Status
Stängd för vidare inlägg.
Då hoppas vi på att de inte går över 30 kg och blir stora som Mamma Mu :o

Hanen är ganska nätt så hoppas hans gener slår igenom där.
Vad väger Mamma Mu?? Jag brukar ju alltid jämför med min egen pest-o-pina som väger in strax över 43 kilo, och han kan väl ha 1-2 kg för mycket på kroppen för hans kroppsbyggnad. Så jag har ju börjat tycka att allt under 30 kg är knähundar :angel:

Vad väger Mamma Mu?? Jag brukar ju alltid jämför med min egen pest-o-pina som väger in strax över 43 kilo, och han kan väl ha 1-2 kg för mycket på kroppen för hans kroppsbyggnad. Så jag har ju börjat tycka att allt under 30 kg är knähundar :angel:
Hon väger runt 37 men kan absolut gå ner ett par kg när puppisarna flyttat hemmifrån. Hon är grov i modellen och gränsfall för att vara tik. Hennes döttrar ligger alla på 26-30 kg.

På fredag är det 6 veckor sen Impa parades första gången och nästa helg är det meningen att hon ska åka till uppfödaren för sen får vi inte transportera henne enligt lagen. Jag tror hon är dräktig men jag är inte säker. Tycker hon borde växa på bredden mer men det är så mycket annat som säger att hon är dräktig. Sista dagarna till exempel har hon börjat få juver som känns, innan har det bara varit små bröstvårtor som nu är rosa och större än tidigare. Hon har aldrig tidigare varit skendräktig så jag tycker ju att det vore märkligt om det skulle slå till så extremt just nu. Den här väntan är jobbig.

Är alla black and tan?
När kan de bli bruna med tan? Måste båda föräldrar vara bruna?
Alla är black and tan och det var vad jag förväntade mig. Båda föräldrarna kan vara svarta, men det måste finnas gener för brunt hos båda för att ge brunt. Polly borde bära på brunt då hennes farmor är brun (men det är inga garantier) - men det finns inte mycket brunt bakom fadern. Hade hoppats på brunt i förra kullen (pappan var brun då), men där fick jag tji :D Om allt går vägen så kommer Polly paras en sista gång om sisådär en 1,5 år eller så och då med en redan utsedd brun hane och kanske, kanske.....:)

Polly är så glad för sina små och det är så roligt att se hur mycket mer avslappnad hon är än vid första kullen. Då fick jag typ bära ut henne för att kissa, vilket inte behövdes nu :) Bråttom absolut, men hon är så mycket lugnare över lag nu då hon vet precis vad som förväntas av henne med dom små :love:

På fredag är det 6 veckor sen Impa parades första gången och nästa helg är det meningen att hon ska åka till uppfödaren för sen får vi inte transportera henne enligt lagen. Jag tror hon är dräktig men jag är inte säker. Tycker hon borde växa på bredden mer men det är så mycket annat som säger att hon är dräktig. Sista dagarna till exempel har hon börjat få juver som känns, innan har det bara varit små bröstvårtor som nu är rosa och större än tidigare. Hon har aldrig tidigare varit skendräktig så jag tycker ju att det vore märkligt om det skulle slå till så extremt just nu. Den här väntan är jobbig.
Ni ska inte göra UL då om ni är osäkra så hon inte åker till uppfödaren i onödan?

Ni ska inte göra UL då om ni är osäkra så hon inte åker till uppfödaren i onödan?
Vi hade inte tänkt det från början men ska slå en pling till henne ikväll och se vad hon säger. Impa har ju lagt på sig, pälsen står ut och buklinjen är inte alls så uppdragen som den är på henne när hon är i form. Vissa dagar tycker jag hon ser jättedräktig ut och andra blir jag fundersam. Men det kanske är helt normalt att hon inte är större, jag har ju ingen direkt erfarenhet av dräktiga tikar. :)

Vi behöver tips på lekar! :p Allt vi gör slutar med att puppis istället börjar bita med sina hajtänder i vad han kommer åt - händer, tår, armar, överläppar och näsor. :cautious: Hur leker ni med era valpar?

Vi har haft valpbesök. Kullbrodern till @ephyra tik. Vi har mest roat oss med att prata och studera hundspråk. Det är hur läckert som helst att se hur min Saulos med en enda blick kan få en liten vild hoffevalp att backa undan och lugna ner sig. Han är helt fantastisk med valpar :love:

DSC_0153.JPG

DSC_0174.JPG

DSC_0318.JPG

DSC_0256.JPG

Eller röntga när hon redan gått så långt så man vet hur många det blir!
Men många uppfödare tycker ju att det är onödigt, antingen kommer det valpar eller inte :p
Om det inte syns något om buken vid 6 veckor lär hon inte ha så många valpar iaf @emma82maria

Eller röntga när hon redan gått så långt så man vet hur många det blir!
Men många uppfödare tycker ju att det är onödigt, antingen kommer det valpar eller inte :p
Om det inte syns något om buken vid 6 veckor lär hon inte ha så många valpar iaf @emma82maria
Alltså, hon är ju tjockare än normalt vid buken men inget extra över revbenen och en del dagar är midjan så gott som obefintlig för att nästa vara mer markerad.

Tycker uppfödaren att det är onödigt att kolla så åker hon om drygt en vecka och Impa avgudar sin uppfödare och stortrivs hos henne så det blir bra hur vi än gör. :)

Vi har haft valpbesök. Kullbrodern till @ephyra tik. Vi har mest roat oss med att prata och studera hundspråk. Det är hur läckert som helst att se hur min Saulos med en enda blick kan få en liten vild hoffevalp att backa undan och lugna ner sig. Han är helt fantastisk med valpar :love:

DSC_0153.JPG

DSC_0174.JPG

DSC_0318.JPG

DSC_0256.JPG

Han verkar vara en sån livsnjutare! Fina :love: både din Saulos och "lilla" korven!

Nu har jag pratat med uppfödaren och hon är övertygad om att Impa är dräktig och säger att det är först de sista veckorna som hon kommer bli stor. På en tik som Impa som i sig är stor och lång i kroppen (rastypisk) tar det tid innan det syns jätteväl enligt henne. Och hon har ju hållt på ett tag så hon ska veta. :) Så vi kommer inte UL eller röntga.

Vägde Lilla S i dag. 18 v gamal och 15 kg tung. Växer så det knakar.
I dag fick hon hänga med de stora hundarna upp till sjön igen för att bada. Ännu har hon inte fått kläm på det där med bada och vatten. Det är lite läskigt. Men hon ligger gärna i vattenbrynet och svalkar magen och tassarna :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 248
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 261
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 644
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 320
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar