Mina föräldrar sa att dom behövde tänka på om vi ska åka så långt till uppfödaren och jag fick nyss sms om att dom är med på det hela och vi åker dit på söndag. Då slog paniken fast i mig, jag behöver köpa fodret som hon äter, en valphage, täcken men då behöver hon vara med så det går att prova och en karda men hon har ju ingen underull än men för att vänja henne. Det känns som mycket men det är det ju inte. Jag har allt annat tror jag.

Så jag som är en orolig själ blir rädd att ta fel beslut men å andra sidan ska jag ju köpa en till hund och varför inte nu när jag fått möjligheten att jobba hemifrån det jag behöver. Har en hund och föräldrar jag gillar och en uppfödare som verkar klok. Och Milou som är i fas igen och sover hela nätterna. Tänker att jag i alla fall kan åka dit och titta så får jag ett hum om också hur sheltie valpar är och erfarenhet ifall jag vill söka vidare.

Okej, nu känner jag mig lugn med att det går att kastrera om det blir problem så då släpper jag den oron.

Jag tror definitivt inte Milou kommer ha något emot att jag köper en hane. Han tog hand om Alvin så fint och dom var så nära varandra alltid. Lekte, gosade, åt, använde varandra som huvudkudde, lärde sig saker när jag tränade med den ena och den andra bara tittade på. Men det beror ju på hur valpen utvecklar sig.

Men nu det viktigaste, om jag tar den här tiken kommer mitt liv vara förändrat i 15 år. Det är ett stort beslut.

Och det här kom som en överraskning. Jag har drömt om en sheltie så många år men hade tänkt vänta till våren. Och nu helt plötsligt kanske hon är här om 1,5 vecka om det på söndag känns bra. Det är jätte läskigt och spännande och roligt på samma gång. Jag insåg igår att jag undermedvetet valt en som är så otroligt lik Alvin i den åldern. En liten tjej variant av Alvin och jag känner redan kärlek till henne och det känns fint i bröstet.

Har alltid tänkt att jag bara ska ha hanar så jag hade valt ett namn, så om jag tar hem den här lilla tösen måste jag tänka om och har ett namn som kanske går.

Är rädd att gå för snabbt fram. Vill aldrig tänka att jag ersätter Alvin för det kommer aldrig gå. Den lilla tösen och jag kommer nog ha ett helt annat liv för min livssituation är så totalt förändrad från för 15 år sedan när jag köpte Alvin. Jag tror jag kan ge en valp mycket bättre förutsättningar nu.

Jag har löst det med mina kontakter och jag kan ha videolänkar i två månader om det behövs. Vi får se hur det artar sig. Hoppas hon är redo efter det och tycker att det är okej vara ensam 2- 2,5 timmar två dagar i veckan när hon har Milou och är rumsren. Hon är ju då inne på femte månaden.

Känns det inte lite som att det var meningen att du skulle hitta henne just nu♥️?

Mina valpar har alltid fått hänga med och ligga i bilen när jag handlat eller haft möten om det inte är saker som tar hela dagen. De har alla tyckt att det varit helt ok och alltid älskat att åka bil. Det enda som skulle kunna vara lite lurigt är väl om det varit för kallt. Värme har inte varit något större problem. Jag har bur så haft bakluckan öppen och silverduk.

• Gilla
Reactions: MML
@Lillefrun - försök att göra som du själv skriver, åka dit förutsättningslöst och känn efter.

Om grejorna du behöver köpa - många uppfödare skickar med valppaket med rätt mat mm. Om det klickar kan du kolla det. Du kan vänja valpen med någon borste du redan har. Angående hage så kan ni svänga förbi Rusta, Byggmax eller liknanade och köpa kompostgaller (typ 2 paket, 8 sektioner) och buntband. Enkelt, lätt att justera och billigt.

Få inte panik! Du tar så väl hand om dina hundar att det verkligen inte finns någon anledning för att känna sig otillräcklig. Jag håller tummarna för att det verkar bra på söndag!

Känns det inte lite som att det var meningen att du skulle hitta henne just nu♥️?

Mina valpar har alltid fått hänga med och ligga i bilen när jag handlat eller haft möten om det inte är saker som tar hela dagen. De har alla tyckt att det varit helt ok och alltid älskat att åka bil. Det enda som skulle kunna vara lite lurigt är väl om det varit för kallt. Värme har inte varit något större problem. Jag har bur så haft bakluckan öppen och silverduk.
Jo lite som ödet för jag börjar nästan gråta av kärlek när jag oroar mig och sen tittar på bilderna och tänker på allt vi ska gå igenom tillsammans. Alla olika faser, allt roligt och frustrerande och fantastiska. Jag skulle ju inte ha Milou heller. Jag ville ha en svart naken valp på 8 veckor men kom hem med en Milou på 6,5 månader och brun.

Vill kanske inte lämna ut mig för mycket men jag känner mig som att livet liksom satts på paus och jag står utanför och livet seglar förbi. Jag har känt att något måste hända. Känt mig ensam fast jag kanske inte är det, oroar mig för framtiden och är ledsen. Kanske är det min tös som ska hända.

@Lillefrun - försök att göra som du själv skriver, åka dit förutsättningslöst och känn efter.

Om grejorna du behöver köpa - många uppfödare skickar med valppaket med rätt mat mm. Om det klickar kan du kolla det. Du kan vänja valpen med någon borste du redan har. Angående hage så kan ni svänga förbi Rusta, Byggmax eller liknanade och köpa kompostgaller (typ 2 paket, 8 sektioner) och buntband. Enkelt, lätt att justera och billigt.

Få inte panik! Du tar så väl hand om dina hundar att det verkligen inte finns någon anledning för att känna sig otillräcklig. Jag håller tummarna för att det verkar bra på söndag!
Tack, vad fint skrivet ❤️

Jag har kompostgaller men det blir liksom aldrig stabilt, det är nog buntband som behövs istället för dom där rangliga sakerna som följer med.

@Lillefrun om det känns bra på söndag så kommer allt annat att lösa sig, det är jag helt säker på 🙂
Tack, det hoppas jag med. Det kändes så naturligt med både Alvin och Milou.
Men jag tror att Milou som också kallas Mr Avundsjuk i vår familj kommer ha lite att tycka till om när någon annan får mycket uppmärksamhet. Inga dumma saker men ta fram hundögonen eller buffa på mig med nosen och gny som att det är honom jag ska ta hand om mest. Lovar honom att det inte går att glömma honom. Tror sen när dom kan vara själva att det kommer vara väldigt bra för Milou för han är inte van vid att vara ensam.

Tack, vad fint skrivet ❤️

Jag har kompostgaller men det blir liksom aldrig stabilt, det är nog buntband som behövs istället för dom där rangliga sakerna som följer med.
Ja, buntband är mycket bättre! Då kan du fästa på fler ställen, ev i varje ”ruta”. Om jag ska bygga om klipper jag upp med sax, annars bara att vika ihop när du vill ställa undan hagen.

Grinden brukar jag göra med två sektioner omlott (en utanför den andra) och sen använda karbinhake för att öppna/stänga. För många valpar räcker det med en hake om gallren står omlott.

Jag tog tag i det hela och ringde uppfödaren istället för att maila fram och tillbaka. Jag ska fundera till imorgon och hon håller båda tikarna till söndag om vi kan komma ner och hälsa på först och om allt känns bra får jag välja en tik och tinga henne. Problemet är att jag inte har möjlighet att själv köra 7 timmar på en dag så jag hoppas mina föräldrar kan ställa upp. Dom visste inte om dom kan. För det blir besök på söndag och sen hämta henne 2 februari.

Min första tanke när jag kontaktade uppfödarna jag var intresserad av var att se planerade kullar framåt våren och så dök den här kullen upp. Hon hade gjort samma korsning en gång innan och var så nöjd med valparna att hon istället för att prova nytt bestämde sig för att göra den parningen igen. Och denna kull finns redan, 6 veckor gamla. Det ändrar ju allt. Jag måste prata lite med dom jag har möten med varje vecka men hinner bara träffa en. Det kommer ju bli en period när saker omkring måste pausas lite. Men förhoppningsvis bli något väldigt bra.

Jag vet inte om jag vågar drömma tills mina föräldrar sagt att dom kan skjutsa mig. Pappa jobbar med att köra bil så han är van, det är inte jag. Hoppas dom kan.

Men igen, det är ingen som tycker att det är ett misstag med en tik när jag har kastrerad hane? Löpen kommer inte förstöra allt och det är inte krångligare än hanhund?
Jag tror du kommer att älska att ha tik! Och Milou också.
De allra flesta tikar är inte så pass påverkade vid varken löp eller skendräktighet att det stör vardagen eller träningen ☺️

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 146
Senast: Belethien
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur