Valp eller ny hund 2016

Pratade med uppfödaren nu :D Så himla fartig människa alltså, haha!
Hon sa att jag inte kommer få en av de lugnare utan en med mycket fart i. Låter lovande :up:
Vi har även bokat dag för avhämtning och om exakt fyra veckor och en dag åker jag hem med en liten röding :love:
Vi konstaterade att det blir tight att hinna åka och hälsa på innan leverans, pga jakt hela helgerna från bådas håll, men det känns jäkligt bra ändå. En vän till mig ska ha en valp ur en annan kull från samma uppfödare, så hon har bra koll på läget åt mig.

Edit: Kanske ska tillägga att uppfödaren har bra koll på mig också, tack vare samma vän :D

Gulp. Det är ju bara tre veckor kvar :nailbiting:

Hej
Hoppas det är ok att hoppa in såhär.. Jag väljer mellan 2 omplaceringar, båda schäfrar
En tik som är ett år och en hane som är fem, korad och lydnadsklass 3 och elitspår. Dock c-höfter. Ettåringen inte röntgad än, ett kullsyskon har c-höfter.
Hur skulle ni ha tänkt? ettåringen har svårt att vara ensam, verkar i övrigt vara en härlig hund. femåringen är ju betydligt mer erfaren, jag är intresserad av att träna och tävla lydnad. Hur skulle ni ha tänkt? Jag vet ju inget om höfterna på tiken, och hennes inköpspris är ju klart mkt högre. Hanen är ju fem och har inte haft några problem alls än, men kommer som ett brev på posten när han blir äldre kanske? Vad ska man välja? Mer erfarenhet eller unghund?

Hade inte valt någon av dem. Tråkigt svar kanske men..

Hej
Hoppas det är ok att hoppa in såhär.. Jag väljer mellan 2 omplaceringar, båda schäfrar
En tik som är ett år och en hane som är fem, korad och lydnadsklass 3 och elitspår. Dock c-höfter. Ettåringen inte röntgad än, ett kullsyskon har c-höfter.
Hur skulle ni ha tänkt? ettåringen har svårt att vara ensam, verkar i övrigt vara en härlig hund. femåringen är ju betydligt mer erfaren, jag är intresserad av att träna och tävla lydnad. Hur skulle ni ha tänkt? Jag vet ju inget om höfterna på tiken, och hennes inköpspris är ju klart mkt högre. Hanen är ju fem och har inte haft några problem alls än, men kommer som ett brev på posten när han blir äldre kanske? Vad ska man välja? Mer erfarenhet eller unghund?
När det gäller ettåringen skulle jag ta en rejäl titt på MH och ledstatistik bakåt och åt sidorna i släktträdet. Sen finns det linjer och uppfödare jag inte skulle köpa ifrån pga andra sjukdomar som ännu inte visat sig i en så ung hund. Är det uppfödaren som omplacerar ettåringen? Är det en seriös uppfödare och säljare så bör uppfödaren vara inblandad i omplaceringen, annars hade jag inte nappat på den.

Vad det gäller C-höften så kan en c-höft vara helt ofarlig men den kan också bli ett problem, det beror på varför höften bedömts som C. Är det pålagringar, grunda ledskålar eller vad? Oavsett så måste man lägga lite extra energi på att hålla hunden rätt musklad.

Lycka till och grattis till att ha fastnat för världens bästa ras (enligt mig) :D

Senast ändrad av en moderator:
Strudeln har börjat finna sig till rätta här hemma, har blivit ännu tryggare och lugnare överlag. En lite personlig grej med honom är att han är så himla varm själv så han föredrar klart att sova på golvet, vill inte sitta i famnen längre stunder och klarar inte mer än 5 minuter i min säng. Huggtänderna är ofta framme men han väljer mer och mer att tugga på leksaker än på min arm, den kan man pussa på istället. :love::love:

Soumltfis_zpsufthgtxf.jpg

Nudel_zps5jtkzvqa.jpg

Tråkiga besked just nu iallafall. Valpis fick en anmärkning på besiktning, så ny koll om ca 3 veckor. Känns riktigt tråkigt, men det var väl för bra helt enkelt.. Håller alla tummar och tår att han är UA för då får han komma hem till mig :heart

Tråkiga besked just nu iallafall. Valpis fick en anmärkning på besiktning, så ny koll om ca 3 veckor. Känns riktigt tråkigt, men det var väl för bra helt enkelt.. Håller alla tummar och tår att han är UA för då får han komma hem till mig :heart
Fast var det en anmärkning av betydelse?

Strudeln har börjat finna sig till rätta här hemma, har blivit ännu tryggare och lugnare överlag. En lite personlig grej med honom är att han är så himla varm själv så han föredrar klart att sova på golvet, vill inte sitta i famnen längre stunder och klarar inte mer än 5 minuter i min säng. Huggtänderna är ofta framme men han väljer mer och mer att tugga på leksaker än på min arm, den kan man pussa på istället. :love::love:

Soumltfis_zpsufthgtxf.jpg

Nudel_zps5jtkzvqa.jpg
Vilken söt en :)

Lilla Elda fick tyvärr åka tillbaka till uppfödaren i söndags då hon tyvärr hade en svaghet jag inte ville chansa på :(
Så nu blir det till att leta vidare..

Fina lilla tjejen :heart
14523030_1120751404677487_876256162321552199_n.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
724
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
326
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 221
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka