hjälpa oss båda att få redapå hur vi ska hantera "problemet".

Nog för att våran hund också är överenergisk när det är andra hundar med i bilden.
Men de ggr vi är i ngn rasthage med andra hundar så kan våran efter att ha hälsat lunka iväg på sitt håll o svara på inkallning. Ngt som jag ej vet hur hans hund klarar.

/Tobbe
 
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Jag får be om ursäkt för att jag har uppfattat dig som "en ung kille", men inget du har skrivit förut kunde få mig att tro att du var 30 år.

Ursäkten godtagen. Medveten om att jag ibland använder mig av ett språk o en stil som gör att jag nog tolkas som yngre än vad jag är.

/Tobbe
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?

Jag ser verkligen inte ner på nybörjare, däremot kan jag bli smått irriterad (för att uttrycka det milt) på folk som inte använder sitt sunda förnuft - och då må de vara nybörjare eller inte. Om man har varit i en och samma situation i flera månader och det blir värre och värre - kan man då inte förvänta sig att personen ifråga förstår att "det här funkar inte". Varför låter man det fortsätta? Nu citerar jag igen, denna gång ett inlägg från TS den 27:e nov -06:
Har en valp på 5månader, o polaren har en på ca 4.

Problemet är att våran relation som vi hade tidigare riskerar att komma ikläm då våra valpar lever loppan varenda gång man träffas
O det därför blir tröttsamt att träffas då man hela tiden får hålla koll så ingen hund blir skadad.

Min/våran hund är en siberian husky, o polarens en amstaff.

Problemet som är är det att dom ger sig inte.
Dom börjar att leka, o leka, o leka...o så fortsätter dom tills ngn av dom får in ett tjuvnyp på den andra. Sen mer eller mindre "urartar" leken o det blir grinig istället.
+ att polarens hund har en förkärlek för att bita mot min hunds strupe. Vilket jag inte riktigt uppskattar.

Nu är det som sagt två valpar det gäller. Så det är klart att dom ska leka o hålla på...men hur mycket o hur länge?
Har träffats relativt mycket över ett par öl på kvällar o helger.
O hundarna har inte lugnat ner sig det minsta mot varandra.
I princip varenda gång blir det ngn av hundarna som drar på sig ngt litet sår här o där...

Tilläggas kan att båda hundarna går hur bra som helst ihop med äldre hundar. O där är det bara lite lek i 2min, sen är det lugnt igen.

Tydligen har härjandet med dessa hundar fått pågå i 3 månader till, vilket ju knappast kan ha gjort saken bättre? Som dr Phil skulle ha sagt: "How is it working for you?"

Till TS:
Vad säger din kompis om saken - uppfattar han också amstaffens uppförande som ett problem? Om jag vore du skulle jag inte låta min hund umgås med den andra hunden alls, och om det vore absolut nödvändigt skulle jag kräva att den hade munkorg.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 008
Senast: soom
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 382
Senast: vallhund
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 583
Senast: Shark
·
Övr. Hund Vi har en 7-årig kastrerad taxhane och en 3-årig Rhodesian Ridgebacktik. För ca tre veckor sen flög tiken på hanen när jag lekte med...
Svar
7
· Visningar
2 936
Senast: Fan of Bill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp