Valp eller ny hund 2016

För typ 100 år sen i skåne så var det mås o ibland någon svart skitfågel dom sköt i bur som hundarna tyckte smakade bläääääääääää, så min styvfar skaffade sig en fasanuppfödning.
De ska kunna ta både svartfågel och trut, men svartfågel brukar inte komma på proven förrän i elit. De ska apportera det mesta, räv tex, så då brukar svartfågel vara en piss i Missisippi

Försöker bestämma mig för vad vi vill gå för kurs nu på hösten. Jag vill ju gärna testa på både agility och rallylydnad, men vet inte vad vi borde börja med. Lillen gillar ju fart så agility känns möjligen som att det kunde vara hans grej, men det känns som att lydnad kanske passar bättre för valpar? Vår andra valpkurs tog just slut och det känns så tomt att vara utan kurs :(

Försöker bestämma mig för vad vi vill gå för kurs nu på hösten. Jag vill ju gärna testa på både agility och rallylydnad, men vet inte vad vi borde börja med. Lillen gillar ju fart så agility känns möjligen som att det kunde vara hans grej, men det känns som att lydnad kanske passar bättre för valpar? Vår andra valpkurs tog just slut och det känns så tomt att vara utan kurs :(

Jag tycker att det är en bra idé att börja med rallylydnad.Jag tror inte att du får gå en agilitykurs med en valp/unghund eftersom det är rekommenderat att hunden är minst ett år innan man börjar träna agility. Eventuellt om du hittar någon kurs med övningar inför att träna agility.:)

Jag tycker att det är en bra idé att börja med rallylydnad.Jag tror inte att du får gå en agilitykurs med en valp/unghund eftersom det är rekommenderat att hunden är minst ett år innan man börjar träna agility. Eventuellt om du hittar någon kurs med övningar inför att träna agility.:)
Det är såklart en kurs i agility anpassad för valpar under 1 år jag funderar på att gå :) Den fokuserar väl mest på hantering och att vänja sig vid miljön och sånt. Men det är just det att vi får ju inte börja träna "på riktigt" innan han är 1 år och det är ju rätt länge tills dess, han är bara 5,5 månader nu. Så kanske det vettiga vore att börja med lydnaden och se om det blir till nåt. Eller så går jag båda :devil:

@spaghettimonster Jag tror inte att det är så mycket fart i förberedelse-kursen. Förmodligen är det träning på kroppskontroll och target m.m. Men ni orkar med så är det säkert roligt att gå båda. Rallylydnad är nog också bra förberedelse inför agility eftersom man tränar mycket på kontakt med hundarna.

Valp säkrar trädgården så att voven inte springer ut på vägen eller in i hagarna. Inte lätt när sagda valp såklart springer in i hagarna och äter häst skit och sen travar ut på vägen för att det är såå! Kul att skutta i det höga gräset... :banghead:.. när man inte attackerar mattes knäveck och snor hennes handskar. Satte på en tunn löpning och lyckades muta med ett ben som var lika stort om valpen och ett liggunderlag att vila på. Mycket gladare valp och jag kunde fortsätta sätta upp nät ^_^.

Efter att ha smugit runt här inne på hund i ett par år och flitigt läst allt ni skriver så är det äntligen dags för mig att bli med på riktigt!

Efter helgen flyttar det in en staffekille på ett år hos mig. Har gått från tre hästar till en och det dök äntligen upp en lämplig omplacering. Direkt från uppfödaren som hade tänkt behålla honom men pga litet underbett så väljer dom att omplacera för att göra plats för avelsmaterial. Är SÅ nervös, samtidigt som jag vet att jag inte kan ha gjort så mycket mer för att förbereda mig.

Någon som har tips på bra instruktör/klubb i lund/eslöv? Jag flyttar ner till skåne och vill gärna gå nån grundlydnadskurs till att börja med.
14099307_288527344839826_731140951_n.jpg

Efter att ha smugit runt här inne på hund i ett par år och flitigt läst allt ni skriver så är det äntligen dags för mig att bli med på riktigt!

Efter helgen flyttar det in en staffekille på ett år hos mig. Har gått från tre hästar till en och det dök äntligen upp en lämplig omplacering. Direkt från uppfödaren som hade tänkt behålla honom men pga litet underbett så väljer dom att omplacera för att göra plats för avelsmaterial. Är SÅ nervös, samtidigt som jag vet att jag inte kan ha gjort så mycket mer för att förbereda mig.

Någon som har tips på bra instruktör/klubb i lund/eslöv? Jag flyttar ner till skåne och vill gärna gå nån grundlydnadskurs till att börja med.
Kul! Hoppas att det går bra för er :) Låter klokt att börja med kurs också. @Monstermom bor i Skåne och jag har fått för mig att hon har bra koll på tränare?

Bra koll vet jag inte, @Red_Chili , men några känner jag väl. :D

Vet inte vad du vill göra eller vad du har för inställning till hundträning, @fickan , men det finns brukshundklubb i både Eslöv och Lund - det är tätt med klubbarna i Skåne, faktiskt. Eslöv är en liten klubb, lätt att komma in i men med mindre utbud och inte världens fräschaste anläggning. Lund är en stor klubb, mycket aktiviteter och fint läge, men kan vara svårare att känna sig "sedd" där kanske. Klart bättre hemsida på Lund också! Själv skulle jag välja Eslöv av de två, men det beror ju väldigt mycket på vad man trivs med. :)

Det finns också privata alternativ i området, som vanligt av varierande kvalitet och inriktning. Jag är ju vansinnigt förtjust i R+, men det är ända bort i Malmö (som inte är så väldigt långt bort egentligen :D) och det finns ju folk på närmare håll också. :)

Lund är en jättebra klubb där både jag och @Milosari hänger! :)

Norton har varit på sin första utflykt till dammen vi har, slogs av tanken att senast jag var där så hade jag gammelhunden med mig :cry:.
Hon sprang glatt runt bland snåret och i leran men det var för läskigt att gå ner i vattnet :p.

Bonus bild på gammelhunden från i början på sommaren

Har sedan besöket hos uppfödaren gått igenom mina bilder många gånger. Insåg några dagar efteråt att trots att jag hade sagt att alla var lika charmiga och mysiga (och kände så precis då) så var det en liten parvel som fastnade lite extra sådär i efterhand.
Han var den som hon hade klippt innan och hon trodde att han kanske kunde vara lite trött och så, men han klängde runt som sjutton, klättrade upp i ansiktet och busade loss som om det inte spelade nån roll alls. Han trivdes väldigt bra i famnen och var därmed lättast att fotografera, så jag har fler bra bilder på honom än de andra. Han var också den som lekte mest med sambon på golvet och det finns därför en hel del fler videoklipp med honom i fokus (så mycket fokus man nu kan få när man försöker filma en virvelvind med en potatis).
Sa inget till uppfödaren då jag ju ville att hon skulle välja den mest passande valpen helt efter egna känslan osv. Visste inte heller om det egentligen var just klippningen som fick honom att stå ut från de andra. Nu såhär ett tag senare så känns det inte så och jag har nästan "önskat" mig just den valpen när jag gått igenom bilderna.

Iaf, uppfödaren har nu valt valp och det blev... precis den valpen! :bow:

Så det här är Sherlock Holmes :love:
Soc7k2t.png

tack för svar allihop!
Jag kommer förmodligen inte att vara jätte aktiv i någon hundklubb, utan det är främst främst att gå en eller två kurser som är intressant då jag bara blir i skåne under ett år. Så duger båda lika bra för en grundkurs så blir det den som har lämpligast kurstillfällen :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
326
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka