På vägen hem från min mor så bestämde jag mig för att lägga lite krut på att koppelträna Ebrah. Kanske var jag lite less efter promenaden hem till min mor. Då gick vi genom centrum och Ebrah kastade sig efter människor, hoppade mot statyer, hittade en påse som hon ville strimla, såg en människa som hade pälsbollar på stövlarna vilket gjorde att hon kastade sig vrålande mot den människan och tja... hon var sjövild. Milt sagt. Att hon var hungrig bidrog visserligen, men det kändes som ett styrketräningspass att gå den promenaden...
Nåväl. På vägen hem såg jag till att locka på henne så fort hon drog hårt i kopplet. Sträckt koppel fick vara ok, men inte hårt drag. Det gick bättre än väntat, fram tills hon vrålade efter någon cykel som for förbi då... Vid ett tillfälle tränade vi lite enkla trick, mest "gå fint vid sidan" med Ebrah och Aysu fick köra lite vacker tass osv. Kändes bra att kunna få till något sådant utomhus trots att båda dårarna var med.
Hemvägen var utan tvekan en av de enklare promenaderna senaste dagarna, så ja, jag SKA lägga ner mer krut på att få promenaderna att fungera. Förut var jag ju glad bara hon alls hade någon tass i marken, sedan var jag glad om det gick att få med henne åt det planerade hållet, därefter blev fokus att få henne att sluta hugga i kopplet hela tiden och efter det försökte jag få henne att gå utan att kasta sig efter alla människor, löv osv. Nu drar hon mer... konstant. Men det är åtminstone tusen gånger bättre än när hon var mindre så det går ju åt rätt håll
---
Tillägg: när vi gick in i porten blev hon busig igen. Då konstaterade jag att jag inte ens hann berömma att hon slutade med första hysset innan hon påbörjade nästa... Väl inne busade hon med Aysu en stund och nu kissade hon på golvet. Gah!