Valpar!Frågor!!!

Sv: Valpar!Frågor!!!

nja, du la över ansvaret på honom och han hade inte koll. där brast det. fast, det KAN alltid hända olyckor, dock inte lika ofta som det föds oplanerade kullar... och i trådskaparens fall visste de ju om att en parning hade skett.

Seabaz skrev:
jo jag förstår det och särskilt efter min/våran diskussion här för ett par veckor sedan så "ni" säkert blev lika frustrerade som jag.

MEN det här är ingen diskussion. det var en del helt raka frågor som även kunde ha gällt renrasiga valpar.
många här är väldigt emot blandras och jag förstår det. det var/är jag också. Ändå har jag en blandras själv.....

Jag har blandras och är inte rabiat motståndare. Jag inser att det alltid kommer att finnas blandraser, eftersom det är lättförtjänade pengar och att olyckor alltid kan hända.

Men det jag har svårast att acceptera är just stora blandraser av brukshundstyp eftersom det är svårt att hitta rätt hem med rätt aktivitet för dem. Renrasuppfödare har bekymmer att hitta bra köpare som meriterar sina hundar inom bruksgrenarna. Det innebär att det inom blandrasaveln är snudd på en utopi att få tag på valpköpare med den rätta entusiasmen och passionen för bruksarbete. Den som råkar ha rätt engagemang FÅR dessutom inte utöva brukssporten - så det är liksom kört. :(

Kontentan blir att hundarna hamnar fel, blir olyckliga, precis som ägarna. Observera att jag inte menar att det går illa i alla fall, men tillräckligt många för att jag skall tycka att det är synd att ha en kull med schäfer-dobermannvalpar.

Att jag eller du har blandras själva motsäger egentligen inte kritiken mot blandrasaveln. Man kan tycka att det är fel även om man tagit sig an en blandras själv.

När det gäller små hundar av sällskapstyp så bryr jag mig inte så mycket. De brukar fungera bra i de flesta hem oavsett om de är av renras eller blandras.

Senast ändrad:

tack så mycket för detta svar! Det var sådana svar jag sökte!!

Tyvärr är det så (iaf i min landsända ) att de blandisar som annonseras är korsningar schäfer/rottweiler/huskie/labrador och sen så står det i annonsen "ser ut som en labrador" och alla mindre hundvana som ska skaffa hund tänker då : Labrador men dom är ju snälla och fina :-)
och sen börjar cirkusen .....
Jag tror att många resonerar likadant när det gäller sin tik som sitt sto "men min tik som är så fin...." "hon vill ju bli mamma " etc etc

Tack så mycket för de bra svar jag fått!

För att utveckla detta ytterligare och så att alla inte ska tro att jag är helt oseriös och oansvarsfull så berättar jag lite mer...

Detta är alltså min pappas 4-åriga schäfertik som han hade hundvakt till en dag. Pappa var slarvig och berättade inte att hon höglöpte och hundvakten hade inte märkt detta då hon släpptes ihop med en kompis dobermannhane som hon känner sen tidigare.
Och då blev hon parad mer om det vet jag inte.
Pappa ringde och berätatde och jag rådde honom att abortera men han ville inte lyssna på det örat...

Efter nån vecka så pratade jag med honom och han sa att hon inte var dräktig och då antog jag att han varit hos veterinären vilket han inte hade fick jag veta sen..

Ca. en månad efter parningen skulle vi va hundvakt och såg då att hon gått upp myckt i vikt! Nämde detta för pappa och då kom det fram att han inte vart hos veterinären men att hon hade ätit väldigt mycket på sistonde, gått upp på natten och sagt till "att hon höll på att dö av svält" :smirk:
Då kom vi fram till att hon var dräktig ändå..

Pappa har hjälp av erfarna uppfödare och folk med mycket kunskap som även var med vid valpningen.

Men han jobbar mycket och då är jag eller farmor hos tiken och valparna hela tiden.
Jag antar att men inte brukar vara det hela tiden men det är tikens första kull och hon är lite klumpig (lägger sig på dem å sånt..) Och hon blir även orolig om hon är själv.

Hon äter Royal Canin foder, kommer ej ihåg vilket. Och nu lagar även farmor mat till henne, kött, potatis och grönsaker. Hon får mat 4 ggr om dagen och mer om hon säger till att hon är hungrig.

Att jag skrev denna tråd är för att jag ville veta så mycket som möjligt och höra om erfarenheter från andra.
Pappa har alltså tagit reda på mycket innan och det finns kunnigt folk att tillgå men han är väldigt stressad och dåligt minne så jag vill hjälpa så mycket jag kan!
Men det finns många sätt och att har olika sätt det står även olika i böcker och på hemsidor.

Men nu har jag fått svar sådär från 3 styckna och kritik från typ 50...
tack för svaren!!!

Jag tycker inte heller att korsningen är särskilt lyckad, har inte stor koll på dobermann men tycker att det blir än alldes för krävande korsning som antagligen alldes för få ev. köpare klarar av. Och de som orkar med köper renras...

Jag vet inte varför ni är emot denna blandning berätta gärna!!

Det verkar som om din pappa ändå har rätt bra koll på läget, och har han dessutom hjälp från uppfödare så är det betryggande, han har säkert själv köpt sin tik från en seriös uppfödare.

Anledningen till att "vi" är emot dessa blandisar är lätt. Det är billiga hundar, oftast tillverkade genom tjuvparning eller "planerat " ("min tik ville ha valpar så jag tyckte grannens labbe alt. schäfer alt. golden alt. border collie alt. husky alt. dobberman osv var himla fin så vi tog en kull...") som VÄLDIGT sällan kommer till hem som klarar av att ge dem den stimulans de behöver. Eftersom det oftast är, som Jadzia sa, stora bruks, jakt eller vall raser som behöver jobba mycket, som är korsade så blir det snett. Hunden blir olycklig, antingen genom stress, aggressivitet, apati osv och du får en hund du inte klarar av som avlivas vid 1 års ålder eller blir en ständig omplacering. Den kanske blir hundgårdshund, används vid illegala hundslagsmål eller lever ett apatiskt liv utan sällskap, stimulans eller kärlek då hunden inte går att få konstakt med om man skulle få för sig att göra något med den.

Du får nämligen inte tävla bruks med en blandras, många brukshundsklubbar vill inte heller ta emot en blandras.

Vi ser för många sådana här ekipage där det har gått snett, det finns också fina exemplar, men de jag har träffat som har varit vettiga är hundar som får jobba och har ägare som är kunniga om deras behov.

Vi har problemet inom renraserna också, men där har vi mer kontroll på aveln genom restriktioner från SKK osv. Ex HD-statistik och MH-test är i stort sett nödvändiga inom de flesta raser och gör att du som köpare hara större insikt och kan gallra bort oseriösa direkt.

Jag har själv en blandras, en jakthund, hennes föräldrar är fina hundar, pappan har en CH-titel och mamman har fått många priser och cert. Dessutom har jag hela hennes liv jobbat med henne eftersom jag var fast besluten om att min hund aldrig skulle bli en anledning till en blandras dåliga rykte. Jag träffar också många trevliga blandraser inom jakten, men de får göra vad de är framavlade till och det finns eftertanke i aveln. Har du ex inte godkända höfter på en blandjakthund så köper ingen jägare din hund då den inte håller, men letar du efter en stor sällskapshund som ska kunna vakta osv så bryr sig de flesta inte om sånt...

Hoppas du förstår bättre. har ni problem med hem till valparna, så hör av er till en organisation ex HUNDIS, sälj inga valpar till folk som inte kan hund, det är inga lätta hundar ni har avlat fram.

Lycka till

//E

Men ärligt...finns det nån statistik på HUR många blandisar som verkligen far illa??

Ingen av "oss" på buke har ju blandisar dom gör det iallafall :angel:
..även om dom finns representerade på hundförmedlingar så är det ju inte så fruktansvärt många om man tänker på hur många dom är till antalet...och där finns även renraser....

man kan ju fråga folket här på forumet om deras blandisar far illa.....

Jag vet ingen i min bekantskapskrets med blandisar som far illa.Å andra sidan så känner jag nästan bara hästfolk också...

Senast ändrad:

Nej är det sant? Får man verkligen inte tävla bruks med dem? Det hade jag faktiskt ingen aning om! Varför är det så? Finns det en bra anledning?
Jaha men i vad får man tävla då? Den passar ju kanske inte så bra till agility kanske...för det får man väl tävla med blandis?

Vet inte vilket du svarar på. Men man får inte tävla bruks med en blandras.

Du får tävla lydnad och agility. Hur det är med flyball, freestyle och liknande grenar vet jag inte. Blandras får inte tävla sök, spår, skydds, rapport eller IPO.

Vi har haft ett par stycken som vandrat genom mindre bra hem. I mitt förra bostadsområden fanns det misskötta blandraser lite här och där.

Tittar man sedan på vad för typ av hund som hundstallet får in så vet man vilken grupp som har högst riskfaktor att fara illa. Mörkertalet är stort. Hundstallet får bara in en liten del, men då kan man istället titta på hur det sett ut i GBG där diverse blandraser och deras ägare ägnat sig åt att sprida skräck under ett par år.

Problemen är som störst i storstäder och ute i obygden där du bort kan du knappt se det alls.

Jag pratade för ett tag sedan med en tjej som tydligen hade tagit del i en studie om hundars livslängd. De hade kommit fram till att medelåldern för blandraser var 3 år!!!! :eek:

Det fanns vissa faktorer som bidrog till detta och en del var tydligen att många blandraser inte försäkras och därför avlivas vid skador som försäkrade hundar behandlas för och att mång aavlivas vid ett-två års ålder när värsta trotsåldern sätter in och ägarna då inte klarar av sin "snälla" lilla valp.

Vet dock inte vad detta var för studie och var man kan hitta info om den, ska fråga nästa gång jag träffar vederbörande.

Jag har rätt mycket insyn i Hundis verksamhet, en mycket hög procent av dessa hundar är blandisar, vill inte säga säkert, men iaf 80-90 %, det anser jag vara högt....

Du ska då inte glömma mörkertalet som vi inte har en aning om...

För mig är en blandras en hund, likaså en renras, ingen större skillnad, de har svans och öron båda två. MEN när det kommer till psyke och defekter så är det för mig inte samma sak, inom renras finns det iaf statistik och man har kontroll. Personligen kräver jag av alla mina kursare ex HD-röntgen (agilitykurs), renras som blandras, för min, hundens och ägarens skull, men de vet inte om föräldradjuren är rena och har då ingen statistik bakåt om de nu skulle vilja avla...

Och de psykiska defekterna ska vi inte prata om, rottis/BC-blandningen som jag har i en kurs kan helt plötsligt flippa ut och börja tokvalla/bita en annan hund, vilka signaler den andra hunden än sänder ut... Det kallar jag en stor defekt, pga att någon var smart och blandade en vallhund med en skarp brukshund.. Vi klarar det ändå i kursen för att tjejen är helseriös och lägger ner otroligft mycket tid på hunden och dess lydnad, tänk dig den hunden hos en kille i ett gäng...

//E

Det handlar om att gynna renrasavel, annars kan man lika gärna avla på blandraser som kunde visat sig vara bättre, men det skulle förstöra aveln, därför stänger man blandraser ute. Tämligen logiskt kan jag tycka då det annars kunde leda till en okontrollerad avel.

Du får tävla lydnad, agility, freestyle, flyball och får också gå viltspårsprov, men du kan aldrig ta championat eftersom du behöver minst en 2:a på utställning för dessa CH, du får ju inte ställa blandis så...

Och en vanlig familjehund är dessa hundarna tämligen olämpliga till, då de kräver så mycket mer, så ett seriöst hem kan vara svårt att finna.

//E

Om inte jag minns helt fel så får man tävla agility och lydnad med en blandras men inte bruks.
Är dock inte säker ang agitlityn och lydnaden

Sen håller jag med om att tänk efter vilka ni säljer till, det blir inga lätta hundar ni har fött upp och i fel händer kan det bli katastrofalt, sälj till folk som vill aktivera sin hund, jag vågar knappt tänka på hur dessa hundar kan beté sig om det inte blir stimulerade.

Min schäfer (renrasig) blir väldigt lättretad om han inte får jobba på ett par dagar, morrar på alla möjliga ljud och grýmtar åt andra hundar etc, så länge han aktiveras varje dag är han en riktig ängel som kan umgås med alla hundar, är harmonisk osv men skulle han bara så lulla runt som sällskaps hund skulle det inte sluta bra, han har alldeles för mkt energi för att inte arbeta dagligen.

Senast ändrad:

Angående blandras. Se bara här på bukes annonser en treårig blandras och en tvåårig blandras som någon vill sälja.

Tur att jag frångår den statistiken då...min ena på 14:e året och den andra är 5,5....

Det är inte tu tal om att det blir okontrollerad avel, och med helt fel raser blandade...det jag hetsar upp mig på är att "alla" är oseriösa...tar man bra betalt för valpar är man en lycksökare, tar man dåligt betalt är man oseriös och bryr sig inte...

Det finns ju seriösa människor med blandraser, det är jag helt övertygad om.

Inom SBK får inte blandisar tävla i bruksgrenar men inom Svenska Hundklubben får det tävla. De har inte tävlingar/prov i samma utsträckning som SBK men det beror kanske mest på engagemanget hos medlemmarna, vad vet jag. Men vad jag har hört så förekommer det både spår och sök.

Vilket fall så kan man ju hänvisa folk med blandisar till denna klubb om de vill tävla bruksbiten...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 507
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 566
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka