Valp 2015 - del 3

Insåg nyss att Ammo strax fyller 1. Hur noga är det med 1 års sprutan? Dvs kan han få den någon vecka efter eller så?
Han var 13v när han fick förra om det har någon betydelse.

Insåg nyss att Ammo strax fyller 1. Hur noga är det med 1 års sprutan? Dvs kan han få den någon vecka efter eller så?
Han var 13v när han fick förra om det har någon betydelse.
Så länge han inte ska tävla så är det lugnt, innan nästa tävling måste han ha fått 1årsvaccin. Aysu fick sin 1årsspruta ungefär en månad innan hon skulle fylla 3år :meh: (Om jag inte tänker fel)

Idag har Ozzy varit helt fläng. Eller ja, han har varit som ett plåster på mig på ett sätt han inte brukar. Vi har varit ute mycket både på nya platser och hemma. Han åt maten bra i morse (bara en gång om dan nu så nu äter han allt) och verkar må bra, men han är så "klängig". Väldigt mystiskt, han brukar inte komma och vilja bli klappad av mig på kvällarna, han vet att jag gärna gosar men då sitter jag på golvet med honom, men nu har han varit med sin kalla nos och krävt gos hos mig istället för hos sambon som han brukar.

Hullet börjar bli bättre, nästan så det är så att jag funderar på om det inte är aningens mycket mat han får i sig nu, fast jag motionerar hellre mer än drar ner maten.

Jag är helt övertygad om att min valp kommer börja löpa snart. Hon har ju varit först med allt annat så varför inte detta också. :cautious:

Precis hemkommen efter en skogsrunda med svärmor på över 1h, Santo kommer som ett skott när man säger "hejdå" :D

Innan avfärd
IMG_20160322_181521_zpsp5a3sphe.jpg

Akilles blev 7 månader i lördags, och lillkillen är nu uppe i 40 kg! I februari bröt han tredje tån på hö. framtass och fick stödskena. Tyvärr sattes skenan helt galet och han fick ett skavsår som blev infekterat och tillslut var halva frambenet bara ett stort varande sår, så det blev en antibiotikakur på det. Nu har det gått 8 veckor, stödskenan är borta och han ska röntgas på torsdag för att se om det läkt ihop bra.

Akilles är i övrigt en otroligt snäll tjockskalle. :love: Enda problemet vi har är hans separationsångest, vi hann träna bort bra mycket innan skadan men är nu tillbaka från början. Vilket är ganska förståeligt eftersom en skadad valp inte vill lämnas ensam, även om det endast är 10 min. Hans separationsångest yttrar sig i att han kissar och bajsar inne så fort han blir lämnad ensam i mer än 10 minuter. Vi fick rådet om lugnande fermoner, så nu har vi en Adaptil sitter i ena vägguttaget där han vistas mest, och fortsätter med ensamhetsträningen. Det blir sakta men säkert bättre, men inte det roligaste man kan hålla på med.

Min valp har verkligen börjat gilla det här med sovmorgon och i äkta salukistil vill hon helst spendera sin sovmorgon i sängen, på mig. Galet mysigt, men alltså, jag skulle egentligen vara i tvättstugan nu och det är jag verkligen inte... :angel:

Lasse haltar. :(

Han haltade några få steg igår efter vila, men det försvann i princip direkt så jag tänkte att han kanske bara legat konstigt. Idag tog vi en ordentlig långpromenad, runt 6 km, eftersom vi inte hunnit med det på ett par veckor. Nu haltar han mer tydligt, men återigen försvinner det ganska fort. Han har legat och sovit ett par timmar och det syns när han vankar omkring och ska lägga sig på ett nytt ställe. Jag tror att det är ett framben.

Jag är hypokondriker (även när det gäller djuren) så nu har jag panik och förbannar mig själv över att vi gick så långt. Vad ska jag göra? Vila under helgen och ringa veterinär på måndag?

För det första - andas!

Koppelpromenad 3-4 dagar, så ska du se att det går över. Du kan också ge glukosamin i förebyggande syfte. En Cardigan växer lååååångsamt, vilket man får ha i åtanke om man sätter lite fysisk press på en unghund.

Hör också av dig till uppfödaren, hon har säkert goda råd att ge.

Om man snabbt vänder sig till veterinär, så ska man ha i åtanke att många är lite för duktiga på att diagnosticera Corgis med short ulna, eftersom de har ett kortare ulna-ben. Då är det operation som gäller. I så fall ska du vända dig till en veterinär som har kunskap om rasen för en second opinion.

Hehe.. får tillbaks en lagom summa på skatten så jag sa direkt till sambon att det blir en till valp! :D

Men näe.. det får nog vänta tills nästa år iaf. :cautious:

För det första - andas!

Koppelpromenad 3-4 dagar, så ska du se att det går över. Du kan också ge glukosamin i förebyggande syfte. En Cardigan växer lååååångsamt, vilket man får ha i åtanke om man sätter lite fysisk press på en unghund.

Hör också av dig till uppfödaren, hon har säkert goda råd att ge.

Om man snabbt vänder sig till veterinär, så ska man ha i åtanke att många är lite för duktiga på att diagnosticera Corgis med short ulna, eftersom de har ett kortare ulna-ben. Då är det operation som gäller. I så fall ska du vända dig till en veterinär som har kunskap om rasen för en second opinion.

Ingen hälta alls de senaste dagarna, så jag känner mig lugn. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 222
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka