Valp eller ny hund 2016

@linnsan jag tyckte du gjorde så rätt med den lilla! Otroligt stongt och samtidigt målmedvetet och klokt att fatta det beslut du gjorde. Många hade chansat för att de fäst sig vid valpen.
Det kommer bli grymt bra när du hittar rätt individ :up:

Min kusins valp hade blåsljud vid besiktningen och det var borta vid 5 mån. Personligen hade jag inte chansat rätt av men om jag och uppfödaren hade en överenskommelse om tillbakaköp kanske...beror på vad hunden ska vara till. Det blir ju trots allt en reservation i försäkringen på ett viktigt organ.
Jag hade inte tvekat på att ställa mig i kö på en annan kombo under tiden.

Jag kommer somsagt inte att köpa valpen innan ultraljudet av hjärtat, så om blåsljudet är borta borde de inte vara något problem då. Problemet är att denna tiken är leveransklar ungefär samtidigt som den andre ska kollas och jag kommer därför att få tacka ja respektive nej till dem redan väldigt snart. Där är dilemmat haha...

Jag kommer somsagt inte att köpa valpen innan ultraljudet av hjärtat, så om blåsljudet är borta borde de inte vara något problem då. Problemet är att denna tiken är leveransklar ungefär samtidigt som den andre ska kollas och jag kommer därför att få tacka ja respektive nej till dem redan väldigt snart. Där är dilemmat haha...
Jag skulle utgå från detta om jag vore du: Det här tillfället att skaffa sig en valp, kommer det ta lång tid innan det dyker upp igen? Skulle det fungera att vänta? Av det du skrivit så låter det som att ditt hjärta vill att hanvalpen ska bli tillskottet i familjen. Därför tycker jag, om du känner att du skulle klara av att ev. missa chansen på tiken också, att du bör vänta och se hur det står till med hanvalpen. (Ifall det är det som känns rätt inombords) Men oavsett vad så hoppas och tror jag att det kommer gå bra. :up:

Jag skulle utgå från detta om jag vore du: Det här tillfället att skaffa sig en valp, kommer det ta lång tid innan det dyker upp igen? Skulle det fungera att vänta? Av det du skrivit så låter det som att ditt hjärta vill att hanvalpen ska bli tillskottet i familjen. Därför tycker jag, om du känner att du skulle klara av att ev. missa chansen på tiken också, att du bör vänta och se hur det står till med hanvalpen. (Ifall det är det som känns rätt inombords) Men oavsett vad så hoppas och tror jag att det kommer gå bra. :up:

Blir det inte valp innan november är slut så blir det ingen valp på minst ett år iallafall. Har guldläge nu då jag läser distans fram till januari och sedan endast lite i skolan fram till sommaren Mitt hjärta vill absolut ha hanen, har följt dem länge och han är verkligen helt underbar. Samtidigt resonerar jag att "jag har inga band till honom på det sättet" och därför tänker nog hjärnan att det går lika bra med en annan valp om den går igenom UA liksom... Det är så svårt detta :crazy:

Blir det inte valp innan november är slut så blir det ingen valp på minst ett år iallafall. Har guldläge nu då jag läser distans fram till januari och sedan endast lite i skolan fram till sommaren Mitt hjärta vill absolut ha hanen, har följt dem länge och han är verkligen helt underbar. Samtidigt resonerar jag att "jag har inga band till honom på det sättet" och därför tänker nog hjärnan att det går lika bra med en annan valp om den går igenom UA liksom... Det är så svårt detta :crazy:
Håller tummen UL visar okej :up: Men varför måste det väntas 3 veckor tills dess ? Finns ingen tid före ?

Kayo blir 15 veckor imorgon :)
IMG_20161015_172022_zpsquwqxphr.jpg

DSC_3190_1_zpsbibbkqus.jpg

DSC_3199_1_zpshnj9koyc.jpg

Nu sällar jag mig äntligen till en sådan här tråd. Om inget drastiskt händer, så får vi hem vår valp under mitten på nästa vecka.
Papillon, hane och trefärgad blev det och just nu går han under arbetsnamnet Neo :love:

Har letat fram toypudlarnas gamla valphalsband och selar ur flyttlådorna (tror dock de kommer vara för stora) köpt ny transportbur och så måste vi valpsäkra både hus och tomt nu. Vi har ju precis flyttat och byggt klart en rastgård på en del av tomten till lapphundarna och nu inser vi att de “små” hålen i nätet/maskorna är alldeles för stora för en liten papillon valp. Mindre maskor var det ja - myggnät borde väl räcka :idea:

/ kayoba

Ja, verkligen! :( Joo, då blir det lite knepigare... För det är verkligen ett yppeligt tillfälle. Stort lycka till!! :D

Min grabb har blåsljud. Ingenting jag nånsin märker av (han blir 9 i år) men förstår att du tvekar :)

@Malibu_Stacy borde veta, men generellt kan man göra UL på en 8 veckors valp, men om man väntar några veckor finns chansen att orsaken till blåsljudet rättat till sig. Därav väljer man ofta att vänta.

Helt rätt!
Många fb-bolag kräver UL av hjärtat hos valpar för att bli av med reservationen, därav är det bra att göra UL av hjärtat så snart som möjligt.
Många blåsljud hos valpar är helt ofarliga och kan försvinna i takt med att valpen växer.

Ja ska kontakta vet för att höra på måndag faktiskt, för jag resonerar lite liknande som dig :)
Min Papillon levde till 13,5 år med blåsljud på hjärtat, då han tyvärr fick hjärtsvikt. Med tanke på hans övriga form så tog nog blåsljudet 2-3 år av hans liv. Men han var aktiv och duktig på agility trots blåsljudet. Dock upptäcktes det aldrig när han var valp utan senare i livet, så jag vet inte skillnaden där.

Nu sällar jag mig äntligen till en sådan här tråd. Om inget drastiskt händer, så får vi hem vår valp under mitten på nästa vecka.
Papillon, hane och trefärgad blev det och just nu går han under arbetsnamnet Neo :love:

Har letat fram toypudlarnas gamla valphalsband och selar ur flyttlådorna (tror dock de kommer vara för stora) köpt ny transportbur och så måste vi valpsäkra både hus och tomt nu. Vi har ju precis flyttat och byggt klart en rastgård på en del av tomten till lapphundarna och nu inser vi att de “små” hålen i nätet/maskorna är alldeles för stora för en liten papillon valp. Mindre maskor var det ja - myggnät borde väl räcka :idea:

/ kayoba
En fantastisk ras, grattis!:love: Lägg gärna upp många bilder sen :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
326
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 220
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V