Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul! Vad är det för ras? 😃

Ja jag försöker visa att jag finns och har än så länge gått på både clinics, tävlingar, träningar och har där träffat väldigt trevliga ägare samt tränare inom rasen.

Det är bordercollie jag ska köpa och är ju en helt ny ras för mig så kan inga direkt linjer eller så. Men en person som jag pratar med och som rekommenderar linjer kan se på en bc och säga vilka linjer som ligger bakom. Var ganska roligt att se på en clinic vi var på.

Tycker inte man behöver höra av sig så långt i förväg men det är bra att mingla och etablera kontakter för att få nys och tips om lämpliga kombinationer och kanske hamna långt fram i ’kön’. Mycket kommer inte ut ’offentligt’, eller vad man nu ska säga, inom rasen.
Är dessutom lite svårare pga ditt önskade kön på valpen.

Är ute och minglar på tävlingar, träningar och än så länge varit på en helgkurs som åskådare. Träffar jättetrevliga personer och tränare som alla vill rekommendera sina favorit linjer haha :).
Ja jo men så är det ju inom alla raser, tik är ju oftast populärast.

Då är det nog ännu svårare att få tjänstledigt utanför sommaren. Men du får väl prata med din chef och höra hur en ställer sig till att du evtl är borta några veckor utanför semestertider.
Ett är att söka en distansutbildning och därefter begära tjänstledighet för studier. Arbetsgivaren ska som regel bevilja ledighet om arbetstagaren utbildar sig. Då får du ju vara hemma och plugga med valpen också förstås, men det måste ju inte vara fy skam!

Hörrni vad tycker ni om uppfödare som svarar med några få ord?
Jag skrev ett långt mejl och berättade om mig själv och vad valpen skulle få för liv här osv.
Fick svaret "det blir valpar nästa år".

Jag har lite svårt för sånna oengagerande svar personen verkar råkat ut för många som hoppar av tidigare då det står på hemsidan att man inte kan boka valpar innan födsel då hon är trött på folk som hoppar av.

Men kan man åtminstone inte svara lite mer engagerat än "vi får valpar nästa år"

Jag kommer leta vidare såklart tänkte bara höra vad ni andra tycker om den typen av svar?

Ett är att söka en distansutbildning och därefter begära tjänstledighet för studier. Arbetsgivaren ska som regel bevilja ledighet om arbetstagaren utbildar sig. Då får du ju vara hemma och plugga med valpen också förstås, men det måste ju inte vara fy skam!
Det är en möjlighet, men behöver göras i god tid (6 månader innan tror jag).

Jag skrev ett långt mejl och berättade om mig själv och vad valpen skulle få för liv här osv.

Jag har lite svårt för sånna oengagerande svar personen verkar råkat ut för många som hoppar av tidigare då det står på hemsidan att man inte kan boka valpar innan födsel då hon är trött på folk som hoppar av.

Men kan man åtminstone inte svara lite mer engagerat än "vi får valpar nästa år"

Jag kommer leta vidare såklart tänkte bara höra vad ni andra tycker om den typen av svar?
När jag letade valp för väldigt många år sedan (mitten på 90-talet) så ringde jag till en, som jag tror, rätt välrenommerad uppfödare. Hon fanns då på rasklubbens lista över kennlar som väntade valpar. Hon svarade oerhört snäsigt att det var inga valpar väntade i närtid och mer eller mindre slängde på luren i örat på mig. Givetvis skulle det aldrig fallit mig in att någonsin kontakta henne igen. Jag hittade istället en väldigt småskalig uppfödare som inte alls var något "namn" inom rasen, men som var trevlig och informativ OCH hade valpar. Köpte en hund av henne som vi hade stor glädje av i 14 år.

Jag gillar inte riktigt attityden som jag stött på ibland att man liksom får köpa valp "på nåder" efter att ha slunkit igenom ett väldigt trångt nålsöga. Jag ser det hellre som att både valpköpare och uppfödare kan ha krav på varandra och att man faktiskt har ett gemensamt intresse av att allting skall bli bra.

Nuvarande hunds uppfödare känner jag sedan innan, det kändes faktiskt rätt skönt att slippa det där med att leta och ta kontakt (han sa att han skulle para sin tik, jag sa att i så fall var jag intresserad av valp och så blev det, väldigt smidigt!).

När jag letade valp för väldigt många år sedan (mitten på 90-talet) så ringde jag till en, som jag tror, rätt välrenommerad uppfödare. Hon fanns då på rasklubbens lista över kennlar som väntade valpar. Hon svarade oerhört snäsigt att det var inga valpar väntade i närtid och mer eller mindre slängde på luren i örat på mig. Givetvis skulle det aldrig fallit mig in att någonsin kontakta henne igen. Jag hittade istället en väldigt småskalig uppfödare som inte alls var något "namn" inom rasen, men som var trevlig och informativ OCH hade valpar. Köpte en hund av henne som vi hade stor glädje av i 14 år.

Jag gillar inte riktigt attityden som jag stött på ibland att man liksom får köpa valp "på nåder" efter att ha slunkit igenom ett väldigt trångt nålsöga. Jag ser det hellre som att både valpköpare och uppfödare kan ha krav på varandra och att man faktiskt har ett gemensamt intresse av att allting skall bli bra.

Nuvarande hunds uppfödare känner jag sedan innan, det kändes faktiskt rätt skönt att slippa det där med att leta och ta kontakt (han sa att han skulle para sin tik, jag sa att i så fall var jag intresserad av valp och så blev det, väldigt smidigt!).
Ja men eller hur kände detsamma så otrevligt att inte ens kunna lägga några minuter på att skriva lite trevligt och vilka som planeras att paras.

Uppfödaren jag köpte min andra hund av (samma ras) var jättetrevlig jag har svårt för folk som är sådär kortfattade jag uppfattar dom som dryga.

Det är inget svar som engagerar mig, så det hade krävt något alldeles extra för att jag skulle fortsätta konversationen efter ett sådant svar. Typ att det är väldigt intressanta linjer, rätt resultat på hälsotester etc.

Det är inget svar som engagerar mig, så det hade krävt något alldeles extra för att jag skulle fortsätta konversationen efter ett sådant svar. Typ att det är väldigt intressanta linjer, rätt resultat på hälsotester etc.
Tack för svar :)
Känner detsamma jag förstår att uppfödaren är trött på folk som avbokar i sista stund men samtidigt får man väl kanske räkna med det om man säljer djur eller saker folk kommer alltid ändra sig och inte dömma alla intresserade för det.

Jag skulle säga att det beror på vad du skrev i övrigt. Var det bara om dig själv och vad du kan erbjuda en hund? I så fall skulle kanske jag (om jag vore uppfödare) tolka det mer som att du ”bara är ute efter en hund” och då är det väl inte konstigt att meddela att man inte har valpar att erbjuda nu.

Skrev du om vad som är viktigt för dig, vad du vill ha i en hund (mentalitet, hälsa osv, eventuellt varför just den rasen är intressant) och frågor kring vad uppfödaren prioriterar och/eller om den kan ha kommande planerade parningar som stämmer överens med det är det en annan femma.

Jag skulle säga att det beror på vad du skrev i övrigt. Var det bara om dig själv och vad du kan erbjuda en hund? I så fall skulle kanske jag (om jag vore uppfödare) tolka det mer som att du ”bara är ute efter en hund” och då är det väl inte konstigt att meddela att man inte har valpar att erbjuda nu.

Skrev du om vad som är viktigt för dig, vad du vill ha i en hund (mentalitet, hälsa osv, eventuellt varför just den rasen är intressant) och frågor kring vad uppfödaren prioriterar och/eller om den kan ha kommande planerade parningar som stämmer överens med det är det en annan femma.
Rasen är en sällskapshund så jag har inte så höga krav 😱
Går heller inte att läsa sig till annat än hälsa och utställningsresultat så jag vet inte riktigt hur jag ska veta om resten utan kontakt med uppfödaren 😅
Många här inne håller på med mer arbetande hundar så jag förstår att detär Självklart för er jag vill bara ha en trygg trevlig och rolig hund bryr mig faktiskt inte särskilt mycket mer än så och kan anpassa mig till hunden

Jag hade nog kollat efter annan uppfödare om jag fick sådant svar.

Uppfödare är helt vanliga människor. Vissa är verbala och kan brodera ut. Andra är korta och koncisa.

Svaret gav ju en hel del information. Inga valpar just nu, t.ex.
Vem vet - hen kanske har fått en drös mejl som vill köpa valp helst imorgon.

Jag har fått en del telefonsamtal av den typen. Folk som berättat hela sin livshistoria och sedan frågat om de kan pruta ner till XX kr. Orkar inte med sådana. Jag ville inte bli bästis, jag ville sälja en häst.

Rasen är en sällskapshund så jag har inte så höga krav 😱
Går heller inte att läsa sig till annat än hälsa och utställningsresultat så jag vet inte riktigt hur jag ska veta om resten utan kontakt med uppfödaren 😅
Många här inne håller på med mer arbetande hundar så jag förstår att detär Självklart för er jag vill bara ha en trygg trevlig och rolig hund bryr mig faktiskt inte särskilt mycket mer än så och kan anpassa mig till hunden
Jo, men en trygg, trevlig och rolig hund är ju också ett krav. Även sällskapshundar brukar kunna avlas på olika sätt, för vissa är det viktigast med hundar som går bra på utställning, andra avlar mer för aktiva hundar som kanske lämpar sig mer till lite träning/aktiviteter. Alla uppfödare är inte noga med mentaliteten, så där kan man absolut ställa frågor om vad som är viktigt för uppfödaren för att se om det matchar det man själv vill ha.

Oftast vill man ju även att en sällskapshund ska kunna hanteras av veterinär, lämnas ensam, kunna gå i stadsmiljö osv.

Jag säger inte att något är rätt eller fel, men vill man ha en dialog med en uppfödare kan det vara idé att ställa frågor och inte bara ”lämna in ett cv”.

Jag säger inte att något är rätt eller fel, men vill man ha en dialog med en uppfödare kan det vara idé att ställa frågor och inte bara ”lämna in ett cv”.
Precis så.
Det är inte DIN historia det handlar om. Det är DU som är intresserad av valp. Så varför skriva "ett långt mail" om dig själv?

Förstår att man vill framställa sig i god dager men det kan gå till överdrift. (som alla de hästköpare som jag mött genom åren)

Precis så.
Det är inte DIN historia det handlar om. Det är DU som är intresserad av valp. Så varför skriva "ett långt mail" om dig själv?

Förstår att man vill framställa sig i god dager men det kan gå till överdrift. (som alla de hästköpare som jag mött genom åren)
Ja. Jag förstår att folk vill göra intryck osv, men när man får 2-3 A4 med irrelevant info om gamla husdjur, civilstatus osv men inte ett enda ord om varför de valt att visa intresse för just MIN avel, då blir det mest tidsödande. Massutskick är inte smickrande.

"Hej hag har lantbruk och söker hund till mjölkbesättning" är en bättre start än 3 A4 om hur någons sambo är alfahane i familjen enligt deras papegoja och hur lägenhetslivet nog ändå passar en BC, för den får hänga med på frisbeegolf ibland. (exempel ur verkligheten).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 164
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 484
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar