Jag hoppas på valp i vår/tidig sommar. Förhoppningsvis från samma linjer som Ammo - men skiter det sig ska jag be Ammos uppf att leta upp något riktigt bra till mig utomlands istället.

Tänkte väl att det inte skulle dröja så länge tills du hade en dobbis i handen igen 😊 håller tummarna för att det blir med samma linjer som Ammo! Är det samma uppfödare?

Jag har ju en plan att nästa hund ska vara avkomma till nuvarande (som är en hane). Har träffat en uppfödare med två trevliga tikar, och det planeras förhoppningsvis kull i början på 2024. Men så läser jag på rasklubbens facebook att det finns en oro för att registreringssiffrorna är för höga (!) och om det verkligen finns efterfrågan på så många valpar. Så jag kände att luften gick ur lite... Kanske bättre att bara köpa en valp om det nu finns ett sånt överskott? Suck!

Jag har ju en plan att nästa hund ska vara avkomma till nuvarande (som är en hane). Har träffat en uppfödare med två trevliga tikar, och det planeras förhoppningsvis kull i början på 2024. Men så läser jag på rasklubbens facebook att det finns en oro för att registreringssiffrorna är för höga (!) och om det verkligen finns efterfrågan på så många valpar. Så jag kände att luften gick ur lite... Kanske bättre att bara köpa en valp om det nu finns ett sånt överskott? Suck!
Sånt där beror ju mycket på linjer också. Något år när jag letade valp så föddes det förvisso många i Sverige, men inget i min smak så det kändes ändå som att det inte fanns några. Och till slut blev det ju import för att det "inte fanns valpar" här.

Sånt där beror ju mycket på linjer också. Något år när jag letade valp så föddes det förvisso många i Sverige, men inget i min smak så det kändes ändå som att det inte fanns några. Och till slut blev det ju import för att det "inte fanns valpar" här.
Helt sant! Och här vill jag ju ha kombinationen vår egen hane och en av tikarna hos uppfödaren jag har kontakt med, så det bör ju kunna vara genomförbart. Men för att det ska vara det behöver ju uppfödaren känna att hon har köpare till de andra valparna också!

Jag har passat min uppfödares valp extremt mycket sedan hon var liten, och hon passar mig som handen i handsken så jag hoppas, hoppas på att jag får ta över henne 😍 Hon är underbar, precis fyllt 7 månader. Så om det går vägen blir det ingen valp 2024 som jag tidigare planerat.
Sambon här är dökär i henne!! Han träffade henne i Ronneby. Hon är verkligen jättesöt❤️

Vi funderar på en valp 2024 (el 2025) men vet inte varesig ras eller uppfödare.

Min man vill ha en chihuahua, jag velar mellan en till bc, wk eller jaktlabbe 🤪 och dottern skulle vilja ha en hund som är mer lagom för henne att träna, kanske sheltie, pudel, havanaise eller något sådant och visst skulle det vara kul om hon kunde få en mindre lättare hund att hålla på med…

Vi planerar ny valp vår/sommar -24. Troligen en labbe, men inte helt 100. Ibland smått sugen prova jaktlinje, men rädd vi tar oss vatten över huvudet då.
Funderar ibland om man ska ha nåt storleksmässigt mindre så ungarna lättare kan köra nån sport med den.

Vi planerar ny valp vår/sommar -24. Troligen en labbe, men inte helt 100. Ibland smått sugen prova jaktlinje, men rädd vi tar oss vatten över huvudet då.
Funderar ibland om man ska ha nåt storleksmässigt mindre så ungarna lättare kan köra nån sport med den.
Cocker spaniel? Mankhöjd ca 36-42 cm och vikt ca 11-17 kg beroende på individ och kön. Glada, vänliga och livliga. Temperament inte helt olikt retriever. Ni behöver dock ha en strategi för pälsvård.

Jag har fött upp ett par kullar för många år sedan. Flertalet såldes till barnfamiljer och jag har fått många rapporter om hur hundarna hängt med barnen på diverse aktiviteter.

Cocker spaniel? Mankhöjd ca 36-42 cm och vikt ca 11-17 kg beroende på individ och kön. Glada, vänliga och livliga. Temperament inte helt olikt retriever. Ni behöver dock ha en strategi för pälsvård.

Jag har fött upp ett par kullar för många år sedan. Flertalet såldes till barnfamiljer och jag har fått många rapporter om hur hundarna hängt med barnen på diverse aktiviteter.
Har faktiskt funderat på det, faller lite på pälsen samt risk för njurfel. Men det kanske finns bra avelsprogram för det.
Har du någon kennel på rak arm du vill pma om?

Har faktiskt funderat på det, faller lite på pälsen samt risk för njurfel. Men det kanske finns bra avelsprogram för det.
Har du någon kennel på rak arm du vill pma om?
Njurfel? Det bör vara mycket liten risk.

Det finns två njursjukdomar i rasen: FN som det finns en gentest för. Där ska man absolut köpa från uppfödare som har testade avelsdjur. Testerna är centralt registrerade hos SKK. Den andra sjukdomen är RD/PNP. Där finns ingen gentest och fall förekommer tyvärr. Men de är enstaka om året. Jag är inte helt uppdaterad hur kontrollen är. Förr hade Cockerklubben en lista över de konstaterade fallen med härstamning.

Jag skickar PM till både dig och @Malibu_Stacy senare. På språng nu.

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 822
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
921
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 226
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Kallbad
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur