Valp 2015 - del 3

Efter att ha varit in och ut från sjukhus igen och därmed sjukskriven ett tag, vet inte ens hur länge det blir... så åkte jag och sambon och släppte hundarna i en kohage så att de fick springa av sig. (Hagen används enbart på sommaren så vi får släppa hundarna där.)

12 grader och sol ibland. Hundarna tyckte att det var en bra idé att bada och jag hade inte hjärta att hindra dom. Tur att vi hade BoT täcken till dom i bilen att slänga på efteråt.

12_by_tontorollostorm-d9vs7ia.jpg

11_by_tontorollostorm-d9vs7vl.jpg

10_by_tontorollostorm-d9vs8b6.jpg

9_by_tontorollostorm-d9vs8i8.jpg

6_by_tontorollostorm-d9vs8o5.jpg

4_by_tontorollostorm-d9vs91t.jpg

3_by_tontorollostorm-d9vs9c2.jpg

Han är bara päls. :o
2_by_tontorollostorm-d9vs9ja.jpg

1_by_tontorollostorm-d9vs9qo.jpg

Eftersom Fridolf har tratt och sår får Ale rycka in som arbetsmyra nr 1 på gården, mitt den mest hektiska fårskötseltiden utöver lamningen. Idag har hon fått hålla gruppen när alla fick bolusar. Ett tungt jobb att vara hund och hålla gruppen packad då, eftersom jag stökar omkring och tar ett djur i taget, och alla pressar mot Ales osynliga trycklinje. Hon är som en vägg där hon ligger, den lilla lilla hunden!
535137_10153605115328666_926391231535687202_n.jpg

Duktiga lilla tjejen. :love: Vilket fokus.

*googlar bolusar*

Haha, ja, hon har stenkoll på de fyra damerna som står och pressar mot henne. De fyra som står närmast henne väger tillsammans nästan 500 kg, så om inte hennes stora ego tog sån plats skulle hon bli platt! :D

Bolus är en tablett man lägger i vommen som förser tackan med viktiga spårämnen under 6 månader. Ungefär som ett sånt där foderblock man lägger i akvariet. Det är ett sätt att försäkra mig om att de inte drabbas av någon mineralbrist, ffa selen är svårt att få i dem i tillräcklig dos via vanliga mineralbaljan.

Ett jäkla pill att få i dem, men skönt att veta att de får vad de behöver inför lamningen om 6-8 veckor!

Fysjutton vad Milou har varit jobbig ikväll. Vandrat fram och tillbaka och gnällt lite lätt, mest vi ytterdörren. När vi väl kommer ut vill han bara leka och lukta på marken/i luften. Pigg, glad, äter, tuggar tjurmuskel men verkar inte riktigt kunna slappna av.

Kan det redan bero på löptik? Vet att de finns en som är i höglöp i huset just nu. Kanske kan bero på att de smällt av ett par raketer eller liknande, då han är rädd för dem. Nu har han iallafall äntligen lagt sig ner... Hoppas han fortsätter va lugn:p

Fysjutton vad Milou har varit jobbig ikväll. Vandrat fram och tillbaka och gnällt lite lätt, mest vi ytterdörren. När vi väl kommer ut vill han bara leka och lukta på marken/i luften. Pigg, glad, äter, tuggar tjurmuskel men verkar inte riktigt kunna slappna av.

Kan det redan bero på löptik? Vet att de finns en som är i höglöp i huset just nu. Kanske kan bero på att de smällt av ett par raketer eller liknande, då han är rädd för dem. Nu har han iallafall äntligen lagt sig ner... Hoppas han fortsätter va lugn:p

Rollo var sådär en kväll. Visade sig att grannens tik höglöpte! Blir en kemisk spruta om han tänker bete sig så mer än någon kväll. Han ville inte heller äta så det var väl största problemet.

Rollo var sådär en kväll. Visade sig att grannens tik höglöpte! Blir en kemisk spruta om han tänker bete sig så mer än någon kväll. Han ville inte heller äta så det var väl största problemet.

Känns så tidigt, han är ju bara 6 månader. Men ja, det kanske kan bero på tiken då. Dock träffades dom för ett par dagar sedan och han reagerade ingenting då :p Minns att han hade en sån här kväll för ett tag sedan också, men de va bara en kväll. Hoppas de är glömt till imorgon!

Känns så tidigt, han är ju bara 6 månader. Men ja, det kanske kan bero på tiken då. Dock träffades dom för ett par dagar sedan och han reagerade ingenting då :p Minns att han hade en sån här kväll för ett tag sedan också, men de va bara en kväll. Hoppas de är glömt till imorgon!

Tonto kunde känna av löptikar när han var 5 månader :nailbiting: Men det enda han gör är att han kan klappra tänder om han råkar nosa på en löptiks kissfläck ute, men annars ingenting. Han nosar knappt när vi är ute.

Duktiga Olle. Vi fortsätter med vårt tragglande i rally, ikväll gick vi fortsättningsbana och det gick riktigt fint! Han går klart bättre lös, det betyder alltså att jag måste lära mig hantera koppel.

Han måste klippas imorgon, det växer som ogräs...

Tonto kunde känna av löptikar när han var 5 månader :nailbiting: Men det enda han gör är att han kan klappra tänder om han råkar nosa på en löptiks kissfläck ute, men annars ingenting. Han nosar knappt när vi är ute.

Då kanske de trots allt är det! Milou har alltid varit en hund med nosen i backen ute, så där har jag inte märkt någon större förändring. Dock märks de ju när han vill gå ut (står vid dörren och gnäller) och väl ute vill han bara lukta mark/luft.

Efter att ha varit in och ut från sjukhus igen och därmed sjukskriven ett tag, vet inte ens hur länge det blir... så åkte jag och sambon och släppte hundarna i en kohage så att de fick springa av sig. (Hagen används enbart på sommaren så vi får släppa hundarna där.)

12 grader och sol ibland. Hundarna tyckte att det var en bra idé att bada och jag hade inte hjärta att hindra dom. Tur att vi hade BoT täcken till dom i bilen att slänga på efteråt.

12_by_tontorollostorm-d9vs7ia.jpg

11_by_tontorollostorm-d9vs7vl.jpg

10_by_tontorollostorm-d9vs8b6.jpg

9_by_tontorollostorm-d9vs8i8.jpg

6_by_tontorollostorm-d9vs8o5.jpg

4_by_tontorollostorm-d9vs91t.jpg

3_by_tontorollostorm-d9vs9c2.jpg

Han är bara päls. :o
2_by_tontorollostorm-d9vs9ja.jpg

1_by_tontorollostorm-d9vs9qo.jpg
Vilka fantastiskt fina bilder. Det lyser glädje om dom hundarna!

I lördags märkte jag att Santo var röd i ena ögat, i inre ögonvrån i "hinnan" där. Försökt se så han inte har något i ögat men ser inget.. Hur länge kan man avvakta innan ögat kan ta skada ifall där är något?? Har varken blivit bättre eller sämre sen i lördags, han är kladdig i det med, gult äckligt gojs..

I lördags märkte jag att Santo var röd i ena ögat, i inre ögonvrån i "hinnan" där. Försökt se så han inte har något i ögat men ser inget.. Hur länge kan man avvakta innan ögat kan ta skada ifall där är något?? Har varken blivit bättre eller sämre sen i lördags, han är kladdig i det med, gult äckligt gojs..
Gult varigt klet tyder på infektion = behövs troligtvis antibiotikasalva.

Pratat med sambons monster som jobbar på vet. klinik, de hade fullt idag men hon skulle rådfråga en vet. och återkomma.. Köpt koksaltlösning och kompress att tvätta med sålänge!
Inte kompress i ögat!

Gör en koksaltlösning och sug upp i en ren(!) spruta. Skölj ögat försiktigt.

Det är inte jättekonstigt att hon sätter enorma muskler, med tanke på att hon jobbar i den här formen hela sina träningspass. Rätt extrem ansträngning eftersom vi håller på upp till en timme åt gången! :o

10441299_10153608224718666_8296477380073262411_n.jpg

Inte är det konstigt att det blir tåskador på vallhundarna, heller...
12243085_10153608226393666_9202391448496595208_n.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 221
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka