Valp 2015 - del 3

Igår hämtade vi hem en hundkoja åt Chess :D Ska bygga en rejäl hundgård åt henne under min semester så hon kan vara ute när vi jobbar/är borta några timmar och inte alltid behöver vara inne :) Bara hoppas att hon gillar att vara där ;)

Hur resonerar ni kring simning?
Jag simmar gärna Bettan 2-3 ggr i veckan kanske 15-30 min per gång. Det är apportering i vatten så det är lite paus mellan skicken. Är det för mycket? Hon är snart nio månader och har ganska bra grundkondition. Framför allt bli hon skönt trött av det vilket hon knappt bli av en timmes promenad.

Hur resonerar ni kring simning?
Jag simmar gärna Bettan 2-3 ggr i veckan kanske 15-30 min per gång. Det är apportering i vatten så det är lite paus mellan skicken. Är det för mycket? Hon är snart nio månader och har ganska bra grundkondition. Framför allt bli hon skönt trött av det vilket hon knappt bli av en timmes promenad.
Jag hade inte funderat så mycket på det.
Däremot hade jag utvecklat sopsorteringen om hon gillar det och kört på land också, det blir de också trötta av.

Trollunge. :love:

1_by_tontorollostorm-da8ysd3.jpg

4_by_tontorollostorm-da8ysg5.jpg

2_by_tontorollostorm-da8ysjs.jpg

Haha:D:D

Apporteringen:p

På land går hon så himla lätt upp i stress, kan kasta det jag för dagen kastar hundra gånger och hon kan alltid en gång till (på ren vilja), finns inget stopp. I vatten orkar hon inte till slut och håller sig mycket lugnare.

Brukar köra mer hjärngympa de dagar vi inte simmar eller tränar rally/agility och det funkar bra också.

Idag tog vi en längre cykeltur än vanligt. 3 km till en gård med massor av djur, även en stor lös tik av nån sorts bulldogsras. Fullt lek och sen galopperade vi hemåt. Nöjd Ozzy som äntligen kände sig lugn i kroppen. Väldigt nöjd Ozzy fick rester från vår mat.

På land går hon så himla lätt upp i stress, kan kasta det jag för dagen kastar hundra gånger och hon kan alltid en gång till (på ren vilja), finns inget stopp. I vatten orkar hon inte till slut och håller sig mycket lugnare.

Brukar köra mer hjärngympa de dagar vi inte simmar eller tränar rally/agility och det funkar bra också.
Sluta kasta då, lägg ut grejerna i en avvallad ruta och låt henne leta istället, så slipper du nog en del stress. Och träna stadga, kasta och beröm när hon sitter kvar, du går och hämtar.

Sluta kasta då, lägg ut grejerna i en avvallad ruta och låt henne leta istället, så slipper du nog en del stress. Och träna stadga, kasta och beröm när hon sitter kvar, du går och hämtar.

Åh låter bli apportering på land istället :D Hon får inte hämta innan varsågod :) Kastar pinnar med min doft i blåbärsriset och det går bra för att hon måste tänka. Kanske var det du menade, vet inte vad avvallad är :o

Åh låter bli apportering på land istället :D Hon får inte hämta innan varsågod :) Kastar pinnar med min doft i blåbärsriset och det går bra för att hon måste tänka. Kanske var det du menade, vet inte vad avvallad är :o

När du vallar en ruta innebär det att du själv går omkring i hela den uttänkta rutan, noga. På så vis luktar marken och skogen också människa. Betydligt större utmaning. :)

När du vallar en ruta innebär det att du själv går omkring i hela den uttänkta rutan, noga. På så vis luktar marken och skogen också människa. Betydligt större utmaning. :)

Aha okej :) där är vi nog inte än, hon har nog med att leta när jag skickar ut pinnen som den är med min doft. Lägger inte ut den utan kastar så hon kan inte spåra vart jag gått.

Börjar undra om Ebrah faktiskt tänker bli vuxen :p Hon har ju alltid varit sådan som behöver ut hyfsat ofta för att kissa, å andra sidan behöver de flesta hundar ut ofta jämfört med vad Aysu tycker att hon behöver...

Nu däremot, nu var vi på långpromenad och kom in vid ca kl 13. Sedan dess har hon inte varit ute, däremot ätit både sen lunch och rejäl middag. Hon sover nu. I normala fall hade hon velat bli rastad innan kvällsmaten, men nej, hon sover. Fattar ingenting men det är väldigt skönt :D Ska gå ut med dem så snart de vaknar men hoppas på att hinna dricka ännu en kopp te innan dess.

Tror Chess börjar bli vuxen också, eller närmar sig lite i alla fall :D Igår på kvällspromenaden gick vi förbi några som grejade vid sitt hus. En person kom runt hörnet på huset och då morrade hon till med hög svansföring och jag sa bara "nej" till henne och var det bra med det! Hon visade ingen mer osäkerhet och sa ingenting mer utan viftade i svansen och hade velat hälsa på personen :)

Min valp född 2015 är mitt lilla sorgebarn. Älskad, gosig och alldeles underbar - när jag är med henne själv. Som den vekaste i kullen utvecklades hon till en ängslig tonåring, som tyvärr triggas till det sämre av sin mor. Mamma-hund är ingen ängslig hund, men väl en ganska så verbal hund och varje skall, bjäff eller så bara ett litet fnys när vi är ute gör att ynglingen går i taket och går in i försvar direkt och letar anledning. Det började bli så pass att hon började stressa så fort vi kom utanför grinden. Ensam ute med mig är hon en underbar hund, om än lite känslig - men mitt liv fungerar inte med att dela upp alla promenader varje dag, hela tiden. Jag behöver ha en fungerande flock. Hon är dessutom en hund som är galet försiktig med folk och mina barnbarn gör henne smått nojjig och risk för vaktnyp finns.

Gosigare och mer kramig hund (ja hon älskar att kramas) så har min Cookie nu åkt iväg till en underbar vän till mig, där hon ska få vara i några månader för att stärka sitt självförtroende utan att bli störd av mamma-hund och av min omgivning som består av brötiga hundar runt varje knut och ännu mer brötiga ungar som far runt precis överallt i området. Nu är hon ute på landet i skogen tillsammans med sin morbror (som är en hund med enormt självförtroende) och röjer runt med honom. Matte i huset har smått börjat träna henne lite och kommer fortsätta i lydnad och annat som stärker Cookies självförtroende. Bara att vara i en familj med fler än en person är tufft för damen, men det går bättre och bättre och hon sover nu i sängen hos dom :love: och har en glad svans. Innerst inne hoppas jag hon snärjer dom så pass att hon blir kvar där, men vi får se - hon ska vara där några månader först och se hur hon utvecklas :)

Min valp född 2015 är mitt lilla sorgebarn. Älskad, gosig och alldeles underbar - när jag är med henne själv. Som den vekaste i kullen utvecklades hon till en ängslig tonåring, som tyvärr triggas till det sämre av sin mor. Mamma-hund är ingen ängslig hund, men väl en ganska så verbal hund och varje skall, bjäff eller så bara ett litet fnys när vi är ute gör att ynglingen går i taket och går in i försvar direkt och letar anledning. Det började bli så pass att hon började stressa så fort vi kom utanför grinden. Ensam ute med mig är hon en underbar hund, om än lite känslig - men mitt liv fungerar inte med att dela upp alla promenader varje dag, hela tiden. Jag behöver ha en fungerande flock. Hon är dessutom en hund som är galet försiktig med folk och mina barnbarn gör henne smått nojjig och risk för vaktnyp finns.

Gosigare och mer kramig hund (ja hon älskar att kramas) så har min Cookie nu åkt iväg till en underbar vän till mig, där hon ska få vara i några månader för att stärka sitt självförtroende utan att bli störd av mamma-hund och av min omgivning som består av brötiga hundar runt varje knut och ännu mer brötiga ungar som far runt precis överallt i området. Nu är hon ute på landet i skogen tillsammans med sin morbror (som är en hund med enormt självförtroende) och röjer runt med honom. Matte i huset har smått börjat träna henne lite och kommer fortsätta i lydnad och annat som stärker Cookies självförtroende. Bara att vara i en familj med fler än en person är tufft för damen, men det går bättre och bättre och hon sover nu i sängen hos dom :love: och har en glad svans. Innerst inne hoppas jag hon snärjer dom så pass att hon blir kvar där, men vi får se - hon ska vara där några månader först och se hur hon utvecklas :)

Så svårt när man inser att någon i flocken inte funkar! Det var nog ett gott beslut att lämna bort henne ett tag. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
926
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka