Valp hjälp...

_busster_

Trådstartare
Hej.. i fredags hämtade jag min första och efterlängtade valp:love:
Han är verkligen ur söt... men redan innan vi hade kommit hem så började han bitas och para sig mot våra ben och armar:mad:.. jag har bitit han i örat och morrat åt honom och det hjälper för stunden. det är lättare att få stop på han nu än vad det va i fredags.. han är jätte duktig med vart han ska göra sina behov,har ändast kissat 2 gången inne och det va första natten:bump:.. Så det jag undrar över är om jag ska fortsätta bita och morra eller ska jag prova med något annat?? och isf vad? och även lite tipps på aktiviteter man kan göra med den lille.. nu har jag pillat på hela kroppen, borstat tänderna, tagti lite på klona och provat kontakt övingn med korv.. hehe det gick inte så jätte bra, han är så ivrig så han slår knut på sig själv:rofl: några tipps?
//_busster_

Sv: Valp hjälp...

Du verkar ha en väldigt trevlig och glad valp!
Var rädd om den, förstör inte livsglädjen med en massa konstigheter...:eek:
Ring uppfödaren och få lite tips/råd.
Gå en valpkurs, läs böcker och så vidare.

Jag säger som de andra. Börja inte krångla till det nu. Valpen har varit hos er i två dagar, låt den får kolla igenom sin omgivning och bara vara valp.
Ni hinner med allt det andra sen.

Juckar på dina ben kan du däremot säga ifrån. Jag hade bara tagit honom lätt i nackskinnet och lyft bort honom med ett normalt nej, ja inte lyfta upp i luften utan bara så jag får bort honom. Ge honom sen ett ben eller något så han får annat att tänka på.

Börja inte med att bita i örat mm. Ska du ta till så hårda metoder nu när den är valp, vad tror du att du får ta till sen när den blir större?
Låt valpen få leka och ha kul nu i början. Inkallning max hade jag tränat, nä inte tränat, utan det faller sig ju naturligt att man gör den biten när man är ute med de små.

ja han är verkligen super go, det är lek i han hela tiden, men sedan börja han bitas och jucka på oss:( verkar som att han blir överglad.. jag ska ringa till uppfödaren idag för att säga hur resan hem gick, tänkter även då fråga om lite tipps. det men att jag biter och morra är för att jag har hört av många andra som gör så på sina valpar, dom beter sig så som hund mamman gör säger dom.. men då ska jag slutat med det..tack..dom sa även att man kan spruta vatten på dom när dom jucka, det blir som en chock för dom och så tappar dom bort sig. eller något i den stilen.. är det något jag ska avstå ifrån att prova?
valpkurs ska jag gå, men han måste ha sin 12 veckors spruta innan.
tack för svar//_busster_

va har verklien provat att lyfta ner honom flera gånger och sagt nej, är rädd för att de kommer bli väldigt tjatigt och han slutar inte när man lyfter ner honom tyvärr:(
men som jag skrev till Zqathan, jag ska ringa uppfödaren idag och be om hjälp...tack...
//_busster_

Det första Jag tänker på är hur gammal är egentligen din valp?
Och sedan måste jag nog säga att det låter allmänt konstigt att bita i örat och morra, *fniss* det är juh ett sådant där skämt folk har använt i alla tider men det är väl nästan ingen som faktiskt gör det. Mamman brukar inte bita valparna i örat när dom är jobbiga(eller ja alltså det är säkert lite olika från tik till tik men i dom flästa fall)! Snarare tvärtom det är valparna som kan bita i mammans öron för att vara go. Våran "valp" tuggar jämt på våra tikars öron när han vill vara goo med dom. Så jag skulle definitivt inte göra det på en valp för det kanske missuppfattas helt han kanske helt enkelt trott att ni är gooa med varandra!
Så jag säger som dom andra håll inte på med massa konstigt. Raka nej och bestämda kroppsrörelser även om du kanske måste göra det tusen gånger. En sak som man kan prova(som jag vet att tikarna gör med sina valpar) är att när han biter och blir jobbig kan man lägga hannden runt nosen(om dom har någon vill säga, kanske inte så lätt om dom är plattnosade:p) och ge ett svagt tryck samtidigt som man ger ett skarpt NEJ det ska inte vara våldsamt utan håll ett svagt tryck tills han slutar bits och då släpper du, strula inte till det gör saker som käns bra för dig f(ör nog måste du väl känna dig lite underlig när du biter hunden?)! Men som flera andra sagt fråga uppfödaren om tips.

Om valpen juckar mycket är den som du säger "överglad" eller övertrött. Det finns inget sexuellt eller "dominerande" hos en så liten valp. När den juckar och blir för bitig, säg nej och lyft undan valpen. Om den inte slutar måste du hjälpa den att vila.

Ofta är det bara att du själv sätter dig ned (med valpen i knät beroende på storlek såklart!) och klappar och visar att nu är det vila. Då lugnar sig valpen och somnar. Om ett par veckor när valpen funnit sin viloplats kan du börja med att lägga valpen där (eller i en valphage) sitta brevid så den somnar. Sen alltmer den växer kommer den att lära sig att gå och vila när den är trött.

I flocken bestämmer mamman när det är vilodags och när det är lekdags. Nu är du flocken. Om valpen inte kan lugna sig själv får du lära den.

Att bita tillbaka mm ser valpen ofta bara som bus och det är ju inte det du vill utstråla.

Valpar bits, kissar inne och busar - det är bara att vänja sig!

Lycka till!

Ta det lugnt, bitandets kommer att ga over! Med en san liten valp brukar lugn avledning funka battre an tillsagningar (min valp blev bara annu hetsigare nar jag "lekte tillbaka" = forsokte saga ifran). Min valp gnagdes och bet pa oss valdigt mycket i borjan, men har man ett ben till hands och avleder med det sa kommer bitandets att ga over. Nu ar hon 6 manader och bits inte alls, det gick over med tandbytet. Det ar onodigt att skalla for mycket pa en liten valp, visst kan man saga "nej" och visa att nagot ar fel, men nar du blir frustrerad - ta tva djupa andetag och lugna dig i stallet for att bli arg (jag vet hur det kan kannas att ha en superbusig valp!)

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 409
Senast: soom
·
Övr. Hund Hej alla hundmänniskor! Tänkte kolla om ni kan hjälpa mig med en sak.. Jag har en tik på ca 10 månader hon är wachtel/springer...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: Luff
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 748
Senast: Shark
·
Övr. Hund Min 7månaders kille ha börjat vakta ben, leksaker, plastbitar strumpor, mm. Men det är inte alltid han gör det. Men det har hänt 4-5...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka