Hur ofta är dom skendräktiga? Mitt fina lilla sto blev det regelbundet, det kom mjölk ur juvret och hon ville bara stå och titta och nosa på sin egen mage;)
Min terriertant blev det aldrig under femton fina år. Shiban blir femton i år och har varit skendräktig två gånger. :) Snabb spruta hos vetten fixade det ena gången då hon blev mjölkstinn, annars lät jag det bara vara.

I agility får du starta med löptik på din lottade startplats dvs inga restriktioner. Däremot kan man få anmälningsavgiften tillbaka vid löp om du har intyg.
Så himla konstigt för det står inget i reglerna om att man får eller inte får starta löptik. Enbart om att man får anmälningsavgiften tillbaka vid uppvisande av intyg (intyg hos veterinär kostar oftast betydligt mer än anmälningsavgiften så det är nog få som utnyttjar detta 😁). Inom andra hundsporter står det tydligt vad som gäller för löptik.

Jag har preliminär tingat den tiken jag vill ha, ska fundera onsdag och torsdag och höra av mig till uppfödaren. I så fall åker vit och hälsar på på söndag och lär känna varandra både jag och uppfödaren och henne jag vackert kallar nummer 1. Och sen iväg igen och hämta henne om två veckor.

Men jag måste fundera. Först var planen att hitta en kull till våren och en hanhund. Nu är det plötsligt mitt i vintern och en tik och jag har svårt greppa att hon kanske blir min redan nu fast jag tänkt mars/april.

Och nu blev det lite mer planering för hur jag ska kombinera mina möten i stan med valpen. Kanske får bli en del telefonsamtal hemifrån en längre period. Jag har aldrig haft problem med hur länge valpen behöver mig så det är nytt för mig för jag vet inte hur länge hon behöver mig hemma med rumsrenhet och sånt eller snarare förmågan att kunna vänta tills jag kommer hem.

Men jag läste det men hittar inte källan just nu. Vad gäller i agility med löptid, är det inga föreskrifter?
Nej, löptikar tävlar precis som alla andra. Eftersom agility är till stor del självbelönande så brukar faktiskt hanarna klara det bra ändå. Sen visar de flesta rimlig hänsyn och håller undan löptikarna när de inte kör sina lopp men inga regler finns kring löptikar i agility.
Eftersom hanarna måste lära sig klara löptikar så får de hos oss vara med på kurs även om vi försöker se till att det inte blir för svårt för hanarna på nybörjarkurs. Sen kanske det inte läge att träna en löptik om denne är mycket påverkad själv innan de fått upp motivation och glädje i agility ordentligt.

Stämmer det att dom går upp i vikt och blir slöa?
Nej. Tjocka blir dom för att ägaren ger för mycket mat och godis. Slöa kan de bli av för mycket övervikt.
De blir mer hungriga av kastreringen men går inte automatiskt upp i vikt så länge du anpassar utfodringen till hunden.
Mina tikar har jag kastrerat när de varit klara i avel och jag har inte märkt någon skillnad i prestation på tävling eller träning innan jämfört med efter.

Vad som dock kan hända är att pälsen kan bli påverkad. På en sheltie handlar det ofta om att de får mer underull vilket kan bli besvärligt om de är pälsmonster från början. Men en hel del som tävlar agility rakar ju också ned sina shelties.

Hur ofta är dom skendräktiga? Mitt fina lilla sto blev det regelbundet, det kom mjölk ur juvret och hon ville bara stå och titta och nosa på sin egen mage;)

Alla tikar blir skendräktiga, det är en funktion i deras kroppar, men de får mer eller mindre symptom :) En del får mycket, på en del märks det inte alls. De blir skendräktiga när de skulle ha valpat om de blivit dräktiga på löpet, dvs ca 9 veckor efter löp.

Det är ofta ärftligt, så du kan ju fråga uppfödaren hur det ser ut hos tikarna i den linjen.

Min gamla tik märkte jag inte mycket på, men hon blev lite mer närgången och kunde bli gnällig. Prestationsmässigt ingen skillnad.
Min unga tik har bara haft ett löp och då märktes det lite grann, hon blev lite spooky. Om det sedan var spökålder eller skendräktighet får framtiden utvisa :) hennes mamma är inte påverkad av sin skendräktighet, så jag hoppas inte att min blir det heller.

Stämmer det att dom går upp i vikt och blir slöa?
Det är så individuellt men det som sägs är att de kan få sämre päls och gå upp i vikt. Slöa har jag inte hört?
Min ena är kastrerad av medicinska skäl (tidiga juvertumörer) och har inte ett gram för mycket på kroppen, snarare tvärtom och är definitivt inte slö. Däremot har hon en tuss i pälsen, vid låret, som är lite mer som valppäls, i övrigt har hon helt normal päls.
Min andra tik, som inte är kastrerad, är nästan ännu bättre än vanligt på tävling om hon löper. Fast hon är alltid en stjärna, men blir lite extra fokuserad under löp.

Jag har fått tag på en riktigt, riktigt bra uppfödare. ”problemet” är att i den här kullen finns bara två tikar redo. Och jag har tänkt mig en hanhund. Men genom stamtavlorna på båda föräldrarnas sida är det bara röntgade hundar i många generationer och flera som tränar och tävlar agility. Det är väl egentligen ingen brådska för min skull men Milou vill ha sällskap men jag tar inte vad som helst för det. Men det är sällan nu när jag letat som jag sett den här nivån.

Men, en tik? Jag har alrdrig sett mig själv med en tik. En tik som löper och krånglar till det på träning och tävling. Finns det några fördelar med tik gentemot hanhund. Funderar på ifall jag ska låta den här fina kullen försvinna och hoppas på något minst lika bra. Jag har en uppfödare där valparna kommer i mars och jag i princip blivit lovad en hanvalp men jag vågar inte lita på något och förra året fick tiken inga valpar alls fast hon blivit parad.

Så, kan det vara värt att byta kön för en kull som verkar ha så bra möjligheter? Eller är min magkänsla att jag vill ha en hanhund och då vänta tills det dyker upp något lika bra fast det är svårt? Det verkar så krångligt med tikar, mer att anpassa sig efter.

En bra hund är en bra hund oavsett kön. Vissa tikar kan bli mycket påverkade av sina löp och andra inte alls. Jag skulle absolut kastrera en tik med krångel kring löpen, det ändå inget att avla på. Vår blandis blev piggare och jämnare efter kastrering men hon hade extrema och täta löp.

Maken tänker sig ju en tik igen nästa gång och han har ju hane nu och haft tik innan (med jobbiga löp). Med det sagt kan det nog bli en till hane också om det blir en hane han fastnar för..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 138
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar