Men 13 veckor? Jösses. Bonda, lek, bli världens roligaste och tryggaste matte. Och träna hantering när det gäller allt möjligt, det är viktigare än sitt och nej när hon är så liten.
Det du tänker att hon kan nu, det är inte alls säkert att hon "kan".
Hon kanske ser det som en rolig lek tills det plötsligt är något annat som är intressantare, då "kan" hon inte längre. Min hund är ett år nu och har haft perfekt inkallning hela sitt liv - tills början av den här veckan. när hon drog 150 meter, jag hade missat att en av hennes bästisar kom bakom oss.
Innan dess har hon alltid vänt på en femöring och kommit rusande men bara för att det är kul, inte för att det är vad man ska göra när matte ropar.
Men jag förstår din prestationsångest, jag hade också sådan. Dock inte så mycket i relation till andra valpar, utan i relation till allt jag hörde och läste om att Det där bör du börja tidigt med. Det kändes som att om hon inte lärt sig allt från tandborstning till stänga grinden efter sig innan hon var ett halvår så skulle jag ha skapat ett monster. Men jag hade större nytta av att inse att jag borde skynda långsammare, det är ju inte bara hunden som är ny på det här, det är jag också.