Valp eller ny hund 2016

Vi har varit på våran första lilla semester ihop. Ett par dagars camping med kanotpaddling. Hundarna stortrivdes. Puppis lärde sig att kissa på andra ställen än i trädgården och det kändes som om de lärde känna varandra bättre. Han bits också mindre än innan! Halleluja!
image_zpsddqxyaxw.jpeg

Nu har vi kört vårt första träningspass. Inklickning.

Och hon har kissat utomhus för första gången här. Kissade inne vid 6 i morse och sen kissade hon inte förrän nu trots vi varit ute flera gånger. Bajsat ute två gånger, inne 0 gånger.

Blev en perfekt helg med visit till morföräldrarnas sommarstuga samt några dagars övernattning hemma hos mina föräldrar. Det var skönt för både mig och lille Frej att få komma bort från lägenheten lite och busa ute på landet :). Såklart har jag inga bra bilder utifrån men måste dela med denna från bilen då han bara ser för söt ut :love:
GG5SAYv.jpg

Idag skulle vi gått på valplekis. Det är en hundskola med positiv förstärkning som har öppna valpträningar under sommaren men det var bara vi och en till anmälda idag och så lämnade den andra återbud. Det gjorde inte så mycket för Vips var dålig i magen i natt. Hon har bajsat två gånger under min säng. Inte bara det att man ska torka bajs utan jag måste ligga ner på magen och sträcka in armen så långt det går under sängen för att göra det :crazy: Hoppas magen kommer på rätt köl, hon har fått ett par kulor dietmat och har vätskeersärrning i vattenskålarna. Än så länge verkar det stabilt.

Sen har jag börjat ensamträna henne lite. De första dagarna har hon hängt efter mig som ett litet plåster men idag har jag tvättid så jag springer ut och in och är borta ett par minuter i stöten och nu har hon hittat buren i hallen så hon lägger sig i den. Innan gnällde hon och var överdrivet social när jag kom tillbaka men nu låg hon kvar i buren så det kändes bra. Ska fortsätta med små pass kontiunerligt så det blir normalt att matte går in och ut genom dörren.

Chibo växer så det knakar :D Förra veckan när han fick sin andra spruta vägde han 7,6 kg igår vägde han 8,4 kg :o Där emot är jag lite orolig att han är lite tunn och behöver gå upp lite i vikt. När jag duschade honom idag tycker jag han såg tunn ut när pälsen var blöt. När han är torr tycker jag han ser bra ut så är jätte svårt. Man kan känna revbenen när man lägger lite tryck, inte annars. Rund över ryggen och knappt någon midja säger mig att han har bra hull. Men var väldigt vinthund stuk på honom i blöt form när han sprang sig torr på tomten. Men jag är ny på Border collies så har dålig koll på hur valparna växer. 3 av 4 mål mat som han får är färskfoder sedan får han ett mål mat torrfoder.
Så här ser han ut när han är torr:
PSX_20160708_145048_zpsi0dt8ii1.jpg

2016-07-08%2013.52.27_zpsbbgwcnb8.jpg

PSX_20160708_145245_zpspwfeb3hi.jpg

När han är blöt :confused::
PSX_20160708_143339_zpspqf3kxfz.jpg

PSX_20160708_143041_zpsdjwec6ia.jpg

Chibo växer så det knakar :D Förra veckan när han fick sin andra spruta vägde han 7,6 kg igår vägde han 8,4 kg :o Där emot är jag lite orolig att han är lite tunn och behöver gå upp lite i vikt. När jag duschade honom idag tycker jag han såg tunn ut när pälsen var blöt. När han är torr tycker jag han ser bra ut så är jätte svårt. Man kan känna revbenen när man lägger lite tryck, inte annars. Rund över ryggen och knappt någon midja säger mig att han har bra hull. Men var väldigt vinthund stuk på honom i blöt form när han sprang sig torr på tomten. Men jag är ny på Border collies så har dålig koll på hur valparna växer. 3 av 4 mål mat som han får är färskfoder sedan får han ett mål mat torrfoder.

Ser helt normal ut!

Han är inte för smal! Min ser också ut som en vinthund när hon är blöt trots att hon är tjock. :cautious: Hellre en för smal valp än en tjock.

Lite väl snart efter att vår gamla fick somna in så hade vi plötsligt tingat en valp :o. Samma dag faktiskt.. hade tänkt vänta några veckor men jag hittade en annons dagen innan på söta shäfervalpar och visade mina päron (som jag lite då och då gör ;)).
Sen då de lämnade den gamla på krematoriet så insåg se att valparna ju var någonstans i närheten.. Dvs de åkte dit, och nu ska denna lilla tösen flytta hem till oss om en månad :love:

Liten shäfer tik ^_^ syskonen var vita och var nog det jag i alla fall siktade in mig på då jag såg bilden, men denna var alldeles för mysig för att inte ta med hem ^_^.

Funderar på namn nu.. vilket är svårt, temat på övriga har varit motorcykel märken, dvs harley davidson, Indien och triumph. Var nog lite tänkt att det skulle bli en hane som skulle heta Norton, men det är inte så passande på en tik.. och ariel som också var ett förslag kommer ju låta som lilla sjöjungfrun...

Ngn med namn tips ^_^ (brukar göra om namnen ngt, t ex triumph blev traja, Indien Indy, hd harley ;).)

Lite väl snart efter att vår gamla fick somna in så hade vi plötsligt tingat en valp :o. Samma dag faktiskt.. hade tänkt vänta några veckor men jag hittade en annons dagen innan på söta shäfervalpar och visade mina päron (som jag lite då och då gör ;)).
Sen då de lämnade den gamla på krematoriet så insåg se att valparna ju var någonstans i närheten.. Dvs de åkte dit, och nu ska denna lilla tösen flytta hem till oss om en månad :love:

Liten shäfer tik ^_^ syskonen var vita och var nog det jag i alla fall siktade in mig på då jag såg bilden, men denna var alldeles för mysig för att inte ta med hem ^_^.

Funderar på namn nu.. vilket är svårt, temat på övriga har varit motorcykel märken, dvs harley davidson, Indien och triumph. Var nog lite tänkt att det skulle bli en hane som skulle heta Norton, men det är inte så passande på en tik.. och ariel som också var ett förslag kommer ju låta som lilla sjöjungfrun...

Ngn med namn tips ^_^ (brukar göra om namnen ngt, t ex triumph blev traja, Indien Indy, hd harley ;).)
Ninja....är väl en hojmodell?

Mina förslag på namn @Buck
Jawa, MV Augusta, Suzuki, Sarolea eller Sunbeam :D

Annars kan ni ju alltid döpa henne till Dakota (efter Puch Dakota) om ni vill skilja lite på teman och ta moppar istället :angel: eller Monza för den delen som väl också är moppe :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 912
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka