Valp eller ny hund 2016

HULIGANEN nafsade hälar/vader rätt ordentligt från v 10, jag har bestämt men vänligt sagt till och drt har nu (13 v ) upphört.
Hon är tuggig, jag berömmer tugg på rätt saker och uppmuntrar bärande av pinnar istället för koppel och stenar.
Tar hon händer håller jag handen helt stilla och säger stopp, berömmer när hon är mjuk och försiktig.
Kvällsrycket hanteras med en skogspromenad och efter ett ben att gnaga på, eller lek med mig eller husse.
Valpar bits typ.

Jag har anmält intresse på en hund som ska omplaceras (staffe). Är det något särskilt man ska tänka på att kolla upp när man skaffar omplacering jämte mot valp? Jag har mest hört att det är lättare att veta vad man får med en omplacering. Hunden i fråga är snart ett år, visst är det väl i den åldern man brukar röntga?

HULIGANEN nafsade hälar/vader rätt ordentligt från v 10, jag har bestämt men vänligt sagt till och drt har nu (13 v ) upphört.
Hon är tuggig, jag berömmer tugg på rätt saker och uppmuntrar bärande av pinnar istället för koppel och stenar.
Tar hon händer håller jag handen helt stilla och säger stopp, berömmer när hon är mjuk och försiktig.
Kvällsrycket hanteras med en skogspromenad och efter ett ben att gnaga på, eller lek med mig eller husse.
Valpar bits typ.

Min är precis likadan
Man vill gosa och pussas men hon är rabiat och bits :cool:

Jag har anmält intresse på en hund som ska omplaceras (staffe). Är det något särskilt man ska tänka på att kolla upp när man skaffar omplacering jämte mot valp? Jag har mest hört att det är lättare att veta vad man får med en omplacering. Hunden i fråga är snart ett år, visst är det väl i den åldern man brukar röntga?
Om det är en ras där röntgen uppmanas. Många raser röntgas inte alls, en del kräver det för att få regga avkommor.
När det gäller staffar så bör de röntgas för HD och AD samt kolla noga upp om det finns Demodex och allergier i linjerna.

Det kan väl vara så att hunden har gjort BPH också, även om det inte är så troligt iom åldern , men om den gjort det så kolla på protokollet så att det ser trevligt ut :) Och kolla upp föräldrarna noga (BPH/MH och röntgen t.ex), även om det är en omplacering. Det finns många tråkiga staffar som går i avel trots att dessa inte borde göra det.

Nu har vi hämtat hem lilla Reka!
Hon flåsade lite i bilen på vägen hem, men sa ingenting. Duktiga lilla vovven.
Iza skötte sig mycket bättre än vad vi hade förväntat sig och morrade inte alls på den lilla. Hon försökte till och med leka (kanske för att hon är i slutet av sitt löp), men Reka ville hellre kolla in trädgården.

En timme efter att vi lämnat uppfödaren lade Reka sig i sängen för att sova.

Nu har vi hämtat hem lilla Reka!
Hon flåsade lite i bilen på vägen hem, men sa ingenting. Duktiga lilla vovven.
Iza skötte sig mycket bättre än vad vi hade förväntat sig och morrade inte alls på den lilla. Hon försökte till och med leka (kanske för att hon är i slutet av sitt löp), men Reka ville hellre kolla in trädgården.

En timme efter att vi lämnat uppfödaren lade Reka sig i sängen för att sova.

Men fyyyyyyyyyy så söt !

Får jag presentera Gentley (min egen uppfödning då) som mest kallas för Skalman eller Goding :D Kompisar tycker jag är galen om jag kallar honom för Skalman, men det har liksom bara blivit så då han ofta puttas på rygg och blir liggandes en stund då babyfettet gör det svårt att vända tillbaka runt direkt :love: Nu är det svårt att f bort ur min skalle :D :D :D Det sägs ju även att namn är självuppfyllande och han får gärna fortsätta vara en lugn heelervalp ;)

Det tog tid innan jag kom fram till att just han skulle stanna, då det inte fanns på min karta att behålla en hane ur egenuppfödd kull - men som skitsnygg valp och som vid 8.5 veckors ålder fortfarande var osåld så insåg jag att han har "det" och fick lite panik vid tanken på att sälja. Så han blir kvar istället för den tilltänkte systern, som har lite väl hög energinivå :cautious:

Om inte besiktning och ögonlysning ställer till det på måndag (det tror jag inte) så ser jag med spänning fram mot att få följa denna grabb som från 4 veckors bara blivit snyggare och snyggare - och mysigare och mysigare :heart

Pst: fast fråga mig inte igen hur mysig han är när han är större och mamma-hund löper......:cautious::rofl:

Nu 8,5 vecka ung :)

Får jag presentera Gentley (min egen uppfödning då) som mest kallas för Skalman eller Goding :D Kompisar tycker jag är galen om jag kallar honom för Skalman, men det har liksom bara blivit så då han ofta puttas på rygg och blir liggandes en stund då babyfettet gör det svårt att vända tillbaka runt direkt :love: Nu är det svårt att f bort ur min skalle :D :D :D Det sägs ju även att namn är självuppfyllande och han får gärna fortsätta vara en lugn heelervalp ;)

Det tog tid innan jag kom fram till att just han skulle stanna, då det inte fanns på min karta att behålla en hane ur egenuppfödd kull - men som skitsnygg valp och som vid 8.5 veckors ålder fortfarande var osåld så insåg jag att han har "det" och fick lite panik vid tanken på att sälja. Så han blir kvar istället för den tilltänkte systern, som har lite väl hög energinivå :cautious:

Om inte besiktning och ögonlysning ställer till det på måndag (det tror jag inte) så ser jag med spänning fram mot att få följa denna grabb som från 4 veckors bara blivit snyggare och snyggare - och mysigare och mysigare :heart

Pst: fast fråga mig inte igen hur mysig han är när han är större och mamma-hund löper......:cautious::rofl:

Nu 8,5 vecka ung :)

Va söt! :heart
Min kompis har en heeler som hänger med oss när vi rider :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 915
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter