Funderar på om jag borde byta foder på Bog, han får Monster Grain Free Puppy All Breed, Duck & Lamb
Hur många gånger/dag äter han?
Sen är han är ju inte valp längre, så ett vuxenfoder funkar nog bra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Funderar på om jag borde byta foder på Bog, han får Monster Grain Free Puppy All Breed, Duck & Lamb
Tänker att jag byter när han är lite äldre! Glömmer dock alltid bort när man ska bytaHur många gånger/dag äter han?
Sen är han är ju inte valp längre, så ett vuxenfoder funkar nog bra.
Tänker att jag byter när han är lite äldre! Glömmer dock alltid bort när man ska byta
Han får det mesta i träning men skulle säga att det är tre gånger per dag. Kanske att han får för ofta för att magen ska smälta maten?
På en stor ras också? Jag har hört att det är bra med valpfoder till i alla fall 10 månader.Läge att byta till vuxenfoder brukar vara vid ca 6 månder och mat 3 ggr/dag känns ofta för en unghund, såvida den inte har nån typ av mag/tarmproblem och därför behöver äta oftare.
På en stor ras också? Jag har hört att det är bra med valpfoder till i alla fall 10 månader.
Båda mina hundar har ätit samma mat (fast olika sorter, allt från barf till torrfoder) de senaste 10 åren och den ena bajsar dubbelt så ofta som den andra. 1 gång/dag är liksom inte realistisk på den hunden. Jag hade inte nojjat över antalet gånger, utan gått på volym och konsistens, och hundens skick i övrigt.Funderar på om jag borde byta foder på Bog, han får Monster Grain Free Puppy All Breed, Duck & Lamb (Hur långt namn kan ett foder ha..) och han bajsar så mycket, fyra gånger per dag. Men det kanske är normalt? Annars är jag nöjd, hundarna gillar det och det är små bitar så att det är bra träningsstorlek på fodret.
Är der så mycket skillnad egentligen? Jag kör färskfoder på mina nu och varierar friskt mellan olika sorter. Även valpfoder som *trumvirvel* innehåller i princip samma som vuxenfodret för normalaktiva hundar.Jag räknar verkligen inte bc till stor ras, men vill man inte gå direkt till vuxenfoder på sin unghund så kan man ju alltid mellanlanda på ett juniorfoder.
Nä det sa jag väl inte heller? Men jag undrade om det både gällde små och stora. För du har väl små(?) så visste inte om du utgick från det.Jag räknar verkligen inte bc till stor ras, men vill man inte gå direkt till vuxenfoder på sin unghund så kan man ju alltid mellanlanda på ett juniorfoder.
På en stor ras också? Jag har hört att det är bra med valpfoder till i alla fall 10 månader.
Precis det jag hört med! Så länge inte min lägger på sig så ser jag inte att det skulle skada att ge det längre siktar nog på 10 månader typ. Vid 6 månader hade ju han massor kvar att växa så då hade jag inte velat byta.Upp till ett år eller mer beroende på hundens växtkurva, fick jag höra. Jag tyckte att det lät överdrivet redan innan jag fick hem min valp, och det blev byte till vuxenfoder vid ca 6 månader eftersom han började lägga på sig extrahekton rätt snabbt av juniorfodret.
Hunden blev minst sagt välvuxen - alldeles för stor enligt rasstandarden - och är friröntgad i lederna så det hade uppenbarligen inga större negativa effekter.
Han får mat vid träningstillfällen/promenader så svårt att minska på mattillfällen utan att minska på träning.Läge att byta till vuxenfoder brukar vara vid ca 6 månder och mat 3 ggr/dag känns ofta för en unghund, såvida den inte har nån typ av mag/tarmproblem och därför behöver äta oftare.
Bajset är bra men han är snarare väldigt slank än åt det runda hållet. Men fin och blank päls osv.Båda mina hundar har ätit samma mat (fast olika sorter, allt från barf till torrfoder) de senaste 10 åren och den ena bajsar dubbelt så ofta som den andra. 1 gång/dag är liksom inte realistisk på den hunden. Jag hade inte nojjat över antalet gånger, utan gått på volym och konsistens, och hundens skick i övrigt.
Båda mina äter samma mat, den yngre något mer än den vuxna. Den yngre bajsar 3-4 ggr/dag, den andra 1-2. Den yngre gör också allt i ett högre tempo än den äldre, så även matsmältningen tydligenBajset är bra men han är snarare väldigt slank än åt det runda hållet. Men fin och blank päls osv.
Båda mina äter också samma mat, så det kanske är liknande här. Den yngre gör allt i ett högre tempo.Båda mina äter samma mat, den yngre något mer än den vuxna. Den yngre bajsar 3-4 ggr/dag, den andra 1-2. Den yngre gör också allt i ett högre tempo än den äldre, så även matsmältningen tydligen
Min bc åt grymt mycket till 1,5 års ålder och helt plötsligt blev hon rultig och jag fick dra ner.Båda mina äter också samma mat, så det kanske är liknande här. Den yngre gör allt i ett högre tempo.
Fast min får 3 gånger/dag eftersom hon inte äter mer om man ger henne mer på en gång och hon fortfarande är på den tunna sidan under all päls.Läge att byta till vuxenfoder brukar vara vid ca 6 månder och mat 3 ggr/dag känns ofta för en unghund, såvida den inte har nån typ av mag/tarmproblem och därför behöver äta oftare.
Bog var ju rultig tills han fick börja röra på sig ordentligt efter sin hälta, sen rann vikten av och nu äter han ungefär dubbla mängden som han gjorde innan + en del mjukost, tuggben och korv.Min bc åt grymt mycket till 1,5 års ålder och helt plötsligt blev hon rultig och jag fick dra ner.
Det hade blivit mastodont måltider om hon bara fått två gånger.
Jag tänker att äter de mycket skiter de mycket.Bog var ju rultig tills han fick börja röra på sig ordentligt efter sin hälta, sen rann vikten av och nu äter han ungefär dubbla mängden som han gjorde innan + en del mjukost, tuggben och korv.