Valp 2023 -den andra

Men vad intressant! Jag gjorde ju garanterat alla "fel" med min JRT och hon gick längre promenader ganska tidigt. När hon dog 14.5 år var hon fortfarande superfin i kroppen! En kunde verkligen inte se hennes ålder och hon var pigg och fräsch.
Du kan ju alltid följa Molin, hon blandar och ger mellan veterinärgrejer och sin egen styrketräning men det med hundens motion är hennes paradgrej så det dyker upp med jämna mellanrum. Du kan ju fråga henne vid passande tillfälle, om just din hunds ras och ålder.

Har jag aldrig upplevt med någon hund alls att något de kan, befäst som valp försvinner pga de blir äldre.

Kan hon sitt nu och du befäster det (dvs underhåller kommando= beteende) så kan hon sitt om 6 månader, 12 månader, 18 månader också.
Tänkte mest på inkallningen.

Tänkte mest på inkallningen.

Gäller för alla kommandon de kan från valp. Förutsatt att man fortsätter träna dem.

-------------
Jag personligen använder även träning till att bygga kontakt och är inte så mycket för brötiga unghundar som knappt kan bete sig, så basic skills lärs ut och underhålls från ung valpålder.

Jag får prestationsångest när jag ser hur långt några av dom andra valparna i kullen kommit. Vet att det är löjligt, dom är ju bara 13 veckor. Det är ju dessutom min första valp. Sen var hon inte alls mogen för någon form av träning dom första 2 veckorna.
Selma kan sitt namn, inkallning, sitt och nej. Det är ju egentligen mer än nog. Ändå känner jag mig "dålig/lat". Hatar min hjärna.

Namnet, sitt och nej var ungefär vad min kunde i den åldern också. Inkallningen är inte ordentligt befäst än fast han snart är två. :o Jag vet att många börjar med typ tävlingslydnad och annan strukturerad träning i väldigt späd ålder men för mig och min hund har det inte alls känts rätt. Han har varit och är fortfarande valpig och jag är inte intresserad av tävlingsmoment så jag har lagt krutet på relationen och att han ska fungera bra i alla vardagssammanhang istället.

Det jag vill säga är alltså att du inte är ensam, och det är inte fel att hålla ett lugnare tempo. Du känner dig själv och din hund bäst. Ni ska förhoppningsvis hänga ihop i många år, så skulle du senare känna att ni missat något finns det tid att ta igen det då.

Jag har nog aldrig haft en valp som kan mindre än vad Diva kan :rofl: . Hon kan inkallning, dock är hon väldigt "seg" i allt hon gör förutom att hoppa på en. Tycker det är väldigt intressant då jag i mitt huvud såg en bild av hur mycket "will to please" en bc skulle ha. Det kanske kan komma med åldern så inte ropa hej förrän över ån, men lite fundersam då Hexa har mycket mer arbetsvilja, "will to please" vid samma ålder än vad Diva har.
Gör egentligen inget då vår huvudsyssla förhoppningsvis ska vara vallning :).

Men ja jag och Diva går ju valpkurs och det är väldigt bra för oss. Att komma bort från Hexa lite samt vara runt andra hundar utan att skälla på dem. Diva har börjat skälla på andra hundar de senaste dagarna och vet att det beror på hennes osäkerhet, så vi jobbar på det.

Diva är 4 månader idag och är för tillfället ca 45 cm hög (2 cm under hexa haha 😂) och väger ungefär 10 kg.

Bifogade filer

• 404574944_751086673213427_8470871986765692794_n.webp
    404574944_751086673213427_8470871986765692794_n.webp
    269,3 KB · Visningar: 73
Namnet, sitt och nej var ungefär vad min kunde i den åldern också. Inkallningen är inte ordentligt befäst än fast han snart är två. :o Jag vet att många börjar med typ tävlingslydnad och annan strukturerad träning i väldigt späd ålder men för mig och min hund har det inte alls känts rätt. Han har varit och är fortfarande valpig och jag är inte intresserad av tävlingsmoment så jag har lagt krutet på relationen och att han ska fungera bra i alla vardagssammanhang istället.

Det jag vill säga är alltså att du inte är ensam, och det är inte fel att hålla ett lugnare tempo. Du känner dig själv och din hund bäst. Ni ska förhoppningsvis hänga ihop i många år, så skulle du senare känna att ni missat något finns det tid att ta igen det då.
Delvis kl.

Jag tycker att det blir så galet när man pratar om valpträning som att de ska kunna en massa specifika saker. Den ska ha sett si och så många olika miljöer före en viss ålder, starta targetträning, vara shejpingsmart och bli repetitionsklok.

Mina första månader med valpar är väldigt lite kommandon, och väldigt mycket känslor. De lär sig att en utsträckt hand kan vara en kul lek, ha en godbit, peka på nått skoj, kliar mysigt mm. De lär sig att hålla koll på mig ute i världen, och att det både är tryggt och lönar sig att ha ett öga på vad jag pysslar med. De lär sig att vi vilar ihop, och då är det ingen i flocken som vill nått annat än sova. De lär sig att det lönar sig att kommunicera det den vill till en människa- med små signaler. De lär sig att inte kliva över andras gränser, men att det alltid ges information innan det blir besvärligt. De lär sig att jag är rättvis, alla får alltid en bit var - men ta inte nån annans.

Min tvååring har aldrig sett en apport, dock. Inte kan de sitta på kommando heller.

Mina tre 7 månaders har fortfarande inte lärt sej gå i koppel, vart ute i stan, mött människor eller hundar på promenaderna 😅 Dom kan inkallning, sitt, ligg, åka bil o dom vet att när matte öppnar sovrumsdörren för kvällen så e de dags för kvällsgodis o sova.

Dom har fått springa lösa här i skogen som dom velat o bygga upp sina kroppar i sin takt o så har vi satsat på att kontakten med mej ska vara på deras topplista så de e rena partyt att vara med matte

Åh jag är så glad ikväll för Sixten har varit ensam en stund i sadelkammaren igen. Och det går sååå bra😍. Han låg i sin bädd under elementet när jag kom tillbaka. Det låter säkert löjligt men efter alla år med hund som haft ordentligt med separationsångest och enda stället hon gick att lämna var i bilen, så är detta helt underbart. Min sadelkammare är verkligen en liten skrubb utan fönster, så har satt ett kompostgaller för dörren och så får den stå på glänt så att han åtminstone ser nånting.

Läste någonstans att vid fyra månaders ålder kan en räkna med att valp dubblar sin vikt som vuxen. Hur väl stämmer det egentligen? Sixten vägde 1.8 kg vid fyra månadersdagen. Vill ju inte att han ska väga 3.6 som vuxen, då ör han jätteförstor🙈. Samtidigt tror jag att han är lite i framkant i mognad, har tom redan börjat lyfta på benet när han kissar!

Då har vi haft en helg med kurs i specialsök. Väldigt roligt och lärorikt. Mycket intryck av my miljö, andra hundar, människor som inte riktigt tänker på sina handlingar under andras pågående sök... drygt och jag fick faktiskt säga ifrån.

Nu är han trött och sover gott 💕

20240128_160723.webp

Läste någonstans att vid fyra månaders ålder kan en räkna med att valp dubblar sin vikt som vuxen. Hur väl stämmer det egentligen? Sixten vägde 1.8 kg vid fyra månadersdagen. Vill ju inte att han ska väga 3.6 som vuxen, då ör han jätteförstor🙈. Samtidigt tror jag att han är lite i framkant i mognad, har tom redan börjat lyfta på benet när han kissar!
Jag har phalene och papillion och har läst att dubbla 12-veckors vikten ger en ganska bra indikation.

Det har min redan dubblat och han är en liten spindel i kroppen, räknar med en hel del vikt till. Men det kanske inte gäller på större hundar. :laugh:
Nä det gäller småhundar, snubblade över att havanaiser nått 80% av sin vuxenvikt vid 6 månader. Stämmer på min Frisé hittills, hon är drygt 1 nu och ska nog upp typ 500 g till innan hon har sin vuxenkropp.

Funderar på om jag borde byta foder på Bog, han får Monster Grain Free Puppy All Breed, Duck & Lamb (Hur långt namn kan ett foder ha..) och han bajsar så mycket, fyra gånger per dag. Men det kanske är normalt? :p Annars är jag nöjd, hundarna gillar det och det är små bitar så att det är bra träningsstorlek på fodret.

Funderar på om jag borde byta foder på Bog, han får Monster Grain Free Puppy All Breed, Duck & Lamb (Hur långt namn kan ett foder ha..) och han bajsar så mycket, fyra gånger per dag. Men det kanske är normalt? :p Annars är jag nöjd, hundarna gillar det och det är små bitar så att det är bra träningsstorlek på fodret.
Sixten bajsar också 4 ggr/dag.

Vi hade ett bajsgenombrott häromdagen för han bajsade UTE i snön😅. Han går på peepads eller i boxarna i stallet annars. Verkligen vägrat att bajsa ute. Men jag har lyssnat på de som sagt att jag ska hålla mig lugn och att rumsrenheten kommer ordna sig utan hets. Det har fungerat och jag är nöjd med att han kissar på peepads, det är väldigt smidigt när det varit så otroligt kallt i vinter.

Fyra gånger låter mycket för mig, men jag har en som går hälften så mycket, ibland bara en gång per dygn. Om han mår bra på det fodret och du kan stå ut med att få plocka upp oftare så finns väl ingen direkt anledning att byta, men det är ju värt en funderare på varför han skiter så mycket. Om det kommer ofta och/eller stora mängder så kan det vara ett tecken på att hunden inte riktigt smälter fodret optimalt. Eller att det är mycket utfyllnad - min skiter som en häst om han äter något med mycket vegetabilier, till exempel.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 114
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
416
Senast: Roheryn
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 074
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka