Valp och relation?

hundvalp

Trådstartare
För ett tag sedan träffade jag min pojkvän. Vi har en väldigt bra relation och jag vill verkligen fortsätta att vara tillsammans med honom.

Jag har en (äldre) hund sedan tidigare. Vi hade inte varit tillsammans länge när pojkvännen berättar att han vill skaffa en valp. Jag var ärlig och sa rakt ut 'X är min sista hund. Ska du skaffa valp så tar DU hela ansvaret. Jag vill inte bli låst av en ny hund och krångla med rastningar/hundvakt så fort något ska göras. Jag vill inte genomlida en valpperiod till med allt arbete som det innebär'. Kort därefter flyttade en valp in i pojkvännens hus, en jaktras som är välkänd för att vara mycket aktiv.

Pojkvännen är 'valpkär' och tycker den är jättesöt, gullig och alldeles underbar. Jag ser allt som blir söndertuggat (väggar, tapeter, skor, lister,möbler osv), golv som blir nedpissade/nedskitna och all oro/kaos som valpen orsakar. Pojkvännen tycker det är jättesött när valpen far runt i timtals i full fart inomhus. Han torkar upp efter hunden och sönderbitna saker rycker han nonchalant på axlarna och tycker 'det går byta/köpa nytt/laga'. Så länge valpen och vi är i pojkvännens hus så bryr jag mig inte. Hans hus, hans saker, hans kostnader. Min hund slipper följa med dit och jag kan åka hem när jag tröttnar.

Problemet är när de kommer till mig. Min hund får inte vara ifred, utan terroriseras utav valpen hela tiden. Jag vill inte ha mitt hem förstört utan får ideligen jaga efter valpen och hålla efter. 'NEJ' är numera det vanligaste ordet i mitt tal. Det går inte föra ett vettigt samtal utan att någon av oss får springa efter valpen. Att få en lugn stund framför tv:n gemensamt kan vi glömma och att äta en gemensam varm måltid i lugn och ro känns som en ouppnåelig dröm.

Förra helgen kom de sent på fre em och stannade till sön morgon. Då orkade inte jag mer utan fick be dem åka hem. Flera gånger varje natt väcker valpen oss genom att högljutt stimma runt. Jag har supersvårt att somna om och får kanske 2 -4 timmars sömn/natt. Bristande sömn + mycket aktiv valp hela dagarna gjorde att jag kollapsade storgråtandes i soffan och sov bort hela söndagen. Det här blir ohållbart i längden. Nu ska de komma hit i helgen och jag känner redan 'VILL INTE'. Jag vill träffa min pojkvän men valpen kan han lämna hemma.

Hur lägger jag lite fint upp 'Jag vill gärna träffa DIG men din vedervärdiga valp vill jag helst slippa se fler gånger'?;) Gärna också tips att vidarebefordra hur vi praktiskt kan lösa situationen?

Sv: Valp och relation?

Be din pojkvän skaffa en annan tjej; som är lika varm, kärleksfull, generös och mogen som han är.

Hur gammal är valpen? Vad är det för ras?

Jag tycker det låter som att valpen behöver passivitetsträna. Be pojkvännen ta med bur av någon typ där den kan ligga och tugga ben och vila, framförallt när ni känner att ni behöver vila lite. Buren/inhägnaden kan ju vara precis bredvid er, så den inte behöver vara ensam.

Jag själv tycker det är viktigt att hundarna läs sig att inne är det lugnt - ute får du rusa, stoja och leka. Även när de är små.

Vad gör valpen för något under dagen?? Det känns som att den kanske behöver bli lite trött UTE och sen komma in och koppla av. Gör den inte det självmant brukar det funka med bur eller att man håller valpen tills den slappnar av.

Sen tycker jag du får säga till att valpen är hans ansvar och att du inte ska behöva springa efter och hålla koll så den inte förstör hemma hos dig.

Hoppsan!
Nu tycker jag vi ska vara snälla. Åsikter om valpar måste man få ha, själv älskar jag pirayan som för ovanligheten sover vid mina fötter. Men som linnsan skriver, passivitet, bur, öva och öva.

Jag håller med. Vad är det för j-la svar? Jag älskar hundar och små valpar men man måste väl inte vara en dålig eller känslokall människa för att man inte gör det? Det är väl inte särskilt konstigt att man behöver sova på natten och att man inte vill få sitt hem sönderbitet och nerkissat av en valp som man inte har önskat sig och inte vill ha.

TS:
Prata om det, hos dig galler vissa regler for att det ska funka. Satt er ner och snacka igenom hur ni ska fa saker och ting att rulla pa smartfritt. Ibland far man ta det goda med det onda, sucka, ta en fem minuters paus och skaka lite pa huvudet at det hela. Kop lite billigt kompostgaller och gor en valphage t.ex.

Nar ni sover, i med oronproppar, satt valpen i kompostburshagen - pa pvns sida om sangen!

Kompostgaller kan man ju anvanda till mycket, och snordyrt ar det inte heller...

Ok, ok... *djupt andetag*
Hur lägger jag lite fint upp 'Jag vill gärna träffa DIG men din vedervärdiga valp vill jag helst slippa se fler gånger'?;)
Mitt förslag:

"Jag förstår att du är glad för din valp och behöver ägna mycket tid åt den nu när den är liten. Jag är glad för din skull och vill gärna träffa dig, men så länge valpen är liten och vild och inte rumsren så föreslår jag att vi ses hos dig. Vi kan passa på att äta och umgås när valpis sover. Jag åker hem och sover hos mig på natten."

Peace.

Ditt hus dina regler. Ta tillbaka makten över ditt liv. Ska hans hund få vara hemma hos dig så ligger den still inne eller så blir den instängd i en bur med ett tuggben eller liknande. Hur svårt kan det vara att styra upp en valp?

Att tänka hans hus, hans saker, hans problem är inte så optimalt att tänka för hur ska valpen kunna uppföra sig bättre borta då?

Skulle nog säga att din pojkvän borde lära sig mer om hundar, han borde kanske gå på en valpkurs så han lär sig vad han kan göra med hunden och sen även att gränser måste sättas!
Att stänga in hunden i en bur tycker jag löser problemet, kanske i stunden men vad händer när den inte är i buren. Uppfostran är a och o så jag tycker din pojkvän borde engagera sig mycket mer.

Får man ha sin hund instängd i en bur hemma? Svaret är rakt och tydligt: Nej, det får man inte, inte ens i två minuter, då bryter man mot lagen.

När du har fått hem din valp är den åtta veckor fyllda och räknas enligt lagen som en ”hund”. Då gäller följande:

Det är förbjudet att hålla hunden i bur inomhus – om burens dörr inte är borttagen helt och hållet. Att ha burdörren öppen räcker alltså inte.
Det är förbjudet att hålla hunden i en ”lekhage” av fyra kompostgaller eller liknande – att det inte finns något tak på ”buren” spelar ingen roll.
Många hundar uppskattar en egen plats, en inomhuskoja, men då ska hunden själv kunna välja om den vill vara där eller inte.

http://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/hund-i-bur-vad-galler/

En valp är ingen kanariefågel och det finns inget behov av burar och hagar.

En valp behöver kärlek, omtanke, närhet. Den behöver sova när den är trött, äta när den är hungrig, leka när den är pigg, kissa när den är kissnödig. Har man tagit sig an en valp får man sätta sina egna behov i andra hand och anpassa sig efter dess egen rytm. Får den sina grundläggande behov tillgodosedda så infinner sig harmonin.

Det är så enkelt.

Att tänka hans hus, hans saker, hans problem är inte så optimalt att tänka för hur ska valpen kunna uppföra sig bättre borta då?

Skulle nog säga att din pojkvän borde lära sig mer om hundar, han borde kanske gå på en valpkurs så han lär sig vad han kan göra med hunden och sen även att gränser måste sättas!
Att stänga in hunden i en bur tycker jag löser problemet, kanske i stunden men vad händer när den inte är i buren. Uppfostran är a och o så jag tycker din pojkvän borde engagera sig mycket mer.

Inte TS valp. Sa vad TS tycker och tanker, eller du, om hur valpen uppfostras hor liksom inte till traden.

Personligen sa anser jag att, ja, tuggade saker och kiss pa golvet Hor Till. Det ar nagot man, med tiden, tranar bort.

Ar TS i stadiet att hon borjar grata efter en helg med valpen och tanker tanken pa att lamna namnda pv sa tror jag egentligen inte problemet ar valpen.

Jo men precis.....eller inte.

De terrorister till valpar jag haft har behövt betydligt mer styrning än gos, närhet och kärlek. Alla mina vänner med schäfrar och mallar skulle definitivt instämma.

<snip>
Ar TS i stadiet att hon borjar grata efter en helg med valpen och tanker tanken pa att lamna namnda pv sa tror jag egentligen inte problemet ar valpen.

Exact!

Pojkvannen vill ha valp, TS vill inte ... Pojkvannen skaffade valp. TS maste alltsa nu bestamma sig om det ar okay att leva med PV OCH valp, eller om PV och valp utgar.

Personligen sa vet jag vad jag skulle sagt om min kareste klacker ur sig att "lamna hunden hemma". Kan man inte ens losa den "problematiken" pa ett vuxet viss mellan tva personer sa ar nog inte det forhallandet sa dar.. jattemycket att hanga i julgranen direkt.

Lite fler gratattacker pga en valp sa tror jag kanske inte TS behover oroa sig sa mycket mer for hur hon ska saga "lamna valpen hemma"... men, men, man kanner andra som man kanner sig sjalv.. jag skulle inte palla med det. Antingen ar man emd mig, med alla dumma ideer som tillhor, eller sa ar man inte det...

Precis.
For mig ar det lika orimligt att lamna lilla valpen hemma som om Maken hade foreslagit att jag skulle ha lamnat bort barnen for att traffa honom 'way back when' nar det begav sig.

Alltså, jag har hund själv och har haft det länge. För mig är det självklart att jag ser till att valpen gör minimal skada om jag hälsar på hos någon om det så är min mamma eller min pojkvän. Kan den jag besöker inte ens sova om nätterna pga att valpen är vild (??) så anser jag mig ha brustit i tillsynen av hunden. Jag skulle i det läget vara tacksam för att valpen fortfarande får följa med, inte tycka det vore orimligt alls om personen ifråga ledsnat. TS var tydlig innan köpet att hon inte ville ta ansvar för valpen men så har det blivit ändå. Självklart är det rätt att protestera!!?

TS, jag skulle säga till din pojkvän att ni kan ses hos honom tills han fått ordning på valpen så pass att den kan röra sig i möblerade rum utan att förstöra. Sen får du försöka ha lite tålamod med att det är en valp och det förhoppningsvis blir bättre framöver. Om inte annat är det en bra fingervisning om huruvida denna kille är något att hålla i eller inte...

I en relation tycker jag inte att man antingen "är med eller emot" sin partner, det måste kunna gå att diskutera och kompromissa. Vem skulle acceptera en partner som kör sitt eget race rakt av, som inte bryr sig om ens egna önskningar och sedan struntar i att ta hand om konsekvenserna på så vis att det drabbar dig negativt...?

Får jag inte sova på några nätter bryter jag också ihop.

Med tanke pa att mitt (varat) liv styrs sa pass av djuren sa ar man antingen Med, eller Mot. Det ar omojligt for nagon av oss att den andre inte paverkas pa nagot vis.

Det ar ratt svart att halla sig "neutral" har. Livet cirklar runt djuren, mitt liv har alltid cirklat runt djur, hans liv har alltid cirklat runt djur - men pa olika vis. Skulle nagon jag INTE ENS BOR MED anse att jag inte far/bor skaffa valp for att henom inte vill ha valp... sa skulle jag stalla mig ratt rejalt fragande. Eller nej, det skulle jag faktiskt inte.

Det ar givet att man tar ansvar for sitt djur.

Att lamna valpen hemma faller inte under kategorin "korrekt taget ansvar".

Valpen ska inte bli lidande for att TS kanner sig osidosatt for att mannen hon umgas med regelbundet kopte valp fast hon inte ville ha en.

Personligen sa vet jag vad jag skulle sagt om min kareste klacker ur sig att "lamna hunden hemma". Kan man inte ens losa den "problematiken" pa ett vuxet viss mellan tva personer sa ar nog inte det forhallandet sa dar.. jattemycket att hanga i julgranen direkt.

Lite fler gratattacker pga en valp sa tror jag kanske inte TS behover oroa sig sa mycket mer for hur hon ska saga "lamna valpen hemma"... men, men, man kanner andra som man kanner sig sjalv.. jag skulle inte palla med det. Antingen ar man emd mig, med alla dumma ideer som tillhor, eller sa ar man inte det...

Håller helt med.

Jag lämnade en partner för att han visade missnöje över min valp. Vi hade helt uppenbart väldigt olika prioriteringar i livet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 771
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 863
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka