Valp eller ny hund 2016

Varför måste valpskrället envisas med att pinka på plastmattorna ute. Jag vet att det är dagg i gräset på morgonen - men ändå :p Den utanför ytterdörren (typ som en upphöjd stentrappa där - ett steg), som hundarna älskar att ligga på har jag fått tagit bort - den började stinka då solen skiner på den :wtf: Bara skura där igen då. Den utanför altandörren, som hundarna gillar att ligga på även den - ja den morgonpinkas det på.....och den kan jag inte tag bort då det är glest mellan springorna på trallen = risk att fastna med en tass. Får spola av varje dag. Envetna hundskrälle :love:

Söndag-tisdag spenderades på sambons föräldrars sommarstuga. För första gången någonsin gick Frej ut i vattnet och simmade på riktigt! Helt på egen hand. Han älskar att plaska i vattnet men brukar inte gå ut på vatten djupare än brösthöjd, så vi blev verkligen förvånade när han skuttade i och simmade till en sten. Annars så lärde han väl sig att om man ligger vid grillen och ser söt ut så kanske det dyker upp en korvbit eller två :D

v0SrlRd.jpg

14D7Pcb.jpg

Igår hämtade jag hem junior! Lite ängslig över att ha flyttat hemifrån och vill inte riktigt slappna av. För en timme sedan vågade han inte gå fram till pappa för att få godis, nu sitter han i knät på honom så det går framåt iaf. Behöver få landa lite bara :)

Kan valpar ha tandvärk? Morris håller på att byta tänder och nu ikväll är han pipig och ynklig, han är tydligt besvärad av munnen och är inte alls sitt vanliga framfusiga jag. Han är ovillig att öppna munnen men när man väl kan titta in så är de stora kindtänderna på väg upp.

Typiskt att det kom nu på kvällen och inte på dagen när vi kunde åkt till vår husveterinär och kanske fått smärtstillande...

Kan valpar ha tandvärk? Morris håller på att byta tänder och nu ikväll är han pipig och ynklig, han är tydligt besvärad av munnen och är inte alls sitt vanliga framfusiga jag. Han är ovillig att öppna munnen men när man väl kan titta in så är de stora kindtänderna på väg upp.

Typiskt att det kom nu på kvällen och inte på dagen när vi kunde åkt till vår husveterinär och kanske fått smärtstillande...
Kanske ge honom en gammal handduk doppad i kallvatten att tugga på? Bara kolla så han inte äter upp den såklart. :angel: Det var uppskattat av min lilla iaf.

Jag brukade lagga leksaker I frysen, alltsa gummi/plast leksaker, det tyckte Evy jattemycket om. Typ en Kong leksak med mat i. Lill valpen har inte borjat byta tander an, men vi ska forsoka samma sak med honom. Antar att valpar kanner liknande obehag som bebisar nar tanderna kommer fram..

Fasar för när valpens tänder börjar bytas ut :/, hon är redan nu väldigt bitig.
Så pass att jag bestämt mig för att kommande hund i framtiden inte ska vara valp ;) eller i alla fall ngn retriever så att man kan distrahera med bollar :p.
Norton kan apport men det är inte så roligt, mycket roligare att kampa eller nypa matte i fettet..

Fasar för när valpens tänder börjar bytas ut :/, hon är redan nu väldigt bitig.
Så pass att jag bestämt mig för att kommande hund i framtiden inte ska vara valp ;) eller i alla fall ngn retriever så att man kan distrahera med bollar :p.
Norton kan apport men det är inte så roligt, mycket roligare att kampa eller nypa matte i fettet..

Du måste ju få känna att du köpt valp :D:D

Du måste ju få känna att du köpt valp :D:D
Ja man glömmer ju på ngt sätt bort allt det jobbiga, kiss och bajs hade man räknat med (men inbillat sig att det skulle vara snabbt avklarat), möbelknaprande och gosedjurs mördande. Men det är ju en envis jäkel vi fått. Säger man att hon inte får bita på soffan (trots att man dränkt den i anti bit) så attackerar hon ens hand, eller fot.. och går på en igen och igen. Det som fungerar bäst att att bita igen smärtan, gå bestämt från och ignorera henne helt, vilket är svårt när hon då nafsar en i knävecken :rofl:.

Alba har hunnit bli 4,5 månad. Helt okomplicerad i allt. Hon är än så länge en perfekt första hund för oss! Kunde inte blivit bättre.
Vi har börjat på valpkurs och där sköter hon sig mycket bra. Nästa helg ska vi vara med på en en-dagars kurs i nosework. Det ska bli spännande.
Idag var vi i skogen och tränade skotträning. Hon stannade upp och lyssnade på första skottet, sen var hon helt obrydd.
Vi har lärt känna ett par med tre wachtlar som ska hjälpa oss träna spår. Känns jätte kul!

Så himla kul att det är så bra med Alba @Ajda :love: Och att hon verkar passa så himla bra hemma hos er! Har ni varit på valpträff och/eller träffat några av hennes andra syskon?

I fredags fick Reka sin 12-veckorsspruta. Det gick bra och hon sa inte ett ljud när hon fick sprutan, fast det var lite läskigt hos veterinären i början.

På måndag ska hon börja följa med husse till jobbet. Jag ska även börja med valpkursen då. Det ska bli kul, för hon behöver träffa andra hundar och människor.

Hon är fortfarande ganska söt. Fast hon börjar se lite dum ut, i alla fall om man ser henne från sidan.

Vad tänker ni om att träffa andra hundar?

Bor ju ute på landet ich blir aldrig att man får träna på hund möte i koppel osv. Men på 3v har lilla norton träffat både 2 labradorer, en Berner sennen och en irländsk setter :p.

Stor skillnad på hur de vuxna hundarna hanterar valpen :p, lilla jakt labben var så mesig med valpen att hon kunde bita honom i öronen utan att han sa till :p. Bs var först skit läskig, ett litet Voff fick valpen att skrikande fly in bakom soffan. Men sen gick det bra och de lekte fint ^_^.

Och setten var perfekt i temperament :), lagom snäll men samtidigt uppfostrande när det blev för mycket bitande i pälsen :p. Systerns stora labbe är lite väl pigg och glad. Fullt ös hela tiden och man får gömma alla leksaker så att han inte blir för boll fixerad. Men kampleksaker går bra, dom slänger han i huvudet på valpen så at hon ska ta tag och dra :p.

Spöregn och icke rumsren valp är ingen bra kombo:wtf: Tidning går jättebra att skita på, men kissa - nääää inte lika roligt längre om det inte är nödfall. Då är stora vardagsrums-mattan bättre :meh: Nåja, jag har gjort valet att ha den på och den är av sisal så enkel att tvätta ute sen, men det är görtrist. Vill inte ha halkande hundar när dom hoppar upp och ner i soffan, så därför får den ligga på. Jag är inte tillräckligt uppmärksam helt enkelt :) Nåja, det ska bara regna en eller två dagar till.......:banghead::yuck::o:p

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
326
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka