Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
När Santo fortfarande åt torrfoder och bara fick färskfoder vid ett mål om dagen kastade han sig i det som om det var det godaste som fanns. Nu när han bara äter färsk och har gjort i ca 1v vill han knappt ha längre :confused: Samt har varit lös i magen fram mot eftermiddagarna. Kanske han får för mycket mat och inte är hungrig?
Kan säkert vara så att han inte är hungrig :) vilken sorts färskfoder ger du? Tillsätter du extra kalcium?

Nordic bas, han får standardts benmjöl! Ska ha 2tsk/dag men stod på förp. att det skulle fasas in 1/4dos under några veckor så nu 0,5tsk uppdelat på 4 mål!
What? Fasa in benmjöl? Nåja, då är det inte konstigt om hunden är lös i magen ;) jag ger vad som krävs för att avföringen ska vara bra.

Haha det stod på förpackningen! Ska vi ge full dos då? 5-10kg ska ha 2tsk/dag och då blir det 0,5tsk/mål till Santo.
Jag har nog aldrig läst hela lappen på förpackningen :angel: jag skulle absolut gett mer än ni ger mer nu. Står det något på förpackningen om de räknar att det ska ges till rent kött eller till färskfoder? Färskfoder innehåller ju redan kalcium, så det är inte alltid doseringsanvisningarna stämmer (förutom det fina att olika hundar behöver olika mycket även om hundarna äter samma mat). Är hunden lös i magen, ge lite mer, är hunden fortfarande lös i magen, ge ännu lite mer osv. Det du ger idag kommer ut imorgon, kan vara bra att tänka på för att veta vad som behövs i maten.

Jag har nog aldrig läst hela lappen på förpackningen :angel: jag skulle absolut gett mer än ni ger mer nu. Står det något på förpackningen om de räknar att det ska ges till rent kött eller till färskfoder? Färskfoder innehåller ju redan kalcium, så det är inte alltid doseringsanvisningarna stämmer (förutom det fina att olika hundar behöver olika mycket även om hundarna äter samma mat). Är hunden lös i magen, ge lite mer, är hunden fortfarande lös i magen, ge ännu lite mer osv. Det du ger idag kommer ut imorgon, kan vara bra att tänka på för att veta vad som behövs i maten.

Det står inget om till vilken mat, bara att överskottet kissas ut! Tack, då ger vi mer!

Nu har det smällt en rad fyrverkerier här, Ebrah var för upptagen med att vila i soffan för att bry sig ;) hur är det hos er? Några fyrverkerier än och i så fall har valparna reagerat?
Det smällde nåt, som tjöt, för några veckor sen. Vi var ute och reaktionen var väl typ :confused: sen fortsatte hon att nosa helt oberörd. Mina andra reagerar aldrig för smällar eller fyrverkerier, så jag är inte ett dugg orolig.

På vägen hem från min mor så bestämde jag mig för att lägga lite krut på att koppelträna Ebrah. Kanske var jag lite less efter promenaden hem till min mor. Då gick vi genom centrum och Ebrah kastade sig efter människor, hoppade mot statyer, hittade en påse som hon ville strimla, såg en människa som hade pälsbollar på stövlarna vilket gjorde att hon kastade sig vrålande mot den människan och tja... hon var sjövild. Milt sagt. Att hon var hungrig bidrog visserligen, men det kändes som ett styrketräningspass att gå den promenaden...

Nåväl. På vägen hem såg jag till att locka på henne så fort hon drog hårt i kopplet. Sträckt koppel fick vara ok, men inte hårt drag. Det gick bättre än väntat, fram tills hon vrålade efter någon cykel som for förbi då... Vid ett tillfälle tränade vi lite enkla trick, mest "gå fint vid sidan" med Ebrah och Aysu fick köra lite vacker tass osv. Kändes bra att kunna få till något sådant utomhus trots att båda dårarna var med.

Hemvägen var utan tvekan en av de enklare promenaderna senaste dagarna, så ja, jag SKA lägga ner mer krut på att få promenaderna att fungera. Förut var jag ju glad bara hon alls hade någon tass i marken, sedan var jag glad om det gick att få med henne åt det planerade hållet, därefter blev fokus att få henne att sluta hugga i kopplet hela tiden och efter det försökte jag få henne att gå utan att kasta sig efter alla människor, löv osv. Nu drar hon mer... konstant. Men det är åtminstone tusen gånger bättre än när hon var mindre så det går ju åt rätt håll :D

---

Tillägg: när vi gick in i porten blev hon busig igen. Då konstaterade jag att jag inte ens hann berömma att hon slutade med första hysset innan hon påbörjade nästa... Väl inne busade hon med Aysu en stund och nu kissade hon på golvet. Gah!

På vägen hem från min mor så bestämde jag mig för att lägga lite krut på att koppelträna Ebrah. Kanske var jag lite less efter promenaden hem till min mor. Då gick vi genom centrum och Ebrah kastade sig efter människor, hoppade mot statyer, hittade en påse som hon ville strimla, såg en människa som hade pälsbollar på stövlarna vilket gjorde att hon kastade sig vrålande mot den människan och tja... hon var sjövild. Milt sagt. Att hon var hungrig bidrog visserligen, men det kändes som ett styrketräningspass att gå den promenaden...

Nåväl. På vägen hem såg jag till att locka på henne så fort hon drog hårt i kopplet. Sträckt koppel fick vara ok, men inte hårt drag. Det gick bättre än väntat, fram tills hon vrålade efter någon cykel som for förbi då... Vid ett tillfälle tränade vi lite enkla trick, mest "gå fint vid sidan" med Ebrah och Aysu fick köra lite vacker tass osv. Kändes bra att kunna få till något sådant utomhus trots att båda dårarna var med.

Hemvägen var utan tvekan en av de enklare promenaderna senaste dagarna, så ja, jag SKA lägga ner mer krut på att få promenaderna att fungera. Förut var jag ju glad bara hon alls hade någon tass i marken, sedan var jag glad om det gick att få med henne åt det planerade hållet, därefter blev fokus att få henne att sluta hugga i kopplet hela tiden och efter det försökte jag få henne att gå utan att kasta sig efter alla människor, löv osv. Nu drar hon mer... konstant. Men det är åtminstone tusen gånger bättre än när hon var mindre så det går ju åt rätt håll :D

---

Tillägg: när vi gick in i porten blev hon busig igen. Då konstaterade jag att jag inte ens hann berömma att hon slutade med första hysset innan hon påbörjade nästa... Väl inne busade hon med Aysu en stund och nu kissade hon på golvet. Gah!

Åh, jag får bara lust att säga "Men säg åt hundfan att bete sig som folk" :o:p;)

Åh, jag får bara lust att säga "Men säg åt hundfan att bete sig som folk" :o:p;)

Det får jag med, det fungerar i ungefär en halv sekund... Hon går faktiskt riktigt prydligt i koppel när jag går ensam med henne, men när Aysu är med så blir hon sjövild, även om Aysu inte gör något speciellt. (Sedan är Aysu så underbart hjälpsam ibland att hon gör lekinviter till Ebrah precis när jag fått henne att gå ordentligt :banghead: )

---

Vet inte hur man bara taggar ditt namn så blir såhär nu
Hur gammal är Ebrah nu? :)

Vet inte hur man bara taggar ditt namn så blir såhär nu
Hur gammal är Ebrah nu? :)
Imorgon är hon 5 månader gammal :)

Och tja, hon har ju inte gått mycket i koppel alls eftersom hon oftast är lös. Vet inte om det finns mer effektiva sätt att lära henne att gå i koppel heller. Kör på att stanna och lugna henne när hon blir för vild och berömma så fort hon gör rätt, men har väl inte lagt allt för mycket krut på det utan mest stått ut och tänkt "jaja, vi kommer i alla fall runt ute så att Aysu får röra på sig", för det är ju det också, att jag inte vill stå still ute i tusen år för att få ordning på valpen, då börjar Aysu frysa och hon blir fet om hon aldrig får röra på sig. Egentligen skulle jag väl behöva planera in att promenaderna fick ta den tid de tar, ta på Aysu tusen lager kläder och sedan inte låta valpen ta sig framåt ett enda steg när hon drar, men det känns som ett så stort projekt.

Att bara säga åt henne hjälper som sagt var inte speciellt mycket. Är inte mycket för att korrigera hundarna eller försöka träna med hjälp av att ge dem obehag i någon form. Min erfarenhet är att de ändå inte lär sig något av det. Därför försöker jag vara noga med att berömma så fort hon beter sig bra, men jag ska nog försöka skapa lite fler situationer där det blir att hon beter sig bra. Det är en punkt jag skulle kunna jobba mer på.

Det är så kul att ha en valp som kastar sig i kopplet (nog för att jag var beredd och i princip höll henne i nackskinnet då) och samtidigt låter "GRAAAAAH-WRRAAAAARHHHH". Skitglad var hon. Som tur är så gör hon så först när människor passerat, så hon skrämmer ingen... :meh:

Jag är så galet trött idag också. Säkert därför som allt är värre än vanligt. Imorgon ska jag börja dagen med att gå en långpromenad med hundarna, låta dem leka osv, sedan jobba och hoppas på en lång, lugn eftermiddag. Det borde fungera hyfsat bra.

Det är så kul att ha en valp som kastar sig i kopplet (nog för att jag var beredd och i princip höll henne i nackskinnet då) och samtidigt låter "GRAAAAAH-WRRAAAAARHHHH". Skitglad var hon. Som tur är så gör hon så först när människor passerat, så hon skrämmer ingen... :meh:

Jag är så galet trött idag också. Säkert därför som allt är värre än vanligt. Imorgon ska jag börja dagen med att gå en långpromenad med hundarna, låta dem leka osv, sedan jobba och hoppas på en lång, lugn eftermiddag. Det borde fungera hyfsat bra.
Men liksom "Hon vill bara HÄLSA" blev "Hon vill bara leka med pälsbollarna på dina stövlar" :D

Men liksom "Hon vill bara HÄLSA" blev "Hon vill bara leka med pälsbollarna på dina stövlar" :D

Haha, ja :p

Senare under kvällen skulle jag rasta henne, åkte då hiss tillsammans med en man som tyckte jättemycket om henne. Då kunde hon minsann stå helt stilla under hela hissresan, hälsade inte alls på honom (tittade bara nyfiket) och gick i slakt koppel under hela tiden som vi var ute. Det var otroligt skönt.

Liknande hände på mitt förra jobb, plötsligt var det förbjudet med hund på jobbet.
Jag hanterade det som varje mogen vuxen människa, genom att totalvägra så länge de inte införde rökfri arbetstid:D Det påstods att någon var allergisk, men jag hörde aldrig någon som var det i realiteten.

Sen sa jag upp mig ungefär ett år senare och började på ett jobb där mina hundar kan vara med.

"Pratet" blev inte av idag, kan jag meddela. Så fort han var klar med sitt möte som han hade på mitt kontor smet han snabb som en iller ut genom bakdörren utan ens ett "hejdå". Han sa inget om hundarna innan heller, men han skulle ju precis in på mötet så det reflekterade jag ju inte över. Fick även höra att min ena terminalchef blev informerad om hundförbudet på just mötet, han har mao inte diskuterat beslutet med de som jobbar närmast med mig och som är de som träffar hundarna när jag är på plats.

Kontaktade min andra terminalchef, där jag är mest, och han hade bara fått en lista på nya ordningsregler från HR där hundförbud var en av punkterna. Han hade redan bestämt ett möte med HR imorrn för att kolla upp det.

Vår HR har ju själv gosat med mina hundar. Fick även höra av en kollega att det pågått en diskussion bakom min rygg redan i somras, då en av truckförarna tyckte det var "orättvist". Men hon kör ju TRUCK? Jag sitter på en kontorsstol. Det är väl en jävla skillnad på möjlighet att ta med hund eller ej. Då får hon väl byta jobb istället för att vara missunnsam. Plötsligt så känns min älskade arbetsplats alldeles genomfalsk. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 232
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
941
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka