Valp eller ny hund 2016

Lille Frej börjar få både vuxenpäls och vuxentänder! Han har tappat 6 tänder hittills och de nya verkar växa fram finfint :) Jag har de senaste dagarna lagt märke till att pälsen på hans rygg har ändrats och visst verkar det som om vuxenpälsen är på ingång. Måste gosa extra nu medan han ännu är så mjuk som bara valpar kan vara :love:
Bjuder på ännu en bild från vårt äventyr på sommarstugan, han poserar som en riktig modell ;)
2cPtE8c.jpg

Vilken suverän teckning han har, verkligen läcker!

Luddis håller oss sysselsatta, han är mycket (!) att ha och göra med men vi vet att han kommer bli en kanonhund när han växer till sig.

Pälsen börjar så sakteliga bytas ut från valp ulligull till lite strävare vuxenpäls, färgen verkar han få behålla och han blir nog lite mörkare ju mer päls som byts ut. Tänderna verkar sitta fast ännu, men vi längtar tills pirayatänderna är väck!

Idag var har med till stallet, skötte sig kanonbra, lekte med sina leksaker, härjade runt i största allmänhet, lekte med andra hundar som var där och så höjdpunkten, levde rövare och plaskade hej vilt vattenbaljan

Extra Plus får han för att han kommer som ett skott på inkallning trots störningar och/eller att han är påväg mot något roligt/spännande (inkl andra hundar)

Lego börjar växa till sig i relationen mot Ludde också, nu börjar han säga ifrån när Ludde sliter i skägg eller öron eller svans, han säger också ifrån när Ludde försöker stjäla tuggisar eller liknande. Tidigare han ju Lego varit världens dörrmatta och låtit Ludde hålla på precis som han vill, och det ända Lego har gjort är att pipa om det gjort ont eller fly hals över huvud upp på lite höjd dit Ludde inte når, han har försökt kasta sig upp i famnen på mig ett par gånger också...

Men med lite pepp från oss så flyr han inte längre utan han säger ifrån själv nu vilket gör att Ludde inte längre kan bete sig som en babian hur som helst. Lego har fortfarande låååååångt tålamod med Ludde men relationen är mycket bättre! Lego verkar uppskatta Ludde nu och de leker fint ihop på Legos initiativ rätt ofta. Känns som att nu äntligen börjar dynamiken hemma fungera, det har varit rätt kämpigt faktiskt att få de båda hundarna att funka ihop. Ludde har ju från första stund gillat Lego skarpt och det börjar kännas ömsesidigt nu vilket är skönt!

Nu har lilla Kaxi bott hos mig i två veckor, och jag kunde inte vara mer nöjd med min lille kille :love:
Tanken är att vi senare ska träna, och eventuellt också tävla i, rallylydnad och agility. Det blir kanske någon utställning också, men härnäst väntar valpkursen som börjar nästa vecka :)

gjb6cGJ.jpg
Sööt ^_^ Vad är det för ngt :p?
Är verkligen värdelös på små fluffiga hundraser :o, stora är lite lättare att se skillnad på ;).

Apropå det här med valp- och vuxenpäls. Min valp har gått från att se ut som att hon skulle bli åtminstone hyfsat långhårig (kortare än utställningshusky men ändå med en del underull dvs som pappan) till att vara helt sträv, tänk sprinthusky.
Vet nån om hon lär hon få mer underull när vuxenpälsen kommer in eller kommer hon förbli tunnpälsad?

Sööt ^_^ Vad är det för ngt :p?
Är verkligen värdelös på små fluffiga hundraser :o, stora är lite lättare att se skillnad på ;).

Han är en Tysk spets/ Mittelspitz.
Haha, jag måste nog erkänna att det var jag med innan jag gav mig in i "fluff-världen" :laugh: Är några som misstagit honom för en pomeranian när vi varit ute, de är ju dock typ lika stora fullvuxna som Kaxi är nu som valp :)

Han är en Tysk spets/ Mittelspitz.
Haha, jag måste nog erkänna att det var jag med innan jag gav mig in i "fluff-världen" :laugh: Är några som misstagit honom för en pomeranian när vi varit ute, de är ju dock typ lika stora fullvuxna som Kaxi är nu som valp :)
Söt är han i alla fall ^_^.

Vi har haft ett par riktigt jobbiga dygn här :(

Sen Vilja flyttade hit så har hon som regel väckt mig senast kl 8 på morgonen. Hon är så hungrig så att hon håller på att svälta ihjäl då och är riktigt vild. Gissa då min förvåning när jag vaknade av mig själv kl 11 i fredags morse, och lilla valpen fortfarande låg och sov. Jag började klä på mig men hon visade inga tecken på att ha lust att kliva upp så jag fick bära henne ner, och hon var inte heller hungrig. Fick tillslut i sig all frukost genom handmatning, och kräktes därefter upp allting så vi valde att åka akut in till Strömsholm.

Hon blev mycket sämre på vägen dit och vi fick ganska snabbt komma in på ultraljud som visade främmande föremål i tarmen, resultatet blev buköppning och en strumpa plockades ut. Hon fick åka hem lördag em men blev dålig under kvällen med hög feber så hon blev inlagd igen. Blev bättre och nya ultraljud visade inget konstigt så hon fick komma hem igen måndag kväll, men fick jättehög feber under natten och blev inlagd ännu en gång. Misstänkte inflammation i tarm och bukvägg så metacam sattes in och då piggnade hon tack och lov på sig snabbt!
Känns som att hon har pendlat mellan liv och död de senaste dagarna och jag har känt mig så otroligt maktlös :cry:

Igår ringde dom från Strömsholm och sa att hon var vild och feberfri och fick åka hem, och nu är hon samma pigga glada och hungriga lilla valp som tidigare :love: Ska äta en hel del mediciner och dietfoder i små portioner 8 ggr/dag ett tag framöver, och koppelvila tills stygnen tas... Men nu kan vi nog pusta ut!

w7n86v.png

Sen Vilja flyttade hit så har hon som regel väckt mig senast kl 8 på morgonen. Hon är så hungrig så att hon håller på att svälta ihjäl då och är riktigt vild. Gissa då min förvåning när jag vaknade av mig själv kl 11 i fredags morse, och lilla valpen fortfarande låg och sov. Jag började klä på mig men hon visade inga tecken på att ha lust att kliva upp så jag fick bära henne ner, och hon var inte heller hungrig. Fick tillslut i sig all frukost genom handmatning, och kräktes därefter upp allting så vi valde att åka akut in till Strömsholm.

Hon blev mycket sämre på vägen dit och vi fick ganska snabbt komma in på ultraljud som visade främmande föremål i tarmen, resultatet blev buköppning och en strumpa plockades ut. Hon fick åka hem lördag em men blev dålig under kvällen med hög feber så hon blev inlagd igen. Blev bättre och nya ultraljud visade inget konstigt så hon fick komma hem igen måndag kväll, men fick jättehög feber under natten och blev inlagd ännu en gång. Misstänkte inflammation i tarm och bukvägg så metacam sattes in och då piggnade hon tack och lov på sig snabbt!
Känns som att hon har pendlat mellan liv och död de senaste dagarna och jag har känt mig så otroligt maktlös :cry:

Igår ringde dom från Strömsholm och sa att hon var vild och feberfri och fick åka hem, och nu är hon samma pigga glada och hungriga lilla valp som tidigare :love: Ska äta en hel del mediciner och dietfoder i små portioner 8 ggr/dag ett tag framöver, och koppelvila tills stygnen tas... Men nu kan vi nog pusta ut!

w7n86v.png
stackars lilla valp :(, hoppas hon lärt sig att inte äta strumpor till frukost i alla fall :).

w7n86v.png

Men lille vännen :heart Så skönt att hon är hemma, hungrig och vild igen!

w7n86v.png

Oj vilket helvete, fy! Stackars liten, det är inte första buköppningen a la strumpa jag har hört talas om... jag förstår inte hur de lyckas? Svälja en strumpa liksom? :crazy: Min sambo kan vara riktigt slarvig efter sig och just nu är vi valpvakt, får vara på honom hela tiden med att hålla reda på sina grejer, livrädd att valpis ska sätta tänderna i något skit. :nailbiting:

Nu är han här vår Dumle! Och jag vill ju lägga in en bild men fattar inte alls hur man ska göra. Han tar livet med ro, sover och äter och tar omgivningen i besittning. Rasmus är lite avvaktande men nyfiken så det blir nog bra om någon dag. Katterna tycker att han är bäst när han sover.

Nu är han här vår Dumle! Och jag vill ju lägga in en bild men fattar inte alls hur man ska göra. Han tar livet med ro, sover och äter och tar omgivningen i besittning. Rasmus är lite avvaktande men nyfiken så det blir nog bra om någon dag. Katterna tycker att han är bäst när han sover.
138956.jpg

Bilden måste finnas på nätet, högerklicka o välj "kopiera bild"
Aktivera markören där du vill lägga in bilden o klicka på ctrl + V

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 914
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka