Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Besökte föräldrarna på landet igen i helgen och början av veckan. Frej börjar bli så stor nu med sina 5 månader, han har växt enormt mycket sedan vi senast var på besök! Han har tappat nästan alla tänder nu, vi väntar ännu på att hörntänderna i övre käken ska lossna, men det är på gång. Ensamhetsträningen går sådär, han är nöjd så länge han har något att pyssla med t.ex. ett gott ben, men när det tar slut eller när intresset dör så blir han orolig. Det gick så jäkla bra i början men den senaste veckan har jag känt att vi nog blir tvungna att backa... Någon som har tips på hur man tacklar detta problem, att han blir orolig när han inte har något att syssla med? Ser till att han alltid är trött när vi tränar men han verkar ha svårt att förstå att man kan gå och lägga sig trots att matte och husse inte är hemma.
Det har vi testat med varierande resultat, någon gång kollar han bara på oss men ligger kvar, andra gånger kommer han till dörren. Beror väl lite på hur trött han är och hur djupt han sover. Har inte lagt märke till något mönster (t.ex. att han skulle sova extra djupt på förmiddagen eller så) så det gör det lite knepigare att lägga upp träningen. Kanske jag borde ta vara på nästa tillfälle han ligger kvar och filma lite så ser jag hur han reagerar efter en liten stund i dessa fall. Han kommer hur som helst alltid och hälsar på en när man kommer in igen.Alltså jag avlider! Har ni testat att gå ut medan han sover?
Gor ni någon passivitets träning men honom annars? Jag har tränat mycket passivitet med Morris, att det inte alltid behöver handa nat kul och att vi ibland bara sitter och gör absolut ingenting. Såklart när han redan ar trott. Tror det kan hjälpa mycket när det kommer till ensamhets träning, att dom liksom ar okej med att det inte finns sa värst mycket att hitta pa alltid. Det verkar funka for oss iaf, sen har säkert manga andra mer erfarenhet och tipsNågon som har tips på hur man tacklar detta problem, att han blir orolig när han inte har något att syssla med? Ser till att han alltid är trött när vi tränar men han verkar ha svårt att förstå att man kan gå och lägga sig trots att matte och husse inte är hemma.
Det har vi testat med varierande resultat, någon gång kollar han bara på oss men ligger kvar, andra gånger kommer han till dörren. Beror väl lite på hur trött han är och hur djupt han sover. Har inte lagt märke till något mönster (t.ex. att han skulle sova extra djupt på förmiddagen eller så) så det gör det lite knepigare att lägga upp träningen. Kanske jag borde ta vara på nästa tillfälle han ligger kvar och filma lite så ser jag hur han reagerar efter en liten stund i dessa fall. Han kommer hur som helst alltid och hälsar på en när man kommer in igen.
Jösses vilka öronBesökte föräldrarna på landet igen i helgen och början av veckan. Frej börjar bli så stor nu med sina 5 månader, han har växt enormt mycket sedan vi senast var på besök! Han har tappat nästan alla tänder nu, vi väntar ännu på att hörntänderna i övre käken ska lossna, men det är på gång. Ensamhetsträningen går sådär, han är nöjd så länge han har något att pyssla med t.ex. ett gott ben, men när det tar slut eller när intresset dör så blir han orolig. Det gick så jäkla bra i början men den senaste veckan har jag känt att vi nog blir tvungna att backa... Någon som har tips på hur man tacklar detta problem, att han blir orolig när han inte har något att syssla med? Ser till att han alltid är trött när vi tränar men han verkar ha svårt att förstå att man kan gå och lägga sig trots att matte och husse inte är hemma.
Gor ni någon passivitets träning men honom annars? Jag har tränat mycket passivitet med Morris, att det inte alltid behöver handa nat kul och att vi ibland bara sitter och gör absolut ingenting. Såklart när han redan ar trott. Tror det kan hjälpa mycket när det kommer till ensamhets träning, att dom liksom ar okej med att det inte finns sa värst mycket att hitta pa alltid. Det verkar funka for oss iaf, sen har säkert manga andra mer erfarenhet och tips
Vad ger ni Frej for mat förresten? Har hort sa manga olika åsikter om vad man ska ge raser med korta ben när dom ar valpar. Att valp foder inte ar bra for dom far inte vaxa for fort etc.
Frej ar ju bara FOR sot förresten!
Hur vet ni att han blir orolig? Ställer han sig vid dörren och gnyr? Att filma är en bra idé om du har möjlighet! Vad gör ni när ni går in igen?
Jag försöker alltid att göra så liten sak av det som möjligt. Vid träningens början försöker jag dra nytta av tröttheten så ofta det går. Korta, korta stunder med huvudregeln att aldrig gå in medan/om valpen ger ifrån sig ljud. Ingen eller liten uppmärksamhet till valpen när jag går in igen hur överlycklig den än blir. Blir valpen alltför orolig så får man backa tidsmässigt, ibland börja om från början, men min erfarenhet är att oron lägger sig relativt snabbt om man bara har lite is i magen.
Han skäller mest, något pip och yl kan det också bli. Han har mycket nära till skall överlag, så det är inte så oväntat att han just skäller. Han skäller först någon gång, och sedan blir det mer frekvent då han liksom fattat att vi är borta. Vi går aldrig in medans han skäller, inväntar en paus innan vi går in om det gått så pass dåligt att han blivit högljudd. Vi har aldrig försökt vänta en längre stund och se om han slutar på riktigt. Då han börjat skälla är vi oftast inne igen inom en minut, vi går in under första bästa korta paus. När vi kommer in ger vi så gott som ingen uppmärksamhet åt honom. Känns som att jag följer alla de vanliga tipsen men ändå går det snett. Men som med det mesta gäller det väl bara att träna, träna, träna och ta det i hans egen takt så ska det väl gå bra till slut.
Pausen mellan skallen kanske egentligen är för kort? Så pass att han ändå kopplar skall = matte/husse kommer tillbaka? Jag hade testat att vänta ut så länge han inte uppvisar tecken på verklig stress, t ex att han stressflåsar när ni går in. Filma är ju en mycket god idé i detta sammanhang. Is i magen som sagt, och träna träna träna!
Intressant. Jag har automatiskt tänkt att skall överlag betyder att han redan är så pass stressad att det blev en misslyckad träningssession som snabbt bör avslutas. Ska testa med lite längre paus och se hur det går. Kan fixa skype så att jag ser vad han håller på med live också
Meh. Nu blev jag ju påmind om att jag vill ha någon sådan bädd till Ebrah, jag tror att hon skulle gilla det.. (alternativt äta upp den..) Din var ju dessutom LILA (och jodå, din valp är söt, men jag fastnade mer i tankar om att shoppa hundbäddar... )Fler valpis bilder ... Min lillkille ar bara BAST
Sa har gar det nar man snor stora syster's leksaker och forsoker hoppa upp pa hennes sang
Sotare an en karamell
Meh. Nu blev jag ju påmind om att jag vill ha någon sådan bädd till Ebrah, jag tror att hon skulle gilla det.. (alternativt äta upp den..) Din var ju dessutom LILA (och jodå, din valp är söt, men jag fastnade mer i tankar om att shoppa hundbäddar... )
Jag vill mest hitta någon typ av hundbädd som inte blir för varm för tokhunden... Nu tycker hon att det är lagom överallt, men förra vintern var det för varmt överallt när hon hade vinterpäls och jag hade igång elementen så mycket som möjligt. Hoppas att det blir bättre nu när hon är "vuxen" men någon typ av bädd som svalkas underifrån känns som en bra idé.Jag har flera och tva ar lila ... Jag anvander dem som "spot" traning. Om jag skickar hunden till sin "spot" blir plotsligt golvet till glodande lava och man kan inte, oavsett vad som hander, ga darifran forren man ar inbjuden att lamna sin spot.
Med Mandy ar det bast att ha nagot da hon annars kastar sig fram till dorren nar nagon kommer, men Diva ar helt fantastisk pa "spot". Oavsett vad som hander gar hon inte av sin spott utan att jag sager till. Aven nar hon gatt och lagt sig dar av sig sjalv.
Alla tre valjer att lagga sig dar, sa den ar uppenbarligen bekvam ... men for Diva fick jag forst spraya den med bitter apple for att hon inte skulle ata upp den.
Nar jag tranar med klienter ute i parker runt stan har jag med mig "spots" dar jag lagger en eller bada av mina hundar medan vi tranar ... da och da far de en godis (3-4 stycken under en timma) for att ligga snallt dar de ar och bli kallade ut for att demonstrera nagot da och da.