Valpar!Frågor!!!

Sv: Valpar!Frågor!!!

Men JAG var helt oförberedd.....visste inte att min tik var dräktig övht innan det var försent...NÄR vi kollade efter att hon bara gick upp i vikt TROTS bantning och ökad motion så fattade vi att nåt var galet....gjorde ultraljud och 9 dagar efter detta valpade hon(hon var 9 år och detta var första kullen)

JAG gjorde det bästa av situationen, jag rådfrågade folk som har erfarenhet...precis som trådskaparen gör här....

Sen finns det faktiskt "seriösa" uppfödare som föder upp hundar med bukspottsproblem också...så det är väl inte blandrasens fel???

Dessutom finns det en hel del raser med överskottsenergi...detta är heller inte blandrasens egna förtjänst...

Senast ändrad:

jo jag förstår det och särskilt efter min/våran diskussion här för ett par veckor sedan så "ni" säkert blev lika frustrerade som jag.

MEN det här är ingen diskussion. det var en del helt raka frågor som även kunde ha gällt renrasiga valpar.
många här är väldigt emot blandras och jag förstår det. det var/är jag också. Ändå har jag en blandras själv.....

DeStRoYa skrev:
Min pappas schäfertik har nu fått 10 söta små valpar!! De är 1 vecka i morgon födda 29/9.Pappan är dobermann som va väldigt snabb upp på henne...=) Inte meningen!
Har inte stor koll alls på hunduppfödning men tänkte att jag kan väl få lite hjälp härifrån!
*när ska de öronmärkas/chippas? viket är billigast?
*när börjar de äta riktig mat och vad ska man börja att ge dem?
*Hur mycket mat ska mamman äta? fri tillgång?
*Hur länge kan mamman va ifrån bebisarna? kan hon tex följa med till stallet? 2 timmar?
*kan man ta ifrån några valpar när de blir äldre såklart och gå ut med utan henne?
*när ska de vaccineras och avmaskas första gångerna och med hur stort intervall?

Just nu kommer jag inte på fler frågor men skriv gärna så mycket ni kommer på! tacksam för all hjälp! Gärna något typ veckoschema, allt som ska hända under vissa veckor...

Jag kan tyvärr inte så mkt om just uppfödning och valpning. Men det är ju jättebra du vill hjälpa din pappa och att du oroar dig för valparna. Att nu denna kombinationen är som den är och de flesta här inkl mig är totalt emot blandningar så är ju "skadan" redan skedd.

Råd din pappa att börja leta hem redan nu, seriösa hem där det är erfarna folk som kan båda rasernas egenskaper och har erfarenhet av väldigt krävande hundar.

Det du lärt dig här kan du ju vidareförmedla till din far!

Vad jag skulle satsa på mest är som sagt vart valparna kommer hamna. Det är största oron för mig då det gäller blandisar, att dom hamnar fel :cry:

Sen vill jag säga att min mamma har vart med om tjivparning på en schäfertik hon hade, hon märkte bara några dagar innan att det var valpisar på g. Hon gjorde faktiskt ett beslut jag tycker låter hemskt men kanske var det humanaste? Valparna avlivades då dom kom ut. 12 st valpar. Det värsta mamma vart med om att göra, men med facit i hand hade nog inte alla 12 fått det bra. Detta var i början av 80-talet.

vadå lyckades hunden para sig utan att du märkte det? hur bra koll har du på dina hundar?

jag tror inte att det bara handlar om att de är just blandraser av en småläskig kombination, utan om att okunnigheten är så stor och förberedelserna lika med noll. sådant händer inte hos någon som noga planerat sin kull, renras eller inte.

tänk om man noggrant planerat sin blandiskull då????? är man seriös då?? eller har ALLA blandraser ett dåligt liv, eller alla renraser ett bra liv???

nej men frågan är ganska seriöst menad... kan det komma in en hanhund på din gård, para sig med din tik, och sedan försvinna utan att du märker något?

jodu...jag har dålig koll på hundarna...efter 9 år med tik o hane så small det...hoppas nästan att når oförberett kanske kan t om drabba dig....det är lätt att vara perfekt tills det händer nåt.....

Jag hade ingen aning om att min första tik var dräktig, plötsligt kom det fem valpar ut henne!
Jag hade bara haft henne i tio dagar.... snacka om att vara oförbered

visst finns det seriös blandrasavel! t ex när man vill få fram bättre jakthundar, vallhundar, draghundar etc! det viktiga är att man har ett tydligt mål med sin avel, och noggrann kontroll av föräldradjuren. att det finns folk som vill ta tillvara på "produkten" är nog också väldigt viktigt. men att para sin hund med grannens för de är så söta båda två, räknas inte riktigt som seriös i mina ögon.

cillamuffins skrev:
nej men frågan är ganska seriöst menad... kan det komma in en hanhund på din gård, para sig med din tik, och sedan försvinna utan att du märker något?

Jag har en egen hane....sen bor jag på landet...och då menar jag landet....dom har INTE varit ensamma tillsammans nångång under årens lopp när hon löpt....förrän tydligen då....

JAG har koll på hundarna, men jag kan inte vara hemma jämt...och jag har en karl som tror/trodde att om man band fast hanen så kunde man släppa tiken lös också....han må vara dum o oseriös i dina ögon....men för honom var det inge konstigt alls.....DEN gången var jag med och kunde avstyra det som höll på att hända...denna gången var hon dräktig.....

Olyckor kan hända , och det gjorde det här. Alla är inte så perfekta som vissa.Men det är ju tur att det finns såna :crazy:

cillamuffins skrev:
åja, det har hänt mig också... men jag åkte helt enkelt in och fick henne sprutad.

Så du menar alltså att jag skulle spruta bort valparna när det var 9 dar kvar till födseln???? Du är inte dålig du.... :angel:

Hur kan du vara så oseriös övht att du fått din tik tjuvparad, har du ingen koll på din hund????? :smirk:

nej naturligtvis direkt efter parningen. det hände under mitt första år som hundägare och på den tiden hade min labbe sina kottar kvar. visst var det klantigt att tro att de hade någon sorts mor-son förhållande, hon hade blött flera dagar men sista dagen blev hon tydligen intressant... men så blåögd var jag inte som inte insåg att de absolut inte borde ha valpar med varandra.

berättade inte din karl att de hade råkat para sig?

nej, det gjorde han inte....förrän långt efter valparna var födda...han vart rädd för att jag skulle bli vansinnig på honom för han haft dålig koll på hundarna. sen vet jag inte om han sett, eller om han "inte tänkt" på att hon löpte...

Sen var min tik även lite lur...hon fräste ifrån ordentligt på slutet av löpen...när VI var med....sen gick hon o var lösaktig när hon trodde att vi inte såg henne... :crazy:

...hi hi. Min tik löper nu, man skulle kanske tillverka några blandisar :angel:

(ps. ta detta som ett skämt :D :rofl: )

ja, då kan man knappast klandra dig för det som hände... det är det jag alltid har sagt. karlar är inte att lita på... (bara halvseriöst denna gång ;) :idea: )

Nej, men olyckor kan hända...även om man tycker att man har koll....tiken blev kastrerad efter detta.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 507
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 566
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka