Sv: Valpar som bråkar, biter sig fast. Hur lösa?
Min spontana tanke när jag läser dina trådar - och i synnerhet denna tråd - är att här har vi en ung kille (och nu hans polare) som har skaffat sig varsin hund av "tuff" ras, dvs "tuff" i omgivningens ögon. För visst är det lite tufft med en hund som ser ut som en varg och en som folk tror är en pitbull?? Men ingen av er verkar ha någon som helst hundkunskap, ni vet inte hur man uppfostrar valpar, ingenting om ledarskap etc. Det skulle inte förvåna mig om vi ser båda hundarna till salu på Blocket inom en snar framtid...
Vet inte om jag ska skratta eller gråta över detta inlägg...
Är själv 30år, och kompisen som har amstaffen är 26eller ngt sånt (
dålig koll då han ej firar)
Hundvana kanske saknas i mitt fall, men ej i kompisens. Hans far är uppfödare, och han är uppväxt med hundar sedan barnsben. Så han kan både det ena o det andra....
Jag själv är uppväxt med hundar runtomkring mig, alla nära o kära o släktingar har haft hundar. har dock aldrig haft ngn själv. Men hur f*n ska man lära sig om man aldrig skaffar ngn?
Men har ändå varit med så pass mycket att jag iaf vet lite om hundar.
O att jag är frågvis osv, ja varför inte? Har man en hund och det dyker upp frågor är det väl bättre att man frågar o får lite svar att grunna över, än att man gör som man själv tror, vilket kanske är helt åt helvete. O sedan står där med en hund som inte alls blev som den skulle kunnat blivit när den är vuxen, pga "handhavandefel" hos mig som ägare.
O då kommer vi raskt in på det som många nog ser som en annan del av det hela. o det är varför vi skaffat en sån krävande ras. O det svaret är enkelt. En hund blir rätt gammal. O jag vill inte köpa mig en "vanlig" enklare hund, för att "pröva på".
O sen ha den i 15år innan jag får chansen att köpa mig min husky. För fler än en hund i taget kommer det aldrig bli för mig.
Det andra som du säger, att vara "tuff", det får stå för dig.
Jag har varit inne på huskys sedan jag var i tonåren. O det är den enda ras jag verkligen fastnat för.
Att den ser cool ut eller vad du vill påskina är inget jag ser som en anledning att jag valde rasen.
Tycker om dess lynne o hur den är rent allmänt. Att den sen är estetiskt tilltalande är bara en bonus.
För mig o sambon som är aktiva utemänniskor passar den som hand i handske.
Gillar också hundar som man faktiskt kan använda praktiskt. Visst, det kan man väl med de flesta. Men just draghundar har alltid faschinerat mig, och är ngt som passar mig då jag vintertid gärna är ute o åker skidor eller likn.
O sälj du dina hund/hundar på blocket. Min kommer då aldrig hamna där iaf.
Fattar fortfarande inte vaför du ens klankar ner på mig när det är kompisens hund som är för hård mot min.
O mina övriga inlägg. Jovvist, förlåt om jag förnärmat den allsmäktige med ngn fråga, som du anser vara för dum eller konstig.
Frågar man får man veta...eller hur var det nu?
/Tobbe