Valp eller ny hund 2016

Helt rätt!
Många fb-bolag kräver UL av hjärtat hos valpar för att bli av med reservationen, därav är det bra att göra UL av hjärtat så snart som möjligt.
Många blåsljud hos valpar är helt ofarliga och kan försvinna i takt med att valpen växer.

Så UL kan med andra ord göras redan nu för att ta reda på varför valpen har blåsljud?

Alla veterinärer jag har pratat med menar att man självklart kan göra UL nu, men att det är bäst att vänta till 12 veckor eftersom att blåsljudet då kan ha upphört. Men kan man inte se vad hjärtat "lider av" på UL redan vid 9 veckor? (hjärtfel/missbildning/fysiologiskt?) Kan man se vid UL om det är ett sådant blåsljud som växer bort även om blåsljudet skulle vara kvar? Eller är det ovisst fram till att blåsljudet faktiskt har upphört?

Alla veterinärer jag har pratat med menar att man självklart kan göra UL nu, men att det är bäst att vänta till 12 veckor eftersom att blåsljudet då kan ha upphört. Men kan man inte se vad hjärtat "lider av" på UL redan vid 9 veckor? (hjärtfel/missbildning/fysiologiskt?) Kan man se vid UL om det är ett sådant blåsljud som växer bort även om blåsljudet skulle vara kvar? Eller är det ovisst fram till att blåsljudet faktiskt har upphört?

Ja man kan göra UL nu och se vad i hjärtat som orsakar blåsljud. Det kan dock vara så att man sedan vill göra nytt ultraljud eller ny lyssning av hjärtat då vissa tillstånd i hjärtat kan gå över. Så antingen gör man ett UL nu eller väntar.

Följer diskussionen om blåsljud noga.

Jodå, visst fasiken så ändras det för mig, valpen jag skulle hämta i morgon ombesiktades idag och visade sig då ha blåsljud :( Han är nu 11 v och de hörde inget vid 8 v besiktningen. Vi enades om att jag avstår den valpen och han stannar då hos uppfödaren istället så hon får ha koll på läget framöver. Det finns dock en kullbror kvar som nu skall besiktigas igen, hoppas att han går igenom istället.

/ kayoba

Följer diskussionen om blåsljud noga.

Jodå, visst fasiken så ändras det för mig, valpen jag skulle hämta i morgon ombesiktades idag och visade sig då ha blåsljud :( Han är nu 11 v och de hörde inget vid 8 v besiktningen. Vi enades om att jag avstår den valpen och han stannar då hos uppfödaren istället så hon får ha koll på läget framöver. Det finns dock en kullbror kvar som nu skall besiktigas igen, hoppas att han går igenom istället.

/ kayoba

Men vilken otur :(
Ska kullbrodern besiktigas om för att besiktningen är för gammal, eller för att han hade något på sin första besiktning?

Fy, nu blir jag nojig inför min valps besiktning :nailbiting:

Men vilken otur :(
Ska kullbrodern besiktigas om för att besiktningen är för gammal, eller för att han hade något på sin första besiktning?

Fy, nu blir jag nojig inför min valps besiktning :nailbiting:

Han skall besiktas om då den är för gammal, hela kullen var alltså ua vid vanliga 8 v besiktningen.

Röda jaktlabbar är alltid friska, så du kan slappna av och istället noja för den kommande galenskapen istället, jag både avundas och inte avundas dig..... mer inte tror jag :D

/ kayoba

Han skall besiktas om då den är för gammal, hela kullen var alltså ua vid vanliga 8 v besiktningen.

Röda jaktlabbar är alltid friska, så du kan slappna av och istället noja för den kommande galenskapen istället, jag både avundas och inte avundas dig..... mer inte tror jag :D

/ kayoba

Skönt att han var ua vid första besiktningen i alla fall! Håller tummarna för att han är det även denna besiktningen :up:

Haha, det låter lovande!
Den kommande galenskapen är jag faktiskt inte så orolig för :D
Han kan omöjligt vara värre än Otis :angel:

Hade litet försök till fotografera Chibo lite på berget bakom gården idag :heart
DSC_0409_zpsxrmg0pfv.jpg

DSC_0392_zps0gmv1zzj.jpg

DSC_0422_zpssj8iyvrg.jpg

Det var länge sedan jag skrev och berättade om hur det går för oss.

Reka växer och är nu ungefär lika hög som Iza, fast med mindre fluff. Hon har tappat de flesta av sina tänder, förutom hörntänderna och någon av kindtänderna.

I måndags var det kursavslutning på valpkursen och hon har uppfört sig väldigt bra. Men hon tycke att man behövde lägga en stund på att skälla på alla andra kursdeltagarna när vi nyss kommit dit. Sen var det många spännande dofter på apellplanen, men med mycket godis höll hon fin ögonkontakt. Till våren ska vi gå en kurs i rallylydnad.

Hon är ett busigt litet monster och tycker att det är väldigt roligt att ha kamplekar (så mjölktänderna som finns kvar lär ramla av utan problem när det är dags). Sen är hon duktig på att hämta tillbaka bollar och annat vi kastar till henne till min sambos stora glädje. Han ville ha en hund som är gladare för att leka än "gamlingen".

På lördag ska jag och uppfödaren på valputställning i Hässleholm och i november ska vi till Flyinge. Reka är lite rädd om sitt huvud så vi får se hur det går med att visa tänderna.

Några bilder på det lilla odjuret som jag fotograferade i trädgården i måndags.
Inga bilder när hon springer rundor eftersom det är för svårt att fixa när man är själv och fotograferar.

Han är hemma! Oliver Twist har flyttat in :love:
Mitt i fredagsmyset när alla andra sitter och tittar på TV så sitter jag och beundrar min lilla valp. Oliver gjorde sig hemma med en gång nu ikväll, sprang runt med svansen glatt viftande och bjöd in de äldre hundarna till lek efter bara några minuter. Han pussade dem båda mitt på nosen och åt sedan upp sin kvällsmat. Nu sover han i sin korg :heart
(Schapendoes, 8 veckor)
Yrjas%20unge%205%201%20of%201-9_zps2b1cp2yx.jpg

Yrjas%20unge%205%201%20of%201-16_zps3pxp8zkq.jpg

Yrjas%20unge%205%201%20of%201-10_zps807vc51p.jpg

Yrjas%20unge%205%201%20of%201-19_zpskbkwhe5p.jpg

Min kompis har en valp på 12v som var ua på besiktningen men som hon nu upptäckt bara har en kula nere. Den andra finns någon/några cm uppåt och går att "hålla ner" i pungen men den stannar inte där. Är detta vanligt? Kommer den komma ner? Är han krypt? Kan man "hjälpa" till att få ner testikeln?

Min kompis har en valp på 12v som var ua på besiktningen men som hon nu upptäckt bara har en kula nere. Den andra finns någon/några cm uppåt och går att "hålla ner" i pungen men den stannar inte där. Är detta vanligt? Kommer den komma ner? Är han krypt? Kan man "hjälpa" till att få ner testikeln?

Det är inte helt ovanligt att kulorna kan hoppa upp och ner lite, så han ses absolut inte som krypt än. Man kan hjälpa till genom att massera ner kulan, om jag har förstått rätt.

Någon mer som har erfarenhet av detta?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 916
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 220
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka