Valp som äter bajs.

angiepangie

Trådstartare
Vi har nu fått hem vår lilleman och allt rullar på fint, förutom att han
är helt galet besatt av att äta hundbajs.
Eller ja, mest hundbajs, självklart funkar ju harskit och liknande om inget från hund finns i närheten -.-

Det är inte så lätt att få en valpis på 11 veckor att förstå att man ska
göra sin behov ute när den mer eller mindre alltid fokuserar på att hitta och äta annan avföring..
Och inte är det trevligt heller.

Så finns det någon av er visa bukefalister som vet vad man kan göra för att
bryta detta?
Har försökt med godis och lek, men det är inte intressant när det finns annat gottigt i närheten..

Sv: Valp som äter bajs.

Bajsätande är rätt vanligt för valpar!

Finns några klassiska åtgärder att "sätta in":
1. STÄDA! :D Plocka bort allt hundbajs du ser - i trädgården och på promenderana! Finns där inget slipper du problemet.
2. Låt inte valpen vara lös i "bajs-rika" områden! Koppelrasta där det finns risk att stöta på bajs och träna valpen på att vara lös på andra lämpiga mer "bajs-fria" platser.
3. Äter valpen sitt eget bajs kan du prova tillsätta annanasjuice i dess mat, detta fungerar jättebra för vissa!

/Swat

Skitkul när de gör så. Nej, det är det givetvis inte. Det som gäller är att man har ögonen med sig och upptäcker godsakerna först. Men egentligen, en så ung valp ska inte gå rundor då blir den bara förvirrad. Det är lättare att få dem rumsrena om man går till samma plätt varje gång. Om man gör det och ger beröm och godis så brukar de fatta snabbt vad de förväntas göra där. Gärna en liten gräsplätt.

Ursäkta?!

"en så ung valp ska inte gå rundor då blir den bara förvirrad." ??

När mina valpar är 11 veckor har de både promenerat och miljötränat en hel del... Och de är då allt annat än "förvirrade"...och dessutom ofta rumsrena.

/Swat

Vår förra hund brukade äta kattbajs så fort hon hittade något när hon var ung. När katterna hade diarré var det extra populärt.. :grin:
Vi bodde på landet och hon älskade att rulla sig i koskit och fårbajs.

Haha tro mig, jag hade mer än gärna städat runt vårt hus osv, men då hade jag haft heltidsjobb i flera veckor. Ligger ruggigt mycket bajs överallt..
Men har honom kopplad så gott som hela tiden. Så hindra honom försöker jag ju göra så gott jag kan.

Nej det är väl inte direkt roligt :/
Jag har aldrig hört talas om att man inte ska gå rundor med valpar i hans ålder, faktiskt..
Snarare tvärtom, att man ska börja så tidigt som möjligt.

Åh vad underbart..
Min stora hade en förmåga att göra det när hon kom, sen rakt upp i soffan/sängen/liknande, man blev ju gudaglad!

Min vovve är tre år och äter fortfarande bajs. Speciellt nu i tötider då det ligger precis överallt. Jag skulle också gärna ha en lösning. Självklart kan jag hindra honom om jag ser det först men på vintrarna kan han göra räder i snödrivor, köra ner huvudet och komma upp med en saftig bit i munnen. Då blir jag mest av allt imponerad av hans näsa.

Vi har nu fått hem vår lilleman och allt rullar på fint, förutom att han
är helt galet besatt av att äta hundbajs.
Eller ja, mest hundbajs, självklart funkar ju harskit och liknande om inget från hund finns i närheten -.-

Det är inte så lätt att få en valpis på 11 veckor att förstå att man ska
göra sin behov ute när den mer eller mindre alltid fokuserar på att hitta och äta annan avföring..
Och inte är det trevligt heller.

Så finns det någon av er visa bukefalister som vet vad man kan göra för att
bryta detta?
Har försökt med godis och lek, men det är inte intressant när det finns annat gottigt i närheten..

Jag har en valp på 16 veckor som älskar tugga på det mesta och här fungerar byteshandel riktigt bra numera:)

Man får dock se till att ha riktigt gott godis (här kör vi hemmtorkade hjärtan från gris, lamm eller kokt kycklingfilé eller liknande). Hon skulle aldrig byta nåt roligt eller gott mot torrt köpegodis:D

Hon menar inte kisserundor? Jag promenerar varje dag med valpen, men då är han oftast så uppspelt att han glömmer bort att han är nödig. Så direkt efteråt, och femtielva gånger till varje dag, tar jag ut honom till vår "toalett" för att han ska kunna göra sina behov.

Just det, det var kisserundor jag menade. Det brukar vara lättast att få en valp rumsren om man går till samma plätt. Visst kan man gå rundor, men då ska man inte förvänta sig att valpen ska ha tid att göra ifrån sig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 140
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 378
Senast: Acto
·
Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 793
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka