Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det värmer, tack@moofy Jag kände exakt likadant när jag fick hem min, så jag förstår hur du känner dig nu.
Skickar styrkekramar till dig.
Jag känner inte någon samhörighet. Förvånande, då jag träffat honom 3 gr innan vi tog hem honom för att vara säkra. Men ingen av valparna tilltalade oss förutom han, och nu känner jag nästan likadant för honom. Han är en trevlig valp, uppfödarens favorit, alla köpare ville ha honom osv. Men, jag känner mest likgiltighet. Blir inte glad av att tex se honom, av att leka med honom eller när han lägger sig hos mig. Och även fast han objektivt sett är värd allt jobb så har JAG ingen lust att lägga det på honom. Och så vill jag ju inte ha det, jag vill ha en hund jag känner för och som jag vill jobba med. Det är så jag haft det innan, med individer jag klickat med. Min och valpens klick är borta, eller så fanns det kanske aldrig något. Det är väl svårare att märka när de är så små. Jag kommer aldrig känna mig hel utan hund, så självklart vill jag fortfarande ha en, men just nu känns intresset lite svalare. Kommer ta ett tag att smälta detta "misslyckande", och kanske tänka tanken att jag inte är så mycket för valpar öht, något jag inte övervägt förrän nu. Kort sagt känner jag helt enkelt inte tillräckligt för valpen för att orka dra detta lass.
Mina egna valpar har jag i sängen, för dom får sova i sängen även som stora. När jag har haft andras valpar får dom sitta i hage på natten.Får en verkligen att fundera. Är det kanske bättre att göra så helt enkelt och inte kila ut en massa gånger på natten? Visst, valpen lär ju göra sina behov inomhus då under natten till en början, men vad jag förstår kommer det ju oavsett hända vid en rad tillfällen. Och allt jag hör säger ju att man helt enkelt ska ignorera att en valp pissar inomhus, inte belöna det så att säga..och det sker ju ingen belöning under natten om de gör sina behov då inomhus. Sen kan man ju jobba med det under dagen, och när valpen är tillräckligt gammal så den kan hålla sig under natten så bör den ju göra det?
Är det så du tänker? Låter spontant som en bra idé, då får också människor sova mer och ha mer ork, tålamod etc med valparna under all den vakna tiden..
Förresten:
"Åk ut i skogen och sätt ner valpen. Sätt dig på en sten och njut av den friska luften och stillheten. Låt valpen härja."
Lät för mig som ett absolut perfekt råd, och precis det jag har tänkt köra med (skönt när man har 5 min med cykel till skogsområden med!).
Jag känner inte någon samhörighet. Förvånande, då jag träffat honom 3 gr innan vi tog hem honom för att vara säkra. Men ingen av valparna tilltalade oss förutom han, och nu känner jag nästan likadant för honom. Han är en trevlig valp, uppfödarens favorit, alla köpare ville ha honom osv. Men, jag känner mest likgiltighet. Blir inte glad av att tex se honom, av att leka med honom eller när han lägger sig hos mig. Och även fast han objektivt sett är värd allt jobb så har JAG ingen lust att lägga det på honom. Och så vill jag ju inte ha det, jag vill ha en hund jag känner för och som jag vill jobba med. Det är så jag haft det innan, med individer jag klickat med. Min och valpens klick är borta, eller så fanns det kanske aldrig något. Det är väl svårare att märka när de är så små. Jag kommer aldrig känna mig hel utan hund, så självklart vill jag fortfarande ha en, men just nu känns intresset lite svalare. Kommer ta ett tag att smälta detta "misslyckande", och kanske tänka tanken att jag inte är så mycket för valpar öht, något jag inte övervägt förrän nu. Kort sagt känner jag helt enkelt inte tillräckligt för valpen för att orka dra detta lass.
Mina egna valpar har jag i sängen, för dom får sova i sängen även som stora. När jag har haft andras valpar får dom sitta i hage på natten.
Valpar kissar eller bajsar helst inte där dom sover har jag fått för mig, hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte. Men det verkar stämma rätt bra på de valpar jag haft. Sover dom på en begränsad yta så undviker dom helst att göra ifrån sig där. När valparna börjar kunna hålla sig så lär dom sig att hålla sig under natten.
Jag är en sån där som inte kan "bara låta bli att ta ut valpen på natten", jag vaknar om hundarna rör sig oroligt och inte sjutton går det att somna om ifall en hund visar att den behöver ut. Sååå i början med min nu 10 månader gamla dåre så var nattsömnen förjävligt usel. Vi gick ut tre gånger per natt och jag kände mig som ett vrak. Det kändes inte heller som om hon någonsin skulle bli rumsren och jag har aldrig varit speciellt förtjust i valpar. En stor del till att jag alls gillade valpen var för att jag tänkte på hur hon skulle bli. Jag känner nära släktingar väldigt väl, har haft flera av dem själv osv och det var därför jag ville ha just den här valpen.Ja, jag är också en sådan som verkligen behöver sömn, så det är nog det allra värsta. Och jag VET ju att denna period går över, detta blev bara en sån himla käftsmäll för mig. Här har jag gått och längtat ihjäl mig efter en ny hund, räknat månader, veckor och dagar. Och så är jag bara trött, ledsen och irriterad istället för lycklig. Mycket som snurrar nu
Men så funkar det bra igen, hans bruna lilla nos trycker mig i knävecket och jag tänker: En dag i taget.
@moofy En av de saker som jag tycker är svårast är att jag inte riktigt förstår honom fullt ut. Vad vill han nu? Är han trött? Är han hungrig? Är han nödig? Är han gosnödig? Är han understimulerad? Vad? Men det blir också bättre med tiden. Vi lär oss varandra.
Oj... Det här har jag inte väntat mig om 1 vecka. Alba är vår första valp och visst kommer det bli mycket passande men att man nästan går in i väggen har jag inte räknat med.
Jag kan inte minnas att mina föräldrar haft det såhär körigt som beskrivs i tråden dom har haft ett antal valpar iom liten uppfödining. Att det är passande och rätt kämpigt absolut men inte så som beskrivs här.
Även jag blir lite nervös/fundersam nu när jag läser. Vi hämtar vår om två veckor också vår första valp, vi har inte hunnit få semester men löst schemat så att vi avlöser varandra. Stakars sambon blir helt själv med valp+vår vuxna när jag jobbar borta 4 dygn här framöver. Sambon lär ju ska vara ett vrak när jag kommer tilbaka...
Jag kan inte minnas att mina föräldrar haft det såhär körigt som beskrivs i tråden dom har haft ett antal valpar iom liten uppfödining. Att det är passande och rätt kämpigt absolut men inte så som beskrivs här.
Även jag blir lite nervös/fundersam nu när jag läser. Vi hämtar vår om två veckor också vår första valp, vi har inte hunnit få semester men löst schemat så att vi avlöser varandra. Stakars sambon blir helt själv med valp+vår vuxna när jag jobbar borta 4 dygn här framöver. Sambon lär ju ska vara ett vrak när jag kommer tilbaka...