Status
Stängd för vidare inlägg.
Min valps mamma och några nära släktingar har gjort MH (pappan är inte svensk) men tyvärr är ovanligt att föräldrardjuren är mentalbeskrivna.
Chihuahuan är ju en skällig ras, larmhund som den är, men jag tycker ändå inte att det är så farligt. Så länge min 3-åriga chihuahua får regelbundna långpromenader, lite mental aktivering (inget avancerat) och springa lös några gånger i veckan så är hon ganska tyst av sig. Det viktigaste för just henne är den fysiska aktiviteten, den mentala är bara bonus, något som märktes tydligt när hon bara fick gå korta promenader i ett par månader efter en operation... Då blev hon ett litet bjäbbmonster. :wtf:
Åh, du får gärna skriva eller PMa mig om vilken kennel det var - av ren nyfikenhet :) Kul att höra om mentalbeskrivna hundar!
Ja, det är jag tyvärr medveten om så det är nog inte en ras för mig - jag är lite känslig för skall :crazy: Grannen har en som skäller gärna när jag går utanför deras uteplats när de har dörren öppen och jag hoppar till :o
Åhå, så intressant, jag hade trott på motsatsen - att de behövde mera mental stimulans. Behöver de alltså en långpromenad varje dag eller vad säger du?

Alltså jag känner mig lite förvirrad över min skrutt..
I de flesta situationer så känns hon så otroligt trygg och säker. Hon är med väldigt mycket i stallet, är typ alltid lös där och är väldigt lugn så länge hon har koll på mig. Om det är någon boxdörr som skramlar lite extra eller liknande så kan hon ta några skutt, men kommer över det snabbt.
Vi var hos veterinären med alla hundarna i veckan, misstänkt noskvalster, och medans de andra två fånarna höll på och flamsade så låg hon och vilade på golvet :love: Hon känns som en väldigt enkel och sund hund.
Men... När vi är ute och "går", dvs utanför tomtgränsen, så har hon börjat bli orolig. Första veckorna gick det jättebra, hon var alltid lös och höll sig nära oss. Senaste veckan så har hon börjat stanna och ha sig när man är ute. Jag brukar fortsätta att gå eller vänta in, men inte gå tillbaka och hämta henne, och när hon ganska snart kommer ikapp så får hon beröm och godis.
Igårkväll när vi var ute så vände hon helt enkelt och började springa hem. Fick stopp på henne, lyckades locka med henne en kort bit till innan vi vände hem. I morse så tog jag koppel på henne för att hon inte skulle kunna sticka, vilket resulterade i en valp som konstant stannade och försökte vända. Gnällde lite och lyckades backa ur selen, och sprang sedan hem... :confused:
Det är liksom inget panikartat över det, men hon blir spänd, har svansen mellan benen och travar fort, ser orolig ut helt enkelt.

Vi är typ 50 meter bort från huset, max, på en liten gräsplan. Det åker förbi lite bilar, men hon verkar inte reagera på dom. Är det vanligt med sån här osäkerhet på valpar? Vi var ju ute hela flocken, men ändå kände hon sig otrygg och ville vända hem. Gissar att vi får backa ordentligt, vara närmre huset och kortare stunder, men förstår inte alls vad det här kommer ifrån...

Det går så bra med puppis nu! :D Det är nästan mysigt att ha valp! ;) Vi har kommit in i varandras rutiner lite mer och tanthunden är helt ok med honom. Hon hade en fas när hon mest såg olycklig ut och gick undan och så här i efterhand tror jag faktiskt att det berodde på att hon trodde att hon inte fick fräsa ifrån när puppis blev för "på". Häromdagen "hejade jag på" henne lite när hon sa ifrån och efter det så vände det... :p

Puppis har också börjat fatta att det är bra att kissa och bajsa utomhus och vi har varit på lite upptäcktsfärder både i naturen och en sväng till stan och han är helt obrydd. Nyfiken, men no worries! :love:

:heart
image_zps7wfoizzp.jpeg

Latar oss i hängmattan:
image_zpsvxhuipi4.jpeg

Åh, du får gärna skriva eller PMa mig om vilken kennel det var - av ren nyfikenhet :) Kul att höra om mentalbeskrivna hundar!
Ja, det är jag tyvärr medveten om så det är nog inte en ras för mig - jag är lite känslig för skall :crazy: Grannen har en som skäller gärna när jag går utanför deras uteplats när de har dörren öppen och jag hoppar till :o
Åhå, så intressant, jag hade trott på motsatsen - att de behövde mera mental stimulans. Behöver de alltså en långpromenad varje dag eller vad säger du?
Ursäkta det sena svaret. Angående mental vs fysisk aktivering tror jag det kan skilja en hel del inom rasen, min vuxna kräver ju som sagt mest motion medan min förra hade större behov av mental stimulans. Min chihuahua klarar ju givetvis av några dagar utan långpromenader men hon mår bäst när hon får dem i stort sett dagligen, dag 3 utan motion brukar jag märka att hon börjar skälla när vi är ute, dock skäller hon typ aldrig inne bortsett från när det ringer på dörren. Chihuahuan är ju som de flesta hundar, de behöver rör på mig och få tänka/använda nosen, får de inte det blir de lätt extra skälliga medan en hund av en annan ras kanske hade bitit sönder hemmet istället.
PMar dig om kenneln!

Ursäkta det sena svaret. Angående mental vs fysisk aktivering tror jag det kan skilja en hel del inom rasen, min vuxna kräver ju som sagt mest motion medan min förra hade större behov av mental stimulans. Min chihuahua klarar ju givetvis av några dagar utan långpromenader men hon mår bäst när hon får dem i stort sett dagligen, dag 3 utan motion brukar jag märka att hon börjar skälla när vi är ute, dock skäller hon typ aldrig inne bortsett från när det ringer på dörren. Chihuahuan är ju som de flesta hundar, de behöver rör på mig och få tänka/använda nosen, får de inte det blir de lätt extra skälliga medan en hund av en annan ras kanske hade bitit sönder hemmet istället.
PMar dig om kenneln!
Ja det kan ju förstås vara att föredra! :idea::up:
Tack för pm:et! :)

Nu är vi redo! Långgardinerna har vi slagit knut på. Skorna står bakom galler, valphage uppsatt i vardagsrummet och allt vi är rädda om har fått ta plats på höga bänkar och skåp. (Lego har iakttagit det hela med stor skepsis)

Imorgon åker vi och hämtar Valpis!

Hade inte behövt oroa mig för storleken på magen för oj vad den vuxit den senaste veckan. Nu märks det dessutom att den påverkar henne lite. Hon orkar inte springa i full fart och hon söker skuggan när vi är ute. Normalt är hon den med mest energi men nu är det hanen som håller igång mer.

Till helgen kommer uppfödaren och hämtar henne sen blir det två veckors väntan innan de små liven ska komma. Så spännande :)
blogger-image-1676896550.jpg

Bilden är tagen i söndags men visar inte riktigt hur stor magen egentligen är.

Valpus tycker att rörmokare är det bästa som finns. De bär på så många roliga grejer, har verktyg hängande i byxorna och har bitvänliga skor :up: Sedan tycker de om att bli attackpussade av valpar. Gärna när de håller på att inspektera vattenbrunnen. Ja, Valpus tycker att det framöver gärna får bli lite rörfel då och då.

Vi tyckte att han var väldigt oblyg och framåt igår... Idag har han lagt i en växel till!

Valphage är skräp säger han och vi lär förstärka lite om vi ska ha nån, för om man tar i ordentligt kan man nästan välta gallrena säger valpis.

Lego är inte helt tillfreds ännu även om det går framåt, tycker lite synd om honom men det är bara att bita ihop, snart så ger det sig nog.

Lilla S växer och utvecklas. Nu har hon varit med husse på klubben några ggr. De har börjat så smått med spåren. Lite rutor och annan förberedande spårträning. På klubben blir det mest lek i syfte att främja kamplust och föremålsintresse. Och så tragglar vi på här hemma med vardagslydnden som sitt, vänta, kom, uppföra sig runt matdags, när det kommer folk osv. Hon har varit med ute en del i olika miljöer och samanhang och det flyter på bra.
Hela 5 månader har hon hunnit och bli och hon är ingen bebis längre utan man kan skönja en hund med fina drifter i henne. Ska bli spännande och se hur hon blir :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 236
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 255
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 629
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 318
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar