Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu är jag trött på livet som unghundsägare.
Det känns som jag är världens sämsta hundägare som inte klarar av att lära min hund någonting. Han har börjat pip/skrika så fort jag stänger in oss på mitt rum (bor med kompisar och jag hör inget på datorn när de sitter och kollar på tv utanför), och han ger sig aldrig, Han kan alltså hålla på i timtal och jag vet inte vad jag ska göra längre. Han har ju någon typ av separationsångest och idag på promenaden så bara drog han och vägrade komma tillbaka. Jag har honom lös ofta och detta har aldrig hänt innan - han brukar liksom ALLTID vända när jag ropar, men nu var det på nivån att han undvek mig vad jag än gjorde.
Jag är så trött och less just nu att jag på fullaste allvar var på väg att ringa uppfödaren för att hjälp att omplacera honom när jag inte fick tag på honom ute.

(Jag ska ringa uppfödaren och be om hjälp när jag är gladare för just nu är jag less på allt).

Idag gav sig Ozzy iväg på egna äventyr. Vi är sjuka hemma i influensa så det har inte direkt blivit några långpromenader. Gick ut på altanen så han hade sällskap och kunde busa på tomten. Han sprang runt ett tag, sen iväg mot framsidan. Stannade upp och kollade på mig sen pep han iväg. Ingen aning om vart, såg honom ingenstans men efter kanske 5 minuter dök han upp igen. Var orolig att han bajsat på nån annans tomt men när vi gick ut en timma senare så kom bajset så troligtvis inte. Gissar att han var hos grannen som har fågelbord, där luktar det spännande och han stannar gärna där när vi går förbi. Bushund, men ändå lite stolt att han vågade, annars är han ju så feg.

Igår under skogspromenaden där Milou går lös var han totalt döv haha, lyssnade inte på någonting och var svårt att få tag i honom när kopplet skulle på. Men idag var det andra öron, för idag lyssnade han helt perfekt! Har börjat lära honom "vänta", "nära" och "varsågod" då jag använder "vänta" när han kommer för långt fram, "nära" när jag vill att han håller sig bredvid/bakom mig och "varsågod" när han får springa fritt. Idag satt allting klockrent och han lyssnade kanon. Känns så bra efter dagens skogspromenad.

Självklart blev det mest bus för lillkillen, gud va han röjde i skogen:p
21_zps14hstzpf.jpg

En bekant la ut bild på sin salukivalp nu. Den är lika gammal som Ebrah, eller kanske en vecka äldre. I alla fall, den väger 3kg mindre än henne. Det är ju jättestor skillnad! Undrar om Ebrah tänker bli gigantisk eller vad som gör skillnaden :angel: Jag upplever henne ändå inte som så väldigt stor. Rejält kraftig dock. Tycker det är jättespännande att jämföra hundarna!

Shit, så jobbigt det är att lära sig trimma :p Höll på i två timmar och är inte klar... Men sen orkade jag inte mer :p Det gäller väl att få in rätta tekniken och känslan, och då är det bara att kämpa på tänker jag. Nu vet jag egentligen inte riktigt vad jag gör, men har ett bra häfte med lite bilder och instruktioner som jag kollar i. Tage börjar bli väldigt duktig på att stå på trimbordet iaf, även om han tröttnade efter en stund. Det gjorde jag också så sambon fick komma och agera hundhållare och hejarklack ;) Nya tag i helgen för att fixa det sista... :D

Shit, så jobbigt det är att lära sig trimma :p Höll på i två timmar och är inte klar... Men sen orkade jag inte mer :p Det gäller väl att få in rätta tekniken och känslan, och då är det bara att kämpa på tänker jag. Nu vet jag egentligen inte riktigt vad jag gör, men har ett bra häfte med lite bilder och instruktioner som jag kollar i. Tage börjar bli väldigt duktig på att stå på trimbordet iaf, även om han tröttnade efter en stund. Det gjorde jag också så sambon fick komma och agera hundhållare och hejarklack ;) Nya tag i helgen för att fixa det sista... :D

Ja jösses, det är asjobbigt (men kul samtidigt). Har inte koll på hur man trimmar schnauzer men på en airedale klipps typ ingenting. Rygg, ovansida hals och svans går ganska lätt men bakdelen och undersida hals känns i princip omöjliga. Virvlar, virvlar, virvlar. Jag har inget trimbord så jag kör lite då och då när han ligger på nåt bra ställe.

Ja jösses, det är asjobbigt (men kul samtidigt). Har inte koll på hur man trimmar schnauzer men på en airedale klipps typ ingenting. Rygg, ovansida hals och svans går ganska lätt men bakdelen och undersida hals känns i princip omöjliga. Virvlar, virvlar, virvlar. Jag har inget trimbord så jag kör lite då och då när han ligger på nåt bra ställe.
Nej, det är ungefär samma för schnauzers. Klipps i rumpan, mellan bakbenen, kinderna och lite ner på halsen samt öronen. Jag har benen och bringan kvar... Tur att han inte ska ställas ut, så det gör inget om jag klantar mig ;) Behöver köpa fler trimkondomer dock, är typ helt omöjligt utan dem! Fick med några av uppfödaren men nu är de slut.

Hihi :D Det är typ som ett avklippt finger från en plasthandske. Gör så att en får bättre grepp om hårstråna :)
trim_plocka_frambenen.jpg

Lånad bild.

Haha gud vad skönt att jag valt hund av ras med minimal pälsvård :laugh: så många frågor. Får nog googla lite men varför ska man ha tag om hårstråna?

Gud ge mig styrka..
Santo har gått från att sova hela nätterna fram till 06-07, till att vilja gå ut vid halv 5 och kissa, in igen och sedan ut igen och bajsa. Sova 1h sen gnälla och vilja ut igen. Imorse var likadant, jag var ute med honom vid 5 sedan gnällde han vid 6 och ville ut igen. Nu under dagen har han verkligen varit lös i magen och han ställer sig som om han ska kissa men det kommer ingenting eftersom han redan kissat. Det är som om det trycker på men han vet inte var ifrån det kommer. Fortfarande lös i magen och det kommer ingenting när han försöker bajsa eftersom det redan kommit ut diarre. Vad är fel?? :(

Han har ätit axilur i 3 dagar nu, är det det?? Hur kan vi hjälpa honom? Vi vt knappt själva vad det är för fel..

Igår kväll var vi ute vid 23 då han både kissade och bajsade, så gick vi och la oss direkt när vi kom in. efter bara 20 minuter börjar han tokgnälla och jag tänker att det beror på att han numera är på golvet nedanför sängen samt att jag stängt in sovrummet med kompostgaller. Blir tokig på honom för att han bara gnäller och gnäller. Efter ca 1 timme så går jag ut med honom igen bara för att - och visst är valpen skitnödig IGEN:banghead: När vi kom in sov han gott fram till ca halv 8 imorse, duktig valpis :)

Gud ge mig styrka..
Santo har gått från att sova hela nätterna fram till 06-07, till att vilja gå ut vid halv 5 och kissa, in igen och sedan ut igen och bajsa. Sova 1h sen gnälla och vilja ut igen. Imorse var likadant, jag var ute med honom vid 5 sedan gnällde han vid 6 och ville ut igen. Nu under dagen har han verkligen varit lös i magen och han ställer sig som om han ska kissa men det kommer ingenting eftersom han redan kissat. Det är som om det trycker på men han vet inte var ifrån det kommer. Fortfarande lös i magen och det kommer ingenting när han försöker bajsa eftersom det redan kommit ut diarre. Vad är fel?? :(

Han har ätit axilur i 3 dagar nu, är det det?? Hur kan vi hjälpa honom? Vi vt knappt själva vad det är för fel..
Min katt blev dålig i magen av Axilur så kan mycket väl bero på det, tänker jag.

Igår kväll var vi ute vid 23 då han både kissade och bajsade, så gick vi och la oss direkt när vi kom in. efter bara 20 minuter börjar han tokgnälla och jag tänker att det beror på att han numera är på golvet nedanför sängen samt att jag stängt in sovrummet med kompostgaller. Blir tokig på honom för att han bara gnäller och gnäller. Efter ca 1 timme så går jag ut med honom igen bara för att - och visst är valpen skitnödig IGEN:banghead: När vi kom in sov han gott fram till ca halv 8 imorse, duktig valpis :)
Åh, samvetet i de lägena :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 273
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka