Valp 2015 - del 3

Alltså, Otis :love:
Vi hade en så himla mysig stund i morse, han börjar bli en riktig kelgris :D Från att knappt ha velat att man ska ta i honom, så kommer han på morgnarna nu och riktigt kryper intill :heart

Idag ska vi träna lite apportering med fågel (:nailbiting:) och så tänkte jag lägga lite spår som får ligga till i morgon.

Vi tänkte också spåra under helgen med Chess :) Är väl min tur att vara spårläggare och maken går med henne :D

Kul! Kör ni bara personspår? :)

Vi har kört både person- och blodspår men Chess tycker helt klart det är mest intressant medpersonspår så det är väl det som är hennes grej :) Så nu blir det mest personspår. Har ju tänkt börja träna bruks så då passar det ju bra att hon gillar det mest.

Vi har kört både person- och blodspår men Chess tycker helt klart det är mest intressant medpersonspår så det är väl det som är hennes grej :) Så nu blir det mest personspår. Har ju tänkt börja träna bruks så då passar det ju bra att hon gillar det mest.

Då passar det ju perfekt :D
Vi har bara kört viltspår faktiskt, men det beror nog mest på gammal vana :p

Då passar det ju perfekt :D
Vi har bara kört viltspår faktiskt, men det beror nog mest på gammal vana :p

Jag hade tänkt göra anlagsprov med Chess i år men så som hon spårat när vi lagt blodspår åt henne sista gångerna så har jag lagt ner den tanken :rofl: Hon är just nu bäst på personspår.

Never mind, såg i uppdateringstråden :D

Kan ju slänga in videon på fegisen här med. :laugh:

B3Dnqke.jpg

Haha :D Blir hon slarvig?

Ja något i den stilen :D
Hon hittar alltid klöven men det är inte alltid efter själva spåret utan det kan bli bakvägen osv....:angel: Har provat olika svåra, lätta spår för att se om hon bara slarvar för att det är lätt men det verkar nästan som att hon inte har intresset för blodet. Men jag vet inte. Vi får prova igen så får vi se :)

Ja något i den stilen :D
Hon hittar alltid klöven men det är inte alltid efter själva spåret utan det kan bli bakvägen osv....:angel: Har provat olika svåra, lätta spår för att se om hon bara slarvar för att det är lätt men det verkar nästan som att hon inte har intresset för blodet. Men jag vet inte. Vi får prova igen så får vi se :)

Hon kanske spårar mer på spårläggaren än på blodet :) Det tror jag iofs de flesta gör, men eftersom jag inte spårat några personspår med min yngsta t ex så kopplar han inte ihop enbart persondoft med spår. Persondoft + klöv eller persondoft + klöv + blod vet han ju vad det innebär dock :D

Hon kanske spårar mer på spårläggaren än på blodet :) Det tror jag iofs de flesta gör, men eftersom jag inte spårat några personspår med min yngsta t ex så kopplar han inte ihop enbart persondoft med spår. Persondoft + klöv eller persondoft + klöv + blod vet han ju vad det innebär dock :D

Ja jag tror det är något sånt hon pysslar med :p

Det är väl kopplingen blod+person+klöv som hon inte fattar så blodet skiter hon liksom i :D Men hon har ju varit duktig även på det men senaste månaderna har inte blodspår varit någon idé.

Ja jag tror det är något sånt hon pysslar med :p

Det är väl kopplingen blod+person+klöv som hon inte fattar så blodet skiter hon liksom i :D Men hon har ju varit duktig även på det men senaste månaderna har inte blodspår varit någon idé.

Äsch, det är ju ingen mening med att nöta på med det heller om det ändå är brukset som är huvudfokus liksom :)

Vi testade lite agility på klubben igår. Disa måste ha gått på något uppåt-tjack, för hon var fullständigt speedad. Vi hade grymt kul, både hon och jag!
Så nu har vi anmält oss till agility-träning som börjar i augusti. Dessutom börjar spårträningen också i augusti. Så det blir en intensiv höst!
Blir det för splittrat, tror ni, att köra både agility och spår samtidigt med en unghund?

Vi testade lite agility på klubben igår. Disa måste ha gått på något uppåt-tjack, för hon var fullständigt speedad. Vi hade grymt kul, både hon och jag!
Så nu har vi anmält oss till agility-träning som börjar i augusti. Dessutom börjar spårträningen också i augusti. Så det blir en intensiv höst!
Blir det för splittrat, tror ni, att köra både agility och spår samtidigt med en unghund?

Nej, det tror jag inte att det blir :) Kul!

Det tror jag inte, jag tänker att agility och spår kompletterar varandra jättebra. Hunden får jobba med kroppen, med hjärnan och med nosen. Jag kör också lite av båda, även om jag bara gått "prova på"-spår än så länge :)

Idag är en sådan dag då jag bara måste få skryta lite om min fina hund :D :love:
Först var vi hos veterinären för igår morse var Tage svullen kring ögat, det kom "gojs" och det var rött i ögat. Jag bad även veterinären kolla Tages öron för jag tycker han har haft mycket smuts i dem. Svullnaden hade gått ner under natten till idag och han har inte varit berörd av ögat alls, så egentligen kändes det lite onödigt att åka in men kändes ändå bättre att få det kollat under helgen. Veterinären sa iaf att det bara var att fortsätta torka rent det och sen skulle det bli bra, och öronen var det inget konstigt med heller. När veterinären frågade hur gammal Tage var verkade han lite förvånad efter att jag sa att han var 1 år. Veterinären tyckte att Tage var så himla snäll och trevlig som lät vet. kolla i ögonen och öronen utan att göra något. Så det var ett snabbt och positivt veterinärbesök (skönt efter alla turer med gammelhunden under maj....), det blev ännu mer positivt när vet. sa att jag inte behövde betala ;)

Efter vet.besöket hämtade jag upp sambon vid tåget och så åkte vi ut i skogen med hundarna. Parkerade på ett, för oss, nytt ställe. Jag gick först två spår åt hundarna (väldigt enkla, rakt fram, med leksak i slutet, då båda hundarna är nybörjare) och sen gick vi en runda i skogen medans spåren "låg till sig". Hundarna körde sedan respektive spår och sen fick Tage några extraspår, dvs jag la ut leksaken på lite olika ställen och så fick han leta direkt utan liggtid. Han tycker verkligen att spårning är superkul och det är kul att se att han börjar fatta grejen. Han blir väldigt taggad innan jag släpper honom och när jag säger ordet Sök! så skjuter han verkligen iväg :D Jag har inga tävlingsplaner utan tycker bara det är roligt att ha hittat ett sådant enkelt sätt att stimulera hundarna på :)

Liten film på sista spåret, ett sådant utan liggtid så nosen är inte direkt i backen ;)

Santos knöl är "tom" på vätska sedan en tid tillbaka men där är något hårt undertill (vet. misstänkte broskbit) så imorgon ska vi in igen och jag hoppas på röntgen så vi kan få veta vad det är. Han har ju utställningskarriär och då kan man inte ha knölar, så även om han inte verkar ha ont av den får vi göra något åt den ändå. Har heller inte använt sele på honom under "knöl-tiden" och det vill jag helst att yrvädret ska ha.

Idag fyller Ebrah år! :banana:
Tänk att hon var såhär liten (eller ja, faktiskt ännu lite mindre) första gången jag träffade henne:
11800258_527556404059411_1516957027171989182_n.jpg

26 dagar gammal:
Ebrah_1man_1.jpg

Och nu är hon 62cm hög och väger 20,4kg :D
13512021_666707370144313_1996617158202562960_n.jpg

Min underbara, alltid superglada och tokiga lilla saluki som på något vis lyckas vara mer fantastisk än väntat trots att jag hade skyhöga förhoppningar på hela den här kullen. Sådan jäkla lyx att få dela livet med en Ebrah, även om hon ibland är lite jobbig när hon ska attackpussas i ren glädje av att vi ska göra något så underbart som att gå en rastningsrunda... :p

11988660_547787348702983_889324363225142510_n.jpg

11960041_545329585615426_5339537943095458501_n.jpg

11947593_547207038761014_7986711279465931764_n.jpg

10399824_585662491582135_3301196662248221643_n.jpg

12507431_591875070960877_6595495236730676396_n.jpg

12670724_624217337726650_5211094622477007525_n.jpg

12963473_633319036816480_4211660301757195291_n.jpg

13267792_648798871935163_5094017446743570039_n.jpg

13344674_653697478111969_2914248648482785458_n.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 216
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
928
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka