Har världen blivit tråkigare?

Ray

Trådstartare
Mitt tonårsbarn kläckte ur sig att det är så orättvist att ha missat hur rolig världen var "förr"
Konserter- som av någon anledning var mer "episka". Filmer som var sjukt mycket bättre. Och ja...ni vet hur en tonåring kan få små saker att låta stora.
Men jag fastnade i det där eftersom hah känner samma sak. Folk har ju inte kul på samma sätt längre- eller? Är det jag som är i den åldern när man tror allt var bättre förr? Min pappa som var ung på 60 talet sa alltid att det var så mycket roligare då. Livet var friare, enklare och man hade framtidstro och njöt av den där nya ungdomskulturen. Lät härligt tyckte jag.

Men har världen blivit tråkigare nu med smartphones och sociala medier? Skolan är tuffare nu än när jag växte upp. Hästar som var så fantastiskt roligt är inte alls lika kul längre. Ponnynmamman skrev ett inlägg om det som träffade mig mitt i prick. Jag älskar hästarna men det är inte lika kul? Det är för dyrt, för seriöst, för mycket skit och den där härliga känslan är mer och mer kortvarig. För allt ska vara perfekt och nu är det alltid något som är fel ich borde vara bättre. Inte bara i ridningen utan i allt.
Är man så upplyst att livet faktiskt blivit tråkigare?
Eller är det den naturliga tillståndet i livet att när man varit med om saker redan tappar de sin glans och inget är så fantastiskt som det man upplever när man själv är ung- eller barnen väldigt små?
Hur tycker övriga medelmåttigt gamla här?

Mitt tonårsbarn kläckte ur sig att det är så orättvist att ha missat hur rolig världen var "förr"
Konserter- som av någon anledning var mer "episka". Filmer som var sjukt mycket bättre. Och ja...ni vet hur en tonåring kan få små saker att låta stora.
Men jag fastnade i det där eftersom hah känner samma sak. Folk har ju inte kul på samma sätt längre- eller? Är det jag som är i den åldern när man tror allt var bättre förr? Min pappa som var ung på 60 talet sa alltid att det var så mycket roligare då. Livet var friare, enklare och man hade framtidstro och njöt av den där nya ungdomskulturen. Lät härligt tyckte jag.

Men har världen blivit tråkigare nu med smartphones och sociala medier? Skolan är tuffare nu än när jag växte upp. Hästar som var så fantastiskt roligt är inte alls lika kul längre. Ponnynmamman skrev ett inlägg om det som träffade mig mitt i prick. Jag älskar hästarna men det är inte lika kul? Det är för dyrt, för seriöst, för mycket skit och den där härliga känslan är mer och mer kortvarig. För allt ska vara perfekt och nu är det alltid något som är fel ich borde vara bättre. Inte bara i ridningen utan i allt.
Är man så upplyst att livet faktiskt blivit tråkigare?
Eller är det den naturliga tillståndet i livet att när man varit med om saker redan tappar de sin glans och inget är så fantastiskt som det man upplever när man själv är ung- eller barnen väldigt små?
Hur tycker övriga medelmåttigt gamla här?
Jag tror att det delvis har att göra med utbudet. Numera finns ALLT och det finns tillgängligt precis när som helst på dygnet. "Förr" var det en stor festlig grej att gå på bio, till exempel, men numera känns det mest dyrt och besvärligt. Filmerna finns ju att streama hem till soffan. Jag tror att vi helt allmänt har blivit lite bortskämda och avmätta! Kanske därför jag har börjat titta bakåt i historien istället och intressera mig för att ta reda på så mycket som möjligt om hur det var att leva på 1800-talet...

Jag tror att det generellt har blivit mer ”brus” som tar energi och uppmärksamhet och att man gör för många grejer som ger snabba dopaminkickar så att mycket verkar mindre kul i jämförelse. Sen är det säkert en kombination av att många innovativa saker är gjorda så att mycket upplevs som upprepningar på det kombinerat med att man inte känner att man lever i historien när man är ung. Mycket av det som händer nu kommer säkert att framstå som spännande eller betydelsefullt i backspegeln.

Tror vi hade roligare 🥳 i 20-30-årsåldern var vi några kompisar som anordnade olika slags fester, maskerader, baler. Så roligt, och det behövde inte vara så flashigt, hemsydda maskeraddräkter, chili con carne, alla kunde vara med.
Vi träffades nog på ett annat sätt, umgicks.

Alltså jag tycker världen har blivit hårdare och elakare vilket gör den mindre rolig
Och förut när man hade två tv kanaler så var ju veckans höjdpunkt när ett nytt avsnitt kom
Och lyckan var filmen Ivanhoe på trettondagen den såg man fram emot många år :p
Man fick vänta längre på allt utbudet var mycket och kanske man uppskattade det mer då

Alltså jag tycker världen har blivit hårdare och elakare vilket gör den mindre rolig
Och förut när man hade två tv kanaler så var ju veckans höjdpunkt när ett nytt avsnitt kom
Man fick vänta längre på allt utbudet var mycket och kanske man uppskattade det mer då
Och det ska ju stå utbudet var mindre förstås

Ja och man kunde köpa det man villa ha extra mycket, inte bara titta på en film på en streamingtjänst och så försvinner den igen efter ett tag. Man hade verkligen sin favorit. Man kunde samla det bästa på ett sätt jag upplever inte är möjligt i dag. Jag kör fortfarande med DVD filmer så handlar hem så mycket sånt jag kan så jag faktiskt har, för jag hittar inte gamla godingar när jag vill se dem på streamingtjänsterna. Och OM de finns där ska jag betala extra för dem att hyra.

Filmer och musik var bättre förr, mycket bättre, riktigt, och inte datoriserat på samma vis i dag.

Jag håller med om att världen har blivit tråkigare. Man har, en del, större tillgång till materiella ting än vad man hade förr, då var familj och människor i allmänhet mer nära, nu verkar det utbytt mot prylar för barnen.

Jag tror att det delvis har att göra med utbudet. Numera finns ALLT och det finns tillgängligt precis när som helst på dygnet. "Förr" var det en stor festlig grej att gå på bio, till exempel, men numera känns det mest dyrt och besvärligt. Filmerna finns ju att streama hem till soffan. Jag tror att vi helt allmänt har blivit lite bortskämda och avmätta! Kanske därför jag har börjat titta bakåt i historien istället och intressera mig för att ta reda på så mycket som möjligt om hur det var att leva på 1800-talet...
Jag håller med dig, det är inte att det var roligare förr, men det som var roligt då, upplevdes som mycket roligare, jämfört med övriga delar av livet.

Det som förr var en kul grej att se fram emot är mer en jobbig grej nu...
Det verkar vara en trend i samhället överlag att vi trivs så bra hemma att vi tycker det är lite jobbigt att åka iväg....

Det där brukar vi alltid säga till barnen- att det är roligare om man måste vänta på något.
Men det blir ändå inte samma sak eftersom det är så utstuderat. Det är inte att man måste vänta en vecka utan mer att man hittar på att man ska vänta... Och då blir det faktiskt tramsigt.
Har ingen bra lösning på det men minns hur jag såg fram emot nästa avsnitt av familjen Macahan😅

Det kanske handlar till viss del om trygghet, att vi föredrar att stanna hemma?
Kanske?
Fast jag känner mig inte otrygg ute och har inte hört någon bekant som gör det förutom att det är vissa ställen man inte åker till.
Att jag inte går på bio är mest att det är jobbigt. Köra, hitta parkering, boka dyr biljett och inte få ha med billigt godis. Och att man numer har en stor tv och kan äta vad man vill hemma så mycket enklare... Bio blev som meningslöst.

Pengar är en stor grej tycker jag. Inte för att jag är särskilt fattig men det känns som onödiga pengar direkt man "går ut". Hemma är billigare och det känns inte värt kostnaden och besväret att åka hemifrån?

Håller inte alls med. Finns hur mycket roligt som helst och som är mer lättåtkomligt nu än det var förut.
Sen i andra delar av världen där det blivit sämre av olika anledningar som krig, konflikter och miljöproblem/förstörelse. Där har det såklart blivit sämre och tråkigare i och med det.
Men som att bo i Sverige och med allt utbud och alla möjligheter så nej där håller jag inte med trådstarten :)

Kanske?
Fast jag känner mig inte otrygg ute och har inte hört någon bekant som gör det förutom att det är vissa ställen man inte åker till.
Att jag inte går på bio är mest att det är jobbigt. Köra, hitta parkering, boka dyr biljett och inte få ha med billigt godis. Och att man numer har en stor tv och kan äta vad man vill hemma så mycket enklare... Bio blev som meningslöst.

Pengar är en stor grej tycker jag. Inte för att jag är särskilt fattig men det känns som onödiga pengar direkt man "går ut". Hemma är billigare och det känns inte värt kostnaden och besväret att åka hemifrån?
Pengar håller jag absolut med om som hinder. Att gå ut och äta, t.ex., känns mest onödigt. Jättedyrt, och lever långt ifrån alltid upp till förväntningarna (kanske förväntar jag mig för mycket?).

Sedan HAR jag saker som jag fortfarande tycker är jättekul, men oftast sådant som jag gör på egen hand hemma. Som t.ex. släktforskningen. Jag blir ofta eld och lågor över allt spännande jag hittar där :D !!

Pengar håller jag absolut med om som hinder. Att gå ut och äta, t.ex., känns mest onödigt. Jättedyrt, och lever långt ifrån alltid upp till förväntningarna (kanske förväntar jag mig för mycket?).

Sedan HAR jag saker som jag fortfarande tycker är jättekul, men oftast sådant som jag gör på egen hand hemma. Som t.ex. släktforskningen. Jag blir ofta eld och lågor över allt spännande jag hittar där :D !!
Väldigt poppis med släktforskning numer.
Säkert också för att man inte längre behöver sitta vid en konstig dator på biblioteket...

Jag tycker att världen har blivit tråkigare för att allt antingen ska vara så jäkla seriöst hela tiden, eller så vill ingen lägga två strån i kors för att få det att hända. Barn får inte spela fotboll för att det är roligt, det ska toppas från tidig ålder och så får man inte längre spela match. Du ska inte spela ett instrument för att det är roligt, varför göra något du inte kan tjäna pengar på? Det är så karriär- och pengafokuserat vilket jag tror dödar mycket av både roligheten och storheten och ersätter den med stress och press.
Sen håller jag med om att våra hjärnor är så dopamin-fulla att det blir svårt att njuta av det lilla. Vi behöver hela tiden mer och värre för att bli nöjda.
Var det inte dessutom en studie som släpptes för inte så länge sedan som belyser att världen håller på att tappa färg? Alla bilar är vita eller fulgrå.. Hus byggs inte med vackra fasader i vårt "gemensamma vardagsrum", utan det ska bara vara billigt och effektivt. Inget fokus på det vackra!

Jag tycker att världen har blivit tråkigare för att allt antingen ska vara så jäkla seriöst hela tiden, eller så vill ingen lägga två strån i kors för att få det att hända. Barn får inte spela fotboll för att det är roligt, det ska toppas från tidig ålder och så får man inte längre spela match. Du ska inte spela ett instrument för att det är roligt, varför göra något du inte kan tjäna pengar på? Det är så karriär- och pengafokuserat vilket jag tror dödar mycket av både roligheten och storheten och ersätter den med stress och press.
Sen håller jag med om att våra hjärnor är så dopamin-fulla att det blir svårt att njuta av det lilla. Vi behöver hela tiden mer och värre för att bli nöjda.
Var det inte dessutom en studie som släpptes för inte så länge sedan som belyser att världen håller på att tappa färg? Alla bilar är vita eller fulgrå.. Hus byggs inte med vackra fasader i vårt "gemensamma vardagsrum", utan det ska bara vara billigt och effektivt. Inget fokus på det vackra!
Men jaaaaa!
Just att allt ska maxas. Vara ännu bättre. Vara proffsigt. Ha kvalitet.
Och sen tar man ett steg bak och plötsligt ser man att inget egentligen blev bättre.

Kanske?

Fast det måste ju bero på hur man bor. Där jag bor är de flesta trångbodda, och så har det väl alltid varit här, så uteställena är dit man går för att umgås och träffa lite folk. Jag och maken går ut och tar en öl minst nån gång per vecka, är ju väldigt mycket trevligare att gå ut och ta en öl än att sitta hemma vid köksbordet med varsin burk. Det gör vi aldrig.

Samma med bio, jag har en trevlig biograf på gångavstånd, och brukar gå och se film med nån kompis. Skulle vi se filmen hemma så skulle resten av våra familjer typ behöva sitta i sovrummen, det skulle bli väldigt märkligt. Och inte alls lika trevligt som att gå på bio.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 652
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kort sammanfattning av det gångna året får bli att det i alla fall känns som att det går med raketfart åt rätt håll för min del...
Svar
0
· Visningar
364
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 814
Senast: cassiopeja
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 495
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Uppdateringstråd 31
  • Motverka stumma höftböjare