Valp eller ny hund 2016

Nu har Morrans permanenta tänder börjat komma, två nere och en uppe. Kan knappt vänta tills han har alla permanenta tänder och man slipper det här hysteriska gnagandet :banghead:

Vägde honom hos mina föräldrar och nu är han uppe i 16,6 kg (:eek:) och börjar se ut som en jämte fast i miniatyr
IMG_0443_zpsieqwqhjv.jpg

@spaghettimonster
Så himla söt han är! :love: Med ensamträningen vet jag inte om jag har så mycket tips, men med Lia har vi också fått tagit det mycket långsamt. Hon har inte gillat att jag går ifrån henne. Vi har helt enkelt tränat flera gånger om dagen att det är helt normalt att matte/husse går ifrån. Börjat med att stänga badrumsdörren, sovrumsdörren osv. Sedan gått ut och in genom ytterdörren och sedan ökat på med ja, 1 minut i taget. Det är bara att tålmodigt träna på så kommer det säkert att lossna!

Jag vill mest hitta någon typ av hundbädd som inte blir för varm för tokhunden... Nu tycker hon att det är lagom överallt, men förra vintern var det för varmt överallt när hon hade vinterpäls och jag hade igång elementen så mycket som möjligt. Hoppas att det blir bättre nu när hon är "vuxen" men någon typ av bädd som svalkas underifrån känns som en bra idé.

Den svarta rutan i mitten av de lila baddarna ar "mesh" och den nya jag bestallt ar enbart mesh ... sadan har (och billig ocksa). Da det ar over 30 grader utomhus just nu (tack och lov att var central AC var installerad innan!) kanns det som en bra ide med en badd som luftar sa mycket som mojligt.
*Länk raderad av moderatorn*

@spaghettimonster
Så himla söt han är! :love: Med ensamträningen vet jag inte om jag har så mycket tips, men med Lia har vi också fått tagit det mycket långsamt. Hon har inte gillat att jag går ifrån henne. Vi har helt enkelt tränat flera gånger om dagen att det är helt normalt att matte/husse går ifrån. Börjat med att stänga badrumsdörren, sovrumsdörren osv. Sedan gått ut och in genom ytterdörren och sedan ökat på med ja, 1 minut i taget. Det är bara att tålmodigt träna på så kommer det säkert att lossna!
Sovrum och badrum klarar han bra, det är ytterdörren som är knepig. Men vi knegar på tills det löser sig, vi får skynda långsamt :) Vi har också ökat med någon minut eller mindre i taget, får väl fortsätta så.

Sovrum och badrum klarar han bra, det är ytterdörren som är knepig. Men vi knegar på tills det löser sig, vi får skynda långsamt :) Vi har också ökat med någon minut eller mindre i taget, får väl fortsätta så.
Jag har för dom senaste typ 5 valparna gjort en rejäl grej av ensamhetsträningen och den har fungerat så mycket bättre än allt annat. Men det krävs att man har en godisorienterad valp :)
Jag börjar med att lägga ut en filt/pläd på golvet (om det inte redan finns en bädd nära) - sen tar jag på mig ytterkläderna (och kopplar dom ev vuxna hundar som ska med ut). När jag är påklädd lägger jag ett smaskigt, men säkert ben till valpen och går ut. Då ska valpen givetvis vara rastad, har lekt osv. Alla senaste 5 valparna har själva börjat steppa när filten kommer fram och sätter sig på den och väntar på att jag ska gå iväg - och det efter bara några få gånger. Efter en stunds gnagande, så brukar dom somna sött :)

Till små valpar i 2-3 månaders ålder kör jag rejäla nötrevben med kött på. Mindre raser (upp till 10-15 kg) kan inte tugga sönder ett sådant ben med valptänderna, så jag räknar dom som säkra (annars ger jag aldrig köttben utan uppsikt). När valpen bytt tänder, så byter jag till annat gott - men då räknar jag att den ska vara van vid att vara själv, så den får en bit torkad vom eller liknande.

Jag börjar detta från dag 2 när valpen kommer hem (eller från den dagen den är ensam kvar om det är en egenuppfödd valp). Nuvarande två valpar jag har hemma, blir alldeles prilliga när jag stänger dörren till sovrum och vardagsrum, för då vet dom att jag och dom vuxna hundarna ska ut och dom ska få en godis (till dessa har jag kört en bit Majstor kycklingstick/tuggpinne) :)Dom får ingen filt, för dom har redan en bädd i köket så här är det ritualen at klä på mig och stänga vissa dörrar som ger signalen :) För jag gör det alltså till en ritual, där vissa moment ingår så valpen är trygg i vad som ska ske :)

Jag har för dom senaste typ 5 valparna gjort en rejäl grej av ensamhetsträningen och den har fungerat så mycket bättre än allt annat. Men det krävs att man har en godisorienterad valp :)
Jag börjar med att lägga ut en filt/pläd på golvet (om det inte redan finns en bädd nära) - sen tar jag på mig ytterkläderna (och kopplar dom ev vuxna hundar som ska med ut). När jag är påklädd lägger jag ett smaskigt, men säkert ben till valpen och går ut. Då ska valpen givetvis vara rastad, har lekt osv. Alla senaste 5 valparna har själva börjat steppa när filten kommer fram och sätter sig på den och väntar på att jag ska gå iväg - och det efter bara några få gånger. Efter en stunds gnagande, så brukar dom somna sött :)

Till små valpar i 2-3 månaders ålder kör jag rejäla nötrevben med kött på. Mindre raser (upp till 10-15 kg) kan inte tugga sönder ett sådant ben med valptänderna, så jag räknar dom som säkra (annars ger jag aldrig köttben utan uppsikt). När valpen bytt tänder, så byter jag till annat gott - men då räknar jag att den ska vara van vid att vara själv, så den får en bit torkad vom eller liknande.

Jag börjar detta från dag 2 när valpen kommer hem (eller från den dagen den är ensam kvar om det är en egenuppfödd valp). Nuvarande två valpar jag har hemma, blir alldeles prilliga när jag stänger dörren till sovrum och vardagsrum, för då vet dom att jag och dom vuxna hundarna ska ut och dom ska få en godis (till dessa har jag kört en bit Majstor kycklingstick/tuggpinne) :)Dom får ingen filt, för dom har redan en bädd i köket så här är det ritualen at klä på mig och stänga vissa dörrar som ger signalen :) För jag gör det alltså till en ritual, där vissa moment ingår så valpen är trygg i vad som ska ske :)
Otroligt smart! Varför har inte jag kommit på det?

Kul idé med filten, kanske det blir lättare att slappna av om han ligger på någon sorts bädd. Har ett antal hundbäddar åt lillen redan så kan säkert placera ut en bädd som en specifik plats för honom att få sitt goda ben på när vi går. Mer rutin vid lämnandet ger säkert en tryggare valp.

Otroligt smart! Varför har inte jag kommit på det?
Ingen aning :rofl::rofl::rofl:

Nä ärligt så är det klassiska att gå ut nån minut, in igen osv i oändlighet urtrist - eller gammelvärldens smyga ut när den sover (ännu värre). Då jag haft vuxna hundar som behövt gå ut samtidigt som jag fått hem valp, så har det inte blivit hållbart att försöka släpa med en valp varje gång. Då började jag vända på det och göra det till en mycket uppskattad egenstund istället, som valpen verkligen såg fram mot och det har fungerat :) Endast en valp har jag fått göra en liten justering till och den ville ha en av mina tröjor i sin bädd - annars har det fungerat klockrent och alla har snabbt och enkelt blivit trygga att vara själva :) Mina vuxna får fortfarande en godisbit när jag ska iväg, men en liten en - men den ritualen sitter i och är så enkel.

Kul idé med filten, kanske det blir lättare att slappna av om han ligger på någon sorts bädd. Har ett antal hundbäddar åt lillen redan så kan säkert placera ut en bädd som en specifik plats för honom att få sitt goda ben på när vi går. Mer rutin vid lämnandet ger säkert en tryggare valp.
Två olika valpar har bokstavligen studsat upp och ner på filten när den kommit fram ungefär som "kan du sno dig på dåååå och försvinna så jag kan få mitt gott" ! :p

Just detta med filt kom till när jag insåg att några valpar ville ligga i min hall när den var själv och inte längre in i köket i hundbädden (jag får inte plats med bädd i min pyttehall). En filt som las på golvet i hallen, gjorde då en tillfällig bädd som enbart kom fram när den var ensam och blev uppskattad - och en signal till godisstund alldeles själv :)

Just det ja - en valp som redan börjat bli orolig vid ensamhetsträning, så skulle jag prova göra så här: Prova min metod, men gå bara ut en superkort stund - så fort du kommer in igen så ta bort filt och ben/godis (det måste räcka ett tag). Valpen ska lära sig att det goda bara finns när den är själv :) är den bara lite smart, så kommer den snart inse att detta goda mysiga fås enbart när den är själv, Värt att prova :)

Nåt ska man ju ha mig till :up:

Hur är hon i personligheten nu?

Glad, envis som en gnu, sylvassa tänder, och hör stundtals enormt dåligt trots parabolöron... En kelgris som helst sover på min kudde mitt i sängen. Godis är ointressant, ost duger men kamplekar är en höjdare. Hoppar jämfota mest hela tiden och har husse lindad kring tassen.
älskar att åka bil. Och; har en pojkvän, en 7-årig foxterrier. Andra hundar är meningslösa jämfört med honom.

Det ar ungefar sa det hander har nar jag lamnar hundar ensamma ... fast jag har en gammal handduk jag breder ut och lagger ett (vanligen) djupfryst margben pa. Och mina reagerar pa precis samma satt. "Satt fart nagon gang sa jag far mitt ben!":p

Vår ensamträning gick framåt med stormsteg när husse kom på den geniala idéen att lägga ut en mjuk filt i hallen (hon får bara vara i hallen när hon är ensam). Nu längtar hon tills vi ska gå så hon får sova ifred. :D

Brukar även ge henne ett ben när vi går. Men det brukar vara orört när vi kommer hem.

Glad, envis som en gnu, sylvassa tänder, och hör stundtals enormt dåligt trots parabolöron... En kelgris som helst sover på min kudde mitt i sängen. Godis är ointressant, ost duger men kamplekar är en höjdare. Hoppar jämfota mest hela tiden och har husse lindad kring tassen.
älskar att åka bil. Och; har en pojkvän, en 7-årig foxterrier. Andra hundar är meningslösa jämfört med honom.

Låter alldeles, alldeles ljuvlig! :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
724
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
326
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 221
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka