Status
Stängd för vidare inlägg.
Valpar är olika. En del valpar, speciellt av bruksras, är som hin håle själv under perioder. Andra valpar är milda som lamm. Det gör det svårt att säga att "såhär är det att ha valp". Sen beror det på hur man bor. Har man vuxen hund som kan hjälpa till att uppfostra och leka skiten ur valpen eller måste all lek och fostran komma från människan? Bor man så valpen kan vara mycket lös och upptäcka världen och bli trött i huvudet? Hur krävande är valpen i sig själv? Hur mycket förstörelselusta och självständighet har den? Är den försiktig eller helt utan självbevarelsedrift? Hur mycket fysisk integritet har den? Många parametrar som avgör hur jobbigt det blir.

Valpar är olika. En del valpar, speciellt av bruksras, är som hin håle själv under perioder. Andra valpar är milda som lamm. Det gör det svårt att säga att "såhär är det att ha valp". Sen beror det på hur man bor. Har man vuxen hund som kan hjälpa till att uppfostra och leka skiten ur valpen eller måste all lek och fostran komma från människan? Bor man så valpen kan vara mycket lös och upptäcka världen och bli trött i huvudet? Hur krävande är valpen i sig själv? Hur mycket förstörelselusta och självständighet har den? Är den försiktig eller helt utan självbevarelsedrift? Hur mycket fysisk integritet har den? Många parametrar som avgör hur jobbigt det blir.
Det där med bra vuxen hund som kan bidra med lek och uppfostran tror jag är guld värt- hade aldrig orkat med valp om det inte fanns en flock som kunde dela på ansvaret för det.

Idag föddes min valp! :bump:

På dygn 59, så jag hade inte ens hunnit börja bli nervös..

Allt gick bra, 4+5 och en hane ska till mig. Blir låååånga 8 veckor.

Fast alldeles nyss när jag försökte ta av mig skorna i hallen med två överlyckliga hundar runt fötterna (kelpien hade varit med mig, men anser att det är öppet mål när man böjer sig ner mot skorna och ska tokhångla) undrade jag om jag var riktigt klok.. :banghead:

Hur är detta med antal valpar. Är det sämre på nått vis när det bara föds tex en enda valp? Eller spelar antalet exakt ingen roll?

Hur är detta med antal valpar. Är det sämre på nått vis när det bara föds tex en enda valp? Eller spelar antalet exakt ingen roll?
Jag har (vad jag vet) inte träffat någon valp som varit ensam i kullen, men har hört mycket om att ensamvalpar lätt kan få det svårare med hundspråk när de blir äldre eftersom de inte haft syskon att leka med osv. Däremot, om det är 2-3 valpar i en kull eller närmare 10 borde väl inte spela så stor roll.

För vem?

Lagom är nog bäst, som vanligt. Valpen ska väl helst ha ett par syskon, och uppf ha valpar till så många intressenter som möjligt. Samtidigt är många valpar mycket jobb, både för tik och uppf, och har man inte köpare till alla kan man bli sittande med ett gäng osålda.

Sedan får ju olika raser olika många valpar (i snitt). Tre valpar hade t ex varit en liten kull för kelpie men över snittet för japansk spets (om jag minns rätt ligger snittet där är typ 2,6/kull), för att jämföra mina raser.

För vem?

Lagom är nog bäst, som vanligt. Valpen ska väl helst ha ett par syskon, och uppf ha valpar till så många intressenter som möjligt. Samtidigt är många valpar mycket jobb, både för tik och uppf, och har man inte köpare till alla kan man bli sittande med ett gäng osålda.

Sedan får ju olika raser olika många valpar (i snitt). Tre valpar hade t ex varit en liten kull för kelpie men över snittet för japansk spets (om jag minns rätt ligger snittet där är typ 2,6/kull), för att jämföra mina raser.

För hunden dvs. Precis det som @Red_Chili antydde var lite det jag funderade om. Huruvida det påverkar en valp att vara själv i en kull, etc. Jag kan inte tänka mig heller att det spelar nån större roll om det är 14 valpar eller 2-3, men just om det är en ensam då var väl det jag inte visste nått om :)

Vår hund var ensamvalp och om vi jämför med andra hundar vi träffar så märks det tydligt att hon har svårt med hur hon ska bete sig. Hon är även otroligt självständig. Det har blivit tusen gånger bättre och hon utvecklas varje dag men jag tror inte hon hade haft de här problemen om hon hade spenderat tid med syskon, men det är ju så svårt med "tänk om..." :)

Och ja, mer på spåret om hur jobbigt det är med valpar... Förra valpen sov hela nätterna från dag 1 hos mig och hade inte ens bråttom ut på morgonen. Rumsrenheten och gå i koppel var dessutom plättlätt. Det var å andra sidan de enda saker som var enkla... Nu är det hennes systerdotter som är valp här. Hon var som sagt svår med rumsrenhet, hopplös på koppelgående och sov inte på nätterna. Meeeen på alla andra punkter kändes hon enkel. Efter första valpen insåg jag att jag lagt fokus på fel saker och tänkte göra det bättre med nya valpen och ja, de blev ju helt olika också :p Nu har jag dessutom vuxen hund som hjälper till, det är underbart.

Vår hund var ensamvalp och om vi jämför med andra hundar vi träffar så märks det tydligt att hon har svårt med hur hon ska bete sig. Hon är även otroligt självständig. Det har blivit tusen gånger bättre och hon utvecklas varje dag men jag tror inte hon hade haft de här problemen om hon hade spenderat tid med syskon, men det är ju så svårt med "tänk om..." :)
Har din hund några äldre/yngre syskon eller halvsyskon? Vet du i så fall om de är likadana eller om de har det lättare? Tänker att man där skulle kunna få en liten bild av hur det hade blivit om din hund haft kullsyskon.

Intressant, googlade och såg en rad gamla trådar här och på Vovve om detta ämne. Verkar vara olika åsikter. Vissa säger som ni hintar till här att det kan bli problem med hundspråk, medan andra säger att det inte spelar roll. Såg bara en som länkat till en faktiskt studie i ämnet, vilken dock kom fram till att de inte hade sett att det spelade någon betydande roll.. hur bra den var, det vet jag dock inte.

Å andra sidan är det många som påpekar att valpen isf behöver fler vuxenhundar runt sig.. Verkar inte finnas en klar sanning, men iofs säger väl bara tvivlet att det är bättre med en "vanlig" kull.

Det där med bra vuxen hund som kan bidra med lek och uppfostran tror jag är guld värt- hade aldrig orkat med valp om det inte fanns en flock som kunde dela på ansvaret för det.

Ja, jag hade ingen hund sen tidigare när jag köpte valpen, och tja, vi var tre vuxna och det var ändå ASJOBBIGT de första veckorna... Jämför jag med de som köpte min hunds kullsyskon så hade nästan alla en äldre hund sen tidigare och även om även deras valpar var jobbiga så var det liksom på en annan nivå. Därför planerar jag redan nu för när det kommer passa att skaffa valp så min hane kan hjälpa till att fostra den.

Ensam valpar blir lite dinga och väldigt språklösa.
Fast då har dom en taskig morsa som inte lärt som hundspråk :D
Haft ensamvalp och den var det inget större fel på - förutom att hon blev bäng som vuxen tik senare - men att dom inte går ihop med samma kön är inte ovanligt i den rasen.

Angående ensamvalpar, min blandis hade både syskon och mamma men fick växa upp helt utan dem. När hon kom till mig kunde hon inget hundspråk alls (hon älskade andra hundar men det slutade typ alltid med att hon blev frustrerad eftersom hon hade noll koll på vad de gjorde/ville/menade), men när jag skaffade hund nr 2 trillade poletten ner och idag är hon lika bra på hundspråk som vilken hund som helst.

Gah - nu har min tik börjat "slemma" lite där bak, men jag hoppas inte det är dags än. Imorgon är det dag 58 så det är ju ingen kris i så fall då hon blev parad lite senare än förra gången. Dottern till henne är fasligt intresserad av henne bakdel och dofterna där, så något är på gång - men hoppas bara det är lite slempropp som kommer och håller på så några dagar. Hon får gärna hålla sig över helgen i alla fall :)

Jag kan inte minnas att mina föräldrar haft det såhär körigt som beskrivs i tråden dom har haft ett antal valpar iom liten uppfödining. Att det är passande och rätt kämpigt absolut men inte så som beskrivs här.

Även jag blir lite nervös/fundersam nu när jag läser. Vi hämtar vår om två veckor också vår första valp, vi har inte hunnit få semester men löst schemat så att vi avlöser varandra. Stakars sambon blir helt själv med valp+vår vuxna när jag jobbar borta 4 dygn här framöver. Sambon lär ju ska vara ett vrak när jag kommer tilbaka...
Jag tycker inte heller att valpar är så jobbiga. Klassikern är att gå ut efter sömn, vila och lek och håller man sig till lite rutiner tycker jag det går fort och smärtfritt med valptiden. Nu är ju dessutom bästa perioden att ha valp. Jag har hämtat en valp i december och en i februari, då är det inte riktigt läge att sätta sig på en stubbe i skogen och låta valpen härja:D men även de blev rumsrena fort och har blivit vettiga.
Att ha gammal hund är värre tycker jag:angel:

Jag tycker inte heller att valpar är så jobbiga. Klassikern är att gå ut efter sömn, vila och lek och håller man sig till lite rutiner tycker jag det går fort och smärtfritt med valptiden. Nu är ju dessutom bästa perioden att ha valp. Jag har hämtat en valp i december och en i februari, då är det inte riktigt läge att sätta sig på en stubbe i skogen och låta valpen härja:D men även de blev rumsrena fort och har blivit vettiga.
Att ha gammal hund är värre tycker jag:angel:

Fy sjutton, Boss var i rumsrenhetsträningsperioden mitt under fimbulavintern 09-10. Minus 35 grader och nästan en meter snö i flera veckor. Pälsa på både sig själv och valpen vinterkläder för varenda liten kissrunda, och han försvann i snön om vi klev av den skottade rundslingan i trädgården. Dessutom fick han problem på våren när snön töade bort, han letade fanatiskt efter en snöfläck att göra sina behov på! :rofl:

Håller förövrigt med om rutinerna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
914
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 630
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 522
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 217
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka