Tack, det hjälpte att höra. Det jobbigaste är att jag är ensam i detta, min sambo jobbar mycket och kan inte vara delaktig på det sättet som din var tyvärr. Och det är svårt att helt ensam sitta där och tänka "Vad fan har jag gjort?"Vi fick hem vår allra första hund i juni förra året. En 8 veckors labradorvalp som dessutom var ensam valp och bara hade vuxit upp med mamman. Vi visste att det skulle bli jobbigt men jag kommer aldrig glömma när vi hade hämtat henne och satt på golvet hemma, tittade på varandra och min sambo sa "vad fan har vi gjort?".
Hon var så sjukt intensiv, ville knappt ligga och sova, for runt överallt och ville absolut inte att vi skulle ta på henne. Dagen efter åkte vi och köpte kompostgaller, gjorde upp ett sovschema så att någon alltid var vaken om hon skulle behöva ut och så sov vi samtidigt som henne när hon väl sov. Vi vande henne vid klappar och kel otroligt sakta.
Idag är hon den underbaraste fina tiken jag hade kunnat tänka mig. Hon ääääälskar att gosa och mysa, hon vet att vi tar det lugnt inomhus och hon kan så himla mycket. Hennes utveckling är enorm!
Det VAR en total chock och vi kände oss exakt som du gör, värdelösa som har lagt så mycket tid och energi på något som vi inte kände att vi sedan kunde hantera. Men med varje dag blev saker bättre och annorlunda och väldigt snabbt lärde vi känna varandra, vår nya familj och allt som kom med den.
Inför nästa valp har vi tusen saker vi kommer göra annorlunda, men det är bara tack vare alla lärdomar från vår fina Cajsa. Ge inte upp! Gör en ordentlig planering och ta varje dag för sig, rätt som det är så kommer ni vara mycket mer synkade.
Jag önskar att jag kunde se in i framtiden och se när/om detta kommer vända. Är det veckor eller månader jag ska stå ut med? Hm...