Valp eller ny hund 2016

Morris är inne på sin 11e vecka nu. När vi fick honom förra fredagen vägde han 6.9 kg, idag när vi var på zoo hade han gått upp till 8,2.

Inkallning, sitt och ligg fungerar ungefär 80% av gångerna när det inte blir för svåra störningar så som myror och grässtrån :D Han har även fått gå sitt första viltspår idag, 3 m med vildsvinsklöv och köttbitar längs spåret.
Succé!! :banana:

Rumsrenheten går sådär, vi är ute mycket på dagarna vilket såklart underlättar, men ibland springer han in och kissar i lugn och ro :banghead:. Han piper på natten då och då och måste gå ut, men andra gånger kan han hålla sig till 7-snåret på morgonen

Däremot är han himla törstig! Han dricker ofta, speciellt när vattenytan skvalpar roligt eller om den andra hunden står och dricker. I övrigt är han pigg, glad och lekfull. Veterinärtid är bokad tills på måndag när han ändå ska få sin 12 veckorspruta och då tänkte vi kolla upp törsten för säkerhets skull.

Unghundar kan dricka rätt mycket. Tror de flesta av våra gjort det fram till halvåret.

Rumsrenheten går sådär, vi är ute mycket på dagarna vilket såklart underlättar, men ibland springer han in och kissar i lugn och ro :banghead:. Han piper på natten då och då och måste gå ut, men andra gånger kan han hålla sig till 7-snåret på morgonen

Däremot är han himla törstig! Han dricker ofta, speciellt när vattenytan skvalpar roligt eller om den andra hunden står och dricker. I övrigt är han pigg, glad och lekfull. Veterinärtid är bokad tills på måndag när han ändå ska få sin 12 veckorspruta och då tänkte vi kolla upp törsten för säkerhets skull.
Du kan inte mäta hur mycket han dricker under ett dygn innan ni ska till veterinären? Jag vet att det är svårt när man har flera hundar men när jag hade hund som drack mycket var det det första veterinären bad mig göra, tänkte att det kan vara bra att redan ha gjort det innan besöket så kanske ni slipper åka dit igen.

Har precis fått reda på att jag är helt ledig fram till hösten och givetvis vaknar tillskottsplanerna till liv igen! Deprimerande då att jag är så dålig i höften att jag inte ens kan rasta hund nr 1 ordentligt :'( Ska tjata lite på läkaren. Har velat skaffa en till hund i ett par år nu iaf...

Ni som har valp och vuxen hund, sätter ni någon gräns på hur mycket de får leka med varandra? Tänkte på leder och ligament som inte är färdigväxta osv.

Vår lille valp skulle gärna leka i timmar med den äldre hunden, när den större kutar stora varv i trädgården står den lilla i mest mitten och skäller, men de brottas en hel del.

Ni som har valp och vuxen hund, sätter ni någon gräns på hur mycket de får leka med varandra? Tänkte på leder och ligament som inte är färdigväxta osv.

Vår lille valp skulle gärna leka i timmar med den äldre hunden, när den större kutar stora varv i trädgården står den lilla i mest mitten och skäller, men de brottas en hel del.
Nej inte så länge det inte går överstyr eller jag ser att valpen är helt slut.

Need i say more :angel:
mops%20ul.jpg

Jag hade begränsat det till kortare stunder. Bra att träna valpen på att man kan bryta lek också.

Tog mig friheten att lägga till ny hund i rubriken, för er som planerar en vuxen hund :)
Fortfarande ligger det en del planer på att skaffa en hund men fått tänka om p.g.a "livet" som plötsligt ändrades iom makens hälseneskada i mars. Jag måste gå över till dagtid så ska jag utöka familjen med en hund till måste det nog bli en vuxen. Himla typiskt! Fortfarande är inte rasen bestämd...behöver en gårdvar som kan jaga bort rävar från hönsen och hänga med i skogen med hästarna.

Valpus har blivit stor och fått så långa ben. Igår promenerade katten under magen på honom och det var synd att jag inte hann fota, för Valpus min var obetalbar! Han krökte ryggen för att vidga utrymmet under s a s och stirrade på mig med stora ögon och en min av :eek: :confused: :eek:

Vi har firat midsommar med övernattning hos mina föräldrar. Totalt 5 hundar så Ludde har varit väl sysselsatt och busat massor!

Vi hade hundarna med oss på majstångsresningen. Ludde sov som en stock i famnen på mig eller husse mestadelen av tiden och var inte ett dugg brydd i alla människor. Många var dom som ville klappa, många som peka och tittade på honom. Tror aldrig jag fått så mycket uppmärksamhet runt mig som med en valp i famnen.;)

Igår när vi kom hem så var dom rätt trötta båda hundarna och tyckte det var skönt att vara hemma

Han blir mer och mer behaglig att ha att göra med. Lyssnar mer och tar till sig när man säger åt honom. Relationen mellan Ludde ich Lego går bättre ich bättre nu när dim leker ihop och Lego börjar säga ifrån, om än försiktigt, åt Ludde när han är dryg.

Växer så det knakar gör han också!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka