I veckan fick jag svar från sheltie-uppfödaren. Hon hade glömt att svara 😁 men det var ett bra svar, och jag fick reda på vilka tre tikar som står näst på tur. Så det har grottats i avelsdata senaste dagarna! Ingen hane avslöjad/bestämd ännu dock så vi får se 😊
”Min” uppfödare har även skrivit vilka hanar hon kan tänka sig till tiken jag kan tänka mig ha valp ifrån. Men sen ska ju liksom mycket klaffa, tiken ska bli dräktig, det ska bli minst en tik och den ska ha mentalitet och hälsan som jag önskar osv. Även min fru börjar fundera på nästa hund, då hennes Whippet är 13-år och börjar bli skruttig. Hon är sugen på italiensk vinthund eller en liten whippettik.
Så vi får se vad det blir för ras på nästa hund i familjen 😅

Ni som redan har en hund och planerar för valp - hur tänker ni gällande kön på valpen? Samma som den äldre hunden eller motsatt kön? För- och nackdelar med att ha två hundar av samma kön respektive olika kön? (inser givetvis att det blir några dagar i samband med tikens löp som de måste hållas åtskilda om man väljer olika kön)
Jag har en hane nu, en relativt dominant hane men snäll och är ingen som söker bråk men är inte den som backar om en annan skulle utmana honom.
Det skulle förmodligen fungera att välja en till hane, min umgås med andra hanar näst intill dagligen utan problem (men med tydliga regler såklart) men har ändå valt att nästa hund blir tik. Vill inte chansa om det skulle visa sig längre fram vid könsmognad att dom inte skulle gå ihop.
Tikar fungerar han problemfritt med, även vid löp så jag ser inte tik plus hane tillsammans som ett stort problem.

Jag har bara haft tikar och kommer allmänt bäst överens med tikar, så nästa hund kommer också bli en tik. Sen verkar inte Hexa bry sig om det är hane eller tik när de leker och umgås. Hon är en som hellre går undan om det blir spänt så kommer få tänka på att nästa valp helst ska vara en mjuk individ än könet.

Enligt maken ska vi ha valp till nästa sommar. Då är vår nuvarande hund 2,5 år. Jag är lite mer skeptisk, är inte helt hundra på att jag vill ha två hundar ännu. Tror i och för sig att vår hund hade uppskattat en kompis men jag vet inte riktigt. Vi får se. Rasen är i alla fall sheltie och vi kommer i så fall ha en hane till då vårt hus inte funkar så bra att stänga av vid löp (och det är ändå alltid lång, lång kö på tikvalpar).

Vi har planerat för en kull i vår, men vi har inte plan på att behålla någon. Fick ju tillbaka en i förra kullen (allergi, och vi visste om risken, men ville ändå prova då det var en bra köpare. Men det funkade inte) och han är kvar, sju månader nu, så här är fem hundar nu. Fyra tikar och en hane. Vi kommer att ställa honom några gånger, och blir han bra får vi väl lösa det vid löpen, annars blir det nog snipp snapp och så får han bli makens nästa tävlingshund 😁

Nu är jag tillbaka från att ha spenderat några veckor med ett gäng trevliga whippor i England :love: Nä, det blir nog whippet ändå, även om italienarna också verkar underbara.

Då börjar kruxet med att undersöka linjer och uppfödare för att potentiellt hitta en bra valp… Så svårt att ens veta vart man ska börja, när alla tidigare hundar har varit oreggade omplaceringar :crazy:

Vi har planerat för en kull i vår, men vi har inte plan på att behålla någon. Fick ju tillbaka en i förra kullen (allergi, och vi visste om risken, men ville ändå prova då det var en bra köpare. Men det funkade inte) och han är kvar, sju månader nu, så här är fem hundar nu. Fyra tikar och en hane. Vi kommer att ställa honom några gånger, och blir han bra får vi väl lösa det vid löpen, annars blir det nog snipp snapp och så får han bli makens nästa tävlingshund 😁
Jag trodde inte kastrerad hundar fick tävla, eller gäller det bara kemiskkastrering?

Jag trodde inte kastrerad hundar fick tävla, eller gäller det bara kemiskkastrering?
Bara kemisk kastrering. Man får inte delta i utställning eller personlighetsbeskrivningar. Men det är ju inte vår första tanke, funkar han bra så låter vi honom vara intakt.

Börjat fundera på att importera från en uppfödare som finns i UK. Sett en del av hans hundar och gillat det jag sett hittills och hade varit ganska skönt att få hem en 4-5 månaders istället för 2 månader. Är ganska trött på valp överlag så hade varit skönast med en lite äldre som jag kan ta med mig överallt direkt. Samt lättare med dagmatte osv om valpen är lite äldre :).

Börjat fundera på att importera från en uppfödare som finns i UK. Sett en del av hans hundar och gillat det jag sett hittills och hade varit ganska skönt att få hem en 4-5 månaders istället för 2 månader. Är ganska trött på valp överlag så hade varit skönast med en lite äldre som jag kan ta med mig överallt direkt. Samt lättare med dagmatte osv om valpen är lite äldre :).
Notera att det är extremt ojämn mentalitet på importhundar, och att man som köpare bör ha väldigt bra koll på linjer för att ha en idé om vad det är som kommer.

Notera att det är extremt ojämn mentalitet på importhundar, och att man som köpare bör ha väldigt bra koll på linjer för att ha en idé om vad det är som kommer.

Misstänkte nästan detta har dock fått två personer som rekommenderade just denna personens uppfödning och som erbjudit sig att hjälpa mig kolla linjer överlag.

För kan inte direkt så mycket om de olika linjerna som finns inom rasen, men försöker lära mig. Tänkte bara att det hade varit lättare med en 4 månaders än 2 månaders. Just för mig och min situation. Tyckte det va underbart när jag fick hem Storma som 17 veckors från Tjeckien.

Misstänkte nästan detta har dock fått två personer som rekommenderade just denna personens uppfödning och som erbjudit sig att hjälpa mig kolla linjer överlag.

För kan inte direkt så mycket om de olika linjerna som finns inom rasen, men försöker lära mig. Tänkte bara att det hade varit lättare med en 4 månaders än 2 månaders. Just för mig och min situation. Tyckte det va underbart när jag fick hem Storma som 17 veckors från Tjeckien.

Finns ju rätt ofta valpar som blivit kvar eller omplaceras även efter 8 veckor. Letar du hund upp mot året då finns det ju regelbundet såna ute, då vet du ju också mer vad du får. Det kan ju vara så enkelt att man helt enkelt inte klickar eller att det oharmoni i flocken.

Jag som "lånat" en sju månaders corgi från uppfödaren tycker det är himla skönt att slippa valptiden. Framförallt vet jag ungefär vad jag fått vilket är svårare att avgöra på en ung valp. Nackdelen är väl att man har rätt mycket grunder som inte finns där i träningen men med en följsam och samarbetsvillig hund så är det ändå inget stort problem jämfört med fördelarna.

Finns ju rätt ofta valpar som blivit kvar eller omplaceras även efter 8 veckor. Letar du hund upp mot året då finns det ju regelbundet såna ute, då vet du ju också mer vad du får. Det kan ju vara så enkelt att man helt enkelt inte klickar eller att det oharmoni i flocken.

Jag som "lånat" en sju månaders corgi från uppfödaren tycker det är himla skönt att slippa valptiden. Framförallt vet jag ungefär vad jag fått vilket är svårare att avgöra på en ung valp. Nackdelen är väl att man har rätt mycket grunder som inte finns där i träningen men med en följsam och samarbetsvillig hund så är det ändå inget stort problem jämfört med fördelarna.

Har funderat på detta men kommit fram till att jag inte vill hunden ska vara över 5 månader. Just för att jag inte vill ha en mer färdig hund och vill kunna sätta mina grunder osv på den. Samt för att den ska kunna komma in i min flock bättre. Så kommer inte vilja den ska vara äldre än 5-6 månader :).

Lily ska få kusiner! Jag är orimligt pepp med tanke på att jag inte ska ha valp därifrån, meeen jag måste försöka planera in resa till uppfödaren för att hälsa på och pussa (och fotografera) valpar. Uppfödaren i sin tur är jättenyfiken på Lily, så det hade blivit fantastiskt kul. Önskar att jag hade någon vän att kidnappa valp till, sådär så att jag kunde få se valpen växa upp på nära håll men inte behöva ta ansvar för den :rofl:

Nu närmar det sig, förhoppningsvis, löpstart :D Hanen är spikad och det blir den jag helst önskade, jag har sett tiken i arbete ett par gånger till och ja - jag är helt enkelt så jäkla taggad på valp nu! :D

Har ställt mig i kö på en tik till hos samma uppfödare, om min förstavalstik skulle gå tom eller om det inte blir någon tikvalp till mig…
Jag vill verkligen ha valp i vår!

Hur går det för er andra med valpplanerna? :)

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 822
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
921
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 226
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Mineraler
  • Dressyrsnack 17