Valp 2015 - del 3

Milou har varit så jobbig ikväll haha, går runt och gnäller hela tiden trots aktivering/promenader. Står vid dörren gång på gång och gnäller, precis som han alltid gör när han behöver ut och kissa/bajsa. Problemet är bara att vi varit ute 3 gånger på en timme och han har gjort bägge :banghead: Några funderingar? Inte dålig i magen eller liknande och är precis som vanligt annars!
Du har inget litet tuggben eller så som han kan få för att lägga fokus på något annat? :)

Det är nog en sådan dag bara.. Ebrah är likadan :banghead: Hon har sprungit som en tok på långpromenad, blivit ordentligt rastad, har ätit så mycket som hon velat... Men nej, hon är inte lugn ikväll. Fattar inte heller varför. Kanske hon är hungrig igen, men det borde hon inte vara.
Du har inget litet tuggben eller så som han kan få för att lägga fokus på något annat? :)

Vi gick och la oss ganska snabbt efter jag postade inlägget och han somna som en stock, så vet inte vad det var haha. Kan de vara att han är orolig iom tänderna? Var några ganska lösa som han verkade irritera sig lite på igår eftermiddag... Jaja, vi får väl se om han är lite lugnare ikväll! :)

Fotograferade en ny helkroppsbild på Ebrah nu när hon blivit 8 månader gammal.
Såå, såhär ser hon ut :D Nu är hon 62cm hög och väger 20,1kg.
8-mc3a5nader.jpg
Snygg tjej!

Jag önskar jag kunde ta en sån fin uppställningsbild på Disa, men hon står ju aldrig stilla tillräckligt länge för att jag ska hinna knäppa :)

Nu börjar jag bli lite bekymrad för Disas valptand som inte vill lossna. Det är höger hörntand i överkäken. Den nya hörntanden är långt framme, men valptanden sitter fortfarande stadigt fast. Jag har vickat på den i flera veckor nu, men det verkar inte hjälpa. Nu är hon snart 7 månader - nog sjutton bör väl tanden ut nu!

Snygg tjej!

Jag önskar jag kunde ta en sån fin uppställningsbild på Disa, men hon står ju aldrig stilla tillräckligt länge för att jag ska hinna knäppa :)

Nu börjar jag bli lite bekymrad för Disas valptand som inte vill lossna. Det är höger hörntand i överkäken. Den nya hörntanden är långt framme, men valptanden sitter fortfarande stadigt fast. Jag har vickat på den i flera veckor nu, men det verkar inte hjälpa. Nu är hon snart 7 månader - nog sjutton bör väl tanden ut nu!
Tack! :D Ebrah kan stå på kommando, sedan står hon stilla så länge hon tuggar på godis, så jag säger åt henne att stå och ger sedan någon lite jobbig godis så att jag hinner ta en bild innnan hon springer iväg :angel:

Betty fyller 5 månader den 19/3 och funderar på vad som är lagom mängd i promenader. Hon har en jäkla massa energi.

Funderar på om detta upplägget är lagom för stunden:
Morgonpromenad 10 min
Längre promenad på dagen 60-90 min
Kvällspromenad 10 min

Hon är lös större delen av rundorna. Har gått runt 60-90 min några gånger och det är fullt ös enda tills man kommer hem igen.

Detta ungefär 4 ggr i veckan. De andra tre med upplägget

Morgonpromenad 30 min
Lunchpromenad 10 min
Aktivering av annat slag (apport, lydnad, klicker)
Kvällspromenad 10 min

ååh blir galen, vi har fått något bakslag med rumsrenheten..
suris hade inte gjort något inne på flera veckor o nu för några dagar sen blev han dålig i magen en natt o bajsa inne o de är såklart inte hans fel men efter de har han bajsar inne varje dag även fast han är bra i magen :arghh:

Betty fyller 5 månader den 19/3 och funderar på vad som är lagom mängd i promenader. Hon har en jäkla massa energi.

Morgonpromenad 10 min
Kvällspromenad 10 min

Hon är lös större delen av rundorna. Har gått runt 60-90 min några gånger och det är fullt ös enda tills man kommer hem igen.

Morgonpromenad 30 min
Lunchpromenad 10 min
Kvällspromenad 10 min
Orkar du gå så långa turer efter den pärsen du gått igenom?!

Jag tycker ditt upplägg låter hyfsat lagom för en DSG-valp. Du märker väl om hon blir för övertrött av att gå så långt som 90 minuter i ett sträck.

När Disa var 5 månader (nu är hon snart 7 - inte klokt vad tiden går!) så gick vi väl som längst rundor på ca 1 timme, och då sprang hon lös större delen av rundorna. Efter en sån runda var hon faktiskt ganska trött och somnade gott när vi kom hem.

Satt förresten precis och läste lappen som jag fick med från uppfödaren när jag hämtade Disa i höstas. Där stod ungefär "Motionera med förstånd. Tänk på att det är en liten valp du har fått hem, och låt all motionering ske på valpens villkor!"
Ha - hade Disa fått bestämma så hade hon kunnat motionera dygnets alla vakna timmar!

Morgonpromenad 10 min
Kvällspromenad 10 min

Morgonpromenad 30 min
Lunchpromenad 10 min
Kvällspromenad 10 min

När Ebrah var 5 månader gick vi ca en timme om dagen där hon fick leka med min vuxna tik, utöver det ca 3x15-20 min rastningsrundor i koppel och några gånger i veckan tränade vi lite tricks och lydnad. Det var lagom för henne. Nu är hon 8 månader och vi går ca 1-1 1/2 timme per dag utöver rastningsrundor. Enda skillnaden mot när hon var 5 månader är att tempot är högre nu :D

Orkar du gå så långa turer efter den pärsen du gått igenom?!

Jag tycker ditt upplägg låter hyfsat lagom för en DSG-valp. Du märker väl om hon blir för övertrött av att gå så långt som 90 minuter i ett sträck.

När Disa var 5 månader (nu är hon snart 7 - inte klokt vad tiden går!) så gick vi väl som längst rundor på ca 1 timme, och då sprang hon lös större delen av rundorna. Efter en sån runda var hon faktiskt ganska trött och somnade gott när vi kom hem.

Satt förresten precis och läste lappen som jag fick med från uppfödaren när jag hämtade Disa i höstas. Där stod ungefär "Motionera med förstånd. Tänk på att det är en liten valp du har fått hem, och låt all motionering ske på valpens villkor!"
Ha - hade Disa fått bestämma så hade hon kunnat motionera dygnets alla vakna timmar!

Ja hu ja! Mår förträffligt. Sen att jag är ganska envis :angel: legat i sängen i två veckor. Nu får det räcka :o

Gick 90 min idag. Hade det inte vart för att jag struntade i att täcka henne trots blött och murket väder hade det inte vart några problem alls. Men vädret drog ner humöret rätt rejält på henne. Sovit gott efter promenaden precis så som jag vill att hon ska göra inne :D lagom med 10 min efter maten ikväll sen.

Jag känner igen det där. Skulle Betty få bestämma så hade vi gått mängder av 20 mins promenader. Men då är hon för pigg när man kommer hem.

Legat på latsidan med träningen länge nu. Planerar att göra debut i rallylydnad till hösten så kände att det nog var dags att börja träna fotgåendet :angel: för att kunna träna allt annat sedan. Vill åka på nått läger i sommar också (om nån har tips på bra läger ej över sthlm och inte fullt så långt ner som Skåne tar jag tacksamt emot det)

Iallafall, det gick väldigt bra med tanke på att jag inte vet exakt hur jag ska göra. Den blev inte så nära som jag önskade men tänker att om hon förstår vad jag menar så borde det gå att få henne närmare sen. Nu var hon något bakom och kanske 30 cm ifrån mig. Men lyssnade bra när hon väl slutade studsa :D

Dammade igenom tricksen också :up:

Alltså blir så himla trött... Milou är kass i magen igen. Pigg och busig precis som vanligt, men halvkass mage till och från sedan i söndagsmorse. Fått både carnikur och skonsoppa, blivit lite bättre men fortfarande ganska lös och han behöver ut flera gånger om dagen, idag har de nog varit 4-5 gånger...

Och vi som har kurs ikväll, bara att avboka antar jag? :down: Hade ni åkt ändå? Eller avbokat?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 220
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
931
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka