Status
Stängd för vidare inlägg.
Fy sjutton, Boss var i rumsrenhetsträningsperioden mitt under fimbulavintern 09-10. Minus 35 grader och nästan en meter snö i flera veckor. Pälsa på både sig själv och valpen vinterkläder för varenda liten kissrunda, och han försvann i snön om vi klev av den skottade rundslingan i trädgården. Dessutom fick han problem på våren när snön töade bort, han letade fanatiskt efter en snöfläck att göra sina behov på! :rofl:

Håller förövrigt med om rutinerna.
Snö? Vad är det? I Skåne har vi ingen snö:D

Tillägg gällande jobbiga valpar: jag vill inte skuldbelägga de som tycker valpar är jobbigt, men det finns ju inte heller orsak att skrämmas. Jag är en sån som styr upp, så om valpen vimsar runt för mycket och är övertrött så plockar jag upp dem också bestämmer jag att nu ska vi sova, sjunger en vaggvisa också brukar valpis sova ganska fort. Beväpnar man sig med tugg och leksaker, mycket hushållspapper och snabba skor är det en period som går hur fort som helst.

Har din hund några äldre/yngre syskon eller halvsyskon? Vet du i så fall om de är likadana eller om de har det lättare? Tänker att man där skulle kunna få en liten bild av hur det hade blivit om din hund haft kullsyskon.

Nej hon är enda hunden efter den mamman som även blev kastrerad efter förlossningen. Hon fick inte heller spendera supermycket tid med de vuxna hundarna om jag har förstått det rätt.
Optimalt val av första hund? Absolut inte :p men shit vad mycket vi har lärt oss inför nästa valpköp haha!

Idag blev det valpar ,7st naturligt födda,dom bor hos fodervärden då tiken inte gillar pisse,så vi delar på kullen.
frallavalpar%20maj%2026.jpg

Gah - nu har min tik börjat "slemma" lite där bak, men jag hoppas inte det är dags än. Imorgon är det dag 58 så det är ju ingen kris i så fall då hon blev parad lite senare än förra gången. Dottern till henne är fasligt intresserad av henne bakdel och dofterna där, så något är på gång - men hoppas bara det är lite slempropp som kommer och håller på så några dagar. Hon får gärna hålla sig över helgen i alla fall :)

Spännande!

Gah - nu har min tik börjat "slemma" lite där bak, men jag hoppas inte det är dags än. Imorgon är det dag 58 så det är ju ingen kris i så fall då hon blev parad lite senare än förra gången. Dottern till henne är fasligt intresserad av henne bakdel och dofterna där, så något är på gång - men hoppas bara det är lite slempropp som kommer och håller på så några dagar. Hon får gärna hålla sig över helgen i alla fall :)
Så spännande! Verkligen roligt med så mycket valpar här på Buke! :laugh:

Tack! För mig är det det,men jag avlar inte på korta utställningshundar.
Har bara ett svar på det: :bow::bow::bow:

Hur är detta med antal valpar. Är det sämre på nått vis när det bara föds tex en enda valp? Eller spelar antalet exakt ingen roll?
Vår uppfödare fick en kull med tre var av bara en överlevde. Nu är de så pass stora att de har en del kullar och just nu råkade de ha en som var två veckor äldre. De sammanförde den lilla med de andra efter några veckor just för att den skulle få flockkänsla och hundspråk. Inte på heltid utan några timmar då och då varje dag. Rätt el fel vet jag inte men de har en ganska gedigen erfarenhet så det fanns nog en del tanke bakom det.

Redan?...fast Mamma Mu började ca en vecka innan. Inte mycket...men snigel spår då och då. Slemproppen gick samma kväll valparna föddes. Den var betydligt större.

Winzi är ensamvalp men uppväxt i en hel flock så jag upplever inte att hon är annorlunda på något sätt och inte heller som valp. Tvärt om trivdes hon bra tillsammans med andra hundar redan som 4 månaders när hon kom hit :)

Angående ensamvalpar, min blandis hade både syskon och mamma men fick växa upp helt utan dem. När hon kom till mig kunde hon inget hundspråk alls (hon älskade andra hundar men det slutade typ alltid med att hon blev frustrerad eftersom hon hade noll koll på vad de gjorde/ville/menade), men när jag skaffade hund nr 2 trillade poletten ner och idag är hon lika bra på hundspråk som vilken hund som helst.

Oh, intressant.

Winzi är ensamvalp men uppväxt i en hel flock så jag upplever inte att hon är annorlunda på något sätt och inte heller som valp. Tvärt om trivdes hon bra tillsammans med andra hundar redan som 4 månaders när hon kom hit :)
Jag tänkte på det där med "flock" när jag läste diskussionen om ensamvalpar. Jag tror också att det är en stor hjälp. Speciellt en flock av varierande åldrar.
Ska bli väldigt spännande och se hur våran flock kommer bli med Mamma Mu...stark tik på 8 år, Skägget...bestämd herre med mycket bra hundspråk, men också åsikter på 3½ år, Lilla S nu 18 veckor och sen lilla Calibra. Två unga tikar med 5 månaders mellanrum. Antingen får de skitkul ihop eller så kommer de hata varandra.

Tiken min hane har en kull med nu är ensamvalp. Hon är fantastisk med andra hundar och har varit en grym extramamma åt alla valpar tidigare hos uppfödaren.
Däremot var hon fet som valp. Hon hade ju all mat för sig själv.

Redan?...fast Mamma Mu började ca en vecka innan. Inte mycket...men snigel spår då och då. Slemproppen gick samma kväll valparna föddes. Den var betydligt större.
Nä det är lugnt och tur är det då det är dag 58 i morgon (räknade fel där haha). Det var bara lite genomskinlig seg flytning som kom, men det slutade sen. Jag märker allt sånt väldigt tydligt då tiken inte gillar när det kladdar "där bak" (hon blir lika störd vid löp) :)

Igår hälsade vi på vår skrutt igen.
Känns otroligt bra med uppfödarna och med framförallt valpen.
Busig och aktiv, kampade loss med en handduk, går på egna små upptäktsfärder, social och tackar inte nej till en lite gosstund då och då.

Mörkare i färgen än de andra gula, spännande och se hur det utvecklar sig sedan.

En och en halv vecka kvar nu!

Körde sonen till skolan och såg fram emot att krypa ner i sängen igen.
Men se det gick inte. Lilla S hade kissat och bajsat i sängen :turd::arghh:
Var ute en snabbis innan vi åkte, sambon skulle ta ut dom längre när han kom hem från jobbet....10 min senare :meh:

Nu ligger jag i sonens säng och sambon i sin dotters. Yeeh....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 260
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 271
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 674
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 341
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar