Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Japp! Både trött av och trött på ibland.Blir man trött av att vara singel?
Fick hem vår lille kille i söndags. Tyvärr känns det inte alls som jag föreställt mig. Är bara jobbigt och inte alls roligt. Så sjukt att känna detta när jag planerat i över ett år och gjort planer med uppfödaren osv. Har aldrig haft valp förut, bara omplaceringar, och detta är bra mycket jobbigare. Kan knappt sova, äta eller dricka pga stressen och ångesten över situationen. Usch... Helt oförberedd på denna reaktion. Känns fruktansvärt
Fick hem vår lille kille i söndags. Tyvärr känns det inte alls som jag föreställt mig. Är bara jobbigt och inte alls roligt. Så sjukt att känna detta när jag planerat i över ett år och gjort planer med uppfödaren osv. Har aldrig haft valp förut, bara omplaceringar, och detta är bra mycket jobbigare. Kan knappt sova, äta eller dricka pga stressen och ångesten över situationen. Usch... Helt oförberedd på denna reaktion. Känns fruktansvärt
Vad är det som är jobbigt?Fick hem vår lille kille i söndags. Tyvärr känns det inte alls som jag föreställt mig. Är bara jobbigt och inte alls roligt. Så sjukt att känna detta när jag planerat i över ett år och gjort planer med uppfödaren osv. Har aldrig haft valp förut, bara omplaceringar, och detta är bra mycket jobbigare. Kan knappt sova, äta eller dricka pga stressen och ångesten över situationen. Usch... Helt oförberedd på denna reaktion. Känns fruktansvärt
Det är precis som med en bebis. Man förväntas vara jättelycklig, men är bara trött, känner sig låst och otillräcklig. Försök få avlastning om det går, vila så mycket du kan, och se fram emot när han blir större. Alla bondar inte direkt, jag tyckte själv att valptiden var pest, man får tycka så, det kommer att bli bra ändå.Fick hem vår lille kille i söndags. Tyvärr känns det inte alls som jag föreställt mig. Är bara jobbigt och inte alls roligt. Så sjukt att känna detta när jag planerat i över ett år och gjort planer med uppfödaren osv. Har aldrig haft valp förut, bara omplaceringar, och detta är bra mycket jobbigare. Kan knappt sova, äta eller dricka pga stressen och ångesten över situationen. Usch... Helt oförberedd på denna reaktion. Känns fruktansvärt
Sömnbristen är väl värst... Inte så mycket pga att han ska ut utan för att jag vantrivs så. Ligger i stress och magont. Sovit kanske 3 timmar per natt nu. Är bara så trött, och ingenting är roligt. Blir irriterad när han bits och orkar knappt leka med honom. Känner att jag börjar bli en dålig matte till honom, för han är en helt normal och härlig valp, men jag känner ingen glädje i det... Är helt överrumplad över mina känslor, jag som investerat så mycket tid i planering och som längtat ihjäl mig efter en ny hund så länge... Och uppfödaren har så stort hopp om mig, hon sa att det kändes så bra att han kom till just mig, och vi skulle träna tillsammans osv. Visst kan valptiden kännas jävlig, men ska det kännas såhär jobbigt? Är helt lost just nu.Du är inte ensam om att känna såhär. Den första tiden kan vara VÄLDIGT påfrestande... men det blir bättre!!! Vad är det framförallt som är jobbigt? Bitandet? Brist på sömn?
Sömnbristen är väl värst... Inte så mycket pga att han ska ut utan för att jag vantrivs så. Ligger i stress och magont. Sovit kanske 3 timmar per natt nu. Är bara så trött, och ingenting är roligt. Blir irriterad när han bits och orkar knappt leka med honom. Känner att jag börjar bli en dålig matte till honom, för han är en helt normal och härlig valp, men jag känner ingen glädje i det... Är helt överrumplad över mina känslor, jag som investerat så mycket tid i planering och som längtat ihjäl mig efter en ny hund så länge... Och uppfödaren har så stort hopp om mig, hon sa att det kändes så bra att han kom till just mig, och vi skulle träna tillsammans osv. Visst kan valptiden kännas jävlig, men ska det kännas såhär jobbigt? Är helt lost just nu.
Sömnbristen är väl värst... Inte så mycket pga att han ska ut utan för att jag vantrivs så. Ligger i stress och magont. Sovit kanske 3 timmar per natt nu. Är bara så trött, och ingenting är roligt. Blir irriterad när han bits och orkar knappt leka med honom. Känner att jag börjar bli en dålig matte till honom, för han är en helt normal och härlig valp, men jag känner ingen glädje i det... Är helt överrumplad över mina känslor, jag som investerat så mycket tid i planering och som längtat ihjäl mig efter en ny hund så länge... Och uppfödaren har så stort hopp om mig, hon sa att det kändes så bra att han kom till just mig, och vi skulle träna tillsammans osv. Visst kan valptiden kännas jävlig, men ska det kännas såhär jobbigt? Är helt lost just nu.
Jag visste att det skulle bli påfrestande, men hade ingen aning om att det skulle påverka mig så mycket. Och jag var nog inte helt införstådd med hur mycket jobb det faktiskt är. Självklart kommer inte lek eller bitande som en överraskning, det enda överraskande med denna situation är hur jag reagerat. Kanske är jag inte gjord för att ha hand om en valp, eller kanske är det inte rätt valp för mig. Har haft både ung- och vuxna hundar innan, det har varit kämpigt på ett sätt men det var ändå roligt. Jag känner inte den glädjen här helt enkelt, och ingen är ledsnare över det än jag. Min sambo jobbar ju om dagarna och dealen var att jag skulle ha huvudansvaret över hunden då det var jag som ville ha den, så det blir inte mycket till avlastning och jag måste ändå respektera det då vi kom överrens om att det var så vi skulle ha det. Nu i efterhand önskar jag att jag hade hört mer om hur slitigt det faktiskt är med valp, det känns som att jag tagit mig vatten över huvudet.Men hur hade du tänkt dig att det skulle ha varit? Valptiden är verkligen ingen dans på rosor, det är en jobbig tid som stjäl mycket energi, speciellt om man inte haft valp förut. Har du ingen i din närhet som kan hjälpa till? Att en valp bits och vill leka kan väl inte ha kommit som en överraskning. Finns det något annat stressande i ditt liv just nu som tar energi och som gör detta med valpen mycket jobbigare än det borde vara?
Jag visste att det skulle bli påfrestande, men hade ingen aning om att det skulle påverka mig så mycket. Och jag var nog inte helt införstådd med hur mycket jobb det faktiskt är. Självklart kommer inte lek eller bitande som en överraskning, det enda överraskande med denna situation är hur jag reagerat. Kanske är jag inte gjord för att ha hand om en valp, eller kanske är det inte rätt valp för mig. Har haft både ung- och vuxna hundar innan, det har varit kämpigt på ett sätt men det var ändå roligt. Jag känner inte den glädjen här helt enkelt, och ingen är ledsnare över det än jag. Min sambo jobbar ju om dagarna och dealen var att jag skulle ha huvudansvaret över hunden då det var jag som ville ha den, så det blir inte mycket till avlastning och jag måste ändå respektera det då vi kom överrens om att det var så vi skulle ha det. Nu i efterhand önskar jag att jag hade hört mer om hur slitigt det faktiskt är med valp, det känns som att jag tagit mig vatten över huvudet.
Jag visste att det skulle bli påfrestande, men hade ingen aning om att det skulle påverka mig så mycket. Och jag var nog inte helt införstådd med hur mycket jobb det faktiskt är. Självklart kommer inte lek eller bitande som en överraskning, det enda överraskande med denna situation är hur jag reagerat. Kanske är jag inte gjord för att ha hand om en valp, eller kanske är det inte rätt valp för mig. Har haft både ung- och vuxna hundar innan, det har varit kämpigt på ett sätt men det var ändå roligt. Jag känner inte den glädjen här helt enkelt, och ingen är ledsnare över det än jag. Min sambo jobbar ju om dagarna och dealen var att jag skulle ha huvudansvaret över hunden då det var jag som ville ha den, så det blir inte mycket till avlastning och jag måste ändå respektera det då vi kom överrens om att det var så vi skulle ha det. Nu i efterhand önskar jag att jag hade hört mer om hur slitigt det faktiskt är med valp, det känns som att jag tagit mig vatten över huvudet.
Ja, jag är också en sådan som verkligen behöver sömn, så det är nog det allra värsta. Och jag VET ju att denna period går över, detta blev bara en sån himla käftsmäll för mig. Här har jag gått och längtat ihjäl mig efter en ny hund, räknat månader, veckor och dagar. Och så är jag bara trött, ledsen och irriterad istället för lycklig. Mycket som snurrar nuNu har jag ingen valp så har väl svårt att säga exakt.. Däremot planerar jag att skaffa en så detta blir en bra insikt för min del
Men jag tror sömnbristen kan spela ännu mer roll än vad du kanske tror. För mig personligen så påverkar iaf sömnen ALLT. Om jag inte sover bra under en period så blir det mesta piss, och det kan vara extremt svårt att glädja sig över saker man vet annars skulle vara roligt och givande. Saker som inte berör mig överhuvudtaget när jag är utvilad irriterar och gör mig förbannad, stressad. Det är inte bara så att sömnbrist gör en trött och sömnig, verkligen inte för många av oss iaf.
Du verkar ju nite ens kunna säga vad som egentligen irriterar dig specifikt, och det tycker jag låter helt i linje med att sömnbristen orsakar en jäkla massa av vad du känner. Alla små orosmoment som annars hade flygit ur din skalle direkt blir istället stora grejer pga övertröttheten.
Jag tror du skulle uppleva en massiv skillnad i hur du känner för situationen om du bara fick till sömnen. Nu kanske det är svårt om du måste upp på natten, men tills du kan sova hela nätterna och valpen klarar det så skulle jag rekommendera att strunta i när du sover, och istället bara fokusera på att få så mycket sömn som möjligt. Dvs gå och lägg dig närhelst du får möjlighet om dagen, ta tupplurar så fort och länge det går. Prioritera bort allt annat du kan för mer sömn i första hand och försök skjut upp funderingar kring hur valpen passar dig eller du passar den, så långt det nu går.