Sv: Valpar!Frågor!!!
Det verkar som om din pappa ändå har rätt bra koll på läget, och har han dessutom hjälp från uppfödare så är det betryggande, han har säkert själv köpt sin tik från en seriös uppfödare.
Anledningen till att "vi" är emot dessa blandisar är lätt. Det är billiga hundar, oftast tillverkade genom tjuvparning eller "planerat " ("min tik ville ha valpar så jag tyckte grannens labbe alt. schäfer alt. golden alt. border collie alt. husky alt. dobberman osv var himla fin så vi tog en kull...") som VÄLDIGT sällan kommer till hem som klarar av att ge dem den stimulans de behöver. Eftersom det oftast är, som Jadzia sa, stora bruks, jakt eller vall raser som behöver jobba mycket, som är korsade så blir det snett. Hunden blir olycklig, antingen genom stress, aggressivitet, apati osv och du får en hund du inte klarar av som avlivas vid 1 års ålder eller blir en ständig omplacering. Den kanske blir hundgårdshund, används vid illegala hundslagsmål eller lever ett apatiskt liv utan sällskap, stimulans eller kärlek då hunden inte går att få konstakt med om man skulle få för sig att göra något med den.
Du får nämligen inte tävla bruks med en blandras, många brukshundsklubbar vill inte heller ta emot en blandras.
Vi ser för många sådana här ekipage där det har gått snett, det finns också fina exemplar, men de jag har träffat som har varit vettiga är hundar som får jobba och har ägare som är kunniga om deras behov.
Vi har problemet inom renraserna också, men där har vi mer kontroll på aveln genom restriktioner från SKK osv. Ex HD-statistik och MH-test är i stort sett nödvändiga inom de flesta raser och gör att du som köpare hara större insikt och kan gallra bort oseriösa direkt.
Jag har själv en blandras, en jakthund, hennes föräldrar är fina hundar, pappan har en CH-titel och mamman har fått många priser och cert. Dessutom har jag hela hennes liv jobbat med henne eftersom jag var fast besluten om att min hund aldrig skulle bli en anledning till en blandras dåliga rykte. Jag träffar också många trevliga blandraser inom jakten, men de får göra vad de är framavlade till och det finns eftertanke i aveln. Har du ex inte godkända höfter på en blandjakthund så köper ingen jägare din hund då den inte håller, men letar du efter en stor sällskapshund som ska kunna vakta osv så bryr sig de flesta inte om sånt...
Hoppas du förstår bättre. har ni problem med hem till valparna, så hör av er till en organisation ex HUNDIS, sälj inga valpar till folk som inte kan hund, det är inga lätta hundar ni har avlat fram.
Lycka till
//E