Valp eller ny hund 2016

Åh nej, fy vad tråkigt för er, både Linnsan och Nordingran :(

Min valp ska veterinärbesiktigas på tisdag och jag är också nervös att de ska hitta något fel, så mycket tid och energi som jag lagt ner på att hitta precis rätt valp och rätt uppfödare...

Åh nej, fy vad tråkigt för er, både Linnsan och Nordingran :(

Min valp ska veterinärbesiktigas på tisdag och jag är också nervös att de ska hitta något fel, så mycket tid och energi som jag lagt ner på att hitta precis rätt valp och rätt uppfödare...

Kände samma sak, hade en magkänsla av att han inte skulle gå igenom bara för att det "var för bra för att vara sant". Så blev det också.. Men det går nog toppen för din lille valp, håller alla tummar jag har :D

Sorry, men jag måste dela den här :love: Inte riktigt hela gänget men..

DSC9185.jpg

Uppfödarens bild, från när de var ute för första gången igår!

Dilemma.
Som ni vet gick valpis inte igenom besiktning (blåsljud) och ny koll (UL) görs om ett par veckor. Antingen är det ett fysiologiskt blåsljud som växt bort eller så är det något värre. Är det något värre blir jag alltså utan valp.
Utöver denna finns även en yngre valp, också kanonfin, (dock en tik) som eventuellt skulle kunna passa in här. Men det är just det, en tik. Bor litet (kan inte stänga av dvs) och har en okastrerad hane, sånt går självklart att lösa dock men blir lite pyssel.

Hur hade ni gått vidare? Väntat på UL? "Bokat" tiken? Väntar jag på UL är tiken garanterat borta. Men är hanen UA är han mitt förstahandsval. Gahhh, så svårt. Har ni några kloka ord?

Dilemma.
Som ni vet gick valpis inte igenom besiktning (blåsljud) och ny koll (UL) görs om ett par veckor. Antingen är det ett fysiologiskt blåsljud som växt bort eller så är det något värre. Är det något värre blir jag alltså utan valp.
Utöver denna finns även en yngre valp, också kanonfin, (dock en tik) som eventuellt skulle kunna passa in här. Men det är just det, en tik. Bor litet (kan inte stänga av dvs) och har en okastrerad hane, sånt går självklart att lösa dock men blir lite pyssel.

Hur hade ni gått vidare? Väntat på UL? "Bokat" tiken? Väntar jag på UL är tiken garanterat borta. Men är hanen UA är han mitt förstahandsval. Gahhh, så svårt. Har ni några kloka ord?

En bra vet kan säga redan nu om det är ett blåsljud som växer bort, dom är ganska vanliga.
Jag hade nog valt hanen,sparade själv en tik från min första dobbis kull med blåsljud (den enda med blåsljud i kullen) Vid 4 mån var det borta.

En bra vet kan säga redan nu om det är ett blåsljud som växer bort, dom är ganska vanliga.
Jag hade nog valt hanen,sparade själv en tik från min första dobbis kull med blåsljud (den enda med blåsljud i kullen) Vid 4 mån var det borta.

Vet som besiktigade kullen hade tydligen sagt att det inte gick att säga om det skulle växa bort eller inte förens ultraljudet är gjort. Är det en sämre prognos då? Eller bara att den veterinären inte var tillräckligt kompetent för att göra det utlåtandet?

Vet som besiktigade kullen hade tydligen sagt att det inte gick att säga om det skulle växa bort eller inte förens ultraljudet är gjort. Är det en sämre prognos då? Eller bara att den veterinären inte var tillräckligt kompetent för att göra det utlåtandet?
Hen kanske bara var försiktig ,eller inte tillräckligt erfaren för att uttala sig.

Min kusins valp hade blåsljud vid besiktningen och det var borta vid 5 mån. Personligen hade jag inte chansat rätt av men om jag och uppfödaren hade en överenskommelse om tillbakaköp kanske...beror på vad hunden ska vara till. Det blir ju trots allt en reservation i försäkringen på ett viktigt organ.
Jag hade inte tvekat på att ställa mig i kö på en annan kombo under tiden.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
326
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 220
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka