Valpar, foder, uppväxtfart osv.

Red_Chili

Trådstartare
Jag hamnade precis i en diskussion med en vän ang valpar, foder, hur valpar växer och utvecklas osv. Vi är inte riktigt överens och jag vill veta vad ni har för tankar och idéer eftersom jag tycker ämnet är väldigt intressant.

Vad tror/vet ni påverkar hur snabbt hunden växer? vad är det som gör att vissa ser vuxna ut som juniorer och andra är klara först när de är ca 3 år gamla? Varför kan det variera kraftigt även inom samma ras?

Vad har ni fått lära er att man ska ge valpar för foder, och bör man undvika något? I så fall vad?

Har ni några andra tankar osv kring ämnet? Har ni haft fler valpar än en och provat olika metoder för dem och märkt olika resultat så får ni gärna berätta om det! Ni får även gärna berätta om "motbevis" för att vanliga teorier osv inte alltid stämmer eller kanske är helt felaktiga.

Sv: Valpar, foder, uppväxtfart osv.

Jag tror det är genetiskt bestämt.
Att det skiljer sig inom raser beror nog på att olika linjer växer olika fort - vissa har avlat på de som blir färdiga tidigt (utställning??).

Ang mat så är jag själv förvirrad.
Vissa säger att man ska vara försiktig med fett, andra protein..
Jag som kommer från hästvärlden är helt främmande för de här tankarna - ungdjur ska ju växa! Vadå växa för fort?
Nu ger jag ändå min valp ett foder som "många" anser är bra för valpar, även om jag själv inte förstår varför det skulle vara just så.

Ang mat så är jag själv förvirrad.
Vissa säger att man ska vara försiktig med fett, andra protein..
Jag som kommer från hästvärlden är helt främmande för de här tankarna - ungdjur ska ju växa! Vadå växa för fort?
Nu ger jag ändå min valp ett foder som "många" anser är bra för valpar, även om jag själv inte förstår varför det skulle vara just så.

De valpar som inte ska växa för fort, är valpar av stora hundraser. Det som händer om det har ett foder med för mkt energi, är att skelettet inte hinner med. Muskelmassan ökar snabbt, och hunden ser vuxen ut, men skelettet är inte färdigvuxet och fortfarande instabilt. Risken ökar därmed för t.ex. ledproblemer, pga. för stor belastning på icke klara leder.
Därför ska valpar av stora hundraser ha valpfoder för large breed, som inte är lika energirikt som vanligt valpfoder. Detta hindrar dem från att växa för snabbt. Fodret är ofta också mer calciumrikt, för att stötta skelettväxten.

Muskelmassan ökar snabbt, och hunden ser vuxen ut, men skelettet är inte färdigvuxet och fortfarande instabilt. Risken ökar därmed för t.ex. ledproblemer, pga. för stor belastning på icke klara leder.

Fast musklerna borde ju inte göra att lederna belastas mer, snarare hjälpa leder att stabilisera sig. Däremot om hundarna blir tjocka blir det ju en extra belastning eftersom fettet inte gör mer än "bara finns där"?

Jag tänker om man har en hund med ledproblem, då sägs det ju alltid att man ska hålla dem riktigt välmusklade, men smala. Hur skulle sådant kunna SKAPA ledproblem om det är lösningen för att få hundar med ledproblem att må bra? :confused:

Och om man tänker att större hundar ska ha "sämre" foder än mindre hundar, var går gränsen för vad som är en stor och en liten hund? Skulle inte en liten hund också kunna få ledproblem av att växa för fort? Vad som är "för fort" borde väl inte baseras på vid vilken ålder något är klart bara sådär, utan mer vad som är normal växtakt och om man då kan påverka det att gå snabbare. Växer en stor hund för snabbt borde väl logiskt sett även en liten kunna göra det?

Senast ändrad:

Fast musklerna borde ju inte göra att lederna belastas mer, snarare hjälpa leder att stabilisera sig. Däremot om hundarna blir tjocka blir det ju en extra belastning eftersom fettet inte gör mer än "bara finns där"?

Jag tänker om man har en hund med ledproblem, då sägs det ju alltid att man ska hålla dem riktigt välmusklade, men smala. Hur skulle sådant kunna SKAPA ledproblem om det är lösningen för att få hundar med ledproblem att må bra?

Ja ok, det var dåligt formulerat av mig, såklart har du rätt i att musklerna är med till att stabilisera lederna osv. Men musklerna utgör ju också stor del av vikten, och kan därför också vara ett problem. Sen som du skriver så är ju fett det största problemet!
Det som är viktigt att förstå är att just i växtfasen, kan musklerna helt enkelt vara för stora i förhållande till vad skelettet klarar att bära upp. Rekommendationerna om mkt muskler och lite fett hos hundar med ledproblem gäller vuxna hundar, där skelettet är färdigvuxet. Hos vuxna hundar är också lederna stabilare i förhållande till hos valpar, som ju precis som barn, är väldig rörliga i sin kropp, just för att lederna inte är tillräckligt stabila - inte färdigutvecklade. Här är inte muskler tillräckligt till att stabilisera lederna.
Sen handlar det inte bara om leder, utan också skelettdelarna i sig själv. För mkt vikt på dem, när de inte är färdigutvecklade (inte tillräckligt hårda) kan medföra deformering av dessa.
Exempel på skelettsjukdomar som kan uppstå om stora hundar växer för fort: hypertrofisk osteodystrofi (för många benceller som dessutom felutvecklas), osteochondrose och såklart höftledsdysplasi (40% är ärftliga faktorer och resten är miljöpåverkningar).

Och om man tänker att större hundar ska ha "sämre" foder än mindre hundar, var går gränsen för vad som är en stor och en liten hund? Skulle inte en liten hund också kunna få ledproblem av att växa för fort? Vad som är "för fort" borde väl inte baseras på vid vilken ålder något är klart bara sådär, utan mer vad som är normal växtakt och om man då kan påverka det att gå snabbare. Växer en stor hund för snabbt borde väl logiskt sett även en liten kunna göra det?

Med hänsyn till energimängden i fodret, så är det så att små hundar kräver
mer energi per enhet av kroppsvikten, än större hundar. Det är nämligen så att den basala ämnesomsättningen är relaterat till den totala kroppsytan och utifrån detta bestäms energibehovet. Skillnaden i den ämnesomsättningen är inte så stor från liten till stor hund, men kroppsytan skiljer ju jättemycket. Alltså har en liten hund större energibehov per enhet av kroppsvikten än en stor hund. Sen om man multiplicerar med hundens vikt så vill den stora hunden ha behov för mer energi än den lilla totalt, men detta kan man alltså inte gå efter.
Detta är också en viktig orsak till varför valpar av stora hundraser ska ha ett lågenergirikt foder.
Att ett foder är mindre energirikt är alltså absolut inte detsamma som att det är sämre!

Ytterligare en orsak till varför valpar inte ska växa för fort pga. överfodring, är att mängden fettceller ökar i kroppen och risken för att hunden blir överviktig när den är vuxen är större (precis som hos människor). Detta gäller både för små och stora hundar.
Så såklart kan små hundar också växa för fort genom överfodring av tex. valpfoder. Men pga. att små hundraser behöver mer energi per enhet av kroppsvikten, så är det svårare att överfodra dem når de är valpar. Därför pratas det inte lika mycket om det. Stora hundvalpar som inte behöver lika mycket energi kan bli överfodrade om de går på ett vanligt valpfoder istället för large breed och därför har det blivit så uppmärksammat!

De valpar som inte ska växa för fort, är valpar av stora hundraser. Det som händer om det har ett foder med för mkt energi, är att skelettet inte hinner med. Muskelmassan ökar snabbt, och hunden ser vuxen ut, men skelettet är inte färdigvuxet och fortfarande instabilt. Risken ökar därmed för t.ex. ledproblemer, pga. för stor belastning på icke klara leder.
Därför ska valpar av stora hundraser ha valpfoder för large breed, som inte är lika energirikt som vanligt valpfoder. Detta hindrar dem från att växa för snabbt. Fodret är ofta också mer calciumrikt, för att stötta skelettväxten.

Jo jag vet. Har hört det hur många gånger som helst. Men jag tycker inte det hänger ihop.
Håller med R_C - för mkt muskler kan aldrig vara fel.

Vissa menar dessutom att man ska vara försiktig med protein, så jag tycker det är väldigt förvirrande.

Nu ger jag ändå min valp ett large breed foder, även om jag hellre hade gett annat egentligen..

Senast ändrad:

Jo jag vet. Har hört det hur många gånger som helst. Men jag tycker inte det hänger ihop.
Håller med R_C - för mkt muskler kan aldrig vara fel.

Vissa menar dessutom att man ska vara försiktig med protein, så jag tycker det är väldigt förvirrande.

Nu ger jag ändå min valp ett large breed foder, även om jag hellre hade gett annat egentligen..

Fast när det gäller tex jättekossorna- stavar det alltid fel men Belgium Blue-nånting- de har ju ffa mer muskelmassa och deras ben orkar ju inte riktigt med vikten alltid. Fast det "bara" är muskler. Ett extremt exempel javisst men muskler som muskler om de nu aldrig är fel enligt dig.

Sen kan man ju inte förneka att en stor vikt på ofärdigt skelett inte kan vara bra, spelar det så stor roll då VAD det är som utgör vikten? All muskelmassa är ju inte stöttande för just de delar som tar stryk. Tex så gör ju inte ryggmuskulaturen så mkt för att knäna ska hålla etc. För knäna är stor vikt = stor vikt, oavsett om det är fett, muskler eller packning som kommer ovanifrån.

Jag har lärt mig att man ska ge bra med byggstenar (proteiner, mineraler, vitaminer...), det får aldrig finnas brist av, men vara försiktig med arbetskraft (energi) för att undvika problem hos växande djur, speciellt hos storvuxna raser.

Ang se ut som junior länge/snabbt tror jag det till största delen beror på genetik. Inom chihuahua tycker jag mig se vissa hanar/linjer vars valpar snabbt blir vuxna i kroppen och vissa andra (ex min egen) vars valpar tar ett tag innan de ser riktigt vuxna ut.

Sen kan man ju inte förneka att en stor vikt på ofärdigt skelett inte kan vara bra, spelar det så stor roll då VAD det är som utgör vikten? All muskelmassa är ju inte stöttande för just de delar som tar stryk. Tex så gör ju inte ryggmuskulaturen så mkt för att knäna ska hålla etc. För knäna är stor vikt = stor vikt, oavsett om det är fett, muskler eller packning som kommer ovanifrån.

:bow: Haha det var lite det jag prövade att skriva, men är nog inte lika bra på att formulera som dig

och såklart höftledsdysplasi (40% är ärftliga faktorer och resten är miljöpåverkningar).

Har du någon källa på det? Jag hör från alla håll hela tiden att man inte riktigt vet varför hundar får höftledsdysplasi, men om man vet att 60% är pga uppväxtmiljön borde man väl rimligtvis även veta vad i uppväxten som påverkar?
Öht tycker jag du har väldigt många "såhär ÄR det". Jag är nyfiken på var du fått allt ifrån. Har du pluggat något som har med sådant här att göra eller hur har du lärt dig?

Men - det blir väl inte muskler bara för att hunden får i sig mkt näring? Musklerna ska väl byggas också? Av rörelse och träning?
Och eftersom man inte tränar unga hundar speciellt hårt borde det väl inte bli något "överskott" av muskler?
Eller tänker jag fel?

Överskott av näring borde ju leda till fett, och en fet unghund/valp är ju inte bra.

Jag har förresten hört många som säger att hunden växer för fort om den får "fel" foder. Alltså att själva skelettet växer för fort. Det är mer sånt som jag tycker låter väldigt konstigt..

Jag tror att man mer brukar prata om belastning när det gäller miljöpåverkan. Att stora valpar springer i trappor, hoppar från höjder, motioneras hårt osv.
Låter ju helt rimligt!

Har förövrigt också hört 40/60 %, men minns inte var..

Har du någon källa på det? Jag hör från alla håll hela tiden att man inte riktigt vet varför hundar får höftledsdysplasi, men om man vet att 60% är pga uppväxtmiljön borde man väl rimligtvis även veta vad i uppväxten som påverkar?
Öht tycker jag du har väldigt många "såhär ÄR det". Jag är nyfiken på var du fått allt ifrån. Har du pluggat något som har med sådant här att göra eller hur har du lärt dig?
Skribenten har knappast någon trovärdig källa till det, eftersom det inte stämmer.
En hund kan inte utveckla HD om det inte finns genetisk predisposition för det.

Jag har sett lite studier angående AD där 40% arvbarhet nämns, kanske det är därifrån det kommer?

Enligt Swenson et.al. så är arvbarheten för höftledsdysplasi ca 40% och uppåt.

Swenson, L., Audell, L., Hedhammar, Å. 1997. Prevalence and inheritance of and selection for elbow arthrosis in Bernese mountain dogs and Rottweilers in Sweden and benefit: cost analysis of a screening and control program. J Am Vet Med Assoc. 1997 Jan 15;210(2):215-21.

En uppsats som använder Swenson et.al. som källa anger även vilka övriga orsaker möjligen kan vara:

Armbågsledsdysplasi (vari FCP ingår) med påföljande artros har en visat genetisk komponent, med relativt hög arvbarhet. En undersökning av Swenson et al 1997 visade på siffror mellan 0.28-0.4 beroende på ras och kön. För predestinerade individer verkar risken öka vid överutfodring, för snabb tillväxt, övervikt och överbelastning av leden (van Ryssen et al 1997). Excessiv utfodring med kalcium eller vitamin D är andra föreslagna riskfaktorer (Lavelle 1989, Kahn ed 2005, Fossum et al 2002)

Citatet kommer från: http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00002253/01/Jerkers_exjobb_25_januari.pdf

Skribenten har knappast någon trovärdig källa till det, eftersom det inte stämmer.
En hund kan inte utveckla HD om det inte finns genetisk predisposition för det.

Jag kan inte mer än säga att jag skrev fel/läste fel (hundar i bakgrunden som tyckte vi skulle gå ut..). Bra du påpekar.
Har nu läst igen...
Ärftligheten är uträknad till omkring 40 % (Case et al. Canine and Feline Nutrition: A resource for companion animal professionals, 2nd ed.) - det är alltså 40% risk att avkomman får höftledsdysplasi.
Det er också bevisat att miljöfaktorer spelar en stor roll i om sjukdomen uttrycks eller ej. Det är alltså inte bara ärftligheten som avgör men också miljön. Men som du skriver, där ska vara en genetisk predisposition för det. (Jacquelyn et al. A review of hereditary diseases of the German shepherd dog. 2008. Journal of Veterinary Behavior, Vol. 3). Visserligen en studie gjord på bara schäfrar, men borde inte vara av så stor betydelse.

Svarade precis vallhund. I "The pathogenesis and diagnosis of canine hip dysplasia - a review" Fries CL., Remedois AM. står det: Gene expression in affected individuals may be modified by a number of environmental factors. These factors do not cause hip dysplasia, but they alter manifestations of the trait and its severity. Nutrition is a major environmental factor. Excess energy consumption increases the frequency and severity of hip dysplasia in genetically predisposed dogs. Food intake should be regulated to maintain a slender figure with the ribs and dorsal vertebral spines easily palpable, but not visible.

Allt det jag skriver, det jag läser i mina böcker, får från mina föreläsare och läser i artiklar på internet (Web of Science, PubMed). Pluggar till veterinär..

Senast ändrad:

Nu när jag läser din källa så står det ju i klartext att det viktiga är att valpen hålls slank. Om jag utgår från det du citerade så borde vilket foder som helst funka (sålänge det är ett bra foder såklart) där valpen/unghunden håller lagom hull.

Man ska komma ihåg två viktiga punkter vid valputfodring: 1. för mycket energi bidrar till för snabb tillväxt. Valpen växer för fort och är för stor och för tung för sin ålder. Dessa hundar ser smala ut, så det kan vara svårt för ägaren att se att hunden växt för snabbt. Valpar blir till skillnad från vuxna hundar sällan tjocka av för mycket energi utan de växer helt enkelt för fort.

2. Upptaget av calcium och fosfor. Hos valpar är dessa två mineraler extra viktiga eftersom de behövs för att bygga upp ett sunt skelett. Behovet av dessa mineraler är högre än hos en vuxen hund, vilket gör det extra viktigt att valpen inte får i sig för lite men även ett överskott kan göra stor skada. Att förhållandet mellan calcium och fosfor stämmer är också av yttersta vikt då ett avvikande förhållande även det kan ge tillväxtproblem och skelettstörningar. Viktigt är också att man anpassar behovet efter valpens ålder då det ändras i takt med att valpen växer.

Naturligtvis ska även behovet av andra näringsämnen täckas, precis som när man väljer foder åt den vuxna hunden.
Att för mycket protein skulle orsaka tillväxtproblem hos valpar är en sedan länge motbevisad myt eller teori (som tyvärr fortfarande lever kvar hos uppfödare och hundägare).

Jag har nog ett exempel där rörelse och träning spelar stor roll för valpens utveckling. Har kontakt med en annan köpare från från min valps kull. Båda två har ätit samma foder, men min valp är betydligt med musklad än hennes (de är ca 6 månader).
Min teori kring det är att min valp har en till hund här hemma att busa med, och har byggt mycket muskler genom det, medans hennes hund är ensam och inte träffar så mycket andra hundar.
Men jag vet inte alls om det stämmer, kan ju vara en massa andra faktorer som spelar in.

Såhär har jag fått lära mig på naturbruksskola inriktning hund, ämne foderlära (även genetik med samma lärare):

En hund kan INTE växa för fort på grund av ett foder!! Det är genetiskt bestämt hur snabbt en hund ska växa och framförallt utställningsraser råkar ut för att hundarna växer för fort för man avlar på hundar som fort skaffar sig meriter. "Ooh kolla han är bara x år gammal och är redan intuch han ska vi använda!" typ. Så då får man snabbt växande hundar.

Celldelningen kan inte ske i snabbare takt än vad hundens gener säger att de ska göra!! Däremot kan man hämma denna genom att inte ge hunden tillräckligt med protein. Inte så sunt känns det som. Inte så sunt heller att avla på stora hundar som växer fort, det är alltså aveln man måste se till.

Man ska alltså framförallt på snabbt växande stora raser se till att ge dom ett foder som täcker behoven annars kommer tillväxten att hämmas. Hellre för mycket än för lite, får hunden mer än den behöver åker det ut med bajset.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 562
Senast: anna_panna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 069
Senast: valpköpare
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 679
Senast: LovingLife
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka