Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det får jag med, det fungerar i ungefär en halv sekund... Hon går faktiskt riktigt prydligt i koppel när jag går ensam med henne, men när Aysu är med så blir hon sjövild, även om Aysu inte gör något speciellt. (Sedan är Aysu så underbart hjälpsam ibland att hon gör lekinviter till Ebrah precis när jag fått henne att gå ordentligt :banghead: )
Alltså, Ebrah och min galenpanna skulle kunna få tillbringa ungdomen ihop, de låter väldigt lika. Min kissar och bajsar när vi går ut, sen ägnar hon resten av promenaden till att hänga runt halsen och morra på mellanhundenO_o eller dra i sitt koppel:meh:
Nu får hon inte det längre, men hon blir så kränkt när jag säger till henne. Och de där jäkla vuxna hundarna kan väl säga till NÅGON gång:banghead:

Vår HR har ju själv gosat med mina hundar. Fick även höra av en kollega att det pågått en diskussion bakom min rygg redan i somras, då en av truckförarna tyckte det var "orättvist". Men hon kör ju TRUCK? Jag sitter på en kontorsstol. Det är väl en jävla skillnad på möjlighet att ta med hund eller ej. Då får hon väl byta jobb istället för att vara missunnsam. Plötsligt så känns min älskade arbetsplats alldeles genomfalsk. :(
Jobbigt:( Min HR älskade också mina hundar, och visste att jag fortsatte ta med dem, fast sa aldrig något om det. Jag visste att de aldrig skulle våga gå vidare med att jag hade jyckarna med mig, så länge jag skötte det snyggt, så det blev lite av en ickefråga till slut.
Och livet är ju orättvist, så truckföraren borde förstå det kan jag tycka.

Alltså, Ebrah och min galenpanna skulle kunna få tillbringa ungdomen ihop, de låter väldigt lika. Min kissar och bajsar när vi går ut, sen ägnar hon resten av promenaden till att hänga runt halsen och morra på mellanhundenO_o eller dra i sitt koppel:meh:
Nu får hon inte det längre, men hon blir så kränkt när jag säger till henne. Och de där jäkla vuxna hundarna kan väl säga till NÅGON gång:banghead:

Hahah! Skönt att jag inte är ensam. Ebrah ser inte alls kränkt ut när jag säger till henne, spelar ingen roll hur jag säger åt henne, hon står mest och viftar på svansen, skakar på sig och säger "Okay, jag kan hugga i kopplet istället! Tjohoo!" :p Fast ja, nu händer det väldigt sällan som tur är. Aysu är duktig på att säga ifrån inomhus, men i koppel gör hon det aldrig. Å andra sidan, när de är kopplade så försöker Ebrah mest attackera Aysus sele/halsband/täcke, inte så mycket Aysu, så det är väl därför Aysu aldrig säger ifrån riktigt. Väldigt synd att Aysu inte säger ifrån mer, för Ebrah lyssnar klockrent på det.

Hahah! Skönt att jag inte är ensam. Ebrah ser inte alls kränkt ut när jag säger till henne, spelar ingen roll hur jag säger åt henne, hon står mest och viftar på svansen, skakar på sig och säger "Okay, jag kan hugga i kopplet istället! Tjohoo!" :p Fast ja, nu händer det väldigt sällan som tur är. Aysu är duktig på att säga ifrån inomhus, men i koppel gör hon det aldrig. Å andra sidan, när de är kopplade så försöker Ebrah mest attackera Aysus sele/halsband/täcke, inte så mycket Aysu, så det är väl därför Aysu aldrig säger ifrån riktigt. Väldigt synd att Aysu inte säger ifrån mer, för Ebrah lyssnar klockrent på det.
Min valp respekterar den gamla väldigt bra, förutom att hon springer in i henne ibland. Som tur är så är båda av den "tjockskalliga" typen.
Men Choice fjantar för mycket med valpen, om inte valpen försöker stjäla något, DÅ får hon veta att hon lever.
Sen har ju valpis sin mallefarbror, som både leker med henne och säger till henne, så det är bra som kontrast:D

"Pratet" blev inte av idag, kan jag meddela. Så fort han var klar med sitt möte som han hade på mitt kontor smet han snabb som en iller ut genom bakdörren utan ens ett "hejdå". Han sa inget om hundarna innan heller, men han skulle ju precis in på mötet så det reflekterade jag ju inte över. Fick även höra att min ena terminalchef blev informerad om hundförbudet på just mötet, han har mao inte diskuterat beslutet med de som jobbar närmast med mig och som är de som träffar hundarna när jag är på plats.

Kontaktade min andra terminalchef, där jag är mest, och han hade bara fått en lista på nya ordningsregler från HR där hundförbud var en av punkterna. Han hade redan bestämt ett möte med HR imorrn för att kolla upp det.

Vår HR har ju själv gosat med mina hundar. Fick även höra av en kollega att det pågått en diskussion bakom min rygg redan i somras, då en av truckförarna tyckte det var "orättvist". Men hon kör ju TRUCK? Jag sitter på en kontorsstol. Det är väl en jävla skillnad på möjlighet att ta med hund eller ej. Då får hon väl byta jobb istället för att vara missunnsam. Plötsligt så känns min älskade arbetsplats alldeles genomfalsk. :(

Men så trist...
Det var ungefär likadant på ett jobb som jag hade förut. Alla uppskattade att hundarna var med och de påverkade inte min arbetsinsats negativt (tvärt om var jag en av de mest aktiva som hann med både min egna del samt hjälpa kollegorna), men tyvärr var jag bara timanställd och plötsligt "behövdes" jag inte. När jag väl fick tag i dem och frågade hur det kom sig att jag inte behövdes när det var en period som borde varit väldigt stressig för dem så fick jag veta att, jo, jag kunde få några timmar, om jag inte tog med hundarna. Då var det lite likadant, någon "högre uppsatt" som bestämt att det inte skulle få vara med hundar på jobbet pga allergi. Ingen av de som jobbade i den delen där hundarna vistades var allergiska och eftersom hundarna bara låg och vilade i en bädd var det inte direkt så att de spred omkring hundhår som fördes vidare till andra avdelningar heller...

Men så trist...
Det var ungefär likadant på ett jobb som jag hade förut. Alla uppskattade att hundarna var med och de påverkade inte min arbetsinsats negativt (tvärt om var jag en av de mest aktiva som hann med både min egna del samt hjälpa kollegorna), men tyvärr var jag bara timanställd och plötsligt "behövdes" jag inte. När jag väl fick tag i dem och frågade hur det kom sig att jag inte behövdes när det var en period som borde varit väldigt stressig för dem så fick jag veta att, jo, jag kunde få några timmar, om jag inte tog med hundarna. Då var det lite likadant, någon "högre uppsatt" som bestämt att det inte skulle få vara med hundar på jobbet pga allergi. Ingen av de som jobbade i den delen där hundarna vistades var allergiska och eftersom hundarna bara låg och vilade i en bädd var det inte direkt så att de spred omkring hundhår som fördes vidare till andra avdelningar heller...

Vi har allergiska människor på vårt jobb, men hundar är välkomna. Men det blir väl lite så när man jobbar med djurprodukter. Dom allergiska får stå ut. :angel: Nu hatar mina hundar att vara där, så det är inte ett problem för mig, men det finns andra hundar där.

Vi provade att öva bakbenskontroll igen. Han fattade aldrig vad det gick ut på så vi la ner ett tag, men provade igen. Han förstår lite nu, men ja... det ser ju inte så bra ut, små steg, men det är så svårt att han måste hålla ut ett framben för att balansera. :laugh: Funderar på om det kommer försvinna med tiden eller om han kommer att göra så resten av livet. :o Här är en av de få gångerna som han inte lyfter på frambenet.

Han börjar få jättefina sitt och ligg. Har dock lärt honom "ner" vilket betyder att när han ligger så ska han lägga ner huvudet på tassarna, så nu när han vill ha uppmärksamhet så slänger han sig ner vid mina fötter och borrar in huvudet mellan mina fötter. :rofl:

Nu har det smällt en rad fyrverkerier här, Ebrah var för upptagen med att vila i soffan för att bry sig ;) hur är det hos er? Några fyrverkerier än och i så fall har valparna reagerat?

Nu på kvällen smällde det av några fyrverkerier när vi var ute på kvällskiss. Han vände lite på huvudet och tittade, och nosade lugnt vidare efteråt. Nu var det visserligen inte jättenära, men iallafall :p

Imorgon blir Rollo 9 månader och Tonto blir 6 månader på Torsdag. :love:

12313536_10153340294998562_7647598922356593512_n_zps18w6gnc0.jpg
Rollos korg som var enorm när vi köpte honom! Fortfarande favoriten. ;)

12341536_10153340294968562_3868074021168649685_n_zpsbfevpqln.jpg

12342285_10153340294878562_1720241864087450505_n_zpsyz4qmsrx.jpg

12301760_10153340294863562_8453169889969715098_n_zps8nxiinif.jpg

"Vaddå, måste jag vänta på att få äta grädden?"

12342346_10153340294803562_7977527051402106032_n_zpsgc7woqda.jpg

"The snake pit", och ja, vi har fått hägna av juldekorationerna. :angel: Tonto har bestämt sig för att börja äta allt. Han förstörde ett par nya byxor och fyra par skor förra veckan. :up: You gotta laugh.

12316130_10153340294753562_3455016436214085180_n_zpsx36ryrku.jpg

86B11FC9-DBB1-4CA5-8A9B-838B16359CDD_zpsukexvdzs.jpg

Vi har en hund som alltid frrryyser och en som alltid är för varm. Finns det något mellanting?

12308648_10153340294813562_5526287580498564323_n_zpsyy3sv5cj.jpg

Vi har en hund som alltid frrryyser och en som alltid är för varm. Finns det något mellanting?
Nej!

En under täcket vid huvudkudden, näära mig.
En under fönstret som gärna får vara öppet, även vid många minusgrader ute.
Mina dårar är knäppa.

Å andra sidan, Ebrah är lurvig. Tog en bild igår där luddet syns bra. Lite skillnad mot Aysu som är i princip helt naken på mage och lår.
12339147_577405892407795_8557579436964707504_o.jpg

Kanske var det morgonens promenad med spring i skogen som gjorde susen, eller så vill Ebrah visa att hon är vettig nu när hon faktiskt är 5 månader gammal, men jösses vad prydligt hon gått i koppel idag :eek: Alltså inte bara några sekunder här och där. Alla tre rastningsrundor efter jobbet har varit riktigt behagliga. Sjuk är hon inte, för hon busar runt, terroriserar Aysu och äter med otroligt god aptit. Hon bara.. uppför sig :p

Ingen bajsolycka inne heller på 4-5 dagar :banana:
Letade efter suris vart han hade tagit vägen o hörde ett konstigt ljud men såg han inte, då hade han hoppat upp på min väska o sen upp på en stol där storhundens mat låg o där hade han huvet ner stoppad i påsen o åt :rage:

Senaste kissolyckan inne var igår morse, då hann jag dock lyfta upp och ut honom så han fick göra färdigt ute. Senaste bajsolyckan vet jag inte ens när den hände, en vecka sedan? Har successivt tagit bort tidningarna och nu är alla borta! Han har blivit väldigt duktig på att säga till, går till ytterdörren piper och går sedan omkring. Sedan går jag självklart ut med honom så att det inte "hinns" med några olyckor.

Idag är han iallafall 11 veckor och har fått en avmaskningstablett då veterinären rådde det inför vaccinationen nästa vecka. Han är duktig min lilla valp, men en riktig piraya ibland :p

Han börjar bli "stor" nu också, bilden tagen imorse på 11-veckors dagen.
15_zpsvqyo6aki.jpg

Igår hade Chess hoppat upp i soffan medan maken var i källaren :p Han började säga "Men Chess...!" och hon kröp ner direkt. Hon får inte va i soffan och det vet hon ;) Men hon orkade nog inte låta bli när hennes leksaker låg där (som väsnas mycket och som vi tar bort när ungarna sover) och katten låg på soffryggen :p

Bara för jag skrev att de inte varit någon bajsolycka inne på flera dagar har han nu kissat inne två gånger.... En gång inatt men hann ta upp han så han fick göra klart ute o en nyss :banghead:

Otis är hemma hos mina föräldrar denna veckan och det är toppar och dalar... :D
Häromdagen käkade han upp mina kusiners julklapp, med paket och allt (ett tv-spel á 995kr...) men som tur är så vägde han upp med ett bra rådjursdrev på 10 minuter på eftermiddagen.. :D

Igår drev han hare i 7 minuter, för att senare på kvällen käka på en köksstol :angel: Då hade han sin nya vildsvinsväst på, så det verkar ju fungera att jaga i den också :up:

Buren inne i bilen, huset håller på att valpsäkras. Över ett års väntan, om 1,5 vecka är det äntligen över! Var och hälsade på tjockisarna igår och min Betty är en riktig myspropp :love: nästa fredag är det besiktning så bara att hålla tummarna :)

Kom på att jag inte presenterat Chess riktigt :)

Hon är då en Hovawarttik på 15 veckor. Vår första egna valp (jag är uppvuxen med massa olika sorters valpar däremot) och vår första Hoffe. Hon ska till största del vara en aktiv familjehund som är med ute på gården/i stallet, skogspromenader, vanliga motionspromenader, löpturer och ridturer. Vi kommer även träna spår, sök, eventuellt lite drag och lydnad.

Hon har snart bott hos oss i 2 månader och vi verkar ha fått helt rätt hund! Glad, positiv, lätt att slappna av, hänger med på allt och lättlärd. Ungarna älskar henne och hon älskar dom :love: Hittils har vi mest gått små promenader på grusvägen och i skogen, provat ett par personspår, ett par små blodspår och lektränat lite. Hon kan sitt, ligg, stå (ungefär iallafall), tack (lyfta på tassen), börjat med snurra runt och lite fotgående. Det ska vara kul inte jobbigt :) Hennes bästa kompis är en Kelpiehane på 1 år, dom är så otroligt lika och leker på exakt samma sätt! Hon växer snart om honom dock ;)

Nu väger hon 12,4 kg och är ca 45 cm hög. Börjar bli mycket ben :D
Lägger in ett par bilder när jag ändå sitter vid datorn.

12295399_10205388792946246_2691663036541502900_n.jpg

12301591_10205361213376774_2364124413707917276_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur