Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Även om du börjar på Micronivå dvs klick bara för en liten blick mot apportbocken?

Jag har försökt, men ofta så "ser" de den öht inte vad jag än gör med den. Jag lyckades med Aysu ändå, efter några månaders mer eller mindre regelbunden träning så nöp hon tag i den, men sedan gav jag upp, det var inte roligt. Valpen är duktigare och senast tog hon den när jag kastade iväg den, så henne ska jag jobba mer med när det gäller apporten. Med Aysu så har jag även provat att lägga godisar under apportbocken för att få henne att titta på den, men hon bara går rakt över den för att komma fram till mig.

Alltså - hur kan det komma sig att en valp är som mest aktiv när den borde vara som mest trött?!

Nu har vi varit ute och hållit på i stallet i mer än en timme. Disa har farit ut och in i stallet, busat i hagen, låtsasjagat fasaner och kråkor, lekt med stallkatten, grävt i gödselstacken och varit allmänt i vägen för mig.

Så går man in och sätter sig i soffan för att ta igen sig en stund. Är Disa trött? Nej, hon är hyperaktiv - nu ska det jagas boll, kastas leksaker och hoppa på matte - kom igen matte, lek med mig!

Suck - lägg dig ner och vila, lilla valp...

Alltså - hur kan det komma sig att en valp är som mest aktiv när den borde vara som mest trött?!

Nu har vi varit ute och hållit på i stallet i mer än en timme. Disa har farit ut och in i stallet, busat i hagen, låtsasjagat fasaner och kråkor, lekt med stallkatten, grävt i gödselstacken och varit allmänt i vägen för mig.

Så går man in och sätter sig i soffan för att ta igen sig en stund. Är Disa trött? Nej, hon är hyperaktiv - nu ska det jagas boll, kastas leksaker och hoppa på matte - kom igen matte, lek med mig!

Hjälp henne varva ner, genom att hålla henne i famnen eller klappa lugnt på henne :) Tror det är ett rätt vanligt beteende, båda mina hundar är likadana.

Hjälp henne varva ner, genom att hålla henne i famnen eller klappa lugnt på henne :) Tror det är ett rätt vanligt beteende, båda mina hundar är likadana.

Håller med :) Så kan Chess också bli men då visar jag henne till hennes sovplats och säger att hon ska lägga sig och vila. Då brukar hon somna rätt fort. Dom behöver lära sig av och på knappen :)

Precis :) Är så glad över att Tage äntligen börjar förstå "Gå och lägg dig!" :D

Ja det har Chess börjat förstå också :D Hon kan ha lite svårt för att komma till ro på kvällen när ungarna lagt sig och vi satt oss i soffan. Det är som att det blir för lugnt för henne haha plus att hon är trött :p Då får man säga "gå och lägg dig" och eventuellt visa henne till sovplatsen.

Idag har det varit varmt så det blev två långa promenader med mycket lösspring idag!

Trötta killar.

ElbVkwX.jpg

Uppställningsbild på Tonto. Hans rumpa växer, men det gör inte frambenen!
T5KZ4sg.jpg

https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xaf1/t50.2886-16/12643866_547773795398610_1116168555_n.mp4

Ammo fick dra @LadyCovergirl onge i pulka idag. Skitkul hade de två unga, vi andra var mest svettiga ;)
Helst hade Ammo varit lös så han kunnat ta med sig BARNET på egna äventyr, men det kändes lite farligt :nailbiting:

Mathilde låter hälsa att om han försöker smita iväg så skulle hon ta tag i selen och säga åt honom att skärpa till sig. Av någon anledning ser jag ungefär det här framför mig:
143002.jpg

Men absolut, plus för unga frökens inställning :p

Uppfödaren var och hälsade på igår. Fick mycket beröm för fin och uppfostrad valp. Hon tyckte även att jag gjorde ett bra jobb med mitt mongo och att vi hade fin kontakt :love:

Minus (som jag själv var medveten om och som vi diskuterat men hon förstod bättre vad jag menade efter hon klämt på henne) att hon är lite tunn. Så nu har vi en utfodringsplan fram till 21/2 då hon ska ställas ut. Vi ska dubbla mängden färskfoder, har även börjat ge voh i samband med detta och ska ge äggula två gånger i veckan. Ska försöka fodra henne tre gånger om dagen (200 g vid 9, 200 g vid 15 och då äter hon så mycket hon vill ha och sen vid 21-22 får hon vad som är kvar av dagsgivan) och idag har hon hittills ätit 200 g så hoppas att hon äter åtminstone 100 g nu vid 21.

Haha så är Betty också på kvällarna framförallt vid 20-21 är hon som värst och då brukar jag antingen få hålla fast henne eller om hon är riktigt jobbig så får hon vara själv i sovrummet. Hon är precis som vilket barn som helst "ska inte sova, ska INTE sova, JAG ÄR INTE *gäsp* TRÖTT, jag är *gäsp* faktiskt *gäsp* verkligen inte *gäsp* trött" och efter dessa stadier knölsover hon :rofl:

Idag vi varit på valpkurs mellan 13-15. Övat på massa roligt. Framförallt på att inte skrika hela tiden! :up::rofl: Fick beröm av en annan valpägare på kursen för att Tonto kunde gå så tjusigt vid min sida. :D Framsteg! förra veckan hängde han bara i kopplet som en rabiat piraya. Idag kunde vi öva lite på lydnadsgrejor.

Sen åkte vi en snabbis och hälsade på min Ponny. Vi var hemma vid 16.30, då fick han mat och har sovit sedan dess. Inte ens velat gå ut. Funderar på om jag ska tvinga ut honom på promenad eller om jag ska låta besten vara. :angel:

Rollo har varit hemma och tittat på TV hela dagen med sin sjuka husse. Han sover också och har ingen lust att gå ut. :nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 197
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka