Valp eller ny hund 2016

15202529_10207604913748674_7763288181254478563_n.jpg

Liten börjar bli stor. På torsdag blir hon 11 månader :heart
Hon är ju snygg:love:

Alltså jag blir bara mer och mer kär i Skalman - vilken kille han är :love:
Nu när mamma-hund är skadad, så han vi varit ute massor själva och han växer för varje dag. Lite gruffig emellanåt, men lite brådmogen och lite i spökålder. Rätt tuff och saker som är läskiga ska det muttras på, visa sig tuff mot och genast gå fram till och undersöka - för att sen släppa så fort han fattat vad det är. Glad, social och älskar barn. Leker inte så mycket med andra hundar utanför hushållet, då dom flesta vi känner är stora sådana - lite självbevarelsedrift har grabben ;) Men är den av lugnare sort så kan han absolut bjuda upp till lek - men mindre hundar är klart roligare. Igår mötte vi dock en 6 månaders valp av rasen australian shedherd och hon var för mycket sa han och fräste ifrån ordentligt. "Ge fan i att studsa nästan på mig när jag inte känner dig" ungefär. Så fort hon lugnade sig, så blev han glad igen och ville hälsa lugnt :)
I övrigt mycket förig, går att kalla in under lek med andra och matte är ändå bäst av alla - där är han lik sin mor. Mycket motiverad av både lek och godisbelöningar. Mycket hjärna och en smart kille, som lätt fattar hur saker fungerar och glömmer sällan något han lärt sig - främst inte om det var något roligt.
Lite extra bonus på det roliga är när andra uppfödare är glada över att vi inte kommer visa oss i ringarna förrän nästa vår/sommar (sagt med glimten i ögat från dom) - han tros bli en stor konkurrent. Men han är förbaskat snygg och jag hoppas han fortsätter växa lika fint som han hittills gjort :) Att få en hund som är både trevlig (må han inte bli en brötig jävel som vuxen haha) och skitsnygg är ju en extra kul bonus :D Men jag blir glad varje dag jag slår upp ögonen och ser honom :love:

Få se vad jag tycker om honom när brudarna hemma börjar löpa i vinter...... ;)

Hur ofta är det normalt att en 9-veckorsvalp kissar?? Tycker min kissar otrooligt mycket och kan inte minnas att Milou gjorde det. Idag har han kissat 3 gånger inom loppet av 25 minuter. Precis när vi vaknade, ute och precis när vi kom in. De är inte heller några små pölar :confused::angel:

Hur ofta är det normalt att en 9-veckorsvalp kissar?? Tycker min kissar otrooligt mycket och kan inte minnas att Milou gjorde det. Idag har han kissat 3 gånger inom loppet av 25 minuter. Precis när vi vaknade, ute och precis när vi kom in. De är inte heller några små pölar :confused::angel:

Jag tyckte att Floyd kissade supermycket i början också, det var ett evigt rännande ut och in. Nu håller han sig redan bättre, han är 11 veckor på fredag. Jag tror bara man glömmer hur sjukt ofta de kissar som små O_o

Floyd fick sin första uppsättning med dummies igår :D
En "valpdummie" och en 250gr. "Vuxendummies" brukar ligga på ca 500gr :)

Malligheten när han fick bära runt på den här alltså :love: Svansen gick som en propeller och han skulle ömsom trycka upp den i ansiktet på mig och ömsom visa upp den för alla i rummet, inklusive Otis och Ladda :D
15099599_1817836768501813_4777612424821866496_n.jpg

Lite svårfångad på bild dock, pga hög fart :p

Floyd fick sin första uppsättning med dummies igår :D
En "valpdummie" och en 250gr. "Vuxendummies" brukar ligga på ca 500gr :)

Malligheten när han fick bära runt på den här alltså :love: Svansen gick som en propeller och han skulle ömsom trycka upp den i ansiktet på mig och ömsom visa upp den för alla i rummet, inklusive Otis och Ladda :D
15099599_1817836768501813_4777612424821866496_n.jpg

Lite svårfångad på bild dock, pga hög fart :p
Gud vad han är söööt:love::love:

Jag tyckte att Floyd kissade supermycket i början också, det var ett evigt rännande ut och in. Nu håller han sig redan bättre, han är 11 veckor på fredag. Jag tror bara man glömmer hur sjukt ofta de kissar som små O_o

Jag hinner inte ens ut och in. Han kissar jämnt och ständigt. Dessutom dricker han en helt ofantligt mycket. Kan lapa ut en en liters skål om dagenO_o

Jag hinner inte ens ut och in. Han kissar jämnt och ständigt. Dessutom dricker han en helt ofantligt mycket. Kan lapa ut en en liters skål om dagenO_o

Det låter ju mycket iofs..
Floyd drack också mycket i början, men det har också stabiliserat sig. Innan drack han alltid så fort han varit ute och kissat vilket ledde till att han blev kissnödig typ direkt igen..

Nu vill jag inte skrämma upp dig men jag skulle kolla upp det om jag var du. Min sheltievalp var precis likadan, hon fick somna in innan hon ens blev 7 månader gammal pga leverfel. :cry:

Det låter ju mycket iofs..
Floyd drack också mycket i början, men det har också stabiliserat sig. Innan drack han alltid så fort han varit ute och kissat vilket ledde till att han blev kissnödig typ direkt igen..
Nu vill jag inte skrämma upp dig men jag skulle kolla upp det om jag var du. Min sheltievalp var precis likadan, hon fick somna in innan hon ens blev 7 månader gammal pga leverfel. :cry:

Ja, har en vattenskål som rymmer 1,1 liter och den fylls upp till drygt 1 liter. Min andra hund äter färskt och dricker inte alls mycket, medan valpen äter torrt och dricker nästan upp en sån per dygn. Får kanske mäta mer exakt...? Förstår ju att de dricker olika mycket iom att vuxne äter färskt och valpen torrt, men tycker ändå att det känns mycket. Tar jag bort vattenskålen (har fått göra de på kvällarna/nätterna för att han kissar 5-6 gånger inne under natten annars) så står han och gnäller vid bordet där skålen står... Kanske får kolla upp honom ändå :idea:

Ja, har en vattenskål som rymmer 1,1 liter och den fylls upp till drygt 1 liter. Min andra hund äter färskt och dricker inte alls mycket, medan valpen äter torrt och dricker nästan upp en sån per dygn. Får kanske mäta mer exakt...? Förstår ju att de dricker olika mycket iom att vuxne äter färskt och valpen torrt, men tycker ändå att det känns mycket. Tar jag bort vattenskålen (har fått göra de på kvällarna/nätterna för att han kissar 5-6 gånger inne under natten annars) så står han och gnäller vid bordet där skålen står... Kanske får kolla upp honom ändå :idea:
Planera på att byta över till färskt ? Jag skulle personligen byta över direkt till färskt och se skillnaden. Dom dricker enormt mycket mer av torrfoder jämfört med färskt :)
Vissa torrfoder verkar dessutom göra hunden törstigare än andra.

Precis samma som hemma, har ju mina andra på färskt och Floyd på torrt. Han dricker kopiösa mängder jämfört med de andra!
Jag plockar bort vattnet typ vid 21. Tänkte fasa över honom på färskt när hans säck börjar tryta, men tills dess får han käka tortt.

Planera på att byta över till färskt ? Jag skulle personligen byta över direkt till färskt och se skillnaden. Dom dricker enormt mycket mer av torrfoder jämfört med färskt :)
Vissa torrfoder verkar dessutom göra hunden törstigare än andra.

Njae, Milou äter färskt för att han totalvägrar allt annat. Helst vill jag inte ha de på färskt (trots att jag vet alla fördelar med mera haha) utan på ett bra torrfoder. Bor i studentlägenhet och frysen är minimal, vill gärna har space till mig själv där också :p Men ja, möjligt att han dricker sjukt mycket av just detta torrfoder, iom att det är inte det bästa på marknaden direkt :angel:

En fråga om utställning.
Jag är bara med i kennelklubben, men vilka utställningar får jag gå på då? Lokala som Östergötlands kennelklubb har?

Hur många klubbar är ni med i? Borde man vara med i rasklubben med?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 914
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka