Valp eller ny hund 2016

Det här med valpar som biter.. :d Vad tycker ni är "normalt" valpbit? Vi var på valpkurs i lördags, och tränaren pratade om vad som är normalt bitande och vad som inte är okej. Hon sa att valpar som biter med avsikt att på något vis ¨vinna¨ i en situation inte är okej. Tex som att bita i händer för att ta sig loss om man håller dem etc.
Nu är det så att vår nya lilla vilding är en liten piraya, och biter och nafsar så det räcker och blir över. När han biter mina händer i situationer där jag håller honom och han vill loss, så har jag hittills bara lugnt hållit honom kvar tills han lugnat ner sig och inte förrän han är lugn och stilla får han hoppa ner. Alltså aldrig med våld eller stor kraft, bara tryggt hållit honom kvar i famnen. Vi jobbar också mycket med Eva Bodfält´s ¨ryggsäcken¨ övningar, och han börjar förstå sambandet mellan passivitet och belöningar. Så före valpkursen var jag inte orolig, men efter att tränaren klassade denna typ av bitande som onormalt valp beteende blev jag lite nojig..
Vår förra valp var inte alls biting, så vi är inte riktgt säkra på om detta är rätt sätt att hantera en väldigt bitig valp? :D Råd, tips och egna erfarenheter är varmt välkomna! Här är en bild på det lilla monstret! :love:
13640963_10154443260704673_1908274342060410725_o.jpg

Det här med valpar som biter.. :d Vad tycker ni är "normalt" valpbit? Vi var på valpkurs i lördags, och tränaren pratade om vad som är normalt bitande och vad som inte är okej. Hon sa att valpar som biter med avsikt att på något vis ¨vinna¨ i en situation inte är okej. Tex som att bita i händer för att ta sig loss om man håller dem etc.
Nu är det så att vår nya lilla vilding är en liten piraya, och biter och nafsar så det räcker och blir över. När han biter mina händer i situationer där jag håller honom och han vill loss, så har jag hittills bara lugnt hållit honom kvar tills han lugnat ner sig och inte förrän han är lugn och stilla får han hoppa ner. Alltså aldrig med våld eller stor kraft, bara tryggt hållit honom kvar i famnen. Vi jobbar också mycket med Eva Bodfält´s ¨ryggsäcken¨ övningar, och han börjar förstå sambandet mellan passivitet och belöningar. Så före valpkursen var jag inte orolig, men efter att tränaren klassade denna typ av bitande som onormalt valp beteende blev jag lite nojig..
Vår förra valp var inte alls biting, så vi är inte riktgt säkra på om detta är rätt sätt att hantera en väldigt bitig valp? :D Råd, tips och egna erfarenheter är varmt välkomna! Här är en bild på det lilla monstret! :love:
Jag tänker att allt valpbitande är normalt. Men det kan ju bli så att den "vinner" något om vi hoppar undan för att det gör ont. Man får utrusta sig så att valpen inte får vinning av att bita, dvs handskar och gummistövlar så att det inte gör ont. Vi hade massor av tillåtna bitleksaker, lekte och kampade massor med vår västgöte. Vi hade regler för att leka, bet valpen oss så slutade det roliga. Att pipa högt triggade bara mer. När valpruset på kvällen kom då höll vi stilla i famnen tills han lugnade sig. Jag tror han är helt normal.

Idag har Morris (och storebror Frank) fått miljöträna i Vallentuna Centrum. Vi tog först en liten promenad och satt oss sedan på en bänk i skuggan i centrum och tittade på folk och hundar. Jag är imponerad hur nyfiken och cool han är för stojiga barn, rullatorer och skramlande trädgårdsmaskiner. Efter att ha tittat en stund la han sig ner och tittade mest åt Franks och mitt håll.

Frank däremot är den som har svårt att varva ner, det märks att han inte riktigt fått miljöträning som unghund och har nerverna mer på utsidan.Är det för sent att försöka vänja en tvååring?

Haha....sitter här med ett jack i tummen efter att ha plockat en sten ur Crigas mun. Och jodå...de hänger i kläder och bits i händer.
Jag har aldrig gjort en stor sak av det. Ignorerar, är passiv eller motar bort/ lirkar loss mig lite mjukt.
Det har ALLTID gett sig i samband med tänderna ömsat klart.
Om en hund däremot skulle naffsa i kläder och händer i en form av överslagshandling hade jag laggt in en medveten strategi, men ännu har det aldrig behövts.

Frank däremot är den som har svårt att varva ner, det märks att han inte riktigt fått miljöträning som unghund och har nerverna mer på utsidan.Är det för sent att försöka vänja en tvååring?

Det är aldrig för sent. Börja i "enklare" miljöer och bygg gradvis på när han känns stabil :)

I dag har jag varit och shoppat lite till Calibra. Ska bli galet kul att komma igång igen. Är djupt förälskad i min lilla tjej. Hon är uppmärksam, frammåt, använder nosen fint och har ett härligt föremålsintresse och kamplust. Ska bli mycket spännande att se hur dessa bitar utvecklar sig :love:

Lilla S lekte med kompisens JRT här om dagen och är nu halt fram. Såg rätt snabbt att deras lek var på tok för intensiv och bröt (trodde den gamla terriern skulle ha mer lugn och förstånd :grin:) men de hade redan hunnit sladda runt en del. Nu är det Koppelvila. Hoppas hon är ok igen när husse kommer hem från sin fiskeresa för då ska deras träning igång på allvar. Hon är dock skitsvår att hålla lugn. Överväger om hon ska få burvila inne för hon sladdar runt på golven och far upp å ner i soffan så några framsteg blir det inte.
Nästa vecka är hon redan 7 månader:o

Min lilla huligan har även hon lugnat sig med bitandet. Sisådär snart 9 mån gammal. :angel: Hon gör allt med munnen annars bits, slickar och bär på det mesta men nu bits hon bara när hon är helt överspeedad och då försöker vi bara bryta henne med typ vacker tass eller något annat "trick" som hon kan i sömnen men som är svårare än sitt och ligg typ. Hon har även slutat hälsa med tänderna när hon träffar någon hon är glad för. :up:

Idag har Morris (och storebror Frank) fått miljöträna i Vallentuna Centrum. Vi tog först en liten promenad och satt oss sedan på en bänk i skuggan i centrum och tittade på folk och hundar. Jag är imponerad hur nyfiken och cool han är för stojiga barn, rullatorer och skramlande trädgårdsmaskiner. Efter att ha tittat en stund la han sig ner och tittade mest åt Franks och mitt håll.

Bor ni här? Jag bor ca 1 km från Vallentuna centrum.

Lia är en riktig huggorm, men inte tror jag det är något fel på henne för det inte! :p

Och idag är jag riktigt stolt! Hon är extremt mattig och har skrikit efter mig bara jag gått 10 m ifrån henne tidigare (spelar ingen roll om andra står bredvid henne, de duger inte), för att inte tala om ifall jag gått hemifrån utan henne (med andra kvar hemma). Vi har jobbat massor med detta, korta stunder och skyndat långsamt. Hennes skada satte ju lite käpp i hjulet för träningen eftersom att det var så viktigt att hålla henne lugn och stilla, men idag kunde hon ligga ensam kopplad lugnt och fint i gräset bredvid ridbanan medan matte tömkörde hästen i hela 30 minuter!!

:bump::bump:

Haha....sitter här med ett jack i tummen efter att ha plockat en sten ur Crigas mun. Och jodå...de hänger i kläder och bits i händer.
Jag har aldrig gjort en stor sak av det. Ignorerar, är passiv eller motar bort/ lirkar loss mig lite mjukt.
Det har ALLTID gett sig i samband med tänderna ömsat klart.
Om en hund däremot skulle naffsa i kläder och händer i en form av överslagshandling hade jag laggt in en medveten strategi, men ännu har det aldrig behövts.

Min alskade Princess Diva hogg efter mina hander som en overslagshandling till hon var runt 8 manader. Jag var pa vag att skicka tillbaka henne ... hon var HELT hopplos och inga ryggsackar eller mjuka metoder i varlden hjalpte.
Sedan lekte hon med en stor hund, som nar hon forsokte sig pa en elak morrning till honom, helt lugnt hoppade pa hennes rygg och plattade till henne. Han varken bet eller morrade ... bara plattade till. Min lilla Princess kom skrikande till mig som bara sa at henne att ga sin vag ... och hon gomde sig bakom ryggen pa mig. Hon har aldrig bitit nagon manniska efter det.:angel: Vad det an var som gjorde att hon slutade ar jag mycket tacksam mot Gus som sag till att hon trodde hon skulle do ... sa hon sokte skydd istallet.:cool:

Vad skulle vara ett exempel pa en overslagshandling?
Tack sa jattemycket all for lugnande kommentarer, jag var som sagt inte sa orolig innan vi var pa valpkursen.. Men eftersom var forra valp aldrig var sa valdans biting sa ar det svart att veta vad som ar okej och inte.

Vad skulle vara ett exempel pa en overslagshandling?
Tack sa jattemycket all for lugnande kommentarer, jag var som sagt inte sa orolig innan vi var pa valpkursen.. Men eftersom var forra valp aldrig var sa valdans biting sa ar det svart att veta vad som ar okej och inte.
En del hundar kan tex börja nafsa i kläder på träning/tävling om de blir för taggade och går upp i stress, slädhundar kan tex börja gå på varandra innan de släpps iväg med släden, i viss lek kan hunden börja hysteriskt skälla, naffsa eller jucka.
Vad som kan trigga är olika mellan hundar och hur det yttrar sig kan vara jätteolika.

En del hundar kan tex börja nafsa i kläder på träning/tävling om de blir för taggade och går upp i stress, slädhundar kan tex börja gå på varandra innan de släpps iväg med släden, i viss lek kan hunden börja hysteriskt skälla, naffsa eller jucka.
Vad som kan trigga är olika mellan hundar och hur det yttrar sig kan vara jätteolika.
Min äldsta heelertik har ett typiskt överslagsbeteende och det är vissa gånger en katt dyker upp - hon avskyr katter. När hon inte kommer åt katten, så smäller hon till den andra tiken istället om den är för nära :banghead:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 914
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka