Måste kräka av mig lite, kom gärna med input.
Grabben, 4 år och valpen. Herregud.
Han är inte vansinnigt förtjust i att dela hemmet med henne alla gånger. Ibland säger han att han älskar henne och är verkligen hur mysig som helst mot henne och vill vara med o träna och leka med henne. Och när han inte är så är han taskig mot henne
knuffar, sparkar, tjuvnyper, tar kring halsen, drar i nackskinnet och idag sa han att han hade bitit henne i nosen (detta såg jag ej så förhoppningsvis har det inte hänt), försöker hålla fast henne och bara allmänt inte snäll.
Oftast bjuder han in till lek för att sen abrupt ta henne i nackskinnet, hålla fast henne eller knuffa henne. Han bjuder också ofta in till pusskalas trots att han sagt att han inte vill bli pussad och tar då kring halsen (eller biter henne i nosen om det nu var så att han gjorde det) och släpper inte. För så är det oftast, att han inte släpper trots att hon skriker till.
Avbryter såklart ALLTID och förklarar att han ska låta henne vara om han inte vill leka/pussa och att han inte får ta henne i nackskinnet (detta gör han ibland utan anledning
). Diskusionen är på daglig basis flera gånger om dagen "låt henne vara ifred". Är ju så himla svårt för henne med att lära sig hur hon ska leka med honom om hon alltid får dubbla signaler/stryk. Senast idag försökte jag förklara det att man ska vara snäll mot hunden, inte retas, inte slåss, inte inte inte och så vidare. Sover eller vilar hon låter man henne vara ifred och man låter hennes leksaker vara ifred. Och man påminner när hon är på bushumör att "nej hon vill inte gosa nu, sticker du fram handen kanske hon nafsar" och när han börjar busa så frågar vi "vill du busa med henne nu?". Nöta nöta nöta. Nån som har pedagogiska tips? Brukar försöka hänvisa till att han ska vara som en storebror för henne, att hon också har ett hjärta och känslor, att hon faktiskt blir ledsen när han är dum mot henne. Frågar man varför han är dum mot henne har han inget svar på det. Vi är väl rätt säkra på att det handlar om uppmärksamhet i kombination med hett temperament men han får lika mycket uppmärksamhet som innan och är jag hemma är hunden med mig (hon vill för den delen vara med mig också). Det är fortfarande inte anledning till att bete sig illa.
Färdig kräkt.